2013-11-15, 16:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
När det gäller det exakta antalet SMS och tidpunkt de kom så tänker jag envist fortsätta hävda att det inte kan användas som bevis för att han ljuger. Eller menar du att om du hade en SMS-konversation med någon där det ofta skickades 10-40 sms om dagen och särskilt den andra personen skickade många i rad så skulle du några dagar efteråt ha ett exakt minne av hur många som kommit en viss dag och exakt tid när de kom? Ljuga om det kan han förstås göra, men jag kan inte se hur det skulle vara mer sannolikt än att han talar sanning.

Jag har som sagt väldigt svårt att ha en klar åsikt om mastpejlingen eftersom jag vet för lite om hur precisa dessa egentligen är och vilka felkällor som finns. Sen begriper väl var och en att uppgiften varit långt intressantare om det hade varit vid niotiden och inte vid klockan fem.

Kom ihåg att det kan finnas många skäl att folk ljuger. Skillnaden jag ser mellan KJ och MB är att det går att visa på trovärdiga alternativförklaringar till lögner (eller åtminstone glidningar på sannngen), medan flera av KJ:s lögner och märkliga påståenden är mycket svåra att förklara på annat vis än att han försöker dölja vad han gjort i just det brott som åtalet gäller.

Min fetning

Nu är den här situationen för MB ju ganska speciell, han sitter, enligt honnom själv, och äter bröllopsmiddag tilsammans med sin styvdotter m/ mand och inte minst hans exstremt svartsjuka hustru AN, vid förmodligen ett 4manns bord (då sitter man ganska tätt), när han mottar dessa SMS från hans 30 år yngre pågående älskarinna, så jag tror at en vilken som helst människa som upplevde det, sent skulle glömma hur dom SMS kom inn.
Enbart en psykopat skulle ta det helt iskalt lungt och därför möjligtvis glömma detalierna.
Citera
2013-11-15, 17:00
Medlem
Fan va KJ snackar skit, ena lögnen efter den andra och minns en sak ena gången och inte andra, hoppas dom syr in mördarn på livstid. Nåja han får ju inget liv i denna stan, om han skulle gå fri, svårt att tvätta bort en stämpel som mördare, för i folks ögon är det han som gjort det.
Citera
2013-11-15, 17:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Fast så kan man säga så åt andra hållet också.

Hade det funnits solklara rimliga tvivel hade de släppt honom redan idag i väntan på dom. Så detta är i fördel för åklagaren att det inte finns solklara rimliga tvivel. Du ser hur man kan vrida på det.

Detta säger inget.

Om du blir gladare av att se det på det viset så gjärna för mig
Citera
2013-11-15, 17:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arrowscaup
Det var väntat med fortsatt häktning, men det verkar vara en oening rätt.
Nu får dom det jobbigt att fatta rätt beslut och att skriva en hållbar motivering.
Citat:
Ursprungligen postat av slaktfarfar
Att inte överläggningen blir klar redan nu, tyder det på att dom inte tycker det är solklart att han är skyldig eller skyldig till både mord och griftefrid. eller tyder det på att dom är oense om skuldfrågan och vill diskutera mer sinsemellan?
Det behöver inte betyda mer än att det är fredag eftermiddag och att rätten har begränsat utrymme för överläggningar under helgen.
Citera
2013-11-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om du blir gladare av att se det på det viset så gjärna för mig

Fast om du läser vad han sa i hela uttalandet så ser du att han tror själv att KJ blir fälld. Fast med dina språksvårigheter så förstår jag att du kanske inte fattar
Citera
2013-11-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
jag tror faktiskt MB blev svartsjuk. Undrar om KJ blivit hotad och vet precis vad som hänt?
Han har ju själv pekat ut MB. Tror du inte han efter det i så fall hade pratat ut?
Citera
2013-11-15, 17:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Nu citerar jag mig själv. Kan någon insatt spekulera i vad det är för tvångsbeteende de kan syfta på?
Som visade sig när han var barn och har med strypgreppet att göra?
Om det ska ha någon materiell betydelse i fallet, måste det ju röra sig om våldsamt tvångsbeteende. Ett grundresonemang bland "alternativteoretikerna" här i tråden är ju att KJ inte är kapabel till dådet. Om han har uppvisat ett våldsamt tvångsbeteende tidigare, blir det resonemanget betydligt svagare vad gäller själva mordet, där ju ett postare i tråden har varit snara att positivt jämföra KJ med MB och utmåla den senare som Alla Våldsbrottslingars Moder. Den andra halvan av inkapabilitetsresonemangen, att KJ inte skulle vara kapabel att sopa igen spåren efter sig så bra som han måste ha gjort, försvagas ju av att KJ verkar vara rätt duktig på att koppla av och på sina funktionshinder efter vad som passar honom.
Citera
2013-11-15, 17:18
Medlem
rayraviolis avatar
Ja, nåt har tydligen hänt i 14-årsåldern. Försvaret bekräftade det, men lyfte fram att det var länge sen och under en tid när den åtalade hade det svårt i skolan och med vänner. Jag tolkar det som att han har gjorts sig skyldig till nåt våldsamt eller åtminstone starkt komprometterande i den åldern. Det är lönlöst att spekulera i vad, men det är förstås en spricka i det harmlösa porträtt som fadern målade upp tidigare i veckan.
Citera
2013-11-15, 17:19
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
När det gäller det exakta antalet SMS och tidpunkt de kom så tänker jag envist fortsätta hävda att det inte kan användas som bevis för att han ljuger. Eller menar du att om du hade en SMS-konversation med någon där det ofta skickades 10-40 sms om dagen och särskilt den andra personen skickade många i rad så skulle du några dagar efteråt ha ett exakt minne av hur många som kommit en viss dag och exakt tid när de kom? Ljuga om det kan han förstås göra, men jag kan inte se hur det skulle vara mer sannolikt än att han talar sanning.

Jag har som sagt väldigt svårt att ha en klar åsikt om mastpejlingen eftersom jag vet för lite om hur precisa dessa egentligen är och vilka felkällor som finns. Sen begriper väl var och en att uppgiften varit långt intressantare om det hade varit vid niotiden och inte vid klockan fem.

Kom ihåg att det kan finnas många skäl att folk ljuger. Skillnaden jag ser mellan KJ och MB är att det går att visa på trovärdiga alternativförklaringar till lögner (eller åtminstone glidningar på sannngen), medan flera av KJ:s lögner och märkliga påståenden är mycket svåra att förklara på annat vis än att han försöker dölja vad han gjort i just det brott som åtalet gäller.

MB ljuger inte bara. Han ändrar sina uppgifter - i ena förhöret tar han emot 6-7 sms på Sushi&Te, nästa gång läser han sms'en på väg hem och i tredje förhöret sms'ar han från Pär&Mickes.... trots jag visat att inga av MBs förklaringar stämmer.

Dessutom visar det sig att han inte befinner sig där han säger att han är.

EDIT: Dessutom ljög han när han sa att han inte sökt info om KJ.

Kalla det vad du vill - Rudolf....
Senast redigerad av zero73 2013-11-15 kl. 17:23.
Citera
2013-11-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det ska ha någon materiell betydelse i fallet, måste det ju röra sig om våldsamt tvångsbeteende. Ett grundresonemang bland "alternativteoretikerna" här i tråden är ju att KJ inte är kapabel till dådet. Om han har uppvisat ett våldsamt tvångsbeteende tidigare, blir det resonemanget betydligt svagare vad gäller själva mordet, där ju ett postare i tråden har varit snara att positivt jämföra KJ med MB och utmåla den senare som Alla Våldsbrottslingars Moder. Den andra halvan av inkapabilitetsresonemangen, att KJ inte skulle vara kapabel att sopa igen spåren efter sig så bra som han måste ha gjort, försvagas ju av att KJ verkar vara rätt duktig på att koppla av och på sina funktionshinder efter vad som passar honom.

Tack för svaret.
Spännande att pappan aldrig nämner det och fortsätter att neka till att hans son är kapabel till våldsamheter.
Hoppas pappan inser nu att föräldrarnas curling har bidragit till denna tragedi som hände.

Om det är så att han i 14-års åldern plågade djur, så kanske man kan dra paralleler till hunden.
Citera
2013-11-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YippeeKiYay
Om KJ enbart döms för griftefridsbrott, är fallet då polisiärt avslutat? Känns betydligt värre att ha KJ ute på gatorna än tex Mats Alm. MA kommer mest troligt aldrig att göra om sitt brott medans KJ är ett mer osäkert kort.

Jag tror inte Mats Alm kommer att mörda igen men för mig kändes han ännu säkrare som mördaren än KJ även om jag känner mig väldigt säker på att KJ är mördaren också. MB skulle ha blivit undersökt mer - helt klart. Om inte för att poliserna skulle känna sig säkrare så i alla fall så man hade sluppit alla MB-hatares otroligt löjliga teorier här om plantering osv. När det gäller att mörda igen så tror jag KJ kommer att göra det igen. Jag tror inte det var ett misstag som gjorde att han "råkade" mörda henne utan en sinnessjuk nyfikenhet och ett sätt för honom själv att visa att han minsann kan komma undan med mord. Det kommer gå en del år sen har vi en ny tråd här där folk som vill öka på sin post-total kommer svära att han är oskyldig igen för det ger ju sååå mycket mer poster än om man skriver om det som till 100% pekar mot KJ. För inte fan kan ni innerst inne tro på vad ni själv skriver om MB kontra KJ. Patetiskt!

Och skulle det mot all förmodan vara MB som är mördaren. Att mot all förmodan INGEN har sett honom plantera bevisen mot KJ. Att han är sååååååååååå trög att inte placera ut något "bättre" som gör att det pekar TOTALT mot KJ. Då tror jag att hans fru kommer att börja prata så fort de har ett framtida bråk. För inte tror jag att han kommer att kunna vara trogen. Det kommer säkerligen att bli bråk mellan dem och det skulle förvåna mig mycket om inte hon talar ut då OM NU MB skulle vara mördaren.

Det skulle inte förvåna mig om KJ går fri - och det skrämmer mig något fruktansvärt. Jag menar, då räcker det alltså inte att ha en massa teknisk bevisning mot sig med blod i bakluckan (och veta att det är där innan poliserna sagt nåt), med DNA på avtvättade kroppsdelar, med möjliga saker som kan ha använts i mordet och efter mordet som försvunnit, att bli påkommen med lögner. Utan nekar man bara hela vägen så är man fri. Jag trodde inte mina ögon när Mats Alm kom undan. Jag trodde det var ett skämt. Att hålla käften, att ljuga, att säga man inte minns räcker tydligen väldigt långt om man inte blir påkommen i mördarakten. Skrämmande!
Citera
2013-11-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ja, nåt har tydligen hänt i 14-årsåldern. Försvaret bekräftade det, men lyfte fram att det var länge sen och under en tid när den åtalade hade det svårt i skolan och med vänner. Jag tolkar det som att han har gjorts sig skyldig till nåt våldsamt eller åtminstone starkt komprometterande i den åldern. Det är lönlöst att spekulera i vad, men det är förstås en spricka i det harmlösa porträtt som fadern målade upp tidigare i veckan.

Det har länge varit populärt att skylla asociala beteenden på traumatiska upplevelser i barndomen. Har själv erfarenhet av en bekant som till och från är galen och hon hävdar bestämt att hennes mentala problem beror på att föräldrarna skildes när hon var barn. Hej och hå.
Nej, knäppa beteenden kan möjligen vara bekvämt att förklara med barndomsupplevelser, men så enkelt är det naturligtvis aldrig eftersom svårt misshandlade barn kan klara sig utmärkt i sina liv.
Se de små barnen som turligt överlevde förintelselägren och där många gjort fantastiska karriärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in