2013-11-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Om du nu blir antagen så vill jag verkligen tipsa dig om att börja träna upp din fysiska styrka nu på en gång. Annars kommer du få det besvärligt under utbildningen.

Och marschträna i kängor så fötterna är van det.
2013-11-14, 14:42
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avm
Och marschträna i kängor så fötterna är van det.

Äh fan vad ni skrämmer upp folk i onödan. Lite skavsår dör ingen av. Mitt råd är att byta strumpor ofta så är det lugnt. Lär er istället att bli snabba på byten. Är man i god fysisk form är marscherna inga som helst problem. Man vänjer sig fort och att vara ute i den friska luften är gör en bara gott.

Bli snabb på byten, lär er packa rätt och ha stenkoll på hur ni packat för att så snabbt som möjligt kunna plocka ut det ombyte, utrustning ni behöver. Träna även på att bli snabba med att få upp och igång ert kök. Se alltid till att ha en termos med hett vatten med er innan ni ger iväg. Ligg alltid ett steg före i ert tänk och planering.

/ Leif
2013-11-14, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Bli snabb på byten, lär er packa rätt och ha stenkoll på hur ni packat för att så snabbt som möjligt kunna plocka ut det ombyte, utrustning ni behöver. Träna även på att bli snabba med att få upp och igång ert kök. Se alltid till att ha en termos med hett vatten med er innan ni ger iväg. Ligg alltid ett steg före i ert tänk och planering.

/ Leif
Vill belysa detta, riktigt värdefullt tips som utgör en stor del av hela GMU-tiden.
2013-11-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Äh fan vad ni skrämmer upp folk i onödan. Lite skavsår dör ingen av. Mitt råd är att byta strumpor ofta så är det lugnt. Lär er istället att bli snabba på byten. Är man i god fysisk form är marscherna inga som helst problem. Man vänjer sig fort och att vara ute i den friska luften är gör en bara gott.

/ Leif

Säg det till dom som kommer oförberedda och får frakturer i fötterna av att gå i kängor. Skavsår är inget större problem.
2013-11-14, 17:43
Medlem
Hur gör man för att ändra sitt första hands val? Vill ändra från K3 till ajb. RM har endast växel igång och dit de kopplar kommer man aldrig fram. Måste man gå dit för att ändra?
2013-11-14, 17:49
Medlem
Orkar inte starta en tråd men tror min fråga hamnar här. Hur "fit" bör man vara för ett krig ? måste man vara 180 cm och medel biffig eller kan man vara uber smal ?
2013-11-14, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Orkar inte starta en tråd men tror min fråga hamnar här. Hur "fit" bör man vara för ett krig ? måste man vara 180 cm och medel biffig eller kan man vara uber smal ?
Bör man vara?

Stark i rygg och ben men samtidigt god kondition för att orka marschera i terräng med packning flera timmar om dagen skulle jag säga.
2013-11-14, 18:20
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Kondition är viktigare än råstyrka i krig, men psyke är tusen gånger viktigare än fysik.
2013-11-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Hur gör man för att ändra sitt första hands val? Vill ändra från K3 till ajb. RM har endast växel igång och dit de kopplar kommer man aldrig fram. Måste man gå dit för att ändra?

Pröva ring innan 16, aldrig varit ett problem för mig att nå fram. Kommer till växeln, förklarar problemet och blir kopplad till handläggare!
2013-11-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengednorr
Pröva ring innan 16, aldrig varit ett problem för mig att nå fram. Kommer till växeln, förklarar problemet och blir kopplad till handläggare!
Jag blir inte kopplad till någon som svarar. De är på lunch eller så kan de inte svara just när man ringer.
2013-11-14, 19:15
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avm
Säg det till dom som kommer oförberedda och får frakturer i fötterna av att gå i kängor. Skavsår är inget större problem.

Man får inte fraktur av att marscha. Håll dig på mattan och skena inte iväg. Skulle man åka på en fraktur av att marscha lider man av grav benskörhet, eller annan liknande sjukdom. Skador förekommer men de beror främst på ovana, dåligt tränade individer och i många fall otur. De som bedriver någon form av fysisk träning i sitt civila liv kommer inte ha några som helst problem, man behöver inte befinna sig på elitnivå för att klara av GMU eller värnplikt som det förr så fint hette.

Man blir redigt trött av att läsa hur nedlåtande många är mot dagens rekryter. Ge ynglingarna positiv feedback istället för att vara så förbannat nedlåtande i vart och varannat inlägg. De kan inte rå för att värnplikten ligger vilandes och det nu enbart finns en 3 månaders lång och dessutom frivillig utbildning. Vi bör istället se positivt på det hela, att det fortfarande finns svenska män ( kvinnor har inget där att göra ) som fortfarande söker sig till försvaret. Jag har även förstått och fått det bekräftat att många GMU:are jämför sig själva med Navy Seals. Var lite ödmjuka pojkar, och kom ner på jorden.

Lycka till!

AVDELNING FRAAAMÅÅÅÅÅÅTTT

/ Leif.Jennekvist ( 7 år inom FM, FN-tjänst Kosovo x 2 )
2013-11-14, 21:55
Medlem
Hur många platser är det på K3 och ajb? Hur många har sökt hittills? Omgång 1 avser jag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in