2013-11-14, 20:34
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Det här sånt här som är intressant och visar hur mäktigt bitcoin är:

Gyft, ett företag som säljer presentkort för bitcoins, och därmed gör bitcoin användbart hos ett stort antal stora kedjor i USA erbjuder nu ett poängsystem som kan ge upp till 3% rabatt för alla bitcoinköp. Denna summa är vad de sparar på kunder som använder bitcoin jämfört med VISA-kort.
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1qm8lu/gyft_points_launches_get_3_back_on_all_bitcoin/

Gyft är nog det populäraste sättet att spendera bitcoins i USA, och den här rabatten gör nog inte saken sämre då den till och med är högre än många kontantrabatter som finns där. Är detta början på en trend tro?

Jag såg en annan nyhet på reddit (som jag inte hittar nu) där en vanlig affär erbjöd 10% rabatt för bitcoinköp. Storleken på rabatten gör detta till ett uppenbart PR-trick, men om fler och fler företag som accepterar bitcoins börjar erbjuda rabatter också, så kommer det även bli ett direkt incitament för andra företag att acceptera bitcoins, då de på så sätt skulle kunna dra nytta av rabatterna utan att betala växelavgifter. Företag borde dessutom vara mer okänsliga för volatiliteten än privatpersoner, så länge som det jämnar ut sig i längden.

Och ännu en nyhet på samma tema. Hollywood-studio ser bitcoin som en möjlighet att minska sina omkostnader, dock inget konkret:
http://www.coindesk.com/hollywood-studio-sees-cost-saving-benefits-bitcoin/
Citera
2013-11-14, 20:59
Medlem
sprutbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Angående Kapiton

Jag har sett många klagomål på Kapiton det senaste, bla om uteblivna pengar etc. Då undrar jag; är det någon som har haft någon som helst kontakt med Kapiton denna vecka? Jag har upplevt det så som att det ej är någon som har detta.

Lite nyfiken, det handlar ju trots allt om rätt mycket pengar.

Väntar på totals 22.000 som jag skickade iväg i torsdags., har skickar 3 st mail utan svar.
Citera
2013-11-14, 21:00
Medlem
Trillskes avatar
Så jävla roliga grodor när folk inte vill att bitcoins ska fungera. Det är för ny information, för stor förändring, många reagerar intuitivt med att försöka att inte förstå.

Vuxna människor hävdar plötsligt saker som är bortom dårskap, en helt egen liga av mentala vurpor.

Senast på SvT hävdade en snubbe att BTC inte kan bli stort då det är cap på 21m vilket gör att det med nuvarande kurs inte når upp i tillräckligt höga summor. Detta i nästan samma andetag han beskrivit fluktuationerna i kursen.

Jag vet att människor fungerar såhär, men man tappar ju hakan ändå.
Citera
2013-11-14, 21:26
Medlem
Baskis avatar
Om jag säljer av BTC på MTGox för att sedan köpa nya vid annat tillfälle, har alltså inte tänkt att få ut pengarna från MTGox, däremot föra över dom till annan wallet från MTGox vid senare tillfälle visst bör det gå smärtfritt? Det är bara riktiga uttag som verkar strula för folk?

Sen hur länge brukar det ta för coinsen att synas på just deras sida? Eller t.ex. hur många bekräftelser brukar det behövas?

Mvh
Citera
2013-11-14, 21:31
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Så jävla roliga grodor när folk inte vill att bitcoins ska fungera. Det är för ny information, för stor förändring, många reagerar intuitivt med att försöka att inte förstå.

Vuxna människor hävdar plötsligt saker som är bortom dårskap, en helt egen liga av mentala vurpor.

Senast på SvT hävdade en snubbe att BTC inte kan bli stort då det är cap på 21m vilket gör att det med nuvarande kurs inte når upp i tillräckligt höga summor. Detta i nästan samma andetag han beskrivit fluktuationerna i kursen.

Jag vet att människor fungerar såhär, men man tappar ju hakan ändå.
Det där argumentet är väldigt vanligt angående guldmyntfot också, och jag har stött på det hur ofta som helst här på Flashback. "Det finns inte tillräckligt med guld i världen för att fungera som monetär bas", och detta kommer ofta från så kallade ekonomer. Om man inte förstår att priser inte är konstanter, utan variabler, så har man avsagt sig rätten att kalla sig själv ekonom så vitt jag ser det.

Den här artikeln är bara för dig:
http://www.zdnet.com/bitcoin-is-going-to-teach-you-a-lesson-a-costly-one-7000022352/
Citera
2013-11-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Om jag säljer av BTC på MTGox för att sedan köpa nya vid annat tillfälle, har alltså inte tänkt att få ut pengarna från MTGox, däremot föra över dom till annan wallet från MTGox vid senare tillfälle visst bör det gå smärtfritt? Det är bara riktiga uttag som verkar strula för folk?

Sen hur länge brukar det ta för coinsen att synas på just deras sida? Eller t.ex. hur många bekräftelser brukar det behövas?

Mvh
Alla bitcoins du har på en sida kan du skicka vidare till andra sidor. Tog ungeför 30-45min för mig idag tills mina bitcoins dök upp på mtgox från kapiton.

Sälj bitcoin > köp nya vid ett annat tillfälle > skicka dom bitcoinsen till valfri adress

Undrar hur lång tid det tar tills pengarna från mtgox anländer på mitt svenska bankkonto och vart man kan se, ifall man kan se, orderdjupet på sidan?
Senast redigerad av SweCrime 2013-11-14 kl. 22:12.
Citera
2013-11-14, 22:49
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Alla bitcoins du har på en sida kan du skicka vidare till andra sidor. Tog ungeför 30-45min för mig idag tills mina bitcoins dök upp på mtgox från kapiton.

Sälj bitcoin > köp nya vid ett annat tillfälle > skicka dom bitcoinsen till valfri adress

Undrar hur lång tid det tar tills pengarna från mtgox anländer på mitt svenska bankkonto och vart man kan se, ifall man kan se, orderdjupet på sidan?
Om jag förstår ditt föregående inlägg så verkar de som att du kikar på orderdjupet på SEK/BTC på mtgox, där är orderdjupet extremt litet, kika in på USD/BTC där har du lite bättre, för tillfället Volume:33820 BTC

Men tack för svaret, var osäker på om man behövde bli verifierad osv, om jag skulle sälja dom på MTGox. För att sedan kunna skicka ut coinsen därifrån eller dylikt. Som det verkar vara på Bitstamp med andra ord.
Citera
2013-11-14, 23:11
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
http://www.zdnet.com/bitcoin-is-going-to-teach-you-a-lesson-a-costly-one-7000022352/
Haha, tack för den!
Citera
2013-11-14, 23:48
Medlem
Illuzionzs avatar
Har mailat btcx två gånger nu och andra gången fick jag till slut ett mail tillbaka där det framgick att något är fel så det går inte att skicka mail till dom nu. Bland annat så stod detta: TLS not available due to local problem

Någon som vet om det är nåt fel med hela deras sida nu eller?
Citera
2013-11-15, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime

Tjenare. Jag har också tagit ut lite bitcoins från kapiton idag som jag skickade till Blockchain.info
men har inte fått dem än.
skickade dem för ca 3 timmar sen nu.
Kan du posta din public adress som du skickade dina bitcoinsen till. Jag vill jämföra blockinfo på den jämfört med min.
Tack!

en fråga lite alla... vad har bitcoin överföringen tagit som mest i tid för er att överföra mellan olika adresser?
Citera
2013-11-15, 06:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det där argumentet är väldigt vanligt angående guldmyntfot också, och jag har stött på det hur ofta som helst här på Flashback. "Det finns inte tillräckligt med guld i världen för att fungera som monetär bas", och detta kommer ofta från så kallade ekonomer. Om man inte förstår att priser inte är konstanter, utan variabler, så har man avsagt sig rätten att kalla sig själv ekonom så vitt jag ser det.

Här har du en till höjdare, kanske bästa feltänket jag hittat (har faktiskt sett flertalet på samma spår!):
Citat:
Since you can divide each "coin" into 10 million smaller units, the total supply is zillions. They are not scarce.

http://www.cnbc.com/id/101192216#comment-1121795418
Helt fenomenalt. Jag begriper att det kan bli fel, men inte hur det kan bli såhär fel.

EDIT: Oh herregud.. jag inser att det inte bara är kommentaren. Peter Schiff säger samma sak i filmen.
Senast redigerad av Trillske 2013-11-15 kl. 06:58.
Citera
2013-11-15, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm

Storägarna är troligen även ganska långsiktiga. Visst kan vi se otroliga ras. Grejen är att Bitcoins inneboende värde har ganska lite med kursen att göra. Rasar kursen försvinner bara en massa värde som uppkommit från spekulering, inget annat ändras. Även om kursen skulle falla till $1 imorgon skulle man kunna använda Bitcoins på precis samma sätt som idag.

Det finns inget inneboende värde i Bitcoin, allt värde en bitcoin har är spekulativt och kommer alltid så vara beroende på sin konstruktion. Du är alltid beroende av en köpare för att realisera värdet, värdet är därmed inte inneboende. Valutan bär med sig otroligt mycket risk tills dess att ett steady-state uppnås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in