2013-11-13, 18:28
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Tänkte du skulle fråga...:-)

Kränkningen är större än om man skjuter i andra delar av ansiktet, t.ex. Och ju mindre empati man kan känna för offret, och ju mer onaturligt ohämmad vrede mot offret, desto mindre närvarande är spärren att skjuta på en protrusion av hjärnan, den enda som faktiskt är representerad i ansiktet... Ögat!

Vill du ifrågasätta?

Betvivla?

KRÄVA KÄLLA?! :-)

Narkomaner/de med narkotikaskadad hjärna, t.ex., få se, har vi någon här, någon häktad kanske, bland annat denna grupp har starkt nedsatt empatiförmåga, ungefär som psykopater...

Behövs källa på att narkomaner har ett skadat känsloliv, oavsett de knarkar för att de är skadade eller är skadade för att de knarkar, eller en mix av de två?

Men kanske gick skottet åt andra hållet?

Ifrågasätt gärna! Betyder inget för skuldfrågan bevismässigt (kanske OT och bör raderas?).

Nog om detta...:-)

Fast Susannes x i en annan tråd hade inga aktuella eller tidigare missbrukarproblem iof. Han sköt henne kallblodigt. Två ggr för att vara på den säkra sidan. Andra gången rätt i ansiktet.
Citera
2013-11-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej jag tänker inte så mycket så, men Netforce snuddar vid tanken. Det var en som var i Marinas storlek som provsatt bilen och speglar och säte och så var i rätt läge för den längden. Därför undrade jag om Maskroos längd.

Ja, DET är onekligen en intressant aspekt. Undras just hur mycket möda, om alls rimligt möjligt, för någon (stressad etc.) med FS mått det skulle kräva att köra bilen med just aktuella inställningar. Har väl knappast testats?

Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Så du avfärdar en medhjälpare för att FS har kroppskrafter?

Mordet/avrättningen var redan utförd, det var till övrigt efteråt han behövde en medhjälpare.

Japp, när det gäller kroppskrafterna. Men när det gäller hjärnkrafterna så... Och förmågan att klara en så stressig situation: Visat sig att kvinnor äro överlägsna!

Men, ändock: en kvinna! Eller är det fördomsfullt?

Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Lägg därtill fordonsförfrågan på en bil hemmahörande i just Hagfors, dåvarande hem för MR och dit FS flyttade innan de tillsammans flyttade till Karlstad.

Ja, DEN är intressant...
Citera
2013-11-13, 18:41
Medlem
Citat:
Fast Susannes x i en annan tråd hade inga aktuella eller tidigare missbrukarproblem iof. Han sköt henne kallblodigt. Två ggr för att vara på den säkra sidan. Andra gången rätt i ansiktet.

(Kanske OT också...)

(Absolut. Inget bevis mot någon i direkt mening, kan dock korroborera andra störningar... Och det finns många som inte har med knark att göra. Bara att man skjuter någon är ju ett tecken på störning, svår sådan... Sedan kan man "trappa upp" allvarlighetsgraden där skott i ansiktet är mer personligt aggressivt än skott i kroppen (om inte direkt i hjärtat med avsikt) och någon sorts "topp" skulle vara medvetet skott i ögat. Medvetna skott mot genitalierna kan också tänkas ligga högt i någon sorts "skotthierarki". Detta uteslutet "skottplaceringar" som förorsakas av föregående brottning och annat som skytten inte kunnat påverka.)

Men, som sagt, aktuell skottriktning obevisad...
Citera
2013-11-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ja, DET är onekligen en intressant aspekt. Undras just hur mycket möda, om alls rimligt möjligt, för någon (stressad etc.) med FS mått det skulle kräva att köra bilen med just aktuella inställningar. Har väl knappast testats?

Japp, när det gäller kroppskrafterna. Men när det gäller hjärnkrafterna så... Och förmågan att klara en så stressig situation: Visat sig att kvinnor äro överlägsna!

Men, ändock: en kvinna! Eller är det fördomsfullt?

Ja, DEN är intressant...
Ok vad bra då är vi ju överens om att det kan ha funnits en kvinnlig medhjälpare.
Det var inte bara fördomsfullt det var ett idiotiskt tillägg.
Citera
2013-11-13, 18:44
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
(Kanske OT också...)

(Absolut. Inget bevis mot någon i direkt mening, kan dock korroborera andra störningar... Och det finns många som inte har med knark att göra. Bara att man skjuter någon är ju ett tecken på störning, svår sådan... Sedan kan man "trappa upp" allvarlighetsgraden där skott i ansiktet är mer personligt aggressivt än skott i kroppen (om inte direkt i hjärtat med avsikt) och någon sorts "topp" skulle vara medvetet skott i ögat. Medvetna skott mot genitalierna kan också tänkas ligga högt i någon sorts "skotthierarki". Detta uteslutet "skottplaceringar" som förorsakas av föregående brottning och annat som skytten inte kunnat påverka.)

Men, som sagt, aktuell skottriktning obevisad...

Det är ju ett problem att de inte kunnat fastställa dödsorsaken och inte heller hur kulan gått. M@ts @lm klarade sig rätt bra på det... Han kom undan med brott mot griftefrid.

Det är en usel utredning och hade man gjort rätt från början hade säkert GM suttit vid det här laget. Oavsett vem man nu tror är GM.
Citera
2013-11-13, 18:47
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Ok vad bra då är vi ju överens om att det kan ha funnits en kvinnlig medhjälpare.
Det var inte bara fördomsfullt det var ett idiotiskt tillägg.

@Netforce42 Framgår det någonstans om hur lång Maskroos är?

Det GM LÄR fått hjälp med är hantering av kropp och städning. Och den som städat har varit i huset. Det tror jag man kan fastställa. Jag skulle aldrig tänka i ett främmande hem om jag behövde dölja en blodfläck efter att jag tagit livet av någon som inte ens har barn: "undrar om det finns några kisskydd i kåken... jag letar!!"
Citera
2013-11-13, 19:00
Bannlyst
Citat:
Försvaret kan kräva en koll. Om inte FS egentligen inte vill att fingeravtrycket identifieras, skulle det tillhöra någon "nära stående"? Men menar att det mest troliga är att han var ensam. Om dådet och bortforslandet och att det går att ställa utom rimligt tvivel.

Och en begagnad säng kan ha många fingeravtryck och de kan hamna på "unika" ställen där de inte "skrivs över" av de senaste användarna.

Det är bra med en kritisk syn på bevisningen men betvivlar att det räcker för ett friande? Fast finalt besked har vi bara efter rättegången.

Nej det är inte försvarets roll att begära koll. Men att ifrågasätta.
Låt oss lyssna på hur det kan låta: https://soundcloud.com/john-quarrel/mh-tr-klipp

Undrar om Polisen har gjort något mer till den nya rättegången ?

Jag tror inte en enskild brist klipper en indiciekedja, men det finns så många fler...
Citera
2013-11-13, 19:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
@Netforce42 Framgår det någonstans om hur lång Maskroos är?

Det GM LÄR fått hjälp med är hantering av kropp och städning. Och den som städat har varit i huset. Det tror jag man kan fastställa. Jag skulle aldrig tänka i ett främmande hem om jag behövde dölja en blodfläck efter att jag tagit livet av någon som inte ens har barn: "undrar om det finns några kisskydd i kåken... jag letar!!"

Men de kan ha påträffats när det rotats runt efter sängkläder att bädda om med? Tydligen användes sängkläder ur tvättkorgen, men kisskydden kan ju ha hittats innan.
Citera
2013-11-13, 19:28
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men de kan ha påträffats när det rotats runt efter sängkläder att bädda om med? Tydligen användes sängkläder ur tvättkorgen, men kisskydden kan ju ha hittats innan.

Men hur då? Att man gjorde en lite rundtripp i huset och Marina sa "kolla! Här förvarar vi FS ungars kisskydd" om det är en alt GM?

Glöm inte att barnen inte varit där sedan 2008. Så länge förvarar då inte jag saker i tvättkorgen.

Jag vill veta Maskroos längd. Jag uppfattar henne som kortare än både FS och M. Så jag tror inte hon har kört bilen iaf. Jag tror inte ens hon varit delaktig. Vore en konstig start på ett nytt förhållande tycker jag.
Citera
2013-11-13, 20:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det är ju ett problem att de inte kunnat fastställa dödsorsaken och inte heller hur kulan gått. M@ts @lm klarade sig rätt bra på det... Han kom undan med brott mot griftefrid.

Det är en usel utredning och hade man gjort rätt från början hade säkert GM suttit vid det här laget. Oavsett vem man nu tror är GM.
Skulle hon ha kunnat dö av något annat än kulan i huvudet?

Räcker inte ett skott i skallen för att ta livet av nån? Behöver man spekulera över en annan
möjlig dödsorsak i Marina-fallet? Verkligen?

Lite annorlunda förhåller det sig väl med det andra ärendet du för på tal.
Där fanns inget kulhål att påträffa när man väl hittade Linda Chens döda kropp.
Ingenting konkret att ta på fast med avsaknaden av tungbenet fanns det viss anledning
att misstänka strypning som den allra troligaste dödsorsaken.
Citera
2013-11-13, 20:07
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Skulle hon ha kunnat dö av något annat än kulan i huvudet?

Räcker inte ett skott i skallen för att ta livet av nån? Behöver man spekulera över en annan
möjlig dödsorsak i Marina-fallet? Verkligen?

Lite annorlunda förhåller det sig väl med det andra ärendet du för på tal.
Där fanns inget kulhål att påträffa när man väl hittade Linda Chens döda kropp.
Ingenting konkret att ta på fast med avsaknaden av tungbenet fanns det viss anledning
att misstänka strypning som den allra troligaste dödsorsaken.

Nej jag är väl medveten om det Grandioso, men det är ju förjävligt att det står att det inte går att fastställa dödsorsaken. Jag tycker, precis som du, att det är självklart med kulhålet. Men faktum är att det är så det står. Det går inte att fastställa dödsorsaken.

Det är förjävligt.
Citera
2013-11-13, 20:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nej jag är väl medveten om det Grandioso, men det är ju förjävligt att det står att det inte går att fastställa dödsorsaken. Jag tycker, precis som du, att det är självklart med kulhålet. Men faktum är att det är så det står. Det går inte att fastställa dödsorsaken.

Det är förjävligt.
Ok.
Jo visst är det för jävla sorgligt med ett uteblivande av en hundraprocentigt säkert fastställd
dödsorsak hos stackars Marina, men det kommer sannolikt ändå inte att resultera i blott
en dom för griftefridsbrott utan huvudskottet ger alldeles tillräckligt med underlag
för att döma för mord.

Det föreligger inget utrymme för antaganden om en dödsorsak av "naturligt slag".
Hennes död är vållad av någon annan.

Det här kommer således icke att bli en beklämmande upprepning av nämnda Linda Chen-fallet.
"Fräcke Fredrik" slipper inte lika lätt undan som "räkfrossaren" från Hälsingland.
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-13 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in