2013-11-13, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Nä, man hittar kanske inte själen. Men man skulle ju kunna hitta något annat. Det är ju liksom ingen som vet vad man skulle kunna hitta där. Men det skulle ju kunna vara något intressant.

Ja, Higgs partikeln är ju ett bra exempel.
Citera
2013-11-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
http://www.quora.com/Since-we-cant-know-100-of-the-knowledge-of-the-universe-what-are-the-grounds-for-atheism/answer/Krishnabh-Medhi?srid=iqLw&share=1

Den tyckte jag var rätt skoj läsning. Vad tycker du, från ditt perspektiv?

Du är en vänlig och pedagogiskt ateist Det sista stycket fick mig att garva.

Det är ungefär så jag förstått ateismens argument. Det är en fullständigt logisk och rationell ståndpunkt att ha. Kanske till och med den vettigaste.

Men liknelsen från quora exemplifierar bara den mänskliga bubblan. Kanske svävade plattorna (eller vad de nu var) egentligen och att det hoppade fram en gul kyckling varje gång en platta vändes utan att någon märkte någonting.
Citera
2013-11-13, 12:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
http://www.quora.com/Since-we-cant-know-100-of-the-knowledge-of-the-universe-what-are-the-grounds-for-atheism/answer/Krishnabh-Medhi?srid=iqLw&share=1

Den tyckte jag var rätt skoj läsning. Vad tycker du, från ditt perspektiv?
Att säga att man inte vet är det bästa svaret när man inte vet. Att man inte gör några påståenden alls. Varken rosa drakar eller något annat. Vad tycker du?
Citera
2013-11-13, 12:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Att säga att man inte vet är det bästa svaret när man inte vet. Att man inte gör några påståenden alls. Varken rosa drakar eller något annat. Vad tycker du?

Som agnostisk ateist faller det mig i smaken. Vänta och uttala sig när man öppnat luckan istället.
Citera
2013-11-13, 13:03
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Innebär det att vi slipper ditt bibelviftande i fortsättningen?
Citera
2013-11-13, 13:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så du drar tillbaka klyschorna om t.ex. "frivilligt tvång" och feltolkningen av Köpenhamns-skolan, som annars brukar följa dig från tråd till tråd?
Citera
2013-11-14, 15:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Som agnostisk ateist faller det mig i smaken. Vänta och uttala sig när man öppnat luckan istället.
Det tycker jag med.

Man bör inte påstå någonting förrän man har bevis. Detta gäller givetvis för alla, både ateister som teister.
Citera
2013-11-14, 15:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Innebär det att vi slipper ditt bibelviftande i fortsättningen?
Jag sysslar inte med bibelviftande. Jag är här för att lära mig och diskutera. Inget mer.
Citera
2013-11-14, 15:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du drar tillbaka klyschorna om t.ex. "frivilligt tvång" och feltolkningen av Köpenhamns-skolan, som annars brukar följa dig från tråd till tråd?
Köpenhamnstolkningen gör ologiska påståenden, tycker du inte det?
Citera
2013-11-14, 17:20
Medlem
Citat:
Köpenhamnstolkningen gör ologiska påståenden, tycker du inte det?
Nej. Vad menar du är ologiskt med Köpenhamnstolkningen?
Citera
2013-11-14, 17:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Nej. Vad menar du är ologiskt med Köpenhamnstolkningen?
Att den påstår att A och icke-A kan ske samtidigt.

Se exemplet med Schrödingers katt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dinger%27s_cat
Citera
2013-11-14, 18:38
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det tycker jag med.

Man bör inte påstå någonting förrän man har bevis. Detta gäller givetvis för alla, både ateister som teister.

Nej. Du försöker än en gång jämställa bevisbördan, kunskap1. Det låter sig inte göras. Ateisterna hävdar blott att det inte finns några tecken på att det skulle finnas en gud/gudar. Bevisbördan ligger på den som hävdar att så är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in