2013-11-13, 21:07
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det är ju ett problem att de inte kunnat fastställa dödsorsaken och inte heller hur kulan gått. M@ts @lm klarade sig rätt bra på det... Han kom undan med brott mot griftefrid.

Det är en usel utredning och hade man gjort rätt från början hade säkert GM suttit vid det här laget. Oavsett vem man nu tror är GM.

Citat:
Nej jag är väl medveten om det Grandioso, men det är ju förjävligt att det står att det inte går att fastställa dödsorsaken. Jag tycker, precis som du, att det är självklart med kulhålet. Men faktum är att det är så det står. Det går inte att fastställa dödsorsaken.

Det är förjävligt.

Du får ju tänka på det att rättsläkarna går ju endast på det materialet de fått tillgängligt, alltså kroppen och vetskapen om att hon hittats i ett paket i skogen.
I sin bedömning tar de ej med den stora blodpölen (med hennes blod) i hennes säng som liknade ett typiskt huvudskott samt skottskadan i väggen.
Lägger man ihop detta så finns ingen annan rimlig förklaring än att dödsorsaken var huvudskottet

Att hävda nått annat är bara ren idioti när vi vet de andra pusselbitarna
Citera
2013-11-13, 21:18
Medlem
Citat:
@Netforce42 Framgår det någonstans om hur lång Maskroos är?

Det GM LÄR fått hjälp med är hantering av kropp och städning. Och den som städat har varit i huset. Det tror jag man kan fastställa. Jag skulle aldrig tänka i ett främmande hem om jag behövde dölja en blodfläck efter att jag tagit livet av någon som inte ens har barn: "undrar om det finns några kisskydd i kåken... jag letar!!"
Tyvärr ingen aning vilken längd hon har. Men någon publicerade ju bilder på FS och henne men jag hittar inte dessa bilder, någon annan som är duktig på att söka.
Citera
2013-11-13, 21:19
Medlem
Grandiosos avatar
Mystiskt...

Vem skrev vykortet mån, tro?

Citat:
"Se till att gömma Marinas kropp ordentligt".
Så stod det på det mystiska vykort som kom till den misstänkta gärningsmannen en kort tid efter Marina Johanssons försvinnande.
Brevbäraren som delade ut vykortet reagerade på texten.
- Jag tyckte det var så obehagligt när man visste att hon var försvunnen.
Citat:
Motivet på vykortet var två nakna rumpor och i förundersökningen berättar hon vad som stod på baksidan:
"Grattis till frigivningen, du har suttit inne oskyldig.
Göm nu kroppen av Marina ordentligt.
Hoppas att du får ersättning för att du suttit inne".
- Jag tyckte det var jätteläskigt. Det var någon underskrift men jag kommer inte ihåg vad det stod, berättar brevbäraren.
http://www.expressen.se/gt/gom-nu-marinas-kropp-ordentligt/

Nån som ville jäklas lite med "göken med go i huvet-röken" ?
Citera
2013-11-13, 21:54
Medlem
Den här bilden säger ju egentligen ingenting, Maskroos kan ju stå på en stol. Har för mig att den som provsatt Hyundaien i FUP var 170 cm. Hur lång är FS?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150757847961217&set=pb.720666216. -2207520000.138437530*.&type=3&theater

* = 9
Citera
2013-11-13, 22:01
Medlem
Grandiosos avatar
Fredriks mamma, A*nika i förhör:

Sid 800

..A*nika tillfrågas om hon har några tips inför förhör med Fredrik. Anni?a säger att Fredrik
inte är empatisk i huvudtaget. Ser han en chans att klara sig undan genom att vara tyst och
inte erkänna något så kommer han att göra det....

...An&ika tillfrågas om uppgiften Fredrik gett att han åkt mitt i natten och satt sig vid sin
mormors grav. A)nika tänkte högt "Att åka från Spekeröd, sätta sig mitt i natten vid graven?
Det låter märkligt" "Har han tappat konceptet fullständigt?" utbrister hon efter det.
Att Fredrik skulle hitta tröst och förlåtelse hos sin mormor som varit död i 10 år om han gjort
något, det tycker A*nika inte låter troligt..

..A*nika tillfrågas om hon inte talade med Fredrik på hans födelsedag 27/7. A%nika säger att
hon ringde på hans mobil men inte fick något svar så hon ringde till slut på hemtelefonen och
lämnade ett meddelande. Fredrik har inte ringt tillbaka, vilket han alltid brukar göra när han
missar samtal i samband med sin födelsedag eller vid jul...
Citera
2013-11-13, 22:12
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Att dörren var låst gjorde att FS inte kunde misstänka att M hade blivit utsatt för brott.
Så varför skulle han springa runt och leta efter Marina när inte familjen gjorde det ?

Jag tror att HD övertolkar ETT förhör av guldfisken Borgar. Läser man samtliga så är det osammanhängande och direkta felaktigheter, så minnesbilden var nog allt annat än klar. Viket reddes ut i TR/HR förtjänstfullt av advokaten.
Även om dörren var låst borde FS reagerat. Låste Marina dörren när båda var hemma? Och hur länge var dörren låst innan Fredrik regerade? Var det först när polisen kom? När börjar ett lik lukta?
Citera
2013-11-13, 22:20
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fredriks mamma, A*nika i förhör:

Sid 800

..A*nika tillfrågas om hon har några tips inför förhör med Fredrik. Anni?a säger att Fredrik
inte är empatisk i huvudtaget. Ser han en chans att klara sig undan genom att vara tyst och
inte erkänna något så kommer han att göra det....

...An&ika tillfrågas om uppgiften Fredrik gett att han åkt mitt i natten och satt sig vid sin
mormors grav. A)nika tänkte högt "Att åka från Spekeröd, sätta sig mitt i natten vid graven?
Det låter märkligt" "Har han tappat konceptet fullständigt?" utbrister hon efter det.
Att Fredrik skulle hitta tröst och förlåtelse hos sin mormor som varit död i 10 år om han gjort
något, det tycker A*nika inte låter troligt..

..A*nika tillfrågas om hon inte talade med Fredrik på hans födelsedag 27/7. A%nika säger att
hon ringde på hans mobil men inte fick något svar så hon ringde till slut på hemtelefonen och
lämnade ett meddelande. Fredrik har inte ringt tillbaka, vilket han alltid brukar göra när han
missar samtal i samband med sin födelsedag eller vid jul...
Tragiskt. Men även talande om vem Fredrik är.
Citera
2013-11-13, 22:59
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Den här bilden säger ju egentligen ingenting, Maskroos kan ju stå på en stol. Har för mig att den som provsatt Hyundaien i FUP var 170 cm. Hur lång är FS?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150757847961217&set=pb.720666216. -2207520000.138437530*.&type=3&theater

* = 9
Nu har HR att utgå från de bevis som redan finns och då är det irrelevant att spåna på om saker som inte ens åklagaren har berört i resningsansökan.

Den här tråden handlar om den nya rättegången.
Citera
2013-11-13, 23:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nu har HR att utgå från de bevis som redan finns och då är det irrelevant att spåna på om saker som inte ens åklagaren har berört i resningsansökan.

Den här tråden handlar om den nya rättegången.
Nej, jag har förstått det är det omtag, som om det vore en vanlig rättegång. Alla bevis får tas med, från tidernas begynnelse till och med rättegången.
Citera
2013-11-13, 23:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

* = 9
Är det självaste han du vet som är med på den kärvänliga bilden?
Citera
2013-11-13, 23:26
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:

* = 9
Jo, den säger att hon är sjukt lik Marina och att vittnet KH kan ha tagit fruktansvärt fel på person!
Citera
2013-11-14, 00:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Jo, den säger att hon är sjukt lik Marina och att vittnet KH kan ha tagit fruktansvärt fel på person!

En del av den hypotesen är ju att det syntes en bil från Hagfors väl? Nu har jag inte FUP framför mig men skulle de göra en fordonsfråga på sin egen bil från Marinas telefon? (Jag kommer alltså inte ihåg vad det står om tider och annat just nu).

Den enklaste förklaringen, givet att tiden sammanfaller med bankomatuttaget, är ju att det faktiskt var Marina som sågs på sin väg till Adenmarks. Polisen har ju gjort en fördjupad analys av Marinas telefon- och datorvanor och där ser man dels att hon var mycket aktiv med detta men också att hon vissa dagar helt lät bli att ringa och surfa. Hennes företagsmobil var f ö inte med i den analysen, jag har dubbelkollat det nu.

Så jag tycker att det är ganska självklart att det som hände, vad det nu var, hände natt nummer två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in