2013-11-06, 07:23
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Det du nu verkar göra är väl att låtsas som att TV4-reportaget stödde läkarens åsikter.

Jag förstår inte hur Krister Nilssons svar på frågan om den uppmätta tiopentalhalten kunde uppkommit på ett mer naturligt sätt (alltså eventuella, tidigare ej journalförda tiopentalinjektioner av "laglig" storlek) skulle kunna tolkas som att han med facit i hand, efter rättegången, när han sett vad de hade att komma med, stöttade försvarets tämligen krystade förklaringar. "Inte i min värld", var hans svar. Han lät väl snarast mer skeptisk i referaten i tingsrättsdomen.

Sedan vill jag också påpeka att Socialstyrelsens utsåg en oberoende expert, Jörg Mörland, som skulle komma med ett utlåtande i fallet. Hans slutsats blev som tydligt framgår av domen att det inte var några större fel på det uppmätta mätvärdet för tiopental om 2000 mikrogram/gram som svenska RMV tog fram och som finska RMV bekräftade i en egen mätning. Notera också att finska RMV var ackrediterat för att fastställa tiopentalhalter. Enda möjliga haken med finska RMV:s mätvärde var ju en eventuell felspädning i Sverige (såvida man inte skall tordas såga ett ackrediterat labb jäms med fotknölarna, vilket inte ens försvarets inhyrde expert Olof Beck tordes göra). Och denna möjliga felspädning har jag ju kommenterat häromdagen ytterligare en gång.

När man läser ditt inlägg ovan får man intrycket att Socialstyrelsens rättsliga råd inte uttalat sig i det här fallet och inte utsett någon oberoende expert (Jörg Mörland) som uttalat sig i fallet. Syftet verkar vara att ge oinsatta läsare intrycket att det bara var svenska RMV som ansåg att den uppmätta halten 2000 mikrogram/gram var ungefärligen korrekt uppmätt. Och du har antagligen goda skäl att vilja tuta ut dylik desinformation, liksom en del andra i tråden.

Jag vill också påpeka att man i TV4-reportaget redovisade upplysningarna att pappan hade vuxit upp med en svårt hjärnskadad bror och blev så upprörd att han var tvungen att gå ut när läkarna föreslog att man skulle "avveckla" hans hjärnskadade bebis. Den åtalade läkaren har senare i radio oemotsagd fått framföra synpunkten att det var "föräldrarna" som ville avliva bebisen medan hon sade nej. Mot bakgrund av ovanstående är inte hennes påstående inte speciellt trovärdigt. Det verkar som om föräldrarna hade frågat om babyn inte kunde få något mer när babyn kippade efter andan [efter att ha fått en kraftig överdos (andningsdämpande) morfin, man mätte upp 10 ggr högre halt än den som angetts i journalmaterialet], vilket torde vara en rätt naturlig reaktion. Sedan har läkaren sagt att babyn skulle få en injektion som skulle kunna råda bot på problemet men som dock eventuellt skulle kunna innebära att babyn dog. Föräldrarna tackade i detta läge inte nej till detta (rättsligt skulle det då teoretiskt eventuellt kunna vara fråga om konkludent handlande, alltså att säga ja till något genom att inte säga nej, typ). Att föräldrarna inte tackade nej, eller sade "nej, ge henne inget extra", med sin baby framför sig som kippade efter andan är väl förståeligt. Men att som läkaren vrida till detta till att de var de som begärde en dödande injektion är minst sagt skamligt och inte trovärdigt. Speciellt inte med tanke på den senare polisanmälan. Men det framstår inte som osannolikt att de senare, när polisen börjat ställa frågor om vad som hände när babyn dog, slagits misstanken att de kanske var skyldiga att tacka nej till en injektion där det fanns en viss risk för att den anhöriga patienten skulle avlida.

Ovanstående, i kombination med att läkaren verkar ha en 30 år yngre sambo, tycker jag som sagt indikerar att det rör sig om en person med karaktärsbrister. Tidigare i tråden har jag väl varit inne på att läkarens handlande uteslutande var en konsekvens av det kaos och den plats- och resursbrist som rådde vid det tillfälle när babyn dog. Nu är jag dock inte så säker på det längre. Jag misstänker dock att långt fler "normala" läkare och sjuksköterskor gjort liknande saker. Och det har ju tidigare i tråden sjukvårdspersonal och f d sjukvårdspersonal explicit och implicit upplyst om att det förekommer.

Övrigt:

Signaturerna mace2442 och Clodius har postat ungefär samma inlägg som jag flera gånger tidigare svarat på. Får kanske svara på dessa inlägg senare eller länka till gamla svar. Kostar dock på mig att upprepa att tingsrätten inte verkar använda sig av deras argument. Läs också gärna mace2442:s sidhänvisning till domen.

Detta inlägg är mer än vanligt PCuri slår med detta inlägg sitt tidigare rekord i argumentationsmässig låghet i det att han söker smutskasta läkarens privatliv. Detta säger mer om PCuris moraliska status, än om läkarens, och kan väl inte tolkas som annat än ett tecken på desperation eftersom alla hans juridiska/vetenskapliga argument har krossats till grus.

Jag och andra har i tidigare inlägg visat på de stra hålen i bevisningen mot läkaren, och som vanligt så svarar inte PCuri på detta, men påstår att han gjort det tidigare, vilket inte är sant; PCuri har aldrig kunnat avvisa kritiken mot bevisningen. Åklagaren förstod bevisningens svaghet och avstod från överklagande vilket är ett medgivande om att rätten och försvaret hade rätt.

Sedan det här om domen - jag har förklarat det för dig förut, men eftersom du låtsats som du inte förstår.... Det räcker för domen om den avvisar en länk i beviskedjan, och domen har koncentrerat sig på osäkerheterna i själva analysen. Det innebär inte att den godkänner andra svaga länkar, som samplingsproblemet eller vittnesmålen som direkt motsäger gärningsbeskrivningen. För övrigt nämns samplingsproblemet i domen genom att man konstaterar att provet inte var riktigt taget - vilket ju är precis det jag har intresserat mig för.

Lägg ner din stalkerartade förföljelse - den blir bara sjukare och sjukare, och vållar stor smärta hos dom du förföljer. Det finns hjälp att få.
Citera
2013-11-07, 22:21
Medlem
Citat:
Och denna möjliga felspädning har jag ju kommenterat häromdagen ytterligare en gång.
Ja det var ytterligare en upprepning av Pcuris vanliga fabler. Naturligtvis utan hänvisning till någon som helst källa eller fakta den gånge heller.

Citat:
Syftet verkar vara att ge oinsatta läsare intrycket att det bara var svenska RMV som ansåg att den uppmätta halten 2000 mikrogram/gram var ungefärligen korrekt uppmätt. Och du har antagligen goda skäl att vilja tuta ut dylik desinformation, liksom en del andra i tråden.

Och bortser vi då från Pcuris förfalskningar och just desinformation och istället tittar på verkligheten så hittar man följande på sid 13 och 14 i dommen

En annan omständighet som samtliga experter i stort sett har varit eniga om är att en så
hög koncentration som 2000μg/g blod är så exceptionell och extrem att den i sig ger
skäl till ett ifrågasättande av analysresultatet

Citat:
efter att ha fått en kraftig överdos (andningsdämpande) morfin, man mätte upp 10 ggr högre halt än den som angetts i journalmaterialet
Och återigen så ljuger PCuri. Det finns ingen överdos idag heller. Att man har skrivit fel i en journal innebär inget mer än att det står fel i journalen. Det är ansvarig läkare som avgör vad som är rätt dos.
Dessutom finns det skrivningar i domen som påpekar att om infusionspumpen gick efter döden så kan morfinvärdet vara kraftigt missvissande.

Resten är bara personligt dravel från en psykiskt sjuk människa som blir mer och mer desperat i sina lögner.

Eftersom PCuri aldrig någonsin har lyckats svara på någonting alls baserat på fakta så finns det ingen som helst möjlighet att länka till några tidigare svar. Han har ju nämligen aldrig kunnat visa hur han baserat på vetenskap ska få in den dödande dosen i en fem ml spruta trots att han även idag hävdar att det var den sprutan som tog livet av flickan. (Det gavs bara en spruta enligt de vitnens som fanns i salen hela kvällen och det var en fem ml spruta).

I övrigt gäller samma påpekande som tidigare.
Så länge Pcuri fortsätter ljuga så kommer vi att visa att han gör det. Vill PCuri slippa det finns det två alternativ. Avsluta kontot på Flashback eller sluta ljug
Citera
2013-11-14, 12:45
Medlem
"Åklagarens agerande i barnläkarmålet visar på en märklig syn på rättssystemets aktörer som ofelbara"
http://www.dagensjuridik.se/2013/11/aklagarens-agerande-i-barnlakarmalet
Citera
2013-11-14, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPume
"Åklagarens agerande i barnläkarmålet visar på en märklig syn på rättssystemets aktörer som ofelbara"
http://www.dagensjuridik.se/2013/11/aklagarens-agerande-i-barnlakarmalet

Hmm, inte ens Ingvar Ericson nämner det faktum att finska RMV (som var ackrediterat för att fastställa halter av tiopental) kom fram till samma mätvärde för tiopental som svenska RMV, d v s 2000 mikrogram/gram. Inte heller nämner han att den enda möjliga felkällan till finska RMV:s resultat (om vi utgår ifrån finska RMV som ackrediterat labb gjort allt rätt) var en teoretiskt möjlig felspädning hos svenska RMV. (Den sistnämnda, teoretiskt möjliga felspädningen har jag i ytterst riklig omfattning kommenterat tidigare i mina inlägg in denna tråd.)

Notera också att man i domen bara närmast i förbifarten nämner finska RMV:s resultat trots att detta rimligen borde vara av rätt stor betydelse. Man underlåter också som sagt att nämna att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. Det är i och för sig förståeligt att man gör så om man vill kunna skriva ihop en friande dom. Men för den som vill bilda sig en uppfattning om vad som egentligen hände kan det vara bra att hålla detta i minnet. Liksom det faktum att läkaren sade att hon efter dödsfallet destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen och det faktum att den uppmätta morfinhalten var 10 ggr så hög som den borde ha varit med tanke på uppgifterna i journalmaterialet.
Citera
2013-11-14, 23:39
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Hmm, inte ens Ingvar Ericson nämner det faktum att finska RMV (som var ackrediterat för att fastställa halter av tiopental) kom fram till samma mätvärde för tiopental som svenska RMV, d v s 2000 mikrogram/gram. Inte heller nämner han att den enda möjliga felkällan till finska RMV:s resultat (om vi utgår ifrån finska RMV som ackrediterat labb gjort allt rätt) var en teoretiskt möjlig felspädning hos svenska RMV. (Den sistnämnda, teoretiskt möjliga felspädningen har jag i ytterst riklig omfattning kommenterat tidigare i mina inlägg in denna tråd.)

På sidan 27 i min bok har jag citerat Alfred Swaine Taylor (1806-1880) Forensic Toxicologist:
”Chemistry may detect a poison; but it fails, without the aid of physiology and pathology, to show whether it was or was not the cause of death; and in some instances, it cannot enable us to determine whether the poison was introduced into the body during life or after death…”

Redan för 200 år sedan fanns alltså insikten att en kemisk analys, oavsett om det handlar om en aldrig så dödlig halt, i sig själv inte säger någonting om hur eller när i förhållande till dödstillfället den har uppstått. Det är alltså meningslöst att "tjata" om den finska analysen eftersom den varken berättade mer eller mindre än RMV:s egen analys.

Försök ta till dig dig detta!
Citera
2013-11-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher

Citat:

Notera också att man i domen bara närmast i förbifarten nämner finska RMV:s resultat trots att detta rimligen borde vara av rätt stor betydelse. Man underlåter också som sagt att nämna att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. Det är i och för sig förståeligt att man gör så om man vill kunna skriva ihop en friande dom. Men för den som vill bilda sig en uppfattning om vad som egentligen hände kan det vara bra att hålla detta i minnet. Liksom det faktum att läkaren sade att hon efter dödsfallet destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen och det faktum att den uppmätta morfinhalten var 10 ggr så hög som den borde ha varit med tanke på uppgifterna i journalmaterialet.

På sidan 27 i min bok har jag citerat Alfred Swaine Taylor (1806-1880) Forensic Toxicologist:
”Chemistry may detect a poison; but it fails, without the aid of physiology and pathology, to show whether it was or was not the cause of death; and in some instances, it cannot enable us to determine whether the poison was introduced into the body during life or after death…”

Redan för 200 år sedan fanns alltså insikten att en kemisk analys, oavsett om det handlar om en aldrig så dödlig halt, i sig själv inte säger någonting om hur eller när i förhållande till dödstillfället den har uppstått. Det är alltså meningslöst att "tjata" om den finska analysen eftersom den varken berättade mer eller mindre än RMV:s egen analys.

Försök ta till dig dig detta!

Hmm, ja du nämner fortfarande inget om att finska RMV kom fram till samma mätvärde. Det är också väldigt symptomatiskt att de som kritiserar åtalet inte i onödan nämner att finska RMV kom fram till samma mätvärde. Eller att den uppmätta morfinhalten var 10 ggr högre än den som journalmaterialet gav för handen.

Möjligen syftar du indirekt på finska RMV:s mätning och menar att även finska RMV:s kan vara missvisande (p g a felspädning hos svenska RMV, som dock som sagt var max 5,26 ggr).
Citera
2013-11-16, 05:55
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Hmm, ja du nämner fortfarande inget om att finska RMV kom fram till samma mätvärde. Det är också väldigt symptomatiskt att de som kritiserar åtalet inte i onödan nämner att finska RMV kom fram till samma mätvärde. Eller att den uppmätta morfinhalten var 10 ggr högre än den som journalmaterialet gav för handen.

Möjligen syftar du indirekt på finska RMV:s mätning och menar att även finska RMV:s kan vara missvisande (p g a felspädning hos svenska RMV, som dock som sagt var max 5,26 ggr).

Vad är det man har utgått ifrån när man har tagit fram dessa mätvärden?

..............

Nej just det. RMV har inte ens lyckats ta ett riktigt blodprov. Det finns inget
att mäta.
Citera
2013-11-16, 08:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Egentligen är hela diskussionen om mätvärdena meningslös eftersom provet taget inte har visats vara representativt, men det låtsas ju inte PCuri om…
Provet kan alltså analyseras på bredden och längden, men det bevisar fortfarande ingenting, och sedan har vi vittnesmålen som direkt motsäger åklagarens gärningsbeskriving, som skulle förutsätta att barnet dog under en injektion. Så var det inte enligt vittnesmålen angivna vid rättegången.
Citera
2013-11-16, 10:08
Medlem
Citat:

Du nämner inget om att tiopentalet kunnat getts upp till en halvtimme efter det att flickan dött?

Du verkar inte ha riktigt klart för dig vad som avhandlades under huvudförhandlingen utan hänvisar bara till domen. Därför är du inte trovärdig när du skriver en massa ovidkommande anmärkningar som är överspelade redan i förundersökningen (Mörlands arbete).

Var vänlig informera dig litet bättre om fallet innan du uttalar dig igen!

Ett gott råd i all välmening: Det är alltid en bra sak att sätta sig in i den fråga man debatterar. I annat fall framstår man lätt som en idiot.
Citera
2013-11-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Egentligen är hela diskussionen om mätvärdena meningslös eftersom provet taget inte har visats vara representativt, men det låtsas ju inte PCuri om…
Provet kan alltså analyseras på bredden och längden, men det bevisar fortfarande ingenting, och sedan har vi vittnesmålen som direkt motsäger åklagarens gärningsbeskriving, som skulle förutsätta att barnet dog under en injektion. Så var det inte enligt vittnesmålen angivna vid rättegången.
Inte bara det! För var och en som läser FUP inses lätt att polisen borde arbetat effektivare med förhör och vittnen.

Hur kommer det sig att man inte ens efter SoS:s rapport började höra mer personal till fördel för den misstänkta? (Det finns angivet att narkos kan använts tidigare och att man knappast kan ha "tryckt i" barnet "aktuell volym" på salen.) Myndigheterna har väl objektivitetsplikt!?

Var i dom inledande förhören är det så tydligt att läkaren är gärningsman? Åtskilliga vittnen bestrider detta.
Citera
2013-11-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ja du har redogjort för dina fantasier och förvirade tankar.
Du har aldrig någonsin redogjort för några som helst fakta.

Citat:
Man underlåter också som sagt att nämna att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. Det är i och för sig förståeligt att man gör så om man vill kunna skriva ihop en friande dom. Men för den som vill bilda sig en uppfattning om vad som egentligen hände kan det vara bra att hålla detta i minnet. Liksom det faktum att läkaren sade att hon efter dödsfallet destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen och det faktum att den uppmätta morfinhalten var 10 ggr så hög som den borde ha varit med tanke på uppgifterna i journalmaterialet.

Återigen är det bara i PCuris fantasier det finns ett max spädningsfel. Trots att denna tråd är lång över 1500 sidor lång har PCuri aldrig någonsin lyckats pretera några som helst bevis för något spädningsfel. Utan redovisning av fakta och forskning som stödjer påståendet så är och förblir det enbart PCuris sjuka fantaiser.

Att en journal inte stämmer innebär enbart fel i journalen och inget mer än så.
Även detta är välkänt sen tidigare men PCuri kan ju som vanligt inte presentera nått son stödjer hans sjuka fantasier så han fortsätter istället att upprepa sen tidigare motbevisade felaktigheter

Sen försöker PCuri får det att framstå som att finska RMV har gjort en oberoende analys och fått fram samma värde.

För det första så har man inte gjort någon oberoende analys alls utan man har analyserat samma felktigt tillreda blodpudding som svenska RMV. En bloddpudding som av rätten har underkänts som bevismatrial. De analyser som man gör på den blodpuddingen saknar således bevisvärde.
Sen fick man inte heller fram samma värde heller utan det skilljer lite grovt mellan 5 och 25% beroende på vilket av Svenska RMV:s värden man ska tro på.

I domen förekommer vittnesmål på att man hade behövt ge minst 18 ampuller, dvs 360 ml lösning och mer sanolikt mellan 40 och 89 ampuller.
Denna dos anser då PCuri är helt rimligt och korrekt, naturligtvis utan att han på något sätt kan redogöra hur denna dos ska ha kommit in i flickans kropp genom en klar och ofärgad lösning i en fem ml spruta.
Senast redigerad av mace2442 2013-11-16 kl. 14:22.
Citera
2013-11-17, 23:58
Medlem
Del 1

Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Vad är det man har utgått ifrån när man har tagit fram dessa mätvärden?

..............

Nej just det. RMV har inte ens lyckats ta ett riktigt blodprov. Det finns inget
att mäta.

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Citat:

Alltså, alla inklusive RMV tycker väl att det hade varit bättre om man lyckats plocka ut rekommenderade 10 ml i stället för de 3 ml man fick ut. Inget expertvittne verkar dock göra gällande att mätprecisionen skulle bli högst avsevärt sämre med 3 ml i stället för 10 ml. Det fanns heller inga bindande juridiska eller mättekniska krav på att man skulle plocka ut minst 10 ml för att få använda provmaterialet till att mäta på eller liknande även om det naturligtvis är bättre ju mer provmaterial som finns att tillgå. Speciellt i detta fall hade det väl varit bra för åklagarsidan om man hade haft några extra milliliter att tillgå för att göra en till mätning hos finska RMV på ett prov som inte svenska RMV tidigare spätt.

Jag vill också upplysa om anledningen till att man bara fick ut 3 ml i stället för rekommenderade 10 ml. Och det var att man hade att göra med en baby som bara vägde 3,5 kg. Det är svårt att plocka ut 10 ml ur de aktuella venerna ur en babykropp som väger 20 ggr mindre än en vuxen kropp. Jag är inte förvånad över att RMV sade sig vara nöjda med att kunna plocka ut 3 ml ur den här lilla kroppen. Frågan är också om man automatiskt skall frikänna alla åtalade där man inte lyckats plocka ut 10 ml p g a brottsoffrets storlek. Med en sådan logik skulle man ju automatiskt alltid fria i fall där brottsoffret varit en för tidigt född baby som bara vägt några hekto och där det är så gott som fysikaliskt omöjligt att plocka ut 10 ml ur de vener där man brukar plocka ut 10 ml ur en vuxen kropp. Och jag antar väl att en del i den här tråden skulle tycka att det var jättebra om sjukvårdspersonal efter eget godtycke fick gå omkring och spruta i litet överdoser av morfin och tiopental i för tidigt födda bebisar som bara vägde några hekto om det var litet fullt på avdelningen eller om arbetsbördan var för stor. Det är ju en bekväm lösning, precis som i detta fall när det var ”kaos” på avdelningen p g a överbeläggning. Men detta är inte en acceptabel lösning på problemet med brist på resurser i vården enligt min mening. Min lösning är i stället att återföra resurser som de senaste 20 åren plockats bort från sjukvården till sjukvården.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du nämner inget om att tiopentalet kunnat getts upp till en halvtimme efter det att flickan dött?

Du verkar inte ha riktigt klart för dig vad som avhandlades under huvudförhandlingen utan hänvisar bara till domen. Därför är du inte trovärdig när du skriver en massa ovidkommande anmärkningar som är överspelade redan i förundersökningen (Mörlands arbete).

Var vänlig informera dig litet bättre om fallet innan du uttalar dig igen!

Ett gott råd i all välmening: Det är alltid en bra sak att sätta sig in i den fråga man debatterar. I annat fall framstår man lätt som en idiot.

Hmm, ja det är i alla fall riktigt att rättens oberoende expert Mörland ansåg det (teoretiskt) möjligt att majoriteten av tiopentalet tillförts efter döden. (När man avrättar fångar med tiopental kan ju hjärtat fortsätta slå sporadiska slag i uppåt en halvtimme efter döden.) Därför kompletterade åklagaren med den alternativa brottsrubriceringen försök till dråp när Mörlands rapport var klar.

Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Inte bara det! För var och en som läser FUP inses lätt att polisen borde arbetat effektivare med förhör och vittnen.

Hur kommer det sig att man inte ens efter SoS:s rapport började höra mer personal till fördel för den misstänkta? (Det finns angivet att narkos kan använts tidigare och att man knappast kan ha "tryckt i" barnet "aktuell volym" på salen.) Myndigheterna har väl objektivitetsplikt!?

Var i dom inledande förhören är det så tydligt att läkaren är gärningsman? Åtskilliga vittnen bestrider detta.

Jag tycker att det är svårt att klandra åklageriet för att inte ha försökt pressa fram om (normala) tiopentaldoser kan ha getts i tidigare fall då ingen tidigare tiopentaldos förts in i journalerna. Notera också det fantastiska i att sjuksköterskor i efterhand kommit på att man nog gett tiopental vid tre(!) tillfällen utan att detta noterats i journalmaterialet. ¨Även om man nu skulle tycka att detta låter ”trovärdigt” så bör vi komma ihåg att rättens oberoende expert Mörland uppgav att eventuella, tidigare ej journalförda tiopentaldoser inte skulle kunna ge upphov till en högre kvarvarande tiopentalhalt än ca 15 mikrogram/gram samtidigt som den halt svenska och finska RMV mätte upp var 2000 mikrogram/gram. Även om vi justerar 2000 mikrogram/gram för det teoretiska, maximala spädningsfelet 5,26 ggr så kommer vi inte ner i närheten av 15 mikrogram/gram. (Därför underlät man också att upplysa om att det fanns ett maximalt, teoretiskt spädningsfel och att detta var 5,26 ggr.)

FORTS NEDAN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in