2013-11-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det är det som är det sjuka - Styrningen av organisationen Jehovas Vittnen.

Tolkningsföreträdet ligger hos ett mycket litet antal personer i en sluten krets med enorm makt över medlemmarna. Blind lydnad uppmuntras och ifrågasättande demoniseras.

Jehovas Vittnen tror ju på bibeln som utsprunget till budskapet från Gud. Men de har ju i själva verket kastat ut bibeln och ersatt den med Vakttornet och andra officiella skrifter från ledningen. Hur kan man sätta större tillit till exempelvis Vakttornet än bibeln? Och Gud skapade ju uppenbarligen människan med ett fördtånd. Och då utgår jag ifrån att det är meningen att den ska användas. Att demonisera användandet av det gudagivna förståndet kan ju rimligtvis inte vara korrekt.

Det vore en helt annan sak om ledningen fungerade som en andligen professionell tolkare av bibeln och Guds ord och därefter meddelade medlemmarna sin tolkning med eventuella rekommendationer. Men att kräva följsamhet med hot om utrslutning är bara sinnessjukt och ett klart sektbeteende.

Om du öppnar en ny tråd om det här så lovar jag att svara..Men jag vill gärna hålla denna tråd fokuserat på de mer medicinska aspekterna.
Citera
2013-11-15, 14:35
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Men kära vännen du vet att blod transfusioner många gånger inte alls hjälper och att läkare på 50/60 talet sa att rökning inte var skadligt för hälsan ? Att använda läkares auktoritet som ett argument är lika dåligt som att använda prästernas auktoritet som ett argument för att se vad bibeln säger...

Dessutom så skulle jag helldre dö än att använda vissa oetiska medicinska metoder..Tillexempel stamceller..Om 5 år så kan jag komma i en situation där jag måste acceptera sådant eller dö.. Ska inte jag ha rätten till att neka och dö 80 % än att ta det ? Jag tycker en patient ska ha rätten att neka blod av etiska eller religiösa och medecinska skäl..
Vet inte om du medvetet eller omedvetet låtsas om att inte ha läst eller förstått vad jag beskrev. Hur som helst så missar du just det jag berörde.

Vad jag förstår, prioriterar du bl.a mose lagar framför människor befinnande sig i mycket kritiska situationer, det var där jag lade tyngdpunkten, inte på vad enskilda läkare sysslade med under 50-talet..

Men hade en alltför optimistisk tro att du skulle fömå hänga med i debatten på detta plan. Får konstatera att den medicintekniska nivån inte är din starkaste sida, då du omedelbart går igång med argument from pure ignorance och går igång med de sedvanliga fabulationerna.

vi kan eg. sätta punkt för debatten där skarpare insikter och medvetenhet om gränssättningar drages, då jag nog tror att du är mest intresserad av att idka "kampanjupplysningsarbete eller något i den stilen" och väldigt sekundärt ens är insiktsfull nog att förstå vad som berörs.

Nog sagt om vad jag tror om religiös systematisk diskriminering. Jag orkar inte kverulera med folk som har helt urvattnade intellekt. så ve kan släppa blodtransfusioner/transplantationer och stamcellsforskning, jag jobbar dock med medicin och hart stött på några panikslagna jehovas vittnen, men då jag har tystnadsplikt tänker jag inte ägna mig åt att kombattera detta. Jag respekterar ditt och ert ställningstagande, så är det ännu skrivet i lagen. Men jag tycker det kan vara åt skogen och ser icke att du kan tillföra ngt för min del vad gäller denna sakfråga.

Lite synd att behöva gå komprometterande.

Okej ?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-11-15 kl. 14:43.
Citera
2013-11-15, 14:44
Medlem
Citat:
Om du öppnar en ny tråd om det här så lovar jag att svara..Men jag vill gärna hålla denna tråd fokuserat på de mer medicinska aspekterna.

Jag tror att moderatorerna vill att så fort Jehovas vittnen nämns, så ska det hamna i den här tråden.

Bevis för det finns här:
https://www.flashback.org/sp45815695

Så att starta en ny tråd om Jehovas vittnen vet jag inte om man lyckas med.
Citera
2013-11-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vet inte om du medvetet eller omedvetet låtsas om att inte ha läst eller förstått vad jag beskrev. Hur som helst så missar du just det jag berörde.

Vad jag förstår, prioriterar du bl.a mose lagar framför människor befinnande sig i mycket kritiska situationer, det var där jag lade tyngdpunkten, inte på vad enskilda läkare sysslade med under 50-talet..

Men hade en alltför optimistisk tro att du skulle fömå hänga med i debatten på detta plan. Får konstatera att den medicintekniska nivån inte är din starkaste sida, då du omedelbart går igång med argument from pure ignorance och går igång med de sedvanliga fabulationerna.

vi kan eg. sätta punkt för debatten där skarpare insikter och medvetenhet om gränssättningar drages, då jag nog tror att du är mest intresserad av att idka "kampanjupplysningsarbete eller något i den stilen" och väldigt sekundärt ens är insiktsfull nog att förstå vad som berörs.

Nog sagt om vad jag tror om religiös systematisk diskriminering. Jag orkar inte kverulera med folk som har helt urvattnade intellekt. så ve kan släppa blodtransfusioner/transplantationer och stamcellsforskning, jag jobbar dock med medicin och hart stött på några panikslagna jehovas vittnen, men då jag har tystnadsplikt tänker jag inte ägna mig åt att kombattera detta. Jag respekterar ditt och ert ställningstagande, så är det ännu skrivet i lagen. Men jag tycker det kan vara åt skogen och ser icke att du kan tillföra ngt för min del vad gäller denna sakfråga.

Lite synd att behöva gå komprometterande.

Okej ?

Vad vet du om blod fria alternativ ?
Citera
2013-11-15, 14:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Vad vet du om blod fria alternativ ?
En del.
Citera
2013-11-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Även om det är en hypotetisk fråga så kan man svara på det, vilket Eberhard inte gör.

Men jag vet svaret som Eberhard skulle svara med, han skulle hellre dö än att äta blod, det är därför han vägrar att svara, för det skulle avslöja honom som hycklare, när han anklagar Jehovas vittnen med orden:

"Jv visar en ringaktning för orsaken till blodförbudet i Bibeln när de menar att man hellre bör dö än rädda liv med blod. Det var just livets helgd som blodförbudet värnade om. "

Eberhard dör hellre än att äta blod, det är samma sak i princip.

Men om jag har fel, om nu Eberhard är redo att äta blod hellre än att dö, så skulle det vara hedervärt om han kunde svara på denna "hypotetiska" fråga.

Att ttsp tycker att det vore hedervärt att svara på en fråga måste vara dagens roligaste kommentar.
Citera
2013-11-15, 15:15
Medlem
Citat:
Det är det som är det sjuka - Styrningen av organisationen Jehovas Vittnen.

Tolkningsföreträdet ligger hos ett mycket litet antal personer i en sluten krets med enorm makt över medlemmarna. Blind lydnad uppmuntras och ifrågasättande demoniseras.

Jehovas Vittnen tror ju på bibeln som utsprunget till budskapet från Gud. Men de har ju i själva verket kastat ut bibeln och ersatt den med Vakttornet och andra officiella skrifter från ledningen. Hur kan man sätta större tillit till exempelvis Vakttornet än bibeln? Och Gud skapade ju uppenbarligen människan med ett fördtånd. Och då utgår jag ifrån att det är meningen att den ska användas. Att demonisera användandet av det gudagivna förståndet kan ju rimligtvis inte vara korrekt.

Det vore en helt annan sak om ledningen fungerade som en andligen professionell tolkare av bibeln och Guds ord och därefter meddelade medlemmarna sin tolkning med eventuella rekommendationer. Men att kräva följsamhet med hot om utrslutning är bara sinnessjukt och ett klart sektbeteende.

Huvudet på spiken där.
På en direkt fråga från äldstebröderna svarade jag att i fall av upplevd konflikt mellan Bibeln och Vakttornet väljer jag Bibeln varje gång.
Det var fel svar.
Citera
2013-11-15, 15:31
Medlem
Citat:

Den här tråden är inte specifikt till för frågan om blodtransfusioner. Det är en generell tråd med namnet 'Jehovas Vittnen, varför så impopulära?'

Så du får gärna svara mig här
Citera
2013-11-15, 15:44
Medlem
Citat:
Detta var vad jag föreslog i ett annat forum..För att göra ett sådant påstående måste man motivera det. Du tillför inte diskussionen något genom att hålla på sådär. Jag kan argumentera för varför mina metaforer funkar men du har inte argumenterat ett smack för varför det inte funkar..

http://www.hematology.org/patients/blood-basics/5222.aspx

Om vi säger att du har lovat din partner att inte äta en viss subway macka som består av 20 delar...Skulle du då hålla löftet om du tog bort saltet och åt en subway macka med 19 komponenter ? Å andra sidan skulle du bryta löftet ifall du saltade/pepprade din köttgryta hemma då du använder 2 komponenter ?

Blod består till största delen av vatten...Ungefär 80 procent...Ändå så är det inga problem att dricka vatten..Det är för att vatten inte är blod.,.Varför skulle då en annan enskild del räknas som blod ? Jag kan inte ge dig ett svar på frågan när blod upphör vara blod om man plockar bort komponenterna en efter en..Men det är ingen svart /vitt fråga.

Jv håller alltid på med konstiga metaforer...nej det är inte samma sak! Varför ska man motivera tokiga jämförelser som saknar allt logiskt sammanhang med blodsfrågan?

Om du utlämnar salt i en subwaymacka så smakar den bara lite konstigt om läkaren ej tillför blod vid en operation där blod krävs och man dör av blodförlust är det väl "lite" värre kanske?
Citera
2013-11-15, 15:48
Medlem
Citat:
Den här tråden är inte specifikt till för frågan om blodtransfusioner. Det är en generell tråd med namnet 'Jehovas Vittnen, varför så impopulära?'

Så du får gärna svara mig här

Namnet på tråden är inte generell, den är specifik. En generell tråd om Jehovas vittnen skulle heta "Jehovas vittnen".
Citera
2013-11-15, 16:12
Medlem
Citat:

Nej det kan diskuteras i denna tråd...det har gjorts tidigare! Den här tråden behandlar allt som gör Jv impopulära...
Citera
2013-11-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, ett JV skulle inte anses ha begått en synd.
Men detta är absolut inte en väg som en demokrati kan välja, och det med rätta. Vuxna människor bör självklart ha rätten att bestämma över sitt liv och sin kropp.
I annat fall fick man väl börja tvångsvårda rökare, alkoholister och överviktiga också?

Bra skrivet Gitte
Ibland har vi ju samma synsätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in