2013-11-13, 17:15
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
Både jag och min vän är lite ölnördar. Nu ska jag köpa present till honom och tänkte då köpa en skämt-present då vi brukar driva med varandra och liknande. Jag kollade efter Früli, men den fanns tyvärr inte kvar på Systembolaget.

Någon som har nått annat tips på öl som verkligen är anti-ölkännare? Ingen sketen lager utan någon rolig öl eller "öl" som i Frülis fall...

Om ingen kan komma på något, vad kan man då köpa som bra present?

Du kan ju annars köpa en skämtpresent och göra en present. Nu vet jag inte om du har några kunskaper om att brygga öl, men om det är ganska länge kvar tills han fyller år så kan du testbrygga lite olika sorter. Det borde ju inte vara omöjligt att brygga en ganska god öl själv, men annars är det bara roligt att skapa någonting själv. Det är nog roligt för din vän att få några flaskor också.

Edit: felstavningar.
Senast redigerad av Punkliv 2013-11-13 kl. 17:19.
Citera
2013-11-14, 20:46
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
Både jag och min vän är lite ölnördar. Nu ska jag köpa present till honom och tänkte då köpa en skämt-present då vi brukar driva med varandra och liknande. Jag kollade efter Früli, men den fanns tyvärr inte kvar på Systembolaget.

Någon som har nått annat tips på öl som verkligen är anti-ölkännare? Ingen sketen lager utan någon rolig öl eller "öl" som i Frülis fall...

Om ingen kan komma på något, vad kan man då köpa som bra present?
Liefmans Glühkriek släpps i morgon.

Annars får du väl blöta av etiketter på lite öl och antingen bjuda på rolig blindprovning eller limma tillbaka dem på fel flaska som spratt.
Citera
2013-11-14, 20:49
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Liefmans Glühkriek släpps i morgon.

Annars får du väl blöta av etiketter på lite öl och antingen bjuda på rolig blindprovning eller limma tillbaka dem på fel flaska som spratt.
va. det där är fan ingen skämtöl. det där är bra stuff.
Citera
2013-11-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

Agreed, gillade den skarpt förra året. Var godare kall än varm dock även om det står att man ska värma den.
Citera
2013-11-14, 22:32
Medlem
Punklivs avatar
Mitt lokala Systembolag som vanligtvis har ett ganska dåligt utbud har för en gångs skull Chimay blå inne. Köpte två st. och avnjöt en tidigare ikväll. Fantastisk öl.

På måndag skall jag testa Aecht Schlenkerla Rauchbier, det blir intressant. Jag tror att jag kommer tycka om den.
Citera
2013-11-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
På måndag skall jag testa Aecht Schlenkerla Rauchbier, det blir intressant. Jag tror att jag kommer tycka om den.

Många här inne håller den högre än Nils Oscar Rökporter men jag föredrar faktiskt den senare.
Citera
2013-11-14, 23:09
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Många här inne håller den högre än Nils Oscar Rökporter men jag föredrar faktiskt den senare.

Nils Oscar Rökporter har jag tänkt köpa när jag åker till grannstaden som har ett helt okej utbud.
Citera
2013-11-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Mitt lokala Systembolag som vanligtvis har ett ganska dåligt utbud har för en gångs skull Chimay blå inne. Köpte två st. och avnjöt en tidigare ikväll. Fantastisk öl.

Personligen föredrar jag Aecht Schlenkerla Rauchbier före Nils Oscar Rökporter som har en ganska mesig rökighet.

Jolabjor släpps imorgon, den är också rökig.
Citera
2013-11-15, 00:04
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Agreed, gillade den skarpt förra året. Var godare kall än varm dock även om det står att man ska värma den.

Håller med Liefmans Glühkriek är ingen skämtöl. Jag vet inte om man ska klassificera den som frukt öl eller som kriek lambic men jag tycker att den inte är tillräckligt syrlig dessutom tycker jag att den har en oangenäm smak av kardemumma och kanel.
Citera
2013-11-15, 00:20
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Håller med Liefmans Glühkriek är ingen skämtöl. Jag vet inte om man ska klassificera den som frukt öl eller som kriek lambic men jag tycker att den inte är tillräckligt syrlig dessutom tycker jag att den har en oangenäm smak av kardemumma och kanel.
Uppvärmd till rätt serveringstemperatur är den god som fan, något man dock inte kan säga om Green Goddess IPA. I år har jag bara vaskat två flaskor öl, den första var Ballast Point Sculpin IPA (misstänker att jag fick en undermålig flaska då den verkligen smakade genuint illa) samt Green Goddess så sent som en kvart sedan.

Blir till att inhandla en flaska Glühkriek redan imorgon. Drömde nämligen inatt att jag råkade spendera julen utan öl och jag tänker ge mig fan på att det inte blir verklighet.
Citera
2013-11-15, 00:21
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Personligen föredrar jag Aecht Schlenkerla Rauchbier före Nils Oscar Rökporter som har en ganska mesig rökighet.

Jolabjor släpps imorgon, den är också rökig.

Jag har märkt att många tycker Nils Oscar Rökporter är lite mesig, men jag kommer att testa en flaska någon gång ändå.

Tror inte att Jolabjor kommer att finnas på mitt bolag, så jag får beställa.
Citera
2013-11-15, 00:59
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Uppvärmd till rätt serveringstemperatur är den god som fan, något man dock inte kan säga om Green Goddess IPA. I år har jag bara vaskat två flaskor öl, den första var Ballast Point Sculpin IPA (misstänker att jag fick en undermålig flaska då den verkligen smakade genuint illa) samt Green Goddess så sent som en kvart sedan.

Blir till att inhandla en flaska Glühkriek redan imorgon. Drömde nämligen inatt att jag råkade spendera julen utan öl och jag tänker ge mig fan på att det inte blir verklighet.

Jag tyckte att den vart odrickbar vid 70℃ men smaken är som baken. Tråkigt att du behövde vaska Ballast Point Sculpin IPA jag använder den som benchmark numera när jag ska jämföra med andra Indian Pale Ales
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in