• 8
  • 9
2013-11-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Säkerligen upprätthåller de en norm där längre män tillskrivs en högre sexuell status. Eftersom uttalandet rör en egenskap som de egna möjligheterna att påverka är små så medför det ju tvärtom att männen inte kan utveckla några skadliga beteenden pga. detta ideal (om vi nu bortser från en del sällsynta kirurgiska ingrepp), så jag har svårt att se varför det skulle karakteriseras som "värre". Liknelsen vid kroppsbyggande är väl i sådana fall betydligt bättre.
Alltså, ett ideal som inte leder till skadliga beteenden är inte så farligt. Alltså, ett ideal som gör att kvinnor slutar svälta sig är inte så farligt. Alltså är idealet som Karl Johan spred i den här artikeln inte så farligt. Att folk bara mår dåligt över det spelar ju ingen roll uppenbarligen, leder det inte till problematiska åtgärder så är allt okej!
Citera
2013-11-14, 21:56
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Säkerligen upprätthåller de en norm där längre män tillskrivs en högre sexuell status. Eftersom uttalandet rör en egenskap som de egna möjligheterna att påverka är små så medför det ju tvärtom att männen inte kan utveckla några skadliga beteenden pga. detta ideal (om vi nu bortser från en del sällsynta kirurgiska ingrepp), så jag har svårt att se varför det skulle karakteriseras som "värre". Liknelsen vid kroppsbyggande är väl i sådana fall betydligt bättre.

Så man kan inte utveckla några skadliga beteenden om man upplever att man befinner sig i en hopplös situation och inte kan göra något för att förändra den? Det tycker jag var en mycket märklig åsikt.

EDIT: Om vi tar liknelsen med kroppsbyggande som du tyckte var bättre.
Eftersom du påstår att det beror på männen att kvinnor utvecklar det skadliga beteendet självsvält, skulle du då säga att det beror på kvinnorna att männen nyttjar steroider och annat som kan skada deras hälsa?
Senast redigerad av Zverker 2013-11-14 kl. 22:12.
Citera
2013-11-15, 00:31
Medlem
Citat:
måste[/i], så är det ju precis vad han gör. Kontentan av hans uttalande är "kvinnor, sträva inte efter att se ut som de pinnsmala modellerna, för vi män tycker om kvinnor med mer kurvor". Han försöker alltså pracka på kvinnor ett kroppsideal, och det är detta han möter kritik för, inte att han kritiserat modeindustrin.

Nej, det gör han inte. Han kritiserar medierna och modeindustrn för att föra fram ett osunt ideal. Och uppmuntrar folk att inte falla för det. Han vill inte införa ett nytt ideal, men om det nu måste vara ett ideal, vad är fel med att ha ett något mer sunt ideal. det innebär inte att han säger till någon att de måste bli kurviga och att smala tjejer är fel. han pratar om en bransch som hyllar anorektiska modeller. Så sent som i veckan fick H & M erkänna att man använt för smala modeller.

Citat:
Nej, det här tycks vara väldigt svårt för många här inne att förstå. Jag har överhuvudtaget inte uttryckt mina personliga åsikter i diskussionen, utan enbart förklarat vad Sofia Zetterman skrivit. Vidare har varken jag eller Sofia Zetterman talat om att man inte ska göra något.

jag tycker att Sofia Zetterman har helt fel. Hela krönikan har missuppfattats något otroligt.
Citera
2013-11-15, 10:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Oavsett hur ett ideal ser ut, så kommer en majoritet inte att uppfylla det, och delar av denna majoritet kommer att kraftigt ogilla detta faktum och/eller må dåligt av det.

För dessa personer finns det inga mer eller mindre dåliga ideal, om de själva inte ligger nära idealet, och då är det bra.

I en viss subkultur är idealet att vara en lättkränkt surfitta, och DET idealet har människorna i den subkulturen inget problem med, för att de ligger nära det idealet.
Citera
2013-11-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Det kanske är därför dagens unga tjejer gör allt för att se ut som porr-skådisar. De ser oerhört onaturliga ut. Idealet är någon slags barbie med oversize bröst. Det manliga idealet är istället vältränad kropp som alla kan uppnå om de äter sunt och tränar. Se på Rocco, han är normalt tränad, snygg kropp. Inom porrindustrin är kropps-idealen mer svår-uppnåeliga för kvinnor än för män.

Nej, i fall du äter sunt och tränar, har nog du också en fin möjlighet att komma in i porr-branchen. Helt utan löjliga operationer. Lovar!
Inte speciellt höga krav, och inte alls svårt. Kör hårt!
Citera
2013-11-24, 13:39
Medlem
Ceborgias avatar
Kvinnoidealet har kvinnor själv skapat. Det finns ingen vettig man som tycker uppsvällda kroppsdelar är attraktivt. Ändå blåser dagens unga kvinnor upp sig till enorma proportioner och trots att vi män tycker att det ser förjävligt ut, så får vi ändå bära skulden för det.

Jag har aldrig hört talas om en man som ber sin kvinna gå till läkaren för att slipa bort sina hängiga knän, bleka sitt anus, operera bort ett par revben, fylla sina läppar till det extrema och tredubbla storleken på sina bröst.

Ändå är det just såna typer av ingrepp media tar upp när det kommer till skönhetsingrepp för dagens unga kvinnor. Varför ska män behöva ta ansvar för det? Vi förstår ju knappt vad det är frågan om. Vi sitter ju mest och skrattar åt bilder på unga stackars brudar som har en sådan skev självbild att de måste tävla inbördes i sina bloggar om vem som mest kan se ut som en heliumfylld ballong.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in