2013-11-14, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone
Det har du inte en aning om, btc kan vara värdelöst imorgon, högre risk en BTC går inte att finna på aktiemarknaden och det är viktigt att folk förstår det.

Risken är skyhög, men det finns stor potential.

Ett problem är definitivt att en handfull personer sitter på miljoner btcs plus att få personer faktiskt använder btc som betalmetod.

Hur många här inne använder btc? Och hur många spekulerar bara i fortsatt uppgång?

varför påpekar du det? jag skrev ju att jag spekulerade...det inte omöjligt.
Citera
2013-11-14, 17:13
Medlem
Citat:
Tror vi kommer se en av de värsta dipparna i e-trading historien, vilken sjuk spekulation haha.

Problemet är att nästan ingen använder btc, alla som köper nu gör det för att tjäna snabba pengar. När folk börjar ta hem vinster kommer det börja rasa och då ska alla rädda sina vinster, och de sista som säljer undvika för stora förluster.

Frågan är hur högt det kan gå innan det dippar, marknaden är så liten att det räcker med att en storägare säljer av sin position för att rasera hela skiten.

Hade vart bättre med en jämn uppgång i samband med utbyggd infrastruktur och ökat användande, jag tror att kryptovaluta har chansen att slå igenom stort.

Exakt, jag tänker i liknande banor. Det känns som att max 20% av handeln är genuina kunder som tänker köpa något. Resten vill tjäna pengar. Då kan man ju verkligen fråga sig, om det verkligen fungerar i längden.
Citera
2013-11-14, 17:36
Medlem
Citat:
Det har du inte en aning om, btc kan vara värdelöst imorgon, högre risk en BTC går inte att finna på aktiemarknaden och det är viktigt att folk förstår det.

Risken är skyhög, men det finns stor potential.

Ett problem är definitivt att en handfull personer sitter på miljoner btcs plus att få personer faktiskt använder btc som betalmetod.

Hur många här inne använder btc? Och hur många spekulerar bara i fortsatt uppgång?

Jag skulle inte våga påstå det. Jag tror också risk och möjlig förtjänst förhållandet är väldigt bra i Bitcoin jämfört med aktiemarknaden i stort.

Men den som lever får se, det är svårt att på något sätt försöka göra en prognos.
Citera
2013-11-14, 17:59
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numm3r3
Exakt, jag tänker i liknande banor. Det känns som att max 20% av handeln är genuina kunder som tänker köpa något. Resten vill tjäna pengar. Då kan man ju verkligen fråga sig, om det verkligen fungerar i längden.
Njah, det är inte speciellt viktigt. Genomsnittlig konsument är fullkomligt tappad vad gäller både ekonomi och teknik så det är inte speciellt intressant huruvida den stora massan ens tänker tanken på att handla med bitcoins. Det vore konstigare om de gjorde det, eftersom det skulle tyda på att genomsnittlig konsument är både upplyst och rationell vilket låter oerhört främmande på båda punkter.

Vad som kommer styra om handel tar fart är inte den stora massan, det är företagare. Det är de som är kapabla att se de ekonomiska fördelarna med en decentraliserad kryptovaluta och det är de som kan skapa lösningar som passar konsumenten. Att kryptovalutor innebär en sådan enorm kostnadsbesparing innebär att incitamenten bör vara fullt tillräckliga för att detta ska ske.

Utöver detta kan tekniken användas för bra mycket mer än digital valuta och sammantaget är konceptet helt enkelt här för att stanna (och utvecklas).

Det i sig behöver inte betyda att BTC-kursen exploderar. Olika typer av konkurrenter kan ge sig in i leken (vi kände inte till bitcoin före bitcoin; på samma sätt känner vi inte till framtidens konkurrens). Där är BTC tämligen starkt eftersom det som sagt är bottom up och flexibelt, men det kan fortfarande hända. Vidare såklart lagar och regleringar och liknande. Antagligen ska man utgå ifrån att den här typen av marknad ändå är ganska korrekt värderad, och investeringar bör göras utifrån att man känner sig ha en informationsfördel (vilket många dock har då konceptet har hög friktion i samhället).

Att det i dagsläget handlar mycket om spekulation hindrar inte konceptet, däremot gör det såklart kursen volatil och benägen till bubblor.
Citera
2013-11-14, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIGITALLY-IMPORTED
varför påpekar du det? jag skrev ju att jag spekulerade...det inte omöjligt.

Det var inte meningen att vara otrevlig, det såg så ut nu när jag läser det själv.

Men du skrev att: btc kommer stiga markant i värde.

Folk som läser tråden och funderar på att investera, bör veta att detta är extremt volatilt och extremt stor risk.
Citera
2013-11-14, 18:37
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Njah, det är inte speciellt viktigt. Genomsnittlig konsument är fullkomligt tappad vad gäller både ekonomi och teknik så det är inte speciellt intressant huruvida den stora massan ens tänker tanken på att handla med bitcoins. Det vore konstigare om de gjorde det, eftersom det skulle tyda på att genomsnittlig konsument är både upplyst och rationell vilket låter oerhört främmande på båda punkter.

Vad som kommer styra om handel tar fart är inte den stora massan, det är företagare. Det är de som är kapabla att se de ekonomiska fördelarna med en decentraliserad kryptovaluta och det är de som kan skapa lösningar som passar konsumenten. Att kryptovalutor innebär en sådan enorm kostnadsbesparing innebär att incitamenten bör vara fullt tillräckliga för att detta ska ske.

Utöver detta kan tekniken användas för bra mycket mer än digital valuta och sammantaget är konceptet helt enkelt här för att stanna (och utvecklas).

Det i sig behöver inte betyda att BTC-kursen exploderar. Olika typer av konkurrenter kan ge sig in i leken (vi kände inte till bitcoin före bitcoin; på samma sätt känner vi inte till framtidens konkurrens). Där är BTC tämligen starkt eftersom det som sagt är bottom up och flexibelt, men det kan fortfarande hända. Vidare såklart lagar och regleringar och liknande. Antagligen ska man utgå ifrån att den här typen av marknad ändå är ganska korrekt värderad, och investeringar bör göras utifrån att man känner sig ha en informationsfördel (vilket många dock har då konceptet har hög friktion i samhället).

Att det i dagsläget handlar mycket om spekulation hindrar inte konceptet, däremot gör det såklart kursen volatil och benägen till bubblor.
Bra formulerat och förklarat, gillar att du och andra som är insatta verkligen tar er tid att skriva och förklara bitcoin för de väldigt många som inte verkar ha en aning om vad det är egentligen. Som sagt tror jag som du att detta verkligen kommer få fäste och ta fart nu. Det är helt enkelt för bra för att faila!

För de som vill sätta sig in i lite mer om bitcoin kan jag rekomendera denna kanal på youtube http://www.youtube.com/channel/UCgo7FCCPuylVk4luP3JAgVw/videos
Bitcoin 101 filmerna.

Samt podcasten http://letstalkbitcoin.com/.
Citera
2013-11-14, 18:41
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIGITALLY-IMPORTED
ser verkligen ingen anledning till att det kommer dö ut...det enda som kan stoppa det är ju regeringen såklart...ett fingerpekande så kan det vara över och det är väl det man gamblar med...annars om låt säga tio år utan hinder, kommer det bli glada miner.
Sällan. Bitcoin är ett internetprotokoll. Hade man kunnat 'fingerpeka' bort bit-torrent hade man gjort det. Bitcoin föddes globalt. Olika stater kommer reglera det olika, men att försöka förbjuda det fullständigt tror jag är omöjligt.

Citat:
Bitcoin är inte en aktie. Det är inte ens en valuta. Det är farligt att dra för stora paralleller till aktiekurser. Ska man jämföra ska man nog göra det med t.ex. Twitter eller Facebook innan de blev noterade.

Citat:
Problemet är att nästan ingen använder btc, alla som köper nu gör det för att tjäna snabba pengar. När folk börjar ta hem vinster kommer det börja rasa och då ska alla rädda sina vinster, och de sista som säljer undvika för stora förluster.

Frågan är hur högt det kan gå innan det dippar, marknaden är så liten att det räcker med att en storägare säljer av sin position för att rasera hela skiten.
Storägarna är troligen även ganska långsiktiga. Visst kan vi se otroliga ras. Grejen är att Bitcoins inneboende värde har ganska lite med kursen att göra. Rasar kursen försvinner bara en massa värde som uppkommit från spekulering, inget annat ändras. Även om kursen skulle falla till $1 imorgon skulle man kunna använda Bitcoins på precis samma sätt som idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Numm3r3
Jag tror inte ens det är i närheten av 20% Spekulering eller investering står nog för absolut största delen av köpen. En starkt ökande kurs skapar allmänt intresse, intresse är bra för att lansera Bitcoin vilket gör chansen större att det kommer slå igenom på bred front.

Jag skulle dock lätt ge ett par Bitcoins för att få veta hur demografin på köpare ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det i sig behöver inte betyda att BTC-kursen exploderar. Olika typer av konkurrenter kan ge sig in i leken (vi kände inte till bitcoin före bitcoin; på samma sätt känner vi inte till framtidens konkurrens).
Fast Bitcoin är ju till stor del ett nätverk, och "first mover advantage" är ju enormt för sådan teknik. Konkurenter till Bitcoin måste antingen lösa samma problem oerhört mycket bättre, eller även helt andra problem.
Senast redigerad av 72mm 2013-11-14 kl. 18:51.
Citera
2013-11-14, 18:44
Medlem
Hej!

Har gått i banorna att eventuellt börja att investera i bitcoins.

Till att börja med ska jag nog bara gå in med struntsummor på några hundra för att se hur avkastningen blir

Min fråga till er är följande:

Om jag till exempel köper bitcoinsen via btcx.se och använder MultiBit som virtuell plånbok, kan jag sälja mina bitcoins till vilken hemsida som helst? Samt, btcx köper ju enbart bitcoins om du har mer än 1...finns det hemsidor som kan köpa tillbaka bitcoins obereonde hur många du har? Kan jag således sälja bitcoins till ett värde av låt oss säga 200:-?

//Limpzon
Senast redigerad av Limpzon 2013-11-14 kl. 18:46.
Citera
2013-11-14, 18:53
Medlem
Angående Kapiton

Jag har sett många klagomål på Kapiton det senaste, bla om uteblivna pengar etc. Då undrar jag; är det någon som har haft någon som helst kontakt med Kapiton denna vecka? Jag har upplevt det så som att det ej är någon som har detta.

Lite nyfiken, det handlar ju trots allt om rätt mycket pengar.
Citera
2013-11-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Angående Kapiton

Jag har sett många klagomål på Kapiton det senaste, bla om uteblivna pengar etc. Då undrar jag; är det någon som har haft någon som helst kontakt med Kapiton denna vecka? Jag har upplevt det så som att det ej är någon som har detta.

Lite nyfiken, det handlar ju trots allt om rätt mycket pengar.

Pytsade in 20k i torsdags men de har inte dykt upp ännu. Skickade en support-ticket i måndags, men har inte fått svar. Dock har de ju stängt nu under v.46 så det är ju inte så konstigt. Tror och hoppas att allt kommer funka bra även om det tar lite extra tid.
Citera
2013-11-14, 19:09
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooker
kan bara svara på att på mtgox behöver du skicka en kopia på ditt id ja.

Okej, hur ser det ut med bitstamp? Och hur lång tid tar det innan jag har mina bitcoins från mtgox eller bitstamp?
Citera
2013-11-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limpzon
[...]Min fråga till er är följande:[...]
Japp. Alla sidor, som jag har sett i alla fall, låter dig sälja och köpa bitcoins för pengar. Sen när du väl har dina coins så kan du skicka dom till olika bitcoin adresser. Varje sida, varje konto, har en egen adress.
Så köper du bitcoins på kapiton så kan du skicka dom till din privata mtgox adress och vips så kan du sälja bitcoins på mtgox.

Edit: Hur lång tid brukar det ta när man cashar ut från mtgox.com till man fått pengarna på sin svenska bank? Sen undrar jag också, det står Volym: 23BTC. Kan man inte köpa mer än 23btc och sen är det tomt på Sälj hos mtgox?
Senast redigerad av SweCrime 2013-11-14 kl. 20:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in