2013-11-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herul
Investera i BR är inte att investera i fastigheter! Det visste du kanske redan? En BR är att jämföra med en ägarandel i ett företag som äger en fastighet. Företaget kan konka och då är ägarandelen borta!

Jag tycker nog jämförelsen haltar lite.
Att investera i ett vettigt fastighetsbolaget ger oftast en årlig avkastning. Dvs. Ett kassaflöde.
BRinvesteringen ger kostnader med hopp om en eventuell framtida kapitalvinst.
Ungefär som Postkodlotteriet.
2013-11-15, 22:19
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Hur kan bostadspriser öka flera gånger fortare än inkomster & BNP i Sverige, varifrån kommer alla pengar som används till att köpa bostäder om inte från löner eller besparingar?

BUBBELVARNING!
Bostadspriserna ökar av flera anledningar. Till att börja med så kan man med hjälp av ROT-avdrag renovera upp bostaden och på så sätt höja värdet. En annan faktor som påverkar är att hyresmarknaden har blivit dyr pga bostadsbrist och att Alliansen tog bort byggsubventioner. Det är med andra ord mycket dyrare idag att bygga nya bostäder. Och till sist. Svenskar amorterar inte av sina lån, utan tar högre lån än vad dom egentligen har råd med och betalar bara räntan. Detta följer så klart marknaden med på och priserna går därmed upp.

Förr eller senare kommer det gå åt helvete för Sverige, och den dagen kommer jag skratta mig lycklig då jag till skillnad från alla idioter i detta avlånga land har säkrat min ekonomi mot en svensk krasch.
2013-11-15, 22:42
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Bostadspriserna ökar av flera anledningar. Till att börja med så kan man med hjälp av ROT-avdrag renovera upp bostaden och på så sätt höja värdet. En annan faktor som påverkar är att hyresmarknaden har blivit dyr pga bostadsbrist och att Alliansen tog bort byggsubventioner. Det är med andra ord mycket dyrare idag att bygga nya bostäder. Och till sist. Svenskar amorterar inte av sina lån, utan tar högre lån än vad dom egentligen har råd med och betalar bara räntan. Detta följer så klart marknaden med på och priserna går därmed upp.

Förr eller senare kommer det gå åt helvete för Sverige, och den dagen kommer jag skratta mig lycklig då jag till skillnad från alla idioter i detta avlånga land har säkrat min ekonomi mot en svensk krasch.
ojojoj har du tredubbla foliehattar på dej?
2013-11-16, 09:25
Medlem
tgv23000s avatar
Klev av för ett år sedan.. Smällen kommer så självklart vill jag att prisrerna ska rusa! Det gör att baksmällan kommer bli blytung för alla idioter som numera tror att rikedom räknas i hur många nollor du har i skuld till din bankman. Att moderaterna skulle ta något ansvar för detta är bara så jävla roligt. Vem tror ni äger bankerna? Vem tror ni bankerna tjänar? Kan säga att jag är skuldfri och sitter i hyresrätt. När bubblan briserar så ses vi på visningarna MEN fallhöjden är enorm då ingen kommer vilja fånga en fallande kniv :-)

Med vänlig hälsning
En bitter bubbelbabblare
2013-11-16, 09:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Klev av för ett år sedan.. Smällen kommer så självklart vill jag att prisrerna ska rusa! Det gör att baksmällan kommer bli blytung för alla idioter som numera tror att rikedom räknas i hur många nollor du har i skuld till din bankman. Att moderaterna skulle ta något ansvar för detta är bara så jävla roligt. Vem tror ni äger bankerna? Vem tror ni bankerna tjänar? Kan säga att jag är skuldfri och sitter i hyresrätt. När bubblan briserar så ses vi på visningarna MEN fallhöjden är enorm då ingen kommer vilja fånga en fallande kniv :-)

Med vänlig hälsning
En bitter bubbelbabblare

Om det där var seriöst visade du tydligt dina sanna motiv. Du är en egoist som hoppas andra ska råka illa ut så att du kan tjäna pengar.

Men du förblindas av dina förhoppningar. Detta är ett klassiskt misstag som många gör, de vill något och låter den viljan styra vad de tror. Jag har sett detta hos flera traders och det går alltid väldigt dåligt för dem.

Bo gärna resten av ditt liv i din HR i väntan på kraschen och bli allt bittrare när det du vill aldrig inträffar. För när nästa sättning kommer, kommer den förmodligen inte nå ner till den nivån du sålde för och därför kommer du avvakta och tro på en djupare nedgång. När det istället åter igen vänder upp kommer du stå där och säga att alla är idioter som inte fattar.

.
2013-11-16, 10:07
Medlem
Heruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogensOlle
Jag tycker nog jämförelsen haltar lite.
Att investera i ett vettigt fastighetsbolaget ger oftast en årlig avkastning. Dvs. Ett kassaflöde.
BRinvesteringen ger kostnader med hopp om en eventuell framtida kapitalvinst.
Ungefär som Postkodlotteriet.

Du har helt rätt! Jag ville bara poängtera att BR kan vara riskfyllt och mer av en sekundär fastighetsinvestering. Om nu, mot förmodan bostadsrättsföreningen kommer på obestånd till den grad att den konkar har du tappat både din investering och i värsta fall ditt boende. -Dubbel riskexponering!!
Bakom våra större fastighetsbolag,ex Stena, Wallenstam osv, agerar mycket drivna personer. I BR är det till större del lekmän som inte sällan är direkt farliga för BR-föreningen.
Det var många bostadsrättsföreningar som konkade till följd av 90-talskrisen.
Senare år har kostnaderna för fastighetsägande ökat kraftigt. Kostnadstäckningen har inte hängt med i samma omfattning. Det skapar en osund balans och större risker i ägandet.

Jag tror inte på att vi har en bostadsbubbla i Sverige. Däremot har vi många hinder för en sund bostadsmarknad i form av icke marknadshyror, orättvisa räntesubventioner och en bostadspolitik som i många fall är kontraproduktiv.
2013-11-16, 10:11
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det där var seriöst visade du tydligt dina sanna motiv. Du är en egoist som hoppas andra ska råka illa ut så att du kan tjäna pengar.

Men du förblindas av dina förhoppningar. Detta är ett klassiskt misstag som många gör, de vill något och låter den viljan styra vad de tror. Jag har sett detta hos flera traders och det går alltid väldigt dåligt för dem.

Bo gärna resten av ditt liv i din HR i väntan på kraschen och bli allt bittrare när det du vill aldrig inträffar. För när nästa sättning kommer, kommer den förmodligen inte nå ner till den nivån du sålde för och därför kommer du avvakta och tro på en djupare nedgång. När det istället åter igen vänder upp kommer du stå där och säga att alla är idioter som inte fattar.

.
Jag är naturligtvis både sarkastisk och spydig mot bubbelbabblarklubben.

själv tror jag på upp 20% kommande 3 åren i Sthlm och har investerat därefter.

..
2013-11-16, 11:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

..

Okej det är inte helt lätt att avgöra för precis så där brukar många argumentera, gillar speciellt det där med att de anklagar andra för att vara giriga egoister samtidigt som det är tydligt att de själva är det.

.
2013-11-16, 12:40
Medlem
montevideoss avatar
Citat:

..

Tror gör man i kyrkan, vi skall tänka på dig när du hoppar fram tåget i din bitterhet

http://www.svt.se/nyheter/sverige/fler-sjalvmordshot-da-ekonomi-karvar
2013-11-16, 12:51
Medlem
Citat:

..

20% upp räcker säkert inte, inte när bankerna står och kastar pengar på folket.
2013-11-16, 14:15
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herul
Du har helt rätt! Jag ville bara poängtera att BR kan vara riskfyllt och mer av en sekundär fastighetsinvestering. Om nu, mot förmodan bostadsrättsföreningen kommer på obestånd till den grad att den konkar har du tappat både din investering och i värsta fall ditt boende. -Dubbel riskexponering!!
Bakom våra större fastighetsbolag,ex Stena, Wallenstam osv, agerar mycket drivna personer. I BR är det till större del lekmän som inte sällan är direkt farliga för BR-föreningen.
Det var många bostadsrättsföreningar som konkade till följd av 90-talskrisen.
Senare år har kostnaderna för fastighetsägande ökat kraftigt. Kostnadstäckningen har inte hängt med i samma omfattning. Det skapar en osund balans och större risker i ägandet.

Jag tror inte på att vi har en bostadsbubbla i Sverige. Däremot har vi många hinder för en sund bostadsmarknad i form av icke marknadshyror, orättvisa räntesubventioner och en bostadspolitik som i många fall är kontraproduktiv.

Risken för en brf som ansöker om konkurs finns inte i städer med hög inflyttning. Eller ens med stillastående befolkningsmängd. Det eftersom en brf har rätt att tvångsförsälja en lägenhet vars bostadsrätt ägaren inte betalar månadsavgiften för. Alltså, om en förening i Stockholm inte har råd med räntorna så höjer de avgifterna. Om medlemmar inte har råd med de nya avgifterna, säljs deras brf. Ju högre avgifter desto lägre pris för borätten. Vi kan hypotetiskt säga att en bostadsrättsförening i centrala Stockholm tvingas höja avgifterna till 15 000 i månaden för en trea. Säg då att värdet på bostadsrätten är nära 0. Jag garanterar dig att folk köper den/tar den. Hellre betala 15 000 i månaden till brfen än att betala egna räntor till banken och vara personligt skyldig pengar.

De fall då bostadsrättsföreningar gått i konkurs, har det rört sig om samhällen där ingen ens velat ha rätterna gratis. Och ju färre som tagit över dem, desto färre skulle då betala för de gemensamma kostnaderna.

Sist men inte minst är det lekmän i bostadsrättsföreningar, men nästan alltid sköts det hela av en ekonomisk förvaltare.
2013-11-16, 15:48
Medlem
Heruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Risken för en brf som ansöker om konkurs finns inte i städer med hög inflyttning. Eller ens med stillastående befolkningsmängd.

Klart risken finns. Det finns många exempel. Det var en förening i Sjöstaden som var rätt nära för nåt år sen. Står om det på Cornucopia.
Här är några exempel på brf-konkurser i närtid:
Norrtälje http://www.fastighetsvarlden.se/notiser/overbelanad-brf-i-konkurs-i-norrtalje/
Kungsängen http://www.hrm.se/annons/s-annonser/kk/2008/K20080213-1.htm
Artikel i ämnet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=588408

Den ekonomiska förvaltningen handlar i största del om att lägga ut hanteringen av månadsavgifter och hyror. Den egentliga ekonomiska förvaltningen av en BRF förening sköts av föreningen. Det är ju det en BRF handlar om.

En högbelånad förening som helt plötsligt behöver byta avloppstammar, tak, fasad eller liknande kan kan lätt hamna i klistret. Många brf är anslutna till exvis hsb eller riksbyggen. Kutym då är att en ledamotsplats är vikt dit. Då har man ofta bra support men samtidigt i många fall onödiga kostnader för engagemanget.

En konkurs kan komma mycket snabbt. Det är inte alltid möjligt att höja hyrorna så snabbt det behövs. Inte heller få till en försäljning av brf-lägehet tillräckligt snabbt. En inkompetent styrelse kan sabba det hur snabbt som helst.
Det räcker med att en fordringsägare ansöker föreningen i konkurs. Har man inte allt i ordning kan skiten träffa fläkten snabbt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in