2013-11-13, 20:37
Medlem
Memnoks avatar
Anledningen till att skönhetsidealen inom modellbranschen är vridna åt ett ideal där tjejerna är 180cm långa, pinnsmala och utan några bröst är väl att de flesta modeskaparna i toppskiktet är homosexuella män och de vill att deras modeller skall se ut som pojkar. Det trodde jag att alla visste, modellernas utseende är inte till för oss heterosexuella män.
Citera
2013-11-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Själv tycker jag att det är lysande just pga sin enkelhet. Vad säger du/ni om poängen då? Kan ni förstå den?

Tja, poängen är väl inte så svår att förstå. Här är det en kille som funderar i banorna att det är tjejerna själva som hetsar till överdriven bantning osv. Det skulle i såna fall innebära att killarna faktiskt inte är elaka skurkar som tvingar tjejer till det. DENNA KILLE MÅSTE FÖRLÖJLIGAS!!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Citera
2013-11-13, 20:50
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minerslamp
Tja, poängen är väl inte så svår att förstå. Här är det en kille som funderar i banorna att det är tjejerna själva som hetsar till överdriven bantning osv. Det skulle i såna fall innebära att killarna faktiskt inte är elaka skurkar som tvingar tjejer till det. DENNA KILLE MÅSTE FÖRLÖJLIGAS!!!

Nej, poängen var att hon var trött på att män alltid ska tala om för kvinnor hur de ska se ut, samt att han förlöjligar tjejer. Men jag förstår vad du menar - han fokuserar ju mest på modeindustrin i sin krönika, och inte speciellt mycket på vad män tycker om. Äsch, jag är för trött för att kunna uttrycka mig.
Citera
2013-11-13, 21:03
Medlem
Citat:
Nej, poängen var att hon var trött på att män alltid ska tala om för kvinnor hur de ska se ut, samt att han förlöjligar tjejer. Men jag förstår vad du menar - han fokuserar ju mest på modeindustrin i sin krönika, och inte speciellt mycket på vad män tycker om. Äsch, jag är för trött för att kunna uttrycka mig.

Jag tycker, om man läser krönikan utan att ha "negativa ögon" inte att han säger hur kvinnor skall se ut. Han säger att detta kan de inte göra för att behaga killarna eftersom de vill ha ett annat utseende. Det står ingenstans att tjejer borde se ut på det sätt som killar önskar!"
Citat:
Frågan är för vem de bantar. Inte kan det vara för männens skull. Jag behöver ingen stor undersökning för att slå fast att nästan inga killar vill ha flickor på 1,80 som knappt passerar 40-strecket på vågen. Forskning har visat att män snarare gillar smala midjor kombinerat med breda höfter, med andra ord kurviga tjejer.
Hela showen verkar vara en intern angelägenhet, kvinnor emellan. Vi män står vid sidan av och skakar på huvudet.
Det är kanske är dags att fler av oss kliver upp på catwalken och förklarar att vi inte tänder på hajfenor till skulderblad och revben utanpå huden.
Citera
2013-11-13, 21:07
Medlem
Citat:

Jag tycker han uttrycker sig klumpigt, men att det är rätt uppenbart i den kontexten, kortfattad populärjournalistisk rätt personlig hållen text, att han menar väl, hans intentioner är rätt tydliga där tycker jag.
Och som ett av de få manliga bidragen i denna diskussion, så tycker jag det är synd han ska behöva få så mycket skit för de ynka raderna.

Vr nånstans läser du förlöjligande?
Citera
2013-11-13, 21:10
Medlem
Citat:
Han sa att killar tycker det är mer attraktivt med normalvikt än undervikt. Om tjejerna vill bli mer attraktiva för killarna lyder de rådet(om det är sant) och om de inte vill bli mer attraktiva för killar lyder de inte rådet. Ingen tvingar någon till något.
Citera
2013-11-13, 21:20
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:

Fast det verkar inte vara hans åsikter utan en åsikt som felaktigt tillskrivs honom.
Han skriver inte att kvinnor ska se ut som män vill, det vill säga kurviga kroppar. Att han tar upp att män gillar kurvor är för att visa på att size zero-idealen i modeindustrin inte har skapats av vad män vill ha. För ibland kommer argumenten att skönhetsidealen finns för att behaga den manliga blicken.
Citera
2013-11-13, 21:47
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Men skönhetsideal är någonting helt annat än grupptryck. Ett ideal som upprrepade gånger förmedlas till någon, särskilt under uppväxten, påverkar dem inte bara där och då, utan lämnar ett bestående intryck på den egna personen. På samma sätt som barn lär sig att det inte alltid är bra att rätta sig efter andra så lär vi oss från omgivningen vad som utgör en snygg kropp.

Snacka om att klä på kvinnor offerkoftan.

Även alkoholförträning, rökning och nyttjande av andra droger är också något man kan lära sig från omgivningen och även från reklam och annat (inte droger via reklam). Precis som med de sjukliga idealen som med modeindustrin.

Man lära sina barn, på samma villkor som med "att inte falla för grupp trycket" (om sprit, rökning etc), att man måste inte följa detta ideal och att man har egenansvar för att må bra och ta hand om sin kropp på rätt sätt. Precis som man gör med droger, rökning och alkoholförtäring.

Man kan fan inte bara skylla på omgivningen och att "man lär sig från omgivningen" när det handlar om just kvinnors hälsa och att hon låter sig vara så extrem lättpåverkad så att hon förstör sin kropp med sjuklig bantning och sjukligt mycket tränande så hon ser ut som en vandrande trådgalge till slut.
Det är på tiden att man som förälder tar lika mycket ansvar i att lära sina döttrar sunt leverne och att man inte skall falla för påverkan utifrån när det kommer till kroppsideal. Det går om man som förälder lägger av själv att hålla på att skylla på omgivningen och media och verkligen tar sant äkta föräldrar ansvar på kroppsdal som med alkohol, droger, rökning, och lär sina döttrar tänka kritiskt och lär dem att kvinnor som jobbar inom motorindustrin skall bara funka som en vandrade trådgalge och att vara en vandrande trådgalge är inte ett vardagsideal som skall eftersträvas.
Citera
2013-11-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
Var väl inte helt seriös, men visst kan jag tycka att vissa personer behandlar "patriarket" mer som en konspiration än en social konstruktion.

Vad var din fråga? Vad tycker du var i kontrast till något?
Om du med vissa personer syftar på en hög okunniga populister på Flashback så ja, absolut. När du "inte är helt seriös" så är det lätt att få uppfattningen att du tillhör dessa.

I det inlägg som skrivits av dig som jag citerade, dvs. inlägg #39, citerade du ett stycke ur Sofia Zettermarks blogg, för att sedan ställa en fråga där du antyder att den sedvanliga förklaringen skulle vara en annan än den som beskrivs i blogginlägget som du citerade. Min fråga är om du anser att det finns någon motsättning mellan bloginlägget du citerade och frasen i frågan du ställde, och vilken denna motsättning i sådana fall skulle vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Snacka om att klä på kvinnor offerkoftan.

Även alkoholförträning, rökning och nyttjande av andra droger är också något man kan lära sig från omgivningen och även från reklam och annat (inte droger via reklam). Precis som med de sjukliga idealen som med modeindustrin.

Man lära sina barn, på samma villkor som med "att inte falla för grupp trycket" (om sprit, rökning etc), att man måste inte följa detta ideal och att man har egenansvar för att må bra och ta hand om sin kropp på rätt sätt. Precis som man gör med droger, rökning och alkoholförtäring.

Man kan fan inte bara skylla på omgivningen och att "man lär sig från omgivningen" när det handlar om just kvinnors hälsa och att hon låter sig vara så extrem lättpåverkad så att hon förstör sin kropp med sjuklig bantning och sjukligt mycket tränande så hon ser ut som en vandrande trådgalge till slut.
Det är på tiden att man som förälder tar lika mycket ansvar i att lära sina döttrar sunt leverne och att man inte skall falla för påverkan utifrån när det kommer till kroppsideal. Det går om man som förälder lägger av själv att hålla på att skylla på omgivningen och media och verkligen tar sant äkta föräldrar ansvar på kroppsdal som med alkohol, droger, rökning, och lär sina döttrar tänka kritiskt och lär dem att kvinnor som jobbar inom motorindustrin skall bara funka som en vandrade trådgalge och att vara en vandrande trådgalge är inte ett vardagsideal som skall eftersträvas.
Nonsens. Alkoholkonsumtion och rökning är två andra utmärkta exempel på hälsovådliga normer som förmedlas till oss från omgivningen. Alla som sedan har den minsta kunskap om hur verkligheten ser ut vet sedan att det inte är så enkelt att man lär sina barn att de inte behöver följa dessa ideal och sedan är allt bra med det. Människor fortsätter att röka och dricka och en del av dem kommer utveckla missbruk, precis på samma sätt som de kommer oroa sig över sina kropper och detta i en del fall kommer leda till ätstörningar eller doping.

Och nej, att konstatera att den kultur som människorna växer upp i har ett ansvar för att dessa saker sker är inte alls samma sak som att klä på sig offerkoftan (åh, vilket överanvänt uttryck på detta forum). Tvärtom är det just ett exempel på det kritiska sinnelag som alla i den här tråden talar sig varma om men samtidigt avskyr att se.
Citera
2013-11-13, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturkrig
Sanna Rayman har skrivit om krönikan och reaktionerna på den på SvD:s ledarblogg:

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013...-en-barnrumpa/

Hon citerar där flera reaktioner i sociala medier:

Och jag som trodde det bara var vi på högerkanten som ägnade oss åt näthat. Har media tidigare ljugit för mig???

Feminister ar sjuka i huvudet. Fan kom allt det hatet ifran liksom. Kan man inte skylla pa man blir man uppenbarligen helt rosenrasande.
Citera
2013-11-13, 23:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minerslamp
Du har helt rätt. Det killen förmodligen vänder sig mot är att tokfeministisk analys ger patriarkatet skulden för att kvinnor svälter sig. Han pekar då på att män i allmänhet inte gillar anorektiker, dvs det går inte att kasta skulden på männen i det här fallet. Givetvis går tokfeministerna i taket, självklart är allt männens fel.

Ett annat intressant fenomen är ankläpparna, jag har ännu inte träffat en enda man som tycker det är något annat än äckligt, ändå säljer Restylane för flera miljarder om året av skit som pumpas in i läpparna på tjejer över hela världen. Detta är definitivt inte en trend som skapats av, eller för, män.
Citera
2013-11-14, 01:04
Medlem
Nio killar säger till en tjej att hon är snygg, en säger att hon är ful. Då känner hon sig ful och mår dåligt. Nio tjejer säger till en kille att han är ful, en säger att han är snygg. Då känner han sig snygg och mår bra.
Tjejer ger varandra så mycket komplimanger att det slutar betyda något, medan en kritisk röst kan förstöra allt. Pojkar ger varandra så mycket kritik att det slutar betyda något, medan en positiv röst kan lyfta allt.

Svårare än så behöver det inte vara. Jag tror problemet snarare är inflationen av komplimanger än något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in