2013-11-14, 00:38
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aktbilaga 165, inkommet 11/11 har beteckning Spanings-PM. Jag har bett domstolen om det.

Är det inte samma bilaga som MrsM lade in, https://www.flashback.org/sp46125373

Men det man skulle behöva ha är spaningsanteckningarna på MB, som finns på KJ i FUP.

Men den ligger förmodligen i slasken.
Citera
2013-11-14, 00:43
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag, tror att KJ använde sin största förmåga - nämligen att notera detaljer.

Jo det är sant. I rätten inser han inte vidden av det som förs mot honom, utan fragment av sådant vi inte lägger vikt vid, möjligen åklagarna, när de fabricerar historier och planterar dem på honom. Journalister hade skoj åt honom, när han glatt vinkade åt sina kompisar. KJ ägnar sig åt en sak i taget och blir väldigt glad när han ser sina närmaste vänner äntra salen, en efter en. Så fungerar han. Samma under förhören som snurrade till det mesta i KJ:s huvud. Jag vill mena att hans minne är "sabbat" av osammanhängande frågeställningar och läggande av orden i mun. Hur f-n ska han minnas vad som var vad.
Citera
2013-11-14, 00:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Är det inte samma bilaga som MrsM lade in, https://www.flashback.org/sp46125373

Men det man skulle behöva ha är spaningsanteckningarna på MB, som finns på KJ i FUP.

Men den ligger förmodligen i slasken.
Jo, MrsMagoo skriver t.o.m. Aktb 165. Men det framgår inte när spaningspersonalen fick kontakt med KJ vid nya spaningen, från 20/5. Det är bra om vi får aktbilagan och kan kontrollera att MrsMagoo inte har råkat använda en sax.
Citera
2013-11-14, 00:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du greppar halmstrån och väljer i nästan varje av dina förklaringsled den minst sannolika förklaringen. Det är å andra sidan det enda sättet i detta läge att komma fram till att Berg är den mest sannolike gärningsmannen.

DU ser dem som halmstrån, medan jag ser det som en icke utredd MGM med klar motivbild. Du och jag är inte samma och jag tycker annat, inse det.
Citera
2013-11-14, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jo det är sant. I rätten inser han inte vidden av det som förs mot honom, utan fragment av sådant vi inte lägger vikt vid, möjligen åklagarna, när de fabricerar historier och planterar dem på honom. Journalister hade skoj åt honom, när han glatt vinkade åt sina kompisar. KJ ägnar sig åt en sak i taget och blir väldigt glad när han ser sina närmaste vänner äntra salen, en efter en. Så fungerar han. Samma under förhören som snurrade till det mesta i KJ:s huvud. Jag vill mena att hans minne är "sabbat" av osammanhängande frågeställningar och läggande av orden i mun. Hur f-n ska han minnas vad som var vad.

Ärligt talat vet jag inte om själv skulle hängt med i dom frågestunderna och mellan alla hopp mellan ämnen och dagar. Stora och små detaljer hipp som happ, och fyller dom i ord han saknar. När han behöver tänka. Då är FH inne på ett annat spår ...

Usch, säger om dom FH. Jätteusch!
Citera
2013-11-14, 01:00
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tycker som J.R. att allt verkar tyda på att ett och samma föremål/verktyg/tillhygge/skölpjärn/skalare/tältpinne etc har använts som mordvapen.

De flesta hugg/stickskadorna på VB är c:a 1 cm breda. En ryggskada är 1,5 cm och en av bröstskadorna är 1,9 cm. Jag tolkar detta som att GM avs dessa skador har stuckit VB 2 ggr på samma ställe. Ur fup, ang den ena bröstskadan, (414): "Båda stickskadorna har en gemensam stickkanal från den största av hudskadorna på framsidan av bröstet".
Denna bröstskada "är bågformad med konvexiteten uppåt" (410).
Sedan finns en annan skada på bröstet som inte passerar underliggande muskulatur. Alltså fick VB 3 stick/hugg i bröstet (enl min bedömning), vilket gav upphov till 2 skador.
Om VB:s skador (420): "..genom inverkan av ett smalt, knivliknande föremål".

Citerar tidigare postad tanke om händelseförlopp hos KJ (något reviderat) som iaf försöker få in det knivliknande föremålet i ett sammanhang.
Utgångspunkten är här att KJ har blivit irriterad/arg på VB:s sms:ande och tagit av henne mobilen/tagit del av hennes och MB:s sms och att saker därför har gått överstyr. Det var ett svar på annat inlägg så därför kanske lite rörigt.
.................................................. ...
-rivmärkena på KJ. Kontaktpersonen som besökte KJ 3 ggr/veckan blev tydl förvånad över uppgiften att KJ rivit sig själv. VB river KJ då hon vill ha tillbaka sin mobil. Givetvis styrker detta sedan tanken att händerna saknas pga de spår som då finns u naglarna. KJ har sedan rivit sig själv för att på så vis dölja VB:s rivmärken.
-vittnen som nämner höga skrik. VB skriker om att hon vill ha tillbaka mobilen.
-motiv. Det är först nu när KJ har VB:s mobil som "digniteten" av VB:s förhållande med MB går upp för honom vilket givetvis är något som skrämmer VB. Det mörknar för KJ alltmer i den takt han tar del av sms:en mellan VB-MB.
-det förklarar varför sms:andet upphörde mellan VB-MB (alltså från VB:s sida)
-förklarar inte 112 "samtalet" direkt men kanske var det något VB gjorde lite halvt på skoj för att markera för KJ att han inte skall "lägga sig i" vem hon messar och varför.
-förklarar varför bägges mobiler inte lämnar området. Scenario: VB blir alltmer rädd, hon har fysiskt försökt ta tillbaka sin mobil, kanske blivit slagen/hårt knuffad av KJ. Hon vågar helt enkelt inte vara kvar hos KJ och lämnar hans lgh.
KJ som nu är utom sig för "detta svek" sitter kvar och läser sms i c:a 10 min; det brister totalt för honom. Han kastar ifrån sig VB:s mobil och tar det han behöver. I ena handen bilnycklarna och i andra "stämjärnet" (eftersom det råkar ligga framme och skräpa, han har inte tid att leta fram kniven som ev ligger i en bag i skuffen). Han har ingen anl att ta med sig sin mobil. Han kör den väg han antar att VB går och kommer ikapp. VB kanske tror att KJ har lugnat sig/skall lämna tillbaka mobilen el så inte.. Hon hinner iaf inte undan. Hon springer, KJ kommer ikapp och knuffar omkull VB och utdelar huggen.
VB dör.
KJ släpar undan VB, in i ett buskage. Kanske ligger hon redan dolt efter jakten. KJ inser att han inte bör åka tillbaka hem: om någon sett VB gå, KJ köra iväg och sedan snabbt återkomma och VB sedan påträffas ligger han illa till. KJ åker därför till sin bror för att få ett senkommet alibi, bättre än inget. Eller mer troligt är huvudsyftet det att han behöver tömma ur skuffen samt hämta saker han behöver; presenning/plast/rep/tejp etc. Ev styckverktyg.
-det förklarar varför KJ inte hörde av sig till sin bror innan han dök upp.

En teori i mängden.

Väldigt bra sådan, tror att det är så nära verkligheten det går att komma med de uppgifter som finns nu. Bra sammanfattat och tolkat!

Kan du svara på en fråga... när googlade KJ på handens anatomi? Var det före brottet om vi säger att det inträffade på lördagskvällen, eller efter?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-14 kl. 01:04.
Citera
2013-11-14, 01:01
Medlem
Pentagrammatons avatar
Ni är ju fan obehagliga på riktigt. Jag har vid flertalet tillfällen tålmodigt besvarat era frågor och jag inser ju att ni tycker att det är intressant att diskutera bloggen här. Men ändock insisterar ni på att komma med vilda anklagelser och försök till att hänga ut mig publikt. Ni får hålla på spekulera hur mycket ni vill, men ni borde ändå ha en viss respekt och förståelse för individers integritet och anonymitet. Hade det här haft någon som helst relevans i fallet hade det uppdagats för längesen. Var snäll och bruka logik och kritiskt tänkande och vänd er gärna direkt till mig i PM istället för offentlig idioti, då jag mest troligt hade kunnat hade svarat på alla frågor ni har så ni kan fokusera på vettigare saker.
Citera
2013-11-14, 01:17
Medlem
Imthisnices avatar
[quote=MrFold|46133051]
Citat:
Ursprungligen postat av OliveiraDeFigueira

Ja du har rätt, om man är i konversationslistan och inte inne i en konversation vilket jag uppfattar av förhöret med honom att han pratar om från början (han försöker förklara att han gått in och raderat meddelanden allteftersom). Men även här är det fortfarande tre steg man måste göra efter att man gått in i konversationslistan:

- Trycka på knappen Ändra i övre vänstra hörnet
- Markera den konversation man vill radera
- Klicka på den Radera-knapp som då visas till höger om konversationen.

Han påstår alltså att det räcker med en knapptryckning och att han raderat bort massor av konversationer på detta sätt. Men telefontömningen visar bara 6 helt borttagna konversationer av totalt minst 117 som fanns i telefonen. En punkt förhörsledarna hade kunnat pressa honom på igen när de fått analysunderlaget i september.

Eller öppna meddelande, svep över konversation som önskas raderas och radera dyker upp.
Voilà
Citera
2013-11-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Väldigt bra sådan, tror att det är så nära verkligheten det går att komma med de uppgifter som finns nu. Bra sammanfattat och tolkat!

Kan du svara på en fråga... när googlade KJ på handens anatomi? Var det före brottet om vi säger att det inträffade på lördagskvällen, eller efter?

Tackar.

Kan inte svara helt säkert men var det inte så att KJ bildgooglade "hundens annatomi" i samband med att hans hund avled (hur nu det gick till). Om man scrollar ner en bit så dyker skeletthanden upp bland alla jyckar.
Citera
2013-11-14, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ja och Nej. Men för lite relevans, har du någonsin använt en märlpik i ditt fiske?

2. Det måste väl ändå vara rejäla borrningar, alltså inte bara 30-40cm?

1. Svar nej. Aldrig hört talas om en sådan.

2. Så pass att man kunde skick en smal torrbjörk mellan hålen. Så vitt jag förstår.

Är inte uppvuxen vid en sjö (dock stugägare vid en), utan ca 60 mil norrut vid oreglerade älvar.

Däremot är jag en väldigt entusiastisk fiskare.
Citera
2013-11-14, 01:23
Medlem
OliveiraDeFigueiras avatar
[quote=Imthisnice|46133434]
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Eller öppna meddelande, svep över konversation som önskas raderas och radera dyker upp.
Voilà

Japp, så kan man också göra...
Citera
2013-11-14, 01:25
Medlem
MBoudines avatar
Det går inte att frigöra sig från misstanken att KJ är ett av naturens bakslag, även om föräldrarna, och kanske i synnerhet pappan, är nöjd med att sonen ändå blev som han blev när han inte blev som han skulle. Om Forssberg i sitt stilla sinne misstänker att hans klient är skyldig till åtminstone inblandning i händelserna som ledde till Vatchareeyas död, men befarar att KJ kan komma att fällas på samtliga åtalspunkter, gör han klokt i att försöka övertyga KJ att erkänna delaktighet i dådet och uppge vilka förutom KJ som varit inblandade i det här. Det dags för leksakscommander Johansson att kapitulera och berätta hur det ligger till. Detta sagt OM KJ inte gjort allt detta helt på egen hand, och i så fall finns ingen anledning för honom att hålla igen, ingen av övriga inblandade skulle ta en kula för KJ så varför skulle han ta fallet själv. Om detta rent hypotetiska resonemang skulle bli scenariot i verkligheten och Forssberg letar förklaringar till klientens medverkan i detta bestialiska mord kan ju Forssberg med fördel dra kortet med KJ:s bokstavskombinationer och åberopa förmildrande omständigheter med stöd av dokumenterad psykisk insufficiens.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-14 kl. 01:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in