2013-11-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Stålburar? Du kanske menar mjärden? Det gör vi på sommaren. För att komma åt de stora fiskarna som söker sig till bottensvalkan.

På vintern är det isborren som gäller. Faktiskt även för att lägga nät. Fast då behövs två hål.

1. Ja och Nej. Men för lite relevans, har du någonsin använt en märlpik i ditt fiske?

2. Det måste väl ändå vara rejäla borrningar, alltså inte bara 30-40cm?
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja han säger ju onekligen detta. Samtidigt saknas alla noteringar i sammanställningen om spaning detta dygn i FUP.

Nu har detta kanske mest akademisk betydelse. Man har ju i annat sammanhang bekräftat att man inte fick kontakt med sitt spaningsobjekt förrän den 21:e och dessutom är det väl ingen som tror att hantering av några kroppsdelar skett på för- eller eftermiddagen den 20/5?
Jag har tidigare skrivit att flytten av kroppsdelar från FP2 till FP1 för bränning kan ha avbrutits av MPS, som gjorde fyndet.

Jag har bett domstolen om spanings-PM:et.
Citera
Medlem
perAspera-adAstras avatar
[quote=MrFold|46132498]
Citat:
Ursprungligen postat av OliveiraDeFigueira

Tack, jag vet att jag skriver för långt och skulle kunna lägga mer energi på att korta ner inläggen. Högtravande... ja det tycker säkert ett antal. Andra gillar dem. Jag försöker åtminstone skriva begripligt. Sätt mig på ignore om du inte gillar mig så slipper du högt blodtryck stumpan/stumpen!

Din sakuppgift är felaktig, förmodligen därför att du inte förstått vad som hänt. KJ har raderat hela konversationen i ett stycke. Det du beskriver är radering av ett enstaka meddelande. För att radera en hel konversation i Meddelanden i en iPhone har jag i varje fall inte hittat något annat sätt att gå till väga än det jag beskrev.

Antingen missförstår jag dig helt eller så har du fel ...
För att lättast radera sms så öppnar man "Meddelanden" på iPhone. Uppe i vänstra hörnet trycker man på "Ändra", då kommer dessa minustecken i röda cirklar fram på vänstra sidan av konversationerna, man markerar ett minustecken och då dyker en röd ruta där det står "Radera" upp till höger på skärmen och där kan man radera HELA konversationen.

Lätt som en plätt, tar bara två sekunder och det har faktiskt hänt några gånger att jag har råkat radera hela konversationer
Citera
2013-11-14, 00:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Så betecknande att det enda svar du har är att komma med angående de samlade omständigheterna är att dra upp konspirationsteorin om "plantering" igen.

I rest my case.

Varför ska jag besvara en vittnesuppgift bevittnad i strålkastarljus ett par sekunder. Det intressanta med uppgiften var hennes skor, vita med "orange". De ska vara vita med rosa. Resten är hon inte säker på.

Bättre att börja i andra änden med hundsök i hus, restaurang och sommarstuga och spara tid och skattemedel. Av de 3 hittills avsökta kammas noll. 3 kvar. Någonstans blir det markering.
Citera
2013-11-14, 00:28
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det har du inga som helst belägg för, det kan ha skett vid ett senare tillfälle.

Visst kan alla personer som såg in i huset ha missat benen, men vi kan inte utesluta att någon skulle ha kunnat sett benen som var placerade på golvet, till höger om luckan, om de legat där.

Dessutom fanns det en svart sopsäck när folk tittade in, men när benen hittades var sopsäcken borta. Någon har alltså varit in i ödehuset.

"Mest sannolikt 18 dagar.." i FUP.
Citera
2013-11-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tomt från vad? Jo en människa. En människa, de flesta hoppades hitta vid liv. Kan tänka att flertalet hoade in i mörka skrymslen och vrår i hopp om svar.

Fanns de som störde sig på KJ:s sök, " lyfte på pinnar", men om han hade hittat hennes mobil då!? GL menade att hålla på så där när man letar efter en människa.
Det är alltid en risk för tunnelseende om man vet vad för objekt man söker.

Jag, tror att KJ använde sin största förmåga - nämligen att notera detaljer.
Citera
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Denna stora undersökningen om han lider av alvarlig psykisk störning, tar inte det ett gäng veckor med??? För den är det väl bestämt att han ska göra nu?
Citat:
En stor rättspsykiatrisk undersökning genomförs av ett team som under fyra veckor gör olika utredningar samtidigt som den intagne observeras
http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/maj-2012/Sa-gors-en-rattspsykiatrisk-bedomning/

Lär bli en sån...
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, från morgonen 20:e. Ljudbevis: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=57 00685
Man avslutade span på MB den 19:e och spanade på KJ från morgonen den 20:e.

Exakt den 20:e fattas beslut om att KJ ska få span, men varför sker första spaningsnoteringen först den 21:a på natten?

Men, jag köper inte detta, jag tror att någon vimsar till det med datumen igen.

Tack för länken, nu är jag helt säker på att det är vittnet som vimsar, han påstår att de började spana på KJ morgonen den 20:e men den första anteckning som sker i spaningsrapporter är från morgonen den 21:a.

Jag tror att det beror på att beslutet om span inte fattades förrän efter kroppsdelarna var hittade.

Han bör nog lyda sitt eget förslag och plocka fram rapporterna igen för att kontrollera detta. N krävs nästan att man får ta del av Span-PM på MB för att kunna jämföra datum.

Dessutom är det svårt att ha 110 % rätt, det borde han också ha vetat. Även om det är en skitsak men kallas man som expertvittne ska man hålla sig till fakta.
Citera
2013-11-14, 00:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Exakt den 20:e fattas beslut om att KJ ska få span, men varför sker första spaningsnoteringen först den 21:a på natten?

Men, jag köper inte detta, jag tror att någon vimsar till det med datumen igen.

Tack för länken, nu är jag helt säker på att det är vittnet som vimsar, han påstår att de började spana på KJ morgonen den 20:e men den första anteckning som sker i spaningsrapporter är från morgonen den 21:a.

Jag tror att det beror på att beslutet om span inte fattades förrän efter kroppsdelarna var hittade.

Han bör nog lyda sitt eget förslag och plocka fram rapporterna igen för att kontrollera detta. N krävs nästan att man får ta del av Span-PM på MB för att kunna jämföra datum.

Dessutom är det svårt att ha 110 % rätt, det borde han också ha vetat. Även om det är en skitsak men kallas man som expertvittne ska man hålla sig till fakta.
Aktbilaga 165, inkommet 11/11 har beteckning Spanings-PM. Jag har bett domstolen om det.
Citera
2013-11-14, 00:35
Medlem
MrFolds avatar
[quote=OliveiraDeFigueira|46132811]
Citat:

Nej, min sakuppgift är inte felaktig...

Ja du har rätt, om man är i konversationslistan och inte inne i en konversation vilket jag uppfattar av förhöret med honom att han pratar om från början (han försöker förklara att han gått in och raderat meddelanden allteftersom). Men även här är det fortfarande tre steg man måste göra efter att man gått in i konversationslistan:

- Trycka på knappen Ändra i övre vänstra hörnet
- Markera den konversation man vill radera
- Klicka på den Radera-knapp som då visas till höger om konversationen.

Citat:
H: ….radera på alla meddelanden så trycker jag och sen så har det hänt att jag har raderat en massa SMS av sig själv i och med att det är så lätt att komma åt den där jäveln på Iphonen.
Det är högst uppe i hörnet.
F: Mmm. Så ibland har du raderat av misstag också alltså…
H: Jaa, alltså…massor av andra SMS:

Han påstår alltså att det räcker med en knapptryckning och att han raderat bort massor av konversationer på detta sätt. Men telefontömningen visar bara 6 helt borttagna konversationer av totalt minst 117 som fanns i telefonen. En punkt förhörsledarna hade kunnat pressa honom på igen när de fått analysunderlaget i september.
Citera
2013-11-14, 00:35
Medlem
OliveiraDeFigueiras avatar
[quote=perAspera-adAstra|46132930]
Citat:

Antingen missförstår jag dig helt eller så har du fel ...
För att lättast radera sms så öppnar man "Meddelanden" på iPhone. Uppe i vänstra hörnet trycker man på "Ändra", då kommer dessa minustecken i röda cirklar fram på vänstra sidan av konversationerna, man markerar ett minustecken och då dyker en röd ruta där det står "Radera" upp till höger på skärmen och där kan man radera HELA konversationen.

Lätt som en plätt, tar bara två sekunder och det har faktiskt hänt några gånger att jag har råkat radera hela konversationer

Det har jag också...
Citera
2013-11-14, 00:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tomt från vad? Jo en människa. En människa, de flesta hoppades hitta vid liv. Kan tänka att flertalet hoade in i mörka skrymslen och vrår i hopp om svar.

Fanns de som störde sig på KJ:s sök, " lyfte på pinnar", men om han hade hittat hennes mobil då!? GL menade att hålla på så där när man letar efter en människa.
Det är alltid en risk för tunnelseende om man vet vad för objekt man söker.

Du greppar halmstrån och väljer i nästan varje av dina förklaringsled den minst sannolika förklaringen. Det är å andra sidan det enda sättet i detta läge att komma fram till att Berg är den mest sannolike gärningsmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in