Citat:
Ursprungligen postat av
Doubletime
Men kära vännen du vet att blod transfusioner många gånger inte alls hjälper och att läkare på 50/60 talet sa att rökning inte var skadligt för hälsan ? Att använda läkares auktoritet som ett argument är lika dåligt som att använda prästernas auktoritet som ett argument för att se vad bibeln säger...
Dessutom så skulle jag helldre dö än att använda vissa oetiska medicinska metoder..Tillexempel stamceller..Om 5 år så kan jag komma i en situation där jag måste acceptera sådant eller dö.. Ska inte jag ha rätten till att neka och dö 80 % än att ta det ? Jag tycker en patient ska ha rätten att neka blod av etiska eller religiösa och medecinska skäl..
Vet inte om du medvetet eller omedvetet låtsas om att inte ha läst eller förstått vad jag beskrev. Hur som helst så missar du just det jag berörde.
Vad jag förstår, prioriterar du bl.a mose lagar framför människor befinnande sig i mycket kritiska situationer, det var där jag lade tyngdpunkten, inte på vad enskilda läkare sysslade med under 50-talet..
Men hade en alltför optimistisk tro att du skulle fömå hänga med i debatten på detta plan. Får konstatera att den medicintekniska nivån inte är din starkaste sida, då du omedelbart går igång med argument from pure ignorance och går igång med de sedvanliga fabulationerna.
vi kan eg. sätta punkt för debatten där skarpare insikter och medvetenhet om gränssättningar drages, då jag nog tror att du är mest intresserad av att idka "kampanjupplysningsarbete eller något i den stilen" och väldigt sekundärt ens är insiktsfull nog att förstå vad som berörs.
Nog sagt om vad jag tror om religiös systematisk diskriminering. Jag orkar inte kverulera med folk som har helt urvattnade intellekt. så ve kan släppa blodtransfusioner/transplantationer och stamcellsforskning, jag jobbar dock med medicin och hart stött på några panikslagna jehovas vittnen, men då jag har tystnadsplikt tänker jag inte ägna mig åt att kombattera detta. Jag respekterar ditt och ert ställningstagande, så är det ännu skrivet i lagen. Men jag tycker det kan vara åt skogen och ser icke att du kan tillföra ngt för min del vad gäller denna sakfråga.
Lite synd att behöva gå komprometterande.
Okej ?