Citat:
Ja jag tror också att det mest sannolika är att marknadshyror skulle påverka priset på attraktiva bostadsrätter nedåt (även om det alldeles oavsett den faktorn finns andra faktorer som driver priserna uppåt).
I alla sådana här debatter ser man ett antal personer som är övertygade om att vi har en boprisbubbla. Även om jag inte delar den bedömningen skulle flera av dessa personer förstås föredra en HR framför en BR även om hyrorna var högre än bokostnaderna för en BR. De skulle resonera att de hellre bor i en HR tills bubblan brister vilket kan bli resten av deras liv.
Sedan har vi förstås andra som även om de inte har den synen ändå föredrar HR. Kanske därför att de inte har ordning på sitt liv och inte känner att de vill göra en stor investering innan de vet hur allt ska bli, t.ex. efter en separation. Eller för att de har en osäker inkomst som gör att de inte får lån även om de klarar en hög månadskostnad.
Det är helt enkelt inte alla som vill kombinera ett boende med en finansiell investering. Själv kände jag just så tidigare och skulle ha övervägt en HR till marknadshyra och en placering i aktier eller andra instrument istället för att lägga det i bostaden. Men det är inte fel att både investera i börsen och i fastigheter, det ger trots allt en bättre riskspridning.
.