2012-12-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Tingsrätten använde inga sådana här argument i den friande domen. Den friande domen innehöll en massa medhåll om att svenska RMV gjort en massa formella fel (man verkar ha hållit med försvarets Olof Beck om att RMV:s rutiner borde ha varit som om man gjort ett experiment som låg till grund för en vetenskaplig artikel som skulle publiceras i The Lancet eller The New England Journal of Medicine, typ). När det gällde finska RMV:s mätvärde på tiopental, som var ungefär samma som svenska RMV:s, så gjorde man som sagt en riktig dunderfräckis genom att liksom låtsas att det kunde vara fråga om ett typ obegränsat spädningsfel (det var knepigare att avfärda finska RMV eftersom finska RMV var ackrediterat även för kvantifiering av tiopental). Jag har förklarat varför jag anser detta vara en dunderfräckis bl a här:

https://www.flashback.org/sp40566275

Men även om tingsrätten inte använt sig av era argument så kan man kanske för att få litet perspektiv på det hela jämföra den dos som skulle krävas för att uppnå de mätvärden man fått med de doser som bevisligen gått att få i amerikanska, dödsdömda fångar.

Rättens oberoende expert Mörland sade ju att den teoretiska minimidosen för att uppnå den uppmätta tiopentalhalten i provet var 125 mg, d v s motsvarande 2,857 g för en vuxen, 80 kg man (han hade då prutat ner den dos som krävdes om man räknade på hela blodvolymen till ¼ eftersom tiopentalet sannolikt i hög grad koncentrerats till det venösa systemet i nedre delen av kroppen). Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2-5 g. Och det har alltså bevisligen gått att få i folk. Därför bör det inte vara några problem att få in motsvarande koncentrationer i små bebisar utan att man behöver använda orimliga mängder vätska att späda tiopentalet med.

De där värdena du refererar till kan inte användas för någon jämförelse; Proverna som analyserades i USA var inte tagna tre veckor post mortem.

Dessutom höll Mörland öppet för att tiopental getts efter det att flickan dött.
Citera
2012-12-03, 19:43
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Ungen skulle antagligen dö ganska omg för att hennes blod inte fungerar längre om det skulle späs ut så mkt.

Tingsrätten använde inga sådana här argument i den friande domen.

Citat:
Tingsrätten använde inga sådana här argument i den friande domen. .....

Näe men skillnaden mellan dig o mig är att jag har egna kunskaper men du har bara det du hittat på nätet.
Citera
2012-12-03, 20:41
Medlem
Och Pcuri fortsätter med sina lögner och förståndshandikap.

Det står i RMV:s interna direktiv att vetenskapsmanen inte ska spekulera utan enbart redovisa vetenskapligt säkra fakta. Bushtoper har citerar detta tidigare.

I en domstol gäller att ett Bevis ska vara säkrat bortom allt rimligt tvivel.

Olof Beck visade att RMV inte hade uppfyllt någondera pga de brister man hade i sin interna verksamhet. Hade RMV skött sig hade Becks granskning inte hittat några brister.

Att PCuri sen nämner de grova brister som gör att bevisvärdet blir lika med noll så lyckas han inte förstå det. Inte heller idag verkar han begripa att det kvittar hur många gånger man analyserar ett underkänt matrial. Det blir inget bevis för det

Att rätten inte gick vidare och sänkte resten av åklagarens påståenden beror helt enkelt på att det var slöseri med tid eftersom den friande domen redan var självklar
Senast redigerad av mace2442 2012-12-03 kl. 20:44.
Citera
2012-12-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ungen skulle antagligen dö ganska omg för att hennes blod inte fungerar längre om det skulle späs ut så mkt.

Mjo. Det är nog relativt sanolikt.
Koncentrationen av tex röda blodkroppar borde ju bli väldigt låg pga utspädningen. Jag utgår från att PRA borde ha sett det i odubktionen men jag kan inte minnas att det stod något sånt i fup.

Bushtoper: kan du sprida lite ljus i frågan?
Citera
2012-12-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Koncentrationen av tex röda blodkroppar borde ju bli väldigt låg pga utspädningen. Jag utgår från att PRA borde ha sett det i odubktionen men jag kan inte minnas att det stod något sånt i fup.

I väntan på Busthoper kanske jag ska påminna om att den springande punkten (eller punkterna) alltså är litet av en kombination av olika saker som vi vet (eller förutsätter oss veta), vilka sedan medför att andra, helt centrala data blir omöjliga att kontrollera:

1) Vi vet att storleksordningen av tiopentalhalten är av 2mg/ml. (Eller förutsätter oss veta genom att acceptera provtagning och analys).

2) Vi vet att provet togs i lårvenen.

3) Vi vet att kroppen var stadd i nedbrytning.

För att kunna kombinera dessa vetskaper och samtidigt försöka föra tillbaka detta till någonting som liknar en brottsgärning måste vi förutsätt olika saker.

Om provet togs i lårvenen kan denna enorma halt inte ha uppkommit genom en bolusdos eftersom hjärtat inte kunnat cirkulera blodet dit.

Vi accepterar fortfarande en bolusdos men beaktar att kroppen är nedbruten måste vi räkna på hur stor vätskevolym som denna halt har fördelats i.

sleepydoc3 har gjort ett överslag där han förutsätter att cellmembranerna är helt nedbrutna. Vi hamnar då på några hekto verksam substans. För att lösa så mycket tiopental går det åt enorma mängder vätska (vilket man skulle kunna räkna på. Jag avstår från just det eftersom det är ganska meningslöst och jag vet inte riktigt vilken löslighet tiopental har i vatten om man skulle ange en allra minsta siffra för mängden vätska, men rogerk´s gissning om utspädningseffekter är nog ganska riktiga.)

Men säger någon "Det där är orimligt, så mycket kan man inte spruta in i kroppen. Membranerna kan inte ha varit så nedbrutna!"

Nej just det - vi vet inte hur nedbrutna dessa membraner var, vi kan nu inte heller utröna detta och allt blir till spekulationer och inbillningar. Ganska orimliga sådana alltså, hur man än vrider och vänder på det. Inget som ger visshet bortom rimligt tvivel i alla fall.

Mörland pekade på att läkemedlet kan ha getts efter det att flickan dog. Eftersom sleepydoc3 refererar till hur levern såg ut vid obduktionen, ger även den vetskapen, en liten hänvisning om att det inte alls är uteslutet att det var på det viset.
Citera
2012-12-04, 19:52
Medlem
Nä vi vet inte och för en domstol är det lika med frikännande (i synnerhet med experternas uttalade uppfattningar om orimlighet) men då PCuri ju verkar föredra skyldig tills motsatsen är bevisad så slog det mig att det ev kan finnas andra fakta i prtokollen som visar att dosen inte bara är orimlig utan fullständigt omöjlig.
Citera
2012-12-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I väntan på Busthoper kanske jag ska påminna om att den springande punkten (eller punkterna) alltså är litet av en kombination av olika saker som vi vet (eller förutsätter oss veta), vilka sedan medför att andra, helt centrala data blir omöjliga att kontrollera:

1) Vi vet att storleksordningen av tiopentalhalten är av 2mg/ml. (Eller förutsätter oss veta genom att acceptera provtagning och analys).

För att kunna kombinera dessa vetskaper och samtidigt försöka föra tillbaka detta till någonting som liknar en brottsgärning måste vi förutsätt olika saker.

Om provet togs i lårvenen kan denna enorma halt inte ha uppkommit genom en bolusdos eftersom hjärtat inte kunnat cirkulera blodet dit.

Vi accepterar fortfarande en bolusdos men beaktar att kroppen är nedbruten måste vi räkna på hur stor vätskevolym som denna halt har fördelats i.

sleepydoc3 har gjort ett överslag där han förutsätter att cellmembranerna är helt nedbrutna. Vi hamnar då på några hekto verksam substans. För att lösa så mycket tiopental går det åt enorma mängder vätska (vilket man skulle kunna räkna på. Jag avstår från just det eftersom det är ganska meningslöst och jag vet inte riktigt vilken löslighet tiopental har i vatten om man skulle ange en allra minsta siffra för mängden vätska, men rogerk´s gissning om utspädningseffekter är nog ganska riktiga.)

Men säger någon "Det där är orimligt, så mycket kan man inte spruta in i kroppen. Membranerna kan inte ha varit så nedbrutna!"

Nej just det - vi vet inte hur nedbrutna dessa membraner var, vi kan nu inte heller utröna detta och allt blir till spekulationer och inbillningar. Ganska orimliga sådana alltså, hur man än vrider och vänder på det. Inget som ger visshet bortom rimligt tvivel i alla fall.

Mörland pekade på att läkemedlet kan ha getts efter det att flickan dog. Eftersom sleepydoc3 refererar till hur levern såg ut vid obduktionen, ger även den vetskapen, en liten hänvisning om att det inte alls är uteslutet att det var på det viset.

Side 1150 # 13789

http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_membrane
http://en.wikipedia.org/wiki/Cadaver
http://en.wikipedia.org/wiki/Putrefaction
http://en.wikipedia.org/wiki/Body_composition
http://en.wikipedia.org/wiki/Distribution_coefficient
http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_movement

MVH Sleepydoc3
Citera
2012-12-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumble-bee
Läkartidningen 2012-11-22 nummer 48

AKTUELLT
Läkartidningen ger ut bok om Astrid Lindgren-fallet

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=18937

Hoppas RMV med rättsläkaren P*etra Råste*n Almqvis*t och kemisten Gunill*a Theland*er och alla inblandade åklagare (5 st) granskas mycket noga. Annars har alla journalister ytterligare material till flera böcker, granskande TV-program o likn. Fortsätt att gräva!
För läskunniga rekommenderas denna bok! En mycket behaglig sammanfattning och inte helt ensidig i mitt tycke. Tyvärr ville ingen på "kärande sidan" ge sin bild.

Kanske förtydligas Mörland bäst om man skall lita på återgivningen...

(Jag kan inte säga att mycket nytt eller granskande tillförs. Hurtig hoppas kunna komma runt svensk praxis gällande skadestånd så något mer borde iaf dyka upp...)
Citera
2012-12-07, 20:01
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
För läskunniga rekommenderas denna bok! En mycket behaglig sammanfattning och inte helt ensidig i mitt tycke. Tyvärr ville ingen på "kärande sidan" ge sin bild.

(Jag kan inte säga att mycket nytt eller granskande tillförs. Hurtig hoppas kunna komma runt svensk praxis gällande skadestånd så något mer borde iaf dyka upp...)
Intressant. Skall se om jag får tid att läsa den. Har tråden gett några avtryck i boken?
Citera
2012-12-08, 00:46
Medlem
Del 1

Citat:

Citat:

Tingsrätten använde inga sådana här argument i den friande domen. Den friande domen innehöll en massa medhåll om att svenska RMV gjort en massa formella fel (man verkar ha hållit med försvarets Olof Beck om att RMV:s rutiner borde ha varit som om man gjort ett experiment som låg till grund för en vetenskaplig artikel som skulle publiceras i The Lancet eller The New England Journal of Medicine, typ). När det gällde finska RMV:s mätvärde på tiopental, som var ungefär samma som svenska RMV:s, så gjorde man som sagt en riktig dunderfräckis genom att liksom låtsas att det kunde vara fråga om ett typ obegränsat spädningsfel (det var knepigare att avfärda finska RMV eftersom finska RMV var ackrediterat även för kvantifiering av tiopental). Jag har förklarat varför jag anser detta vara en dunderfräckis bl a här:

Men även om tingsrätten inte använt sig av era argument så kan man kanske för att få litet perspektiv på det hela jämföra den dos som skulle krävas för att uppnå de mätvärden man fått med de doser som bevisligen gått att få i amerikanska, dödsdömda fångar.

Rättens oberoende expert Mörland sade ju att den teoretiska minimidosen för att uppnå den uppmätta tiopentalhalten i provet var 125 mg, d v s motsvarande 2,857 g för en vuxen, 80 kg man (han hade då prutat ner den dos som krävdes om man räknade på hela blodvolymen till ¼ eftersom tiopentalet sannolikt i hög grad koncentrerats till det venösa systemet i nedre delen av kroppen). Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2-5 g. Och det har alltså bevisligen gått att få i folk. Därför bör det inte vara några problem att få in motsvarande koncentrationer i små bebisar utan att man behöver använda orimliga mängder vätska att späda tiopentalet med.

De där värdena du refererar till kan inte användas för någon jämförelse; Proverna som analyserades i USA var inte tagna tre veckor post mortem.

Dessutom höll Mörland öppet för att tiopental getts efter det att flickan dött.

Jo, visst framhöll rättens oberoende expert Mörland att merparten av tiopentaldosen teoretiskt kan ha getts efter döden. Därför justerade också mycket riktigt åklagaren, efter att Mörlands rapport kommit, åtalet till att även omfatta den alternativa brottsrubriceringen försök till dråp, och inte bara dråp. Med det här tankesättet skall alltså den åtalade läkaren inte ha märkt att hjärtat slutade slå och att babyn blev vit i ansiktet (vittnesuppgifter i polisförhören gjorde också gällande att babyn dog och blev vit i ansiktet under det att något sprutades in i babyn med en spruta). Själv tycker jag väl att det här låter som en rätt sökt tolkning och att Mörland i den här delen av sitt utlåtande verkligen ansträngde sig för att vara så generös mot läkaren som möjligt. Jag skulle nämligen tro att läkaren var kapabel att observera när hjärtat slutade slå. I och för sig skall ju hjärtat på amerikanska fångar som fick 2-3 g tiopental ha kunnat fortsätta slå enstaka, sporadiska slag mer än en halvtimme efter att dosen getts och patienten dött. Detta har diskuterats tidigare i tråden. Mellan tummen och pekfingret uppfattar jag det dock som rätt osannolikt att läkaren inte skulle ha upptäckt när babyns stora hjärtstopp inträffade.

När det gäller frågan om det skulle vara något problem att proverna från babyn var tagna efter drygt 3 veckor i kylrum så verkar detta att döma av domen inte ens ha varit något problem för försvaret. Argumentationen tidigare i tråden verkar ha varit att eftersom kroppen efter drygt 3 veckor i kylrum skall ha börjat brytas ner så skulle provet ha innehållit en massa andra saker än blod med tiopental i. Det motargument jag upprepat gång på gång på gång på gång utan att få något egentligt motargument är att ju mer andra saker än blod som kommit med i provet desto mindre torde koncentrationen av tiopental ha blivit eftersom tiopental bara fanns i blodet. Kommer andra saker, som inte innehöll tiopental, med i provet bör rimligen tiopentalhalten i provet bli lägre, inte högre. Ett lik kan inte heller själv bilda tiopental p g a någon slags nedbrytningsprocess i den döda kroppen eller liknande. Det är sannolikt därför man inte använde detta argument för att fria läkaren. I stället gjorde man som sagt en fräckis avseende fenobarbitalhalten, vilket jag förklarat närmare i länken i inlägget du svarade på ovan.

Citat:

Citat:

Tingsrätten använde inga sådana här argument i den friande domen.

Näe men skillnaden mellan dig o mig är att jag har egna kunskaper men du har bara det du hittat på nätet.

Alltså, om man försökt späda babyns blod så pass mycket att hon skulle avlida så borde väl det också vara ett försök att avliva babyn?! Jag konstaterar dock som sagt att tingsrätten inte använde sig av det här argumentet utan i stället av en riktig dunderfräckis när det gällde finska RMV:s analys.

Citat:
Och Pcuri fortsätter med sina lögner och förståndshandikap.

Det står i RMV:s interna direktiv att vetenskapsmanen inte ska spekulera utan enbart redovisa vetenskapligt säkra fakta. Bushtoper har citerar detta tidigare.

I en domstol gäller att ett Bevis ska vara säkrat bortom allt rimligt tvivel.

Olof Beck visade att RMV inte hade uppfyllt någondera pga de brister man hade i sin interna verksamhet. Hade RMV skött sig hade Becks granskning inte hittat några brister.

Att PCuri sen nämner de grova brister som gör att bevisvärdet blir lika med noll så lyckas han inte förstå det. Inte heller idag verkar han begripa att det kvittar hur många gånger man analyserar ett underkänt matrial. Det blir inget bevis för det

Att rätten inte gick vidare och sänkte resten av åklagarens påståenden beror helt enkelt på att det var slöseri med tid eftersom den friande domen redan var självklar

Det är riktigt att försvarets inhyrda vittne Olof Beck hade en massa formella invändningar mot RMV:s förfaranden (trots att RMV inte verkar ha gjort annorlunda i det här fallet jämfört med i andra fall). Tingsrätten ägnar också rätt stor energi åt att redogöra för de här invändningarna. Man nämner liksom bara i förbigående, typ, att finska RMV med en annan mätmetod kom fram till ungefär samma tiopentalhalt som svenska RMV (finska RMV var också ackrediterat för att fastställa även halter av tiopental). Sedan avfärdar man med en riktig dunderfräckis finska RMV:s mätvärde genom att låta förstå att det provmaterial finska RMV fick skulle ha kunnat vara felspätt alldeles uppåt väggarna i Sverige av svenska RMV. Man låtsas här inte om att det åtminstone finns en maximal, övre teoretisk gräns för hur stort detta spädningsfel i så fall kan ha varit. Jag har förklarat detta närmare bl a här:

FORTS NEDAN
Citera
2012-12-08, 00:48
Medlem
Del 2

/FORTS

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Du hänvisar i slutet på ditt inlägg till rättens oberoende expert Mörland. Han verkar inte alls tycka att det var omöjligt att få i babyn den dos som krävdes för att uppnå uppmätt tiopentalhalt (ca 2000 mikrogram/gram eller 2000 mg/kg eller 2 g/kg). Han anger i stället minimi-injektionen till 125 mg (motsvarande 2,857 g för en vuxen, 80 kg man). Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2-5 g. Och detta går uppenbarligen att få i folk.

De där resonemangen om cellmembranen har jag inte sett i domen och försvaret verkar heller inte ha använt sig av det argumentet. Jag tvivlar också på att de här cellmembrans-resonemangen överhuvudtaget är något relevant i det här sammanhanget och tycker att det framstår som väldigt oklart vad poängen är med dem. Antagligen är det inte meningen att folk skall få ut något av de här resonemangen. Poängen verkar bara vara att sprida någon slags allmän osäkerhetskänsla bland läsarna.

Resten av ditt inlägg har jag väl kommenterat i andra svar i denna svarsomgång.

Citat:
Nä vi vet inte och för en domstol är det lika med frikännande (i synnerhet med experternas uttalade uppfattningar om orimlighet) men då PCuri ju verkar föredra skyldig tills motsatsen är bevisad så slog det mig att det ev kan finnas andra fakta i prtokollen som visar att dosen inte bara är orimlig utan fullständigt omöjlig.

Låt mig citera vad jag skrev för några dagar sedan om den här saken:

”Rättens oberoende expert Mörland sade ju att den teoretiska minimidosen för att uppnå den uppmätta tiopentalhalten i provet var 125 mg, d v s motsvarande 2,857 g för en vuxen, 80 kg man (han hade då prutat ner den dos som krävdes om man räknade på hela blodvolymen till ¼ eftersom tiopentalet sannolikt i hög grad koncentrerats till det venösa systemet i nedre delen av kroppen). Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2-5 g. Och det har alltså bevisligen gått att få i folk. Därför bör det inte vara några problem att få in motsvarande koncentrationer i små bebisar utan att man behöver använda orimliga mängder vätska att späda tiopentalet med.”

https://www.flashback.org/sp40692034

Citat:
Ursprungligen postat av nono2

Citat:
Ursprungligen postat av Bumble-bee
Bumble-bee

Läkartidningen 2012-11-22 nummer 48

AKTUELLT
Läkartidningen ger ut bok om Astrid Lindgren-fallet

http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=18937

Hoppas RMV med rättsläkaren P*etra Råste*n Almqvis*t och kemisten Gunill*a Theland*er och alla inblandade åklagare (5 st) granskas mycket noga. Annars har alla journalister ytterligare material till flera böcker, granskande TV-program o likn. Fortsätt att gräva!

Hmm, om Läkarförbundets bok låter som läkarna i den här tråden (nono2 m fl) så framstår nog den f d åtalade läkaren som väldigt oskyldig i boken. Mörlands rapport återges nog inte i sin helhet om man följer samma linje som i denna tråd. Resultatet av en sådan bok blir då troligen än fler fall typ detta (Salme, 93, som man försökte ta kål på genom att törsta ihjäl henne):

https://www.flashback.org/sp40455558
Citera
2012-12-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Intressant. Skall se om jag får tid att läsa den. Har tråden gett några avtryck i boken?

Tråden nämns i boken och författaren beskriver hur "mer och mindre seriösa privatspanare spekulerade i händelseförlopp, orsaker och motiv samt siade om den fortsatta utvecklingen". Hon nämner också att flera tagit kontakt med advokaten för att hjälpa till, medan andra istället har varit mer intresserade av att få veta vem den misstänkta läkaren var eftersom de var övertygade om att hon var skyldig.

Jag fann också boken klart läsvärd.
Senast redigerad av frvib 2012-12-08 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in