Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Alltså, jag har personligen inget emot personlig tro och därmed helt neutral inför huruvida JV:s väljer att avstå blodtransfusioner. Deras liv och deras val.
Inte heller bryr jag mig om JV:s läror angående blodtransfusioner ändrats genom tiderna (det kan dock vara relevant ur andra aspekter än den rörande just blodtransfusioner).
Jag är bara nyfiken på var det förbudet kommer ifrån, hur mycket stöd det har och om det är en glasklar tolkning eller om det är lite mer tvetydigt.
Varför har inte alla kristna kyrkor gjort samma tolkning om det är så glasklart (här förväntar jag mig ett något utförligare svar än att de är vilseledda av satan)?
http://www.openbible.info/topics/blood
Genesis 9:4
Citat:
But you shall not eat flesh with its life, that is, its blood
Leviticus 17:4
Citat:
For the life of every creature is its blood: its blood is its life. Therefore I have said to the people of Israel, You shall not eat the blood of any creature, for the life of every creature is its blood. Whoever eats it shall be cut off.
Acts 15:29
Citat:
That you abstain from what has been sacrificed to idols, and from blood, and from what has been strangled, and from sexual immorality. If you keep yourselves from these, you will do well. Farewell.”
Att äta blod är dock ofarligt..Du kan koka det tillsammans med en blodig köttbiff och sedan äta det. Israeliterna var även tillåtna att äta kött efter dom hade avblodat det på rätt sätt. Men det skulle ju innehållit blod också så det här handlar inte om att få in blod i sig utan det handlar mer om avsikter och att visa respekt.
I det nya förbundet så blev tillexempel räkor plötsligt tillåtna att äta..Och griskött också.. Väldigt många gamla regler släpptes men regeln om blod var kvar.. Det här betyder att det fortfarande är viktigt att visa respekt genom att inte drycka blod.
Tror du att denna respekt skulle visas om man förde in det i systemet via en blod transfusion ? Detta är väldigt onaturligt...Och mose lag föreskrev dödstraff för att man åt blod och skulle antagligen inte ha ett mildare straff på blod transfusioner..Så jag anser att det är en logisk slutsats att blod transfusioner inte är ok enligt bibeln.
Anledningen till att de flesta som säger sig tro på bibeln/Torah ändå accepterar blod=De vänder kappan efter vinden. Vissa har samma stränga regler som oss och vissa tar helt avstånd från medicinsk hjälp....Men du måste väl hålla med om att tex svenska kyrkan vänder kappan efter vinden.
Man kan ju se att kyrkorna har gjort det via homosexuella präster/homosexuella äktenskap. Bibeln har en extremt klart syn på dessa två saker...Men kyrkorna bryr sig inte så mycket om vad som står där i.. Treenighets läranm återfinns inte heller i bibeln.
De är helt enkelt katolska=Allmäna..När katolska kyrkan grundades så tog man med influenser från andra religiösa system för att göra kristenheten katolsk eller almän... Dom använda religion som ett verktyg kan man säga..