2013-11-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Hade Karlsson nu sagt "jag gillar kvinnor som äter mer" hade han inte förmedlat ett kroppsideal.
Hade Karlsson sagt att han gillar kvinnor som äter mer så hade han förmedlat en önskan som är direkt skadlig för majoriteten av kvinnor.
Citat:
När han däremot påstår att "män gillar kvinnor med smala midjor och breda höfter" så gör han det.
Vad är problemet med att han beskriver idealet män vill ha? Finns massor av studier gjorda på det där. Barbie är inte en idealform, däremot tror kvinnor ofta att barbie är en idealform vilket skapar problem. Varför kan kvinnor tro något så idiotiskt som att en barbie är något slags ideal för män? Jo, för att män typ aldrig säger vad de vill ha.
Citat:
Därmed bidrar han till upprätthållandet av en kultur där män tar sig rätten att basunera ut sina tankar om kvinnors kroppar, och dessutom anser att kvinnorna bör vara tacksamma för det.
Nej, det gör han inte. Han har inte sagt ett endaste dugg om en enda kvinnokropp i artikeln. Allt han sa var "smal midja, breda höfter". Han sa inte "Du har för tjock midja och för smala höfter" eller något sådant. Att man kritiserar folks kroppar är jag med på att man är emot, men han har inte kritiserats någons kropp. Han uppmanar inte heller folk till att kritisera folks kroppar. Han uppmanar män till att gå med i debatten och prata om vad de faktiskt tänder på, inte att de ska gå in och skriva elaka kommentarer på folks instagrambilder.

Sen, hetsandet kommer från det egna könet. Barbie är gjort för att flickor föredrar den kroppstypen på sina dockor. Barbieformerna finns inte i många medier gjorda för män. Sen ser jag nästan aldrig att män kritiserar kvinnors utseende så att kvinnorna hör. Varken på facebook eller i verkligheten, så jag förstår inte riktigt hur man kan tro att det skulle vara ett problem. Enda gången killar faktiskt kritiserar mycket är när de är anonyma, men det är inte så ofta tjejer är på bilder där man kan kritisera anonymt. Dessutom i de flesta fall där kvinnorna är på bilder som kan kritiseras anonymt så har de oftast lagt upp sig själva där för att de vill ha massor av likes. De få fall där kvinnor faktiskt blir starkt kritiserade av många män blir oftast uppmärksammade i media för att det är så ovanligt. Typ som tjejer som hade orakade armhålor i TV.
Senast redigerad av Klockan3 2013-11-14 kl. 20:21.
Citera
2013-11-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Låt mig förklara vad som var lustigt.

Tack
Citera
2013-11-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minerslamp
Tja, jag vet inte men med tanke på citatet ovan generellt och det fetmarkerade i synnerhet så tycker jag det var en rätt logisk slutsats.
Med helt riktigt har jag alltså åsyftat att påståendet i inlägget jag svarade på var korrekt, användandet av frasen ta sig rätten innefattar inte heller någon utsaga om existensen av en moralisk eller juridisk rättighet, utan talar bara om ett specifikt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Hade Karlsson sagt att han gillar kvinnor som äter mer så hade han förmedlat en önskan som är direkt skadlig för majoriteten av kvinnor.

Vad är problemet med att han beskriver idealet män vill ha?
Kanhända, men han hade fortfarande inte uttryckt något kroppsideal.

Problemet är alltså att det kontinuerliga hetsandet kringkvinnors idealkroppar skapar ett samhälle där kvinnor mår dåligt över sina kroppar, alldeles oavsett om det ideal som han talar sig å varm om skulle vara hälsosamt eller inte. Jag har förklarat det här för dig mer än en gång nu, jag lägger märke till att det inte går in, så vi får nog lägga ner det här.
Citera
2013-11-14, 20:54
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag tycker han uttrycker sig klumpigt, men att det är rätt uppenbart i den kontexten, kortfattad populärjournalistisk rätt personlig hållen text, att han menar väl, hans intentioner är rätt tydliga där tycker jag.
Och som ett av de få manliga bidragen i denna diskussion, så tycker jag det är synd han ska behöva få så mycket skit för de ynka raderna.

Vr nånstans läser du förlöjligande?

Ja, jag tycker allt att han fått lite väl mycket skit för något som, som du säger, faktiskt var väl menat. Dock oerhört klumpigt och mästrande skrivet. Han verkar vara en dryg jävel, men det är ju en helt annan sak :-)
Citera
2013-11-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Det kanske är därför dagens unga tjejer gör allt för att se ut som porr-skådisar. De ser oerhört onaturliga ut. Idealet är någon slags barbie med oversize bröst. Det manliga idealet är istället vältränad kropp som alla kan uppnå om de äter sunt och tränar. Se på Rocco, han är normalt tränad, snygg kropp. Inom porrindustrin är kropps-idealen mer svår-uppnåeliga för kvinnor än för män.

Hehe
Citera
2013-11-14, 21:03
Medlem
Citat:
Med helt riktigt har jag alltså åsyftat att påståendet i inlägget jag svarade på var korrekt, användandet av frasen ta sig rätten innefattar inte heller någon utsaga om existensen av en moralisk eller juridisk rättighet, utan talar bara om ett specifikt beteende.

Problemet är alltså att det kontinuerliga hetsandet kringkvinnors idealkroppar skapar ett samhälle där kvinnor mår dåligt över sina kroppar, alldeles oavsett om det ideal som han talar sig å varm om skulle vara hälsosamt eller inte. Jag har förklarat det här för dig mer än en gång nu, jag lägger märke till att det inte går in, så vi får nog lägga ner det här.

När någon använder uttrycket "ta sig rätten" brukar det betyda att denna någon tycker att det är felaktigt. Men ursäkta om jag missförstod...

Skulle vara intressant att höra en kommentar på det där som jag och några till skrev, att trycket mest kommer från andra kvinnor.
Citera
2013-11-14, 21:05
Medlem
Citat:
Nej, jag begriper inte var du hämtar den uppfattningen. Jag talar väldigt sällan om rättigheter.

Så oerhört lustigt. Anorexia har uppkommer alltså ur att man upplever att man behöver bli smalare. Då anorektiker dock generellt sett präglas av en skev kroppsuppfattning så kan dock även ett överdrivet mässande av ett ideal som i realiteten bör vara hälsosamt få negativa konsekvenser. Hade Karlsson nu sagt "jag gillar kvinnor som äter mer" hade han inte förmedlat ett kroppsideal. När han däremot påstår att "män gillar kvinnor med smala midjor och breda höfter" så gör han det. Därmed bidrar han till upprätthållandet av en kultur där män tar sig rätten att basunera ut sina tankar om kvinnors kroppar, och dessutom anser att kvinnorna bör vara tacksamma för det. Hetsandet kring kvinnors kroppar, även om det rör sig om ett hälsosamt ideal, kan alltså vara en kulturellt betingad orsak till ätstörningar. Detta är vad bloggaren kritiserat honom för.

Att kvinnor på sikt påverkas av de ideal de matas med är inte alls samma sak som att de är intresserade av att höra vad Johan Karlsson tycker om deras kroppar, eller vad någon enskild man tycker för övrigt.

Rent allmänt är det rotat i att man inte känner sig tillfreds med sin egen kropp. Det är inte nödvändigtvis kopplat till en enkild mans åsikt.

Det Karlsson menar är ju att många kvinnor strävar efter ett ideal, size zero, som ingen egentligen vill ha. Han säger ingenstans att kvinnor måste se ut på ett visst sätt. Han säger att den bilden många kvinnor har att de måste vara pinnsmala inte är vad män egentligen vill ha. Den bilden har skapats av medier och modeindustrin och grupptryck bland tjejer. Om nu ingen egentligen vill ha det sjukligt smala idealet, varför finns det då kvar? Jo för att många kvinnor fortfarande köper bilden av att de "måste" se ut så. Det är det karlsson vill ändra på. Han menar att om det nu måste finnas ett ideal, så är det bättre om det är ett sunt ideal än ett osunt ideal. Att vara 180 cm och väga 40 kilo är inte ett sunt ideal. Jag förstår inte varför inte en man ska få reagera mot ett sjukligt ideal, det behövs fler män som vågar säga ifrån. Men med tanke på all obefogad kritik karlsson har fått, vem skulle vilja göra det? Krönikan har missförståtts så otroligt att det är löjligt.
Citera
2013-11-14, 21:07
Medlem
Citat:

Så du menar alltså att ingen får säga att ett ideal är skadligt för att det kan få kvinnor att må dåligt över sina kroppar? I alla fall ingen man? Jag tycker att det tvärtom behövs fler män i debatten. Det betyder inte att dessa män talar om hur kvinnor "måste" se ut.
Citera
2013-11-14, 21:13
Medlem
Citat:
Nej nej, nu tolkar du in saker jag inte sagt. Att det finns ideal gör att kvinnor mår dåligt oavsett vad de idealen är, det köper jag. Det jag inte köper är att kvinnor svälter sig för idealen oavsett vad idealen är. Det vi pratade om var huruvida idealet ledde till att fler kvinnor svälter sig, inte huruvida idealet får kvinnor att må dåligt.
Citera
2013-11-14, 21:14
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Därmed bidrar han till upprätthållandet av en kultur där män tar sig rätten att basunera ut sina tankar om kvinnors kroppar.

Vad anser du om alla de kvinnor som säger att de gillar långa män? Bidrar de till upprätthållandet av en kultur där kvinnor tar sig rätten att basunera ut sina tankar om mäns kroppar? Vikten kan man påverka genom matvanor och träning, men en kortväxt man kan inte göra någonting alls för att förändra sin längd. Det borde därför vara ett mycket värre uttalande, men jag har aldrig hört någon bli upprörd över det.
Senast redigerad av Zverker 2013-11-14 kl. 21:24.
Citera
2013-11-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minerslamp
När någon använder uttrycket "ta sig rätten" brukar det betyda att denna någon tycker att det är felaktigt. Men ursäkta om jag missförstod...

Skulle vara intressant att höra en kommentar på det där som jag och några till skrev, att trycket mest kommer från andra kvinnor.
Det är lugnt. Huruvida kvinnor står för en merpart av dessa påtryckningar låter jag vara osagt. Att de bidrar till det är defintivt sant, och ser man till den personliga sfären så är andra kvinnor säkert oftare skyldiga till detta än män. Ser man däremot till det offentliga så måste jag tveka gällande om männen har det större ansvaret. Sedan lämnar det ju frågan vilka beteenden som har vilken vikt för normens upprätthållande. Det är väl dessutom ganska ointressant vilket kön som har det större ansvaret, problemen förblir ju desamma.

Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det Karlsson menar är ju att många kvinnor strävar efter ett ideal, size zero, som ingen egentligen vill ha. Han säger ingenstans att kvinnor måste se ut på ett visst sätt.
Bortsett från ordvalet måste, så är det ju precis vad han gör. Kontentan av hans uttalande är "kvinnor, sträva inte efter att se ut som de pinnsmala modellerna, för vi män tycker om kvinnor med mer kurvor". Han försöker alltså pracka på kvinnor ett kroppsideal, och det är detta han möter kritik för, inte att han kritiserat modeindustrin.

Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Så du menar alltså att ingen får säga att ett ideal är skadligt för att det kan få kvinnor att må dåligt över sina kroppar? I alla fall ingen man? Jag tycker att det tvärtom behövs fler män i debatten. Det betyder inte att dessa män talar om hur kvinnor "måste" se ut.
Nej, det här tycks vara väldigt svårt för många här inne att förstå. Jag har överhuvudtaget inte uttryckt mina personliga åsikter i diskussionen, utan enbart förklarat vad Sofia Zetterman skrivit. Vidare har varken jag eller Sofia Zetterman talat om att man inte ska göra något.

Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Vad anser du om alla de kvinnor som säger att de gillar långa män? Bidrar de till upprätthållandet av en kultur där kvinnor tar sig rätten att basunera ut sina tankar om mäns kroppar? Vikten kan man påverka genom matvanor och träning, men en kortväxt man kan inte göra någonting alls för att förändra sin längd. Det borde därför vara ett mycket värre uttalande, men jag har aldrig hört någon bli upprörd över det.
Säkerligen upprätthåller de en norm där längre män tillskrivs en högre sexuell status. Eftersom uttalandet rör en egenskap som de egna möjligheterna att påverka är små så medför det ju tvärtom att männen inte kan utveckla några skadliga beteenden pga. detta ideal (om vi nu bortser från en del sällsynta kirurgiska ingrepp), så jag har svårt att se varför det skulle karakteriseras som "värre". Liknelsen vid kroppsbyggande är väl i sådana fall betydligt bättre.
Citera
2013-11-14, 21:45
Medlem
Citat:
Det är lugnt. Huruvida kvinnor står för en merpart av dessa påtryckningar låter jag vara osagt. Att de bidrar till det är defintivt sant, och ser man till den personliga sfären så är andra kvinnor säkert oftare skyldiga till detta än män. Ser man däremot till det offentliga så måste jag tveka gällande om männen har det större ansvaret. Sedan lämnar det ju frågan vilka beteenden som har vilken vikt för normens upprätthållande. Det är väl dessutom ganska ointressant vilket kön som har det större ansvaret, problemen förblir ju desamma.

Jo, att det egentligen är ointressant kan jag hålla med om. Kan vi då sluta säga att det är män som sätter detta tryck. Jag vet inte hur många gånger jag sett det i denna tråd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in