2013-11-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Det har länge varit populärt att skylla asociala beteenden på traumatiska upplevelser i barndomen. Har själv erfarenhet av en bekant som till och från är galen och hon hävdar bestämt att hennes mentala problem beror på att föräldrarna skildes när hon var barn. Hej och hå.
Nej, knäppa beteenden kan möjligen vara bekvämt att förklara med barndomsupplevelser, men så enkelt är det naturligtvis aldrig eftersom svårt misshandlade barn kan klara sig utmärkt i sina liv.
Se de små barnen som turligt överlevde förintelselägren och där många gjort fantastiska karriärer.

Nej, asså det står i journalen att KJ har varit våldsam när han var 14. Inte att han har varit med om nåt traumatiskt.

Åklagarna ville ta med detta bevis från journalen för att visa att han visst är kapabel till att vara våldsam.
Citera
2013-11-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jag delade levande myror med en lång sax och pumpade upp daggmaskar med fotbollspumpen i min ungdom. Gör det mig till en styckmördare?

Nej.
Men förmodligen har du tyvärr det lilla fröet av ondska som krävs för utvecklas till en.
Citera
2013-11-15, 17:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
"Det framkom att gruppchefen för särskilda insatsen, som ska ha dokumenterat spaningen, i den dokumentationen, den största mordutredningen i norrbottens historia, skriver fel inte bara en gång utan två gånger, det tycker vi är anmärkningsvärt", säger BF/ref. pt.se
Jo, det kan man väl tycka - även om det vimlar av slarvfel i fuppar. Men vad menar BF att det har för bäring i målet? Måste man inte hävda att uppgiften om felskrivningen är lögn för att den ska ha någon materiell betydelse?
Citera
2013-11-15, 17:44
Medlem
Varför använder man inte lögndetektorer i Sverige?
Citera
2013-11-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wagging
Varför använder man inte lögndetektorer i Sverige?

För att de är totalt opålitliga. Stämmer i ungefär 50% av fallen, och med den statistiken kan du lika gärna göra random gissningar själv.
Citera
2013-11-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
var typ åtta på häktningsbollen...
Det är ingen lång överläggning om man slutar 16.00 på en fredag och meddelar beslut på måndag 15.00.
Det finns inga slutsatser att dra av detta.

Även nämndemän kan behöva hämta barn på dagis, eller bara vilja ha en normal fredag
Citera
2013-11-15, 17:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bo Forssberg: På Vatchareeyas ena vrist har man hittat DNA. Men detta spår utesluter inte annan man. Många män, även obesläktade, kan ha samma y-kromosomer.

NEJ, eller åtminstone i all rimlig praktisk sannolikhet NEJ.
Om jag hade varit försvarsadvokat hade jag sagt Många män, även skenbart obesläktade. Om jag hade varit sakkunnig hade jag fört det resonemang jag har gjort i tråden tidigare. Om jag sedan hade fått frågan om hurpass många som kunde förväntas ha samma Y-kromosom-DNA-profil, skulle jag ha sagt att det varierade väldigt, men att det i ett tänkt normalfall skulle kunna röra sig om några tiotal eller möjligen enstaka hundratal personer, varav den stora majoriteten skulle bo på andra platser än Boden, och att om man vill ha en bättre uppfattning av sannolikhetsläget lär man behöva utföra lite genealogi på en misstänkte, och topsa några hundra slumpmässigt utvalda bodenbor.
Citera
2013-11-15, 17:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Jag tror inte Mats Alm kommer att mörda igen men för mig kändes han ännu säkrare som mördaren än KJ även om jag känner mig väldigt säker på att KJ är mördaren också. MB skulle ha blivit undersökt mer - helt klart. Om inte för att poliserna skulle känna sig säkrare så i alla fall så man hade sluppit alla MB-hatares otroligt löjliga teorier här om plantering osv. När det gäller att mörda igen så tror jag KJ kommer att göra det igen. Jag tror inte det var ett misstag som gjorde att han "råkade" mörda henne utan en sinnessjuk nyfikenhet och ett sätt för honom själv att visa att han minsann kan komma undan med mord. Det kommer gå en del år sen har vi en ny tråd här där folk som vill öka på sin post-total kommer svära att han är oskyldig igen för det ger ju sååå mycket mer poster än om man skriver om det som till 100% pekar mot KJ. För inte fan kan ni innerst inne tro på vad ni själv skriver om MB kontra KJ. Patetiskt!

Och skulle det mot all förmodan vara MB som är mördaren. Att mot all förmodan INGEN har sett honom plantera bevisen mot KJ. Att han är sååååååååååå trög att inte placera ut något "bättre" som gör att det pekar TOTALT mot KJ. Då tror jag att hans fru kommer att börja prata så fort de har ett framtida bråk. För inte tror jag att han kommer att kunna vara trogen. Det kommer säkerligen att bli bråk mellan dem och det skulle förvåna mig mycket om inte hon talar ut då OM NU MB skulle vara mördaren.

Det skulle inte förvåna mig om KJ går fri - och det skrämmer mig något fruktansvärt. Jag menar, då räcker det alltså inte att ha en massa teknisk bevisning mot sig med blod i bakluckan (och veta att det är där innan poliserna sagt nåt), med DNA på avtvättade kroppsdelar, med möjliga saker som kan ha använts i mordet och efter mordet som försvunnit, att bli påkommen med lögner. Utan nekar man bara hela vägen så är man fri. Jag trodde inte mina ögon när Mats Alm kom undan. Jag trodde det var ett skämt. Att hålla käften, att ljuga, att säga man inte minns räcker tydligen väldigt långt om man inte blir påkommen i mördarakten. Skrämmande!
Bra inlägg!
Tror du kan vara lugn: 22-åringen lär inte släppas på fri fot på måndag.
Han ska inte få möjlighet att mörda någon människa mer på väldigt många år.

Ja, att hålla käften, ljuga, slingra sig och skylla på ett uruselt minne, har olyckligtvis lönat
sig i alltför många fall för en massa jävla avskum i landet, så de sluppit undan sina
rättmätiga straff.

Rättssystemet är ibland rena jävla hånet mot brottsoffren. Snart behöver man väl ha alla
mord filmade helst för att ska det möjliggöras med domar.

Här är en chefsåklagare som börjat få nog av "spektaklet":
Citat:
Och om rättssamhället havererar och inte förmår döma andra än dem som erkänner, finns risken för att rättsordningens legitimitet urholkas och att de drabbade skaffar sig upprättelse på annat sätt.

Innan vi hamnar i en situation där åklagarna inte längre åtalar annat än erkända brott är det dags att tänka om.

Vi behöver en tillnyktring, en återgång till sunt förnuft i brottmålsprocessen. Det måste vara möjligt att döma en tilltalad som nekar.
http://www.dagensjuridik.se/2013/10/mycket-rattssakerhet-skapar

Ingen enda oskyldig ska förvisso behöva riskera att fällas för vad det än må handla om,
men någon rimlig måtta får det väl ändå vara med beviskraven.
Citera
2013-11-15, 18:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
BF vill nämna BUP-utredningen.
"Det gäller ett barn. han var 14 år. Han hade en mycket svår situation där han var mobbad i skolan. Han hade inte fått hjälp. Efter den här utredningen slutförts då får han sin diagnos och resurser sätts in och hans situation rätas upp.", säger BF/ref. pt.se
Det faktum att BF känner behov av att relativisera BUP-utredningen på detta inte självklart fullt övertygande sätt gör ganska klart att att den innefattar också våldsamhet från KJ:s sida.
Citera
2013-11-15, 18:01
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, det kan man väl tycka - även om det vimlar av slarvfel i fuppar. Men vad menar BF att det har för bäring i målet? Måste man inte hävda att uppgiften om felskrivningen är lögn för att den ska ha någon materiell betydelse?

Behöver BF inte bara så fröet?
Citera
2013-11-15, 18:01
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Nej, asså det står i journalen att KJ har varit våldsam när han var 14. Inte att han har varit med om nåt traumatiskt.

Åklagarna ville ta med detta bevis från journalen för att visa att han visst är kapabel till att vara våldsam.

Nu drar jag i trådsanningsbromsen för säkerhets skull. Vi vet väl inte vad som står i journalen?
Citera
2013-11-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nu drar jag i trådsanningsbromsen för säkerhets skull. Vi vet väl inte vad som står i journalen?

Nej det vet vi inte.

Men att åklagaren tar upp journalen för att bevisa att KJ visst kan vara våldsam och att det handlar om ett tvångsbeteende gör man man kan dra den slutsatsen.

Vad drar du för slutsats av det åklagaren säger om hans journal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in