Ja men eftersom tingsrätten tydligen är osäker på om KJ är skyldig eller ej, så borde alla väl respektera att det finns grund til tvivel.
Fast så kan man säga så åt andra hållet också.
Hade det funnits solklara rimliga tvivel hade de släppt honom redan idag i väntan på dom. Så detta är i fördel för åklagaren att det inte finns solklara rimliga tvivel. Du ser hur man kan vrida på det.
Jag drar inga andra slutsatser av uppskjutandet än att jag tror få ordföranden i samma situation hade velat dunka in ett snabbt beslut åt något håll. Det framstår helt enkelt som både oseriöst och respektlös både mot parterna och processen i sig själv hävda att man utan att knappt hunnit gå igenom slutpläderingarna i ett komplicerat indiciemål ändå anser sig redo för att bestämma i vilken riktning man ska gå.
Sen är de flesta jurister till sin natur försiktiga generaler också.
Helt klart är väl att åklagare i svenska domstolar haft uppe mål med både avsevärt tunnare och avsevärt tyngre bevisning. Blodfynden i bilen är mycket svåra att prata bort och det var väl också den del av slutpläderingen där försvararna lyckades klart sämst (men också hade de sämsta förutsättningarna). Den samlade bedömningen pekar tydligt mot KJ, men kanske kan ändå de många obesvarade frågorna runt tidpunkter och händelseförlopp bli för svårsmälta för rätten. Vi får se.
Verkar som att 99% vill döma KJ, och även delar av rätten, men tom rätten verkar nu inse hur svagt åtalet egentligen är... skönt man inte tillhör den skaran. Till er övriga: På med skägget och verkställ straffet: http://www.youtube.com/watch?v=ZNeq2Utm0nU
I min värld är detta uttalande straffbart. Hoppas att inget händer KJ för din skull.
Till vänster syns mattan i bagageutrymmet med ett urklippt hål, sid 307. Strax till höger om hålet finns en tråd. Till höger syns fibern som hittades på VB:s kropp, sid 277. Är det likadana fibrer? http://img820.imageshack.us/img820/43/j92a.jpg
Ser onekligen ut så. Men detta måste väl ändå de sett? Men det är väl inte med i FUP? Just den tråden tänkte jag på?
Om KJ enbart döms för griftefridsbrott, är fallet då polisiärt avslutat? Känns betydligt värre att ha KJ ute på gatorna än tex Mats Alm. MA kommer mest troligt aldrig att göra om sitt brott medans KJ är ett mer osäkert kort.
Njae. Jovisst skrev dom i chatten att Bodström ska ha sagt att det hela "talar för 22-åringen", en kommentar som man kanske inte ska övertolka till att det egentligen skulle tala för ett frikännande.
Sen säger han att rådmannens besked om besked på måndag kan tyda på att rätten är oenig. Han förklarar att som försvarare i ett sånt här läge är man nöjd med sådana besked. När beslut kommer snabbt är det oftast till fördel för åklagaren.
Men han avslutar med att sitt tips:
Om man får spekulera lite själv: jag tror inte man utifrån beskedet om måndag kl. 15 ska tolka in så mycket alls i nuläget om oenighet, eller för eller mot fällande dom. Jag tror att det huvudsakligen handlar om att rätten fortfarande är alldeles för osäkra. Man även vill ta tid på sig för att gå igenom alla argument som har förts fram dom här två veckorna.
Tingsrätten fäller nog 22-åringen. Det blir mer intressant att höra vad hovrätten kommer fram till och om 22-åringen kommer att byta ombud. Inte för att BF har skött sig dåligt, men ska han ha chans att frias krävs nog en storlek större på försvararen.
Det lät annorlunda från början och blev klarare med Bodströms senare uttalande.
Ja, det låter rimligt. Det är ju ett stort fall.
Senast redigerad av TKD_1337 2013-11-15 kl. 16:55.
Till vänster syns mattan i bagageutrymmet med ett urklippt hål, sid 307. Strax till höger om hålet finns en tråd. Till höger syns fibern som hittades på VB:s kropp, sid 277. Är det likadana fibrer? http://img820.imageshack.us/img820/43/j92a.jpg
Färg och material värkar vara samma men storleken och "vågorna" på de två fiber är helt olika, med det menar jag att fibret, eller närmare tråden, i bagageluckan är mycket större och "vågorna" mycket större/bredare en på fibert som hittats på VBs krop som värkar vara nästan mikroskopisk och där "vågorna" är mycket kortare.
Ursäkta om följande fråga är korkad (spydiga kommentarer undanbedes): Överlägger de under helgen? Annars kan jag tycka att det inte är speciellt lång tid till måndag kl 15. Då känns det som att de är relativt säkra på sin sak och inte väntar långa överläggningar. Eller?
Ursäkta om följande fråga är korkad (spydiga kommentarer undanbedes): Överlägger de under helgen? Annars kan jag tycka att det inte är speciellt lång tid till måndag kl 15. Då känns det som att de är relativt säkra på sin sak och inte väntar långa överläggningar. Eller?
De tar nog ledigt över helgen. De hinner överlägga på måndag innan 15.00. När de fällde Schurrer behövde de en dag extra.
Det var en intressant spekulation, hur mycket var VB influerad av det Thailändska tänket med att skaffa en farang som försörjer henne och hennes familj?
När kom hon till Sverige är väl en faktor, men det är även möjligt att morsan hennes uppfostrat henne enligt dessa tankemönster även i Sverige.
Finns ju massor av golddiggers i Thailand som hellre gifter sig rikt med en farang än av nån annan anledning som kärlek eller så. Jag tror det är mer vanligt för tjejer som kommer ifrån de fattigare norra delarna så var kommer mamman ifrån?
Svartsjuka är dom åxå vad jag förstått, så att använda det mot MB är väl inte så långsökt. Men planen kanske gick käpprätt åt helskotta.
Tänker på nåt på fejjan om "att hon skulle och plugga ^-^" (eller nåt sånt) som kanske var riktat till MB för att göra honom sotis.
jag tror faktiskt MB blev svartsjuk. Undrar om KJ blivit hotad och vet precis vad som hänt?