2013-12-16, 16:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Sällan man ser ett så övertydligt exempel på hur det låter när ett troll spricker. Argumentationsförmågan avstannar helt. Kvarstår då bara personliga påhopp...

Men till saken:

MBoudine är ett av de främsta exemplen på vad man skulle kunna kalla "omvänt brottsutredande", vilket tyvärr är vanligt i många brottstrådar här på FB, men kanske särskilt i denna. Utmärkande för denna tvärtom-metod är att man först drömmer fram/har hört en siare berätta om/önskar sig ett förlopp - eller som i Mboudines fall: t o m en enskild scen ("VB ensam under fler dygn med flera sadistiska gärningsmän") som hen av grumliga skäl verkar ha en osund lockelse till - som man lanserar som "sin teori" och sedan försvarar i substanslösa orakeltermer om fakta talar emot den. Gärna följt av tre punkter. ("Vänta bara, ni ska få se, jag kommer få rätt...", "allt är inte sagt i detta fall...", "mer kommer att uppdagas...")

Att lägga personlig prestige i en enskild teori är normalt ett stort no-no för en professionell utredare, men här är det utgångspunkten, själva metoden. Utredningen ser man sedan som en slags vadslagningstävling, där bevis och indicier som går att förena med den egna teorin lyfts fram och övervärderas medan de som skjuter den i sank, eller talar emot den, ignoreras. Den teori som samlat flest anhängare (för att den är mest kittlande, bäst skildrad, mest aggressivt försvarad etc) är tävlingens vinnare, och därmed "sanningen". Om det råkar vara den egna teorin, så är det bara att hösta in den ära och cred som varit den egentliga drivkraften bakom ens engagemang hela tiden.

Den normala, tråkiga, fantasilösa vägen är istället att först säkra och validera tekniska bevis, samla indicier och sedan - i linje med den fria bevisvärderingen - se vilka teorier och som kvarstår som rimliga i förhållande till detta. Med tvärtom-metoden är det naturligtvis upplagt för att bli fel, och skulle det råka bli rätt så är det inte tack vare analysen, utan trots den.

Jag står så långt från "prestige" som det går att komma och är lika ointresserad av att samla proselyter för min teori som att få cred och kudos om jag får rätt i mina antaganden. Jag blir precis lika tillfreds med att i NSD kunna läsa att styckmordet på Vatchareeya Bangsuan begicks av en outsider i form av en flintskallig, enbent, irländsk dvärg som till vardags erbjuder asfaltering av garageuppfarter - eller några ukrainska cirkusarbetare som någon var inne på i trådens inledning. Jag är således endast intresserad av att fallet Vatchareeya Bangsuan klaras upp - på riktigt. Hur svaret sedan ser ut är fullkomligt egalt för mig. Så du vet.
Citera
2013-12-16, 16:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Har försökt att hitta det i fupen. Men hittar inte att blodspår eller likspår finns på en enda (förutom2) av alla de saker som låg i skuffen. Varför?

Har det testats med likhund på Handsken med blod och påsen med blod? Vad blev resultatet? Tror inte det testats, alternativt så har man testat men inte fått utslag och placerat testet i slasken så allmänheten inte hittar infon.

Har man lyckats analysera hur mycket blod som var utsmetat på kanten? Var det två näsblodsdroppar? Eller fem?

Hunden som testade för likdoft. Hur mycket erfarenhet hade den egentligen? Tyckte jag såg i fuppen att den blev godkänd i april och fick certifikat då. En nybörjarhund alltså i så fall. En annan intressant fråga är, hur många gånger fick hunden testa bakluckan innan den gav utslag? Hur många tester failade hunden på innan? Minst ett test utan någon reaktion enligt videon vi såg.
Hunden kanske blev förvirrad av alla tester utan likdoft så den inte visste vad den skulle göra och la sig ned.
Testa att stirra en hund i ögonen utan att röra en min så ska ni få se hur osäker den blir, hundar kan bli förvirrade hur tränade dom än är.

När vi ändå är inne på blod i bilen så är det faktiskt konstigt att det inte finns en enda bloddroppe eller spår i förarsätet eller på golvet eller på pedalerna.

Om hunden är godkänd och certifierad så är den att lita på, nybörjare eller ej. Om den markerar det den är tränad för att markera så finns det där.
Citera
2013-12-16, 16:32
Medlem

Jag har förståelse för alla argumenten som talar helt och hållet mot KJ och inte alls mot MB. Jag kan förstå hur ni tänker, era argument för att bevisen är tunga, att KJ är utredd och nu genomgår han en RPU.
Allt det där är jag med på MEN, personligen känner jag att hela utredningen från allra, allra första början smalnade av för snabbt och för fort att enbart rikta in sig på KJ och därmed hålla ett fokus efter det bara på honom och inga andra.
Det är just det där som ligger bakom alla inlägg som skrivs av personer som håller sig mittemellan, att KJ inte har varit själv, nån mer måste ha varit inblandad och personer finns ju också i tråden som ser KJ som helt oskyldig, utsatt för en komplott.
Tråden innehåller alla varianter i alla diskussioner och teorier.

Utredningen är klar så gott som, RPU kommer sen och sen en dom och högst troligt går det vidare till Hovrätten.

Jag känner inte att hela, totala utredningen är komplett från allra första början, jag känner inte att precis alla tänkbara spår, möjligheter, motiv etc är kollat tillräckligt under lupp och det är just det som ligger bakom, tror jag, att inlägg förekommer där man liksom försöker fylla ut luckorna i utredningen som den sett ut fram tills nu.

Det finns en känsla hos många att det är nånting som inte riktigt stämmer i det här fallet, denna utredning.

Själv försöker jag bilda mig en egen uppfattning utifrån alla skribenters inlägg och tar till mig vissa saker men slår ifrån mig andra. Jag försöker vara öppen och mottaglig för möjliga och rimliga inlägg och på nåt sätt bygga ihop en egen uppfattning och jag tror själv att KJ har visst med VB:s öde att göra, på nåt sätt men han har inte varit själv.
Citera
2013-12-16, 16:41
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
"Utbrottet" KJ hade i rätten angående Grabbens död var väl mera en kraftig tillrättavisning
att han inte orsakat hundens död vilket han under tidigare förhör inte verkar ha förstått
att man försökt insiunera att han gjort.
KJ hade nu i förhören i rättegången läst FUPen och förmodligen reagerat på att i stort sätt varje
förhörd person fick frågan om just Grabben, med lite hjälp från Forssberg trillade
äntligen poletten ner för KJ och därför fick US det bemötande hon fick.
Utbrottet mot US var nog mer en reaktion på att känna sig förådd än en ärlig
"jag älskade min hund-känsla". Och varför han inte visar samma känslospel för att han
anklagas att ha dödat VB är för att han är i det fallet är helt på det klara om att han är
misstänkt för mordet.

KJ saknar och älskade säkert sin hund men efter hundens död gav föräldrarna honom istället
tillbaka bilen och efter det glömde han nog till en stor del bort Grabben.
Helt otroligt vilken fokus som hamnat på en hund i detta fall. Jag tycker det är så
onödigt att hela tiden övertolka KJ som person eller varje handling han gjort och detta är
också vad både åklagare och förhörsledare försökt med under en lång tid, dom har kammat noll, likaså anser jag att tråden gjort.

Visst kan man tycka att det varit oproportionerligt fokus på hunden och hur den dog. Men trots allt så lyckades åklagarna, genom hunden, få fram att han ljög. Google-sökningarna om "hundens anatomi" gjordes natten när hunden dog och därför kunde hans berättelse om att de gällde en diskussion om valpars förmåga att gå i trappor inte stämma. Åklagaren visade att han kunde producera övertygande lögner. Det betyder inte att han dödade och styckade sin hund, inte heller att han är en kallblodig mördare. Men han döljer nåt om hur hunden dog, och det har betydelse i sammanhanget.
Citera
2013-12-16, 16:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
"Utbrottet" KJ hade i rätten angående Grabbens död var väl mera en kraftig tillrättavisning
att han inte orsakat hundens död vilket han under tidigare förhör inte verkar ha förstått
att man försökt insiunera att han gjort.
KJ hade nu i förhören i rättegången läst FUPen och förmodligen reagerat på att i stort sätt varje
förhörd person fick frågan om just Grabben, med lite hjälp från Forssberg trillade
äntligen poletten ner för KJ och därför fick US det bemötande hon fick.
Utbrottet mot US var nog mer en reaktion på att känna sig förådd än en ärlig
"jag älskade min hund-känsla". Och varför han inte visar samma känslospel för att han
anklagas att ha dödat VB är för att han är i det fallet är helt på det klara om att han är
misstänkt för mordet.

KJ saknar och älskade säkert sin hund men efter hundens död gav föräldrarna honom istället
tillbaka bilen och efter det glömde han nog till en stor del bort Grabben.
Helt otroligt vilken fokus som hamnat på en hund i detta fall. Jag tycker det är så
onödigt att hela tiden övertolka KJ som person eller varje handling han gjort och detta är
också vad både åklagare och förhörsledare försökt med under en lång tid, dom har kammat noll, likaså anser jag att tråden gjort.

Jo, det har jag gjorts många övertolkningar av KJ:s beteenden i denna tråd, säkert också av mig. Å andra sidan tycker jag att du har en tendens att "undertolka" honom. Ibland låter det som att ingenting han säger är ett utflöde av något annat än hans specifika störning. Men jag tror att det är en förenkling och även faktiskt förringning av honom. Jag upplever att KJ mycket väl förstår intellektuella intentioner bakom andra människors handlanden. Att han inte i ordvalet tycks reagera så hårt i förhören gällande hunden (vi har ju inte tillgång till hans tonfall och röstläge när vissa frågor besvaras) kan bero på att omständigheterna inte var sådana att han kände sig lika pressad och anklagad. Personligheten hos åklagarna kontra den hos förhörsledarna kan ha skiljt sig åt på ett sätt som gjorde att KJ kände sig mer pressad av de förra än av de senare. Plus naturligtvis att han nu befann sig inför publik.

Jag är personligen intresserad av hundepisoden därför att den säger något om honom. För det första att han visst kan utveckla både beslutsamhet och handlingskraft i vissa situationer. För det andra att han är kapabel att ljuga. För ljuger det gör han, frågan är bara om exakt vad. Han vill inte visa den döda hunden i det skick den befinner sig för sina föräldrar eller bröder, så han släpar ut den på isen och sänker den i älven. Sen ljuger han även om googlingen (en fråga han uppenbart inte var beredd på och därför inte fann något rimligt svar till). Allt detta i kombination med reaktionen i rätten är för mig enklast att förklara med ett ord: Skam. Han KAN ha dödat hunden med flera knivhugg (därav blodet). Den KAN ha dött av att bita i kabeln och han bestämmer sig för att lösa problemet själv genom att lägga kadavret i en sopsäck - men då måste benen av först och han inser att det här kan han inte berätta för någon att han gör. Eller så inträffade båda sakerna. Historien blir i vart fall inte rimlig annars. Jag förstår också åklagarnas intention med att dra upp det (förmögen till våldsamma vredesutbrott även mot personer han tycker om och förmögen att sopa igen spåren efter sig, även om det innebär att obehagliga handlingar som ex.vis en styckning måste vidtas). En annan sak är att de inte lyckades särskilt väl att visa det.
Citera
2013-12-16, 17:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker

Jag har förståelse för alla argumenten som talar helt och hållet mot KJ och inte alls mot MB. Jag kan förstå hur ni tänker, era argument för att bevisen är tunga, att KJ är utredd och nu genomgår han en RPU.
Allt det där är jag med på MEN, personligen känner jag att hela utredningen från allra, allra första början smalnade av för snabbt och för fort att enbart rikta in sig på KJ och därmed hålla ett fokus efter det bara på honom och inga andra.
Det är just det där som ligger bakom alla inlägg som skrivs av personer som håller sig mittemellan, att KJ inte har varit själv, nån mer måste ha varit inblandad och personer finns ju också i tråden som ser KJ som helt oskyldig, utsatt för en komplott.
Tråden innehåller alla varianter i alla diskussioner och teorier.

Utredningen är klar så gott som, RPU kommer sen och sen en dom och högst troligt går det vidare till Hovrätten.

Jag känner inte att hela, totala utredningen är komplett från allra första början, jag känner inte att precis alla tänkbara spår, möjligheter, motiv etc är kollat tillräckligt under lupp och det är just det som ligger bakom, tror jag, att inlägg förekommer där man liksom försöker fylla ut luckorna i utredningen som den sett ut fram tills nu.

Det finns en känsla hos många att det är nånting som inte riktigt stämmer i det här fallet, denna utredning.

Själv försöker jag bilda mig en egen uppfattning utifrån alla skribenters inlägg och tar till mig vissa saker men slår ifrån mig andra. Jag försöker vara öppen och mottaglig för möjliga och rimliga inlägg och på nåt sätt bygga ihop en egen uppfattning och jag tror själv att KJ har visst med VB:s öde att göra, på nåt sätt men han har inte varit själv.

Jo, jag förstår väl också hur många skeptiker till den "officiella teorin" tänker.

Jag vet inte hur mycket du sysslat med mer omfattande utredningsarbete, men det är ju så att en utredning blir aldrig "klar" i den bemärkelse du skriver. Det går aldrig att följa upp alla synvinklar, spår etc. Däremot kan utredningsteam fastna i vad som ibland kallas "analysis paralysis" - man vågar inte gå vidare till handling på det material man har utan vill bara fortsätta att utreda och utreda. Det är inte heller bra. Gränsen måste dras någonstans. Det här är trots allt den mest omfattande polisutredningen i Norrbottenpolisens historia. Det har hållits en mycket stor mängd förhör, man har genomfört omfattande eftersök både före och efter fynden av den döda kroppen. Mängder av material har samlats in. Säkert har man suttit många timmar och kalibrerat förhörsresultat. Jag hoppas t ex att alla förstår att skälet till att man pratade med ALLA KJ:s vänner inte bara vara att samla in info om honom, utan också att se om någon av dem gjorde ett misstänkt intryck.

Vi kommer att kunna fortsätta diskutera till döddagar om man ev. haft grund för att ta in även MB den 23/5. Jag anser inte det, men visst: Man KAN argumentera för det. Dock verkar alltför många i tråden inte kunna acceptera att när väl fynden av blod kommer en knapp vecka senare så är man vid vägs ände när gäller alternativa gärningsmän utan koppling till KJ. Man kan inte driva ett "spår" baserat på ett cirkelbevis vilket planteringsteorin är. Fyndet utesluter att KJ inte skulle vara inblandad i mordet. Alltså kan ingen annan ha utfört det oberoende av honom. Inga kontakter eller ens kopplingar har kunnat påvisas mellan honom och MB. Alltså finns ingen grund för fortsatta misstankar mot MB, utan det enda rimliga är att avskriva honom. Det hade behövts något handfast - t ex observationer av honom vid MB:s bil eller oförklarlig mobiltrafik som kan sättas i samband med fynd för att ändra den bedömningen. Men något sådant finns inte. Exit MB - så fungerar och så måste en brottsutredning fungera. Det är bara att acceptera, även om man personligen vill att polisen ska fortsätta jobba med honom för att han har ett så bra "motiv".

Ja, fast jag tror den känslan är fel. Det man egentligen känner av är de stora luckorna; de obesvarade frågorna kring ett antal centrala punkter vi alla önskade att vi hade svar på. Den sortens känslan leder dock direkt till ett typiskt mänskligt tankefel: Vi gillar inte "luckor" i orsakskedjor så vi är ofta beredda till nästan vad som helst för att fylla igen dem. Det inkluderar även fria gissningar och spekulationer. Och just detta att luckor betyder att "det måste ligga något mer bakom" eller att teorin är fel finns otaliga exempel på hur människor går bort sig i tankarna när de fastnar i en sån tankebana. Konspirationsteorier bygger nästan alltid på detta och även sådant som kreationismen har det som en huvudingrediens (Att det finns hål här och var i evolutionsteorins förklaringar till olika saker blir ett "bevis" på att den egna teorin är sann i stället).

Inget av det här "bevisar" iofs att den officiella teorin MÅSTE vara rätt. Men det visar att det faktum att den i sig inte är så fullständig man skulle önska inte på minsta vis kan användas som argument för att komma med "karatespår" "Schlangenkraft" och annat som nån form av bättre förklaring.
Citera
2013-12-16, 17:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ingen tillfällighet att KJ googlade på hundens anatomi. Jag tror inte KJ kunde sköta hunden, framgår det nånstans hur ofta han var ute och rastade/motionerade den ? Hundar känner sig väldigt övergivna om de inte får uppmärksamhet, och unghundar inte minst har en tendens att bita på allt möjligt i ren frustration om de inte blir sysselsatta av husse/matte. Om "grabben" dessutom hade bitit sönder nåt som har med KJ:s airsoftgrejor att göra var väl måttet rågat och kört för "grabben". KJ dödade hunden, no doubt.

Jag tror att det ligger korn av sanning i att "grabben" fick ström i sig, men inte på det sätt KJ påstår och inte tillräckligt för att avliva den, utan i bedövningssyfte. Snarare tror jag KJ avsiktligt lät hunden bita i något strömförande eller på något sätt anslöt hunden till en strömkälla - intermittent - i experimentsyfte. Tror KJ fascineras av experiment i gränslandet liv/död vilket jag också tror att Vathareeya fick erfara när KJ fick chansen. KJ har mycket ruggigt inom sig, det tror jag är helt klart - Ondska, inte sjukdom.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-16 kl. 17:55.
Citera
2013-12-16, 17:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo, jag förstår väl också hur många skeptiker till den "officiella teorin" tänker.

Jag vet inte hur mycket du sysslat med mer omfattande utredningsarbete, men det är ju så att en utredning blir aldrig "klar" i den bemärkelse du skriver. Det går aldrig att följa upp alla synvinklar, spår etc. Däremot kan utredningsteam fastna i vad som ibland kallas "analysis paralysis" - man vågar inte gå vidare till handling på det material man har utan vill bara fortsätta att utreda och utreda. Det är inte heller bra. Gränsen måste dras någonstans. Det här är trots allt den mest omfattande polisutredningen i Norrbottenpolisens historia. Det har hållits en mycket stor mängd förhör, man har genomfört omfattande eftersök både före och efter fynden av den döda kroppen. Mängder av material har samlats in. Säkert har man suttit många timmar och kalibrerat förhörsresultat. Jag hoppas t ex att alla förstår att skälet till att man pratade med ALLA KJ:s vänner inte bara vara att samla in info om honom, utan också att se om någon av dem gjorde ett misstänkt intryck.

Vi kommer att kunna fortsätta diskutera till döddagar om man ev. haft grund för att ta in även MB den 23/5. Jag anser inte det, men visst: Man KAN argumentera för det. Dock verkar alltför många i tråden inte kunna acceptera att när väl fynden av blod kommer en knapp vecka senare så är man vid vägs ände när gäller alternativa gärningsmän utan koppling till KJ. Man kan inte driva ett "spår" baserat på ett cirkelbevis vilket planteringsteorin är. Fyndet utesluter att KJ inte skulle vara inblandad i mordet. Alltså kan ingen annan ha utfört det oberoende av honom. Inga kontakter eller ens kopplingar har kunnat påvisas mellan honom och MB. Alltså finns ingen grund för fortsatta misstankar mot MB, utan det enda rimliga är att avskriva honom. Det hade behövts något handfast - t ex observationer av honom vid MB:s bil eller oförklarlig mobiltrafik som kan sättas i samband med fynd för att ändra den bedömningen. Men något sådant finns inte. Exit MB - så fungerar och så måste en brottsutredning fungera. Det är bara att acceptera, även om man personligen vill att polisen ska fortsätta jobba med honom för att han har ett så bra "motiv".

Ja, fast jag tror den känslan är fel. Det man egentligen känner av är de stora luckorna; de obesvarade frågorna kring ett antal centrala punkter vi alla önskade att vi hade svar på. Den sortens känslan leder dock direkt till ett typiskt mänskligt tankefel: Vi gillar inte "luckor" i orsakskedjor så vi är ofta beredda till nästan vad som helst för att fylla igen dem. Det inkluderar även fria gissningar och spekulationer. Och just detta att luckor betyder att "det måste ligga något mer bakom" eller att teorin är fel finns otaliga exempel på hur människor går bort sig i tankarna när de fastnar i en sån tankebana. Konspirationsteorier bygger nästan alltid på detta och även sådant som kreationismen har det som en huvudingrediens (Att det finns hål här och var i evolutionsteorins förklaringar till olika saker blir ett "bevis" på att den egna teorin är sann i stället).

Inget av det här "bevisar" iofs att den officiella teorin MÅSTE vara rätt. Men det visar att det faktum att den i sig inte är så fullständig man skulle önska inte på minsta vis kan användas som argument för att komma med "karatespår" "Schlangenkraft" och annat som nån form av bättre förklaring.

Problemet i det här fallet är kanske att ingen har lyckats presentera logiska och rimliga händelser som passar in i luckorna, något som på ett någorlunda tänkbart sätt passar med vad som känt är? Att förstå helheten är svårt tycker jag och troligen många andra. Hur gick mord och styckning till, var, när och hur, finns ju inga svar på de frågorna, det är de luckor du talar om förmodar jag.

Om KJ inte var ensam i någon del av det här så tycker jag nog att Schlangenkraft är en inte osannolik person att sätta in i sammanhanget. Jag håller iaf dörren öppen än så länge.
Citera
2013-12-16, 17:43
Bannlyst
Citat:
Jag upplever att KJ mycket väl förstår intellektuella intentioner bakom andra människors handlanden.

På vad bygger du just den upplevelsen du har om KJ, att han mycket väl förstår andra människors
intellektuella intentioner?
Citera
2013-12-16, 17:58
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Inga kontakter eller ens kopplingar har kunnat påvisas mellan honom och MB. Alltså finns ingen grund för fortsatta misstankar mot MB, utan det enda rimliga är att avskriva honom. Det hade behövts något handfast - t ex observationer av honom vid MB:s bil eller oförklarlig mobiltrafik som kan sättas i samband med fynd för att ändra den bedömningen. Men något sådant finns inte. Exit MB - så fungerar och så måste en brottsutredning fungera. Det är bara att acceptera, även om man personligen vill att polisen ska fortsätta jobba med honom för att han har ett så bra "motiv"....

Mitt fetade.

Nja, det fanns kanske inte direkta kopplingar mellan KJ och MB - men det fanns en förbindelselänk mellan de två. Denne person, en nära släkting till MB, förnekade i förhör att han visste vem VB var trots att hon sms:at honom. Personen ifråga kom med en väldigt krystad och osannolik förklaring till dessa sms. Släktingen förnekade dessutom i stort sett all kännedom om KJ. Kanske hade de gått i samma skola nån gång. Polisen svalde dessa förklaringar med hull och hår. Varför?
KJ å sin sida visste både vem släktingen och MB var. Det förklarade VB för honom i ett sms vars innehåll också finns återgivet i fup.

Är det sannolikt att MB:s släkting inte kände till VB och KJ? Nej, det är det inte. Tvärtom, vill jag påstå.
Med detta sagt vill jag bara uppmärksamma tråden på att det finns betydligt fler "kopplingar" och/eller gemensamma nämnare mellan människorna i Boden än vad vi inbillar oss...

Edit: Angående mobiltrafiken så finns det ju mängder av sms i KJ:s trafik till och från en person som "klassas" som anonym. Jag tror det rörde sig om flera hundra sms. Vem den personen är har vi ju inte en aning om.
Senast redigerad av Spindelfrida 2013-12-16 kl. 18:01.
Citera
2013-12-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Osäker exakt hur mycket koll pappan brukade hålla på KJ men han skulle väl inte benämna sig som Säpo utan att ha nåt fog för det?
Eller så tänkte de bara att vi åker bort några dagar så får vi se när vi kommer hem hur han har haft det? Som nån sorts check för hur det går om man inte har koll?
Eller så kan man ju tänka sig att föräldrarna helt enkelt ville åka på semester. Dom har nog haft ganska körigt med sin son i många år och behövde förmodligen få koppla av och få lite kvalitetstid med varann.
Citera
2013-12-16, 19:30
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Mitt fetade.

Nja, det fanns kanske inte direkta kopplingar mellan KJ och MB - men det fanns en förbindelselänk mellan de två. Denne person, en nära släkting till MB, förnekade i förhör att han visste vem VB var trots att hon sms:at honom. Personen ifråga kom med en väldigt krystad och osannolik förklaring till dessa sms. Släktingen förnekade dessutom i stort sett all kännedom om KJ. Kanske hade de gått i samma skola nån gång. Polisen svalde dessa förklaringar med hull och hår. Varför?
KJ å sin sida visste både vem släktingen och MB var. Det förklarade VB för honom i ett sms vars innehåll också finns återgivet i fup.

Är det sannolikt att MB:s släkting inte kände till VB och KJ? Nej, det är det inte. Tvärtom, vill jag påstå.
Med detta sagt vill jag bara uppmärksamma tråden på att det finns betydligt fler "kopplingar" och/eller gemensamma nämnare mellan människorna i Boden än vad vi inbillar oss...

Edit: Angående mobiltrafiken så finns det ju mängder av sms i KJ:s trafik till och från en person som "klassas" som anonym. Jag tror det rörde sig om flera hundra sms. Vem den personen är har vi ju inte en aning om.

Du tänker på reklamutdelarbråket. Nej, han visste inte vem hon var då, hon visste inte heller vem han var då. Helt obekanta med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in