2013-11-14, 00:19
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Jo, den säger att hon är sjukt lik Marina och att vittnet KH kan ha tagit fruktansvärt fel på person!

KH har inte tagit fel på person eftersom hen aldrig har sagt vem som satt i bilen endast att det såg ut som en kvinna.

Inte ens en gång när Snurre Nejding försökte med perukerna har hen sagt något annat.
Jag undrar vad lulliga Lelle hade berätta om Snurre hade kört ett varv med perukerna för honom?
Citera
2013-11-14, 06:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Den här bilden säger ju egentligen ingenting, Maskroos kan ju stå på en stol. Har för mig att den som provsatt Hyundaien i FUP var 170 cm. Hur lång är FS?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150757847961217&set=pb.720666216. -2207520000.138437530*.&type=3&theater

* = 9

Just det så var det ja! Man mätte för att se om det var Marina som kunde kört, Marina var i den längden. De inställningar i säte och speglar passade bra in för den som testade om jag minns rätt. Jag tror FS är ca 10 cm längre om jag inte är helt ute och cyklar nu. Jag ska se om jag hittar det någonstans.
Citera
2013-11-14, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Just det så var det ja! Man mätte för att se om det var Marina som kunde kört, Marina var i den längden. De inställningar i säte och speglar passade bra in för den som testade om jag minns rätt. Jag tror FS är ca 10 cm längre om jag inte är helt ute och cyklar nu. Jag ska se om jag hittar det någonstans.

Polisen drar en slutsats FUP202:
Citat:
Bilens storlek och den höga sittställningen gör att förarsätesinställningar och spegelinställningar inte är lika avgörande som hos en mindre bil. Provsittning gav att en person på 191 cm satt ungefär lika bra som en person på 171 cm. Spegelinställningarna (backspegel och sidospeglar) passade något bättre till personen på 171 cm.

Även om jag är skeptisk till slutsatsen, kolla bilden FUP213.
Hade jag varit 191cm hade jag garanterat skjutit bak sätet, både ratt & panel går i benen.
Polisen har verkligen styrt om ALLA indikatorer att passa mot FS.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-14 kl. 07:44.
Citera
2013-11-14, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Ok vad bra då är vi ju överens om att det kan ha funnits en kvinnlig medhjälpare.
Det var inte bara fördomsfullt det var ett idiotiskt tillägg.

Mycket kan ha förevarit vid mordet...

Men, viktigt att observera, det är FS som är misstänkt, häktad som helt ansvarig för detta vidriga dåd.

Det som kan framstå som mindre "välbetänkt" kunde vara din önskan att till varje pris dra in den, så vitt vi vet, helt "omisstänkta" Maskroos, kanske i ett (futilt) försöka att på något sätt mitigera FS skuld...

Det är inte ett brott att, 17 (sjutton) år yngre ha blivit sambo med en så "listig" 17 år äldre man som FS (trots hans historia av våld mot kvinnor...).
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-14 kl. 08:02.
Citera
2013-11-14, 07:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ang. det fetade.

Tyvärr inte av dig.

Finns inga besvarade frågor av någon i ämnet Fredrik här. Det enda relevanta är HD bedömning om resning och deras skarpa uttalande om att Fredrik Svensson inte talar sanning. Det spelar ingen roll vilket vittne man uppviglar och pressar ut inför HR som tex KH, som verkar vara en tumme med vissa postare.

Alla körningar, mätningar osv för ett vittnes skull? En som absolut har sett fel.
Citera
2013-11-14, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Försvaret kan kräva en koll. Om inte FS egentligen inte vill att fingeravtrycket identifieras, skulle det tillhöra någon "nära stående"? Men menar att det mest troliga är att han var ensam. Om dådet och bortforslandet och att det går att ställa utom rimligt tvivel.

Och en begagnad säng kan ha många fingeravtryck och de kan hamna på "unika" ställen där de inte "skrivs över" av de senaste användarna.

Det är bra med en kritisk syn på bevisningen men betvivlar att det räcker för ett friande? Fast finalt besked har vi bara efter rättegången.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Nej det är inte försvarets roll att begära koll. Men att ifrågasätta.
Låt oss lyssna på hur det kan låta: https://soundcloud.com/john-quarrel/mh-tr-klipp

Undrar om Polisen har gjort något mer till den nya rättegången ?

Jag tror inte en enskild brist klipper en indiciekedja, men det finns så många fler...

Som det står ovan så kan försvaret begära en koll vilket man naturligtvis bör göra om man anser att det är i försvarets intresse, så det ligger inte heller utanför försvarets möjliga roll att göra det.

OM man inte begär en koll av något sådant så är det också intressant...
Citera
2013-11-14, 07:57
Medlem
Citat:
Polisen drar en slutsats FUP202:

Citat:
"Bilens storlek och den höga sittställningen gör att förarsätesinställningar och spegelinställningar inte är lika avgörande som hos en mindre bil. Provsittning gav att en person på 191 cm satt ungefär lika bra som en person på 171 cm. Spegelinställningarna (backspegel och sidospeglar) passade något bättre till personen på 171 cm."

Även om jag är skeptisk till slutsatsen, kolla bilden FUP213.
Hade jag varit 191cm hade jag garanterat skjutit bak sätet, både ratt & panel går i benen.
Polisen har verkligen styrt om ALLA indikatorer att passa mot FS.

EN fråga här är förstås om en upprörd, pressad, kanske påtänd GM, guess who, hade "psykiskt kapital" att alls göra några nya inställningar om det ändå gick att köra på det här sättet, precis som parkeringen av fordonet ifråga ägnades föga omsorg...

Förvisso har polisen fokuserat på att binda högst sannolik, nära stående, för-tidigare-brott-fällda (våld ingår) misstänkt person till brottet.

Men DET är ju också ett sätt undersöka om misstankarna stämmer tillräckligt bra, vilket man funnit, eller om andra möjliga (vilka man undersökt) GM då materialiserar sig (så har inte skett...).

Därav denna nya rättegång, i rättvisans intresse!
Citera
2013-11-14, 08:12
Bannlyst
Citat:
Som det står ovan så kan försvaret begära en koll vilket man naturligtvis bör göra om man anser att det är i försvarets intresse, så det ligger inte heller utanför försvarets möjliga roll att göra det.

OM man inte begär en koll av något sådant så är det också intressant...

Försvaret kan begära en koll, men varför skulle de göra det, FS har ingen aning vem som utfört brott ?
Bevisbördan ligger hos Åklagaren till 100%.
Rätten avgör om Polisen undersökt alla möjligheter som gör att rimligt tvivel kan uteslutas.

Det åligger ingen last på försvaret eller en MT att "INTE" begära än det ena, än det andra.
Man skulle kunna säga att den sista raden är skitsnack och inte har relevans i kommande rättegång.
Citera
2013-11-14, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det är ju ett problem att de inte kunnat fastställa dödsorsaken och inte heller hur kulan gått. M@ts @lm klarade sig rätt bra på det... Han kom undan med brott mot griftefrid.

Det är en usel utredning och hade man gjort rätt från början hade säkert GM suttit vid det här laget. Oavsett vem man nu tror är GM.

Utredningen har usla bitar, särskilt kriminalteknikerna har "fuckat up big time" när de missade blodet i sängen. Man kan t.ex. fråga sig om de helt saknade motivation att göra ett bra arbete? Men om man gör det så får man ganska snabbt korrigera sig därför att:

Man hade fotograferat väggen med kulhålet, dock utan att inse att det var ett kulhål där...

Dödsorsaken är fullt tillräckligt utredd för fällning av FS för mord:

Marina blev fegt och psykopatiskt skjuten tvärs genom huvudet och dog av utblödning (den blodförlusten kunde hon inte överleva om inte hjärnskadorna av skottet var omedelbart dödande, fullt möjligt).

Hon sköts i sitt hem i sin säng av någon som bara kunde vara en insider, och sådan fanns det bara en, FS. "That's about it".

RÄTTVISA för den som förlorade sitt (ganska) unga liv och alla som berörs av detta, tack!
Citera
2013-11-14, 08:17
Bannlyst
Citat:
EN fråga här är förstås om en upprörd, pressad, kanske påtänd GM, guess who, hade "psykiskt kapital" att alls göra några nya inställningar om det ändå gick att köra på det här sättet, precis som parkeringen av fordonet ifråga ägnades föga omsorg...

Förvisso har polisen fokuserat på att binda högst sannolik, nära stående, för-tidigare-brott-fällda (våld ingår) misstänkt person till brottet.

Men DET är ju också ett sätt undersöka om misstankarna stämmer tillräckligt bra, vilket man funnit, eller om andra möjliga (vilka man undersökt) GM då materialiserar sig (så har inte skett...).

Därav denna nya rättegång, i rättvisans intresse!

Konstigt, när det kommer till mord, paketering, kroppshantering, SMS & bankomatuttag är FS mer slipad & kall än en yrkesmördare. Riktigt iskall.
Men så fort han sätter sig i en bil så blir han stissig, tar av sig till kalsonger och springer runt, klär sig i peruk, kör bil ihopvikt och parkerar som en halvblind ?

Jag tror att det finns problem hos betraktaren av FS, bilden går inte ihop.
Så kommer det te sig i rättegången också. Minns TR, där blev slutsatsen att FS inte var kapabel pga. CB-bruk.
Citera
2013-11-14, 08:20
Medlem
Citat:
Att dörren var låst gjorde att FS inte kunde misstänka att M hade blivit utsatt för brott.
Så varför skulle han springa runt och leta efter Marina när inte familjen gjorde det ?

Jag tror att HD övertolkar ETT förhör av guldfisken Borgar. Läser man samtliga så är det osammanhängande och direkta felaktigheter, så minnesbilden var nog allt annat än klar. Viket reddes ut i TR/HR förtjänstfullt av advokaten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Även om dörren var låst borde FS reagerat. Låste Marina dörren när båda var hemma? Och hur länge var dörren låst innan Fredrik regerade? Var det först när polisen kom? När börjar ett lik lukta?

Ja, och Fredrik som har sådan hand med lås... Och Fredrik som är känd att vara så misstänksam och kontrollerande, ursäkta, kanske ska ordet vara paranoid?!

DENNA Fredrik skulle lugnt ha accepterat en låst dörr, som han, bevisat, lätt kunde öppna?!
Citera
2013-11-14, 08:24
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Utredningen har usla bitar, särskilt kriminalteknikerna har "fuckat up big time" när de missade blodet i sängen. Man kan t.ex. fråga sig om de helt saknade motivation att göra ett bra arbete? Men om man gör det så får man ganska snabbt korrigera sig därför att:

Man hade fotograferat väggen med kulhålet, dock utan att inse att det var ett kulhål där...

Dödsorsaken är fullt tillräckligt utredd för fällning av FS för mord:

Marina blev fegt och psykopatiskt skjuten tvärs genom huvudet och dog av utblödning (den blodförlusten kunde hon inte överleva om inte hjärnskadorna av skottet var omedelbart dödande, fullt möjligt).

Hon sköts i sitt hem i sin säng av någon som bara kunde vara en insider, och sådan fanns det bara en, FS. "That's about it".

RÄTTVISA för den som förlorade sitt (ganska) unga liv och alla som berörs av detta, tack!

Jag undrar hur det kommer sig att själva blodfläcken är i mitten av sängen, inget blod vid huvudändan alltså, om hon blivit skjuten liggandes på kudden? Jag tror ju att skottet varit på nära håll, men det kanske det inte var?

Blodmängden har det väl tvistats om också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in