2013-11-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Har en till fråga:
1.Om jag väljer en åkare som betalar utbildning på tex taxi kurir.
Kan jag sedan när jag gått klart utbildningen byta åkare inom kurir?

2. Går jag utbildning inom taxi-kurir, kan jag tex åka för sverige-taxi istället då? eller måste jag gå utbildning för sverige-taxi också då?

Du är inte livegen, men det är inte schysst gjort. Åkaren betalar din utbildning för att du skall köra åt honom. Sticker du första dagen lär han kräva pengar utav dig för alla utlägg han haft för din utbildning. Ryktet kan sedan gå bland olika åkare (dom träffas med jämna mellanrum) om ditt beteende samt "svek".

Kutym är att du kör ett halvår så åkaren har en chans att räkna tillbaka pengarna (om det är en seriös åkare har du dessutom ett halvårs provanställning)

Nej du kan inte byta mellan Kurir/020 till Sverigetaxi utan internutbildning. Olika system, arbetsätt, kunder kultur.

Mellan 020 och Kurir kan du byta enklare då det är samma system, men lite olika kulturer. Du får gå någon uppdateringskurs på några timmar.
Citera
2013-11-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Du är inte livegen, men det är inte schysst gjort. Åkaren betalar din utbildning för att du skall köra åt honom. Sticker du första dagen lär han kräva pengar utav dig för alla utlägg han haft för din utbildning. Ryktet kan sedan gå bland olika åkare (dom träffas med jämna mellanrum) om ditt beteende samt "svek".

Kutym är att du kör ett halvår så åkaren har en chans att räkna tillbaka pengarna (om det är en seriös åkare har du dessutom ett halvårs provanställning)

Nej du kan inte byta mellan Kurir/020 till Sverigetaxi utan internutbildning. Olika system, arbetsätt, kunder kultur.

Mellan 020 och Kurir kan du byta enklare då det är samma system, men lite olika kulturer. Du får gå någon uppdateringskurs på några timmar.

okok tackar för svaren! Hur flexibla är åkare med att ändra sitt jobb schema?
Typ de står taxikörning natt tid i annonsen.
Kommer jag kunna ändra så jag kör dagtid istället?
Jag hade velat liksom jobba mkt en period och vara ledig en längre period. Liksom vara ledig 7 dagar jobba 7 eller något liknande. Hur vanligt är det med sådana scheman?
Går även bra att vara ledig 3-4 dagar å jobba x antal.
Citera
2013-11-14, 03:14
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
ok. Det är skönt att höra att jobb finns de alltid. Jag är nämligen orolig liksom att det kommer vara konkurrens. Då känns de som jag kommer börja jobba ganska så omgående.
Jag kommer köra vanlig taxi eftersom köra BARA färdtjänst verkar inte finnas i gbg.
Men jag undrar hur yrket är, liksom jag är inte så pratsam av mig. Jag vill bara skjutsa personen från A till B. Kommer folk bli sura typ för man inte pratar i bilen?

Tänk om dem inte vill anställa mig för jag inte är så pratsam? Alltså jag har varit hemma i 1.5 år, typ aldrig träffat folk förutom föräldrar.
Så då blir man lite mindre social och lite speciel typ. Men vill ju ändra på detta och tror med tiden jag kommer bli mer social när jag börjar jobba å snacka med folk.
Färdtjänst hade jag känt mig mer bekväm i, det är liksom lättare kunder att skjutsa om man säger så.

Alltså det är ju ett serviceyrke. Pratar någon med dig, ställer en fråga eller liknande så är det bara att vara artig och svara. Om inte kunden pratar håller du tyst själv.

Är inget fel på att sitta och prata med sina kunder. Det är trevligt och jag gillar det starkt. Samtidigt är det skönt att ibland bara ha det tyst och köra. Det blir lite av båda när man kör.

Pratar med mina kunder lika avslappnat och naturligt som jag gör med mina vänner och familjemedlemmar. Gäller väll att komma till insikten att vi alla bara är människor oavsett om vi är whitetrash, snygga brudar eller ägare av framgångsrika företag. Jag bemöter alla likadant, som den människa de är.

Förstår vad jag menar? Varför skulle det sociala vara ett problem? Dessutom har du ju inte roll av privatperson när du jobbar. Man är ju inte helt likadan när man är ledig som när man jobbar.

Citat:
okok tackar för svaren! Hur flexibla är åkare med att ändra sitt jobb schema?
Typ de står taxikörning natt tid i annonsen.
Kommer jag kunna ändra så jag kör dagtid istället?
Jag hade velat liksom jobba mkt en period och vara ledig en längre period. Liksom vara ledig 7 dagar jobba 7 eller något liknande. Hur vanligt är det med sådana scheman?
Går även bra att vara ledig 3-4 dagar å jobba x antal.

Ring runt och fråga åkare som har annonser ute. Eller om bolaget själva kan erbjuda dig en åkare efter dina önskemål.

Helt upp till åkaren. Kan vara som natt och dag.

Du kan ju inte bestämma hur mycket du vill. Du kommer dela bilen med en annan chaufför. Ni kommer ha era tider då bilen är till erat befogande. Sedan beror det på just din åkare hur mycket du får bestämma själv.

Ang period, ja varför inte? Du får helt enkelt fråga runt tills du hittar en åkare som går med på det. Så enkelt är det. Vet chaufförer som tex jobbat 2månader för att åka utomlands 2månader osv.

Du kan jobba hur du vill sålänge du hittar en åkare som går med på det. Finns inget ja eller nej.
Senast redigerad av Bbobi 2013-11-14 kl. 03:20.
Citera
2013-11-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Alltså det är ju ett serviceyrke. Pratar någon med dig, ställer en fråga eller liknande så är det bara att vara artig och svara. Om inte kunden pratar håller du tyst själv.

Är inget fel på att sitta och prata med sina kunder. Det är trevligt och jag gillar det starkt. Samtidigt är det skönt att ibland bara ha det tyst och köra. Det blir lite av båda när man kör.

Pratar med mina kunder lika avslappnat och naturligt som jag gör med mina vänner och familjemedlemmar. Gäller väll att komma till insikten att vi alla bara är människor oavsett om vi är whitetrash, snygga brudar eller ägare av framgångsrika företag. Jag bemöter alla likadant, som den människa de är.

Förstår vad jag menar? Varför skulle det sociala vara ett problem? Dessutom har du ju inte roll av privatperson när du jobbar. Man är ju inte helt likadan när man är ledig som när man jobbar.

Här håller jag som vanligt med kollegan Bbobi till 110 procent.

Många kunder vill inte prata, pratar inte dom så pratar inte du.

Tänk på att om kunden vill prata är det han som inleder samtalet och med detta ämnet. Bara att hänga på och tomprata om vädret, trafiken, "är det mycket att göra" osv osv,,,
Citera
2013-11-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Här håller jag som vanligt med kollegan Bbobi till 110 procent.

Många kunder vill inte prata, pratar inte dom så pratar inte du.

Tänk på att om kunden vill prata är det han som inleder samtalet och med detta ämnet. Bara att hänga på och tomprata om vädret, trafiken, "är det mycket att göra" osv osv,,,
sant. Bra tips du skrev med att tomprata, det ska jag använda mig av
Citera
2013-11-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Förstår vad jag menar?får bestämma själv.
Jepp förstår vad din poäng är.

Ang period, ja varför inte?
Med tanke på att jag vill ha jobb så fort som möjligt så kommer jag i princip bara ta första bästa oavsett jobb tid. Och med tanke på att jag inte har någon erfarenhet hur jobb-regler å allt sånt funkar så blir de svårt att veta vad jag ska göra.
Detta med mitt schema det är något jag får helt enkelt förändra när jag börjat jobba å vet hur de funkar. Typ kanske efter 6 månader (provanställningen) eller nåt liknande.

Men vilka tider ska jag köra om jag vill tjäna så mkt som möjligt?

Natt alla 5 jobb dagar? fredag+ lördag + söndag natt måste de vara som mest att köra.
Citera
2013-11-14, 20:44
Medlem
Citat:

Med tanke på att jag vill ha jobb så fort som möjligt så kommer jag i princip bara ta första bästa oavsett jobb tid. Och med tanke på att jag inte har någon erfarenhet hur jobb-regler å allt sånt funkar så blir de svårt att veta vad jag ska göra.
Detta med mitt schema det är något jag får helt enkelt förändra när jag börjat jobba å vet hur de funkar. Typ kanske efter 6 månader (provanställningen) eller nåt liknande.

Natt alla 5 jobb dagar? fredag+ lördag + söndag natt måste de vara som mest att köra.

Tisdag - Lördag om det gäller natt. Dagtid kör du Söndag, Tisdag - Fredag.

Nattpassen kör du 8,9,10,11,12 timmar per pass (tis 8 timmar, ons 9 timmar osv osv)

Ovanstående gäller i Stockholm. Skall du köra i Knohult eller någon annan håla där allt är schemalagt kör du de pass du är uppsatt på.
Citera
2013-11-14, 20:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Att byta arbetstid har helt och hållet att göra med vilka tider din åkare har lediga bilar. Alltså inget vi kan svara på.

Vill du ändra tider men åkaren inte kan erbjuda en blir du tvungen att hitta en som kan det.

Men som sagt så kan ju inte jag eller någon annan här svara på vilka tider din framtida åkare har lediga bilar.

Men nej. Du kan inte bara bestämma dig att köra dag och använda bilen då. Helt enkelt eftersom du med stor sannolikhet kommet att dela bil me. Någon annan.

Nu kanske jag bara upprepade mig.
Senast redigerad av Bbobi 2013-11-14 kl. 20:47.
Citera
2013-11-18, 23:23
Medlem
Mvks avatar
Friåkarhelvetet:
http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4084411.aos
Citera
2013-11-18, 23:32
Medlem
Mvks avatar
Ni som funderar på att börja köra taxi, ta lastbilskort eller gör nått annat.
Speciellt om ni bor i Göteborg.
Här är det överetablerat sen länge.

säkert 2000 taxibilar som snurrar på en liten sketstad.

Om ni nu måste köra så varsågod men ge fan i att lipa om hur kass lönen är sen.

Du har ENBART provisionslön. INGEN del är fast. Ca 1/3 av din kassa får du behålla.
Det säger sig självt att du sitter som ett mongo med hjärtklappning under varje pass för du vet inte hur mycket du kommer tjäna från dag till dag.

Garantilönen kan ni stoppa upp i röven för du blir inte långvarig hos en åkare om du ska plocka garantilön och kommer med med skitkassa efter varje pass.
Jobbar du något pass extra i veckan kan du glömma garantilön då den gäller för fast anställda.

Enda dagarna då det är ok lön på taxi är lönehelger, bäst är juldagen och nyårsafton då är taxi som det borde vara folk köar i växeln fram till morgontimmarna och du har körningar var du än är i stan.
Resten av tiden är SKIT. Under semestern är det fördjävligt på dagen då stan öigger öde och alla cyklar, promenerar och ligger på stranden.

Januari och februari är också fördjävlig då alla är panka efter jul.

Bor du i en liten stad med långa färdtjänstkörningar osv så är taxijobbet ok men ska du slåss med 2000 andra nötter i en stad som GBG snälla välj ett annat kneg.
Citera
2013-11-19, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Ni som funderar på att börja köra taxi, ta lastbilskort eller gör nått annat.
Speciellt om ni bor i Göteborg.
Här är det överetablerat sen länge.

hehe ok detta var inte besked jag vill höra ...
Är i fas med att precis söka taxi jobb nu i GBG.
Alltså kommer jobba heltid för något bolag.
Men vad kan jag förvänta mig av lönen?
12-13 000 kr efter skatt?
Kommer jag inte få sådan garantilön, hur får man den?
Det är något man självklart vill ha.
Men vet du ifall de finns något bolag som bara kör färdtjänst?
Citera
2013-11-19, 03:57
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
hehe ok detta var inte besked jag vill höra ...
Är i fas med att precis söka taxi jobb nu i GBG.
Alltså kommer jobba heltid för något bolag.
Men vad kan jag förvänta mig av lönen?
12-13 000 kr efter skatt?
Kommer jag inte få sådan garantilön, hur får man den?
Det är något man självklart vill ha.
Men vet du ifall de finns något bolag som bara kör färdtjänst?

Det han säger stämmer isig.

Men man blir ju inte taxichaufför för att man är lyckosökare som vill ha stora lönecheckar, eller hur?

Jag kör strax under heltid och kör in i runda slängar 50-65k/månad. Denna måna kommer jag få ca 14k efter skatt.

Med tanke på att jag jobbar nätter och helger är det inte vidare bra, nej. Men som sagt. Man börjar inte köra taxi för att man redan har ett välbetalt jobb.

Jag däremot har inte heller någon familj att försörja samt väldigt låga kostnader. Så när räkningarna är betalda har jag ändå 10.000 kvar tills nästa lön.

Samtidigt är det ett otroligt slappt och trevligt yrke vilket gör att jag ännu inte tänkt tanken på att byta. Passar mig som handsken.

Beror ju lite på vad för situation du sitter i. Hade jag haft en familj att försörja, ja då hade jag sökt mig till något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in