2013-11-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Till er som kör Taxi och har gjort det kanske 3-20 år. Hur fan orkar ni? vad driver er att fortsätta?

Jag har haft Taxilegitimation i cirka 8 år. Under de åren har jag kört 1,5 år sammanhängande på heltid, i början. Efter det har jag varvat stämpling med Taxi på halvtid i tre år. Och senaste 3,5 åren har jag kört sporadiskt på heltid kanske två månader och sen har jag försvunnit i 10-12 månader då jag arbetat med annat där jag är ledig helger och tjänar det dubbla efter skatt. Sedan är jag tillbaka igen och kör ett tag för att sedan försvinna.

Nu är jag tillbaka igen - behöver en inkomst. Har kört några fåtal arbetsdagar och tänker köra heltid så länge jag orkar - helst 3-4 månader. Och efter dessa ynka dagar är jag redan less och en tung ångest ligger över mig på kvällarna när jag slutat och fram tills jag lägger mig för kvällen. Ångesten kommer och går under arbetsdagen likaså. Har många kontakter i branschen och har jobb så jag drunknar om jag vill, men har fan inte någon lust att ens jobba överhuvudtaget - men jag gör det ändå!

Är less på den extremt låga lönen (idag låg den på 70 kr/timmen), imorn kanske den ligger på 120 kr/timmen... vad vet jag. Garantilönen på 107 kr/timmen lär väl kicka in vid månadens slut antager jag. Jag är less på detta eviga tjatande om yrket på jobbet.. var kollegorna varit, vem dom kört, vad dom körde in igår, förra veckan osv. Står man och pratar med sina kollegor så är det bara TAXI TAXI TAXI TAXI TAXI som gäller. Ibland kan det börja med något annat, t.ex. ägjakten eller något intresse dom brinner för som som kan vara av intresse att prata om. Men snabbt halkas det in på TAXI TAXI TAXI TAXI igen. JÄMT JÄMT JÄMT. Verkar vara det enda som taxichaufförer har som gemensam nämnare. Förr i tiden hakade jag med på afterwork eller någon förfest med taxifolk - även där var det enda man pratade just TAXI. Har provat på mycket i arbetslivet med aldrig varit med om att folk är så fäst i det dom håller på med att det enda de har att prata om är just deras arbetsuppgift på jobbet. Det är nog bara på Taxi man gör så. Själv bryr jag mig inte ett skit sedan ett par år tillbaka om någon kört in 15.000 kr på en dag.

Varför går jag tillbaka då? Ja vad vet jag. Är väl dum i huvudet för att jag går tillbaka till något jag vantrivs så mycket med att jag har sömnproblem och ångest 15 timmar varje dag.

Jaja, hur som helst så vantrivs jag. Livet suger när jag kör Taxi och ångesten ligger som en tjock jävla kaksmet över min kropp.

Respekterar att det finns folk som trivs jätte bra med att köra Taxi och kan tänkas göra det i tiotals år till. Klankar inte ner på någon, undrar mer om det finns fler som känner likadant som mig, eller har känt likadant med har något knep för att vända det hela. Eller om det finns folk som kört mååånga år som absolut inte kan förstå mig/oss som vantrivs då du/ni har världens roligaste och bästa yrke enligt er själva.

Är i samma situation som dig tyvärr. Har kört taxi i Göteborg snart i ett år (deltid endast på nätter) och har aldrig trivts bra med yrket, allt från de låga lönen samt att det finns tok för många taxi bilar i Göteborg, något man som förare måste då slita ihjäl för kunna köra in bra kassa.

Såg detta yrket som sista utväg till arbetsmarknaden då jag var behov av ett snabbt inkomst. Jag kommer köra taxi ett tag till sedan kommer jag utbilda mig som väktare och börja studera på högskolan.

För alla som inte trivs med yrket tycker jag att man borde göra något åt saken, istället för att stanna kvar och tycka bara synd om sig själv. Har många kollegor som inte trivs heller med yrket men ändå är kvar i branschen, de finns så många val möjligheter som att studera på högskolan eller kanske utbilda sig till ett annat yrke. Så ett annat utväg finns alltid
Citera
2013-11-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Till er som kör Taxi och har gjort det kanske 3-20 år. Hur fan orkar ni? vad driver er att fortsätta?

Jag har haft Taxilegitimation i cirka 8 år. Under de åren har jag kört 1,5 år sammanhängande på heltid, i början. Efter det har jag varvat stämpling med Taxi på halvtid i tre år. Och senaste 3,5 åren har jag kört sporadiskt på heltid kanske två månader och sen har jag försvunnit i 10-12 månader då jag arbetat med annat där jag är ledig helger och tjänar det dubbla efter skatt. Sedan är jag tillbaka igen och kör ett tag för att sedan försvinna.

Nu är jag tillbaka igen - behöver en inkomst. Har kört några fåtal arbetsdagar och tänker köra heltid så länge jag orkar - helst 3-4 månader. Och efter dessa ynka dagar är jag redan less och en tung ångest ligger över mig på kvällarna när jag slutat och fram tills jag lägger mig för kvällen. Ångesten kommer och går under arbetsdagen likaså. Har många kontakter i branschen och har jobb så jag drunknar om jag vill, men har fan inte någon lust att ens jobba överhuvudtaget - men jag gör det ändå!

Är less på den extremt låga lönen (idag låg den på 70 kr/timmen), imorn kanske den ligger på 120 kr/timmen... vad vet jag. Garantilönen på 107 kr/timmen lär väl kicka in vid månadens slut antager jag. Jag är less på detta eviga tjatande om yrket på jobbet.. var kollegorna varit, vem dom kört, vad dom körde in igår, förra veckan osv. Står man och pratar med sina kollegor så är det bara TAXI TAXI TAXI TAXI TAXI som gäller. Ibland kan det börja med något annat, t.ex. ägjakten eller något intresse dom brinner för som som kan vara av intresse att prata om. Men snabbt halkas det in på TAXI TAXI TAXI TAXI igen. JÄMT JÄMT JÄMT. Verkar vara det enda som taxichaufförer har som gemensam nämnare. Förr i tiden hakade jag med på afterwork eller någon förfest med taxifolk - även där var det enda man pratade just TAXI. Har provat på mycket i arbetslivet med aldrig varit med om att folk är så fäst i det dom håller på med att det enda de har att prata om är just deras arbetsuppgift på jobbet. Det är nog bara på Taxi man gör så. Själv bryr jag mig inte ett skit sedan ett par år tillbaka om någon kört in 15.000 kr på en dag.

Varför går jag tillbaka då? Ja vad vet jag. Är väl dum i huvudet för att jag går tillbaka till något jag vantrivs så mycket med att jag har sömnproblem och ångest 15 timmar varje dag.

Jaja, hur som helst så vantrivs jag. Livet suger när jag kör Taxi och ångesten ligger som en tjock jävla kaksmet över min kropp.

Respekterar att det finns folk som trivs jätte bra med att köra Taxi och kan tänkas göra det i tiotals år till. Klankar inte ner på någon, undrar mer om det finns fler som känner likadant som mig, eller har känt likadant med har något knep för att vända det hela. Eller om det finns folk som kört mååånga år som absolut inte kan förstå mig/oss som vantrivs då du/ni har världens roligaste och bästa yrke enligt er själva.

Sitter i taxin just nu å dragit in ynka 662kr, igår gick jag hem med åtminstånde 1000kr. Kör för taxi Borås å tycker det är ett lagom slappjobb.
Hmm, undrar om min kompis Alex på taxi Göteborg har sitt skift just nu, ska nog peta iväg ett SMS.
Citera
2013-11-13, 01:14
Medlem
CBZUs avatar
Det både bör och skall poängteras att jag inte har läst igenom hela tråden, men hur mycket skilter sig lönen/vinsten för en person som driver och kör taxi själv, gentemot en person som kör taxi som en del av ett bolag?

Visserligen kommer detta att skilja sig åt i och med kundkontakter och liknande, men säkerligen kan Flashbacks samlade kompetens komma med något ungefärligt riktmärke (om det inte redan finns i tråden)!

Jag är nyfiken då jag har en nära vän som kör taxi åt ett etablerat bolag men funderar på att starta eget. Det skulle kännas gott att kunna vara till någon sorts hjälp!
Citera
2013-11-13, 07:53
Medlem
MrEscimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBZU
Det både bör och skall poängteras att jag inte har läst igenom hela tråden, men hur mycket skilter sig lönen/vinsten för en person som driver och kör taxi själv, gentemot en person som kör taxi som en del av ett bolag?

Visserligen kommer detta att skilja sig åt i och med kundkontakter och liknande, men säkerligen kan Flashbacks samlade kompetens komma med något ungefärligt riktmärke (om det inte redan finns i tråden)!

Jag är nyfiken då jag har en nära vän som kör taxi åt ett etablerat bolag men funderar på att starta eget. Det skulle kännas gott att kunna vara till någon sorts hjälp!

Problemet är att de flesta chaufförer ljuger om hur mycket dom kör in. Så att få ett ärligt svar tror jag blir svårt. Efter ett antal år i branschen så har jag hört alla olika versioner och valser.
Men hoppas kan vi att det kommer lite ärliga svar.
Citera
2013-11-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon89
Är i samma situation som dig tyvärr. Har kört taxi i Göteborg snart i ett år (deltid endast på nätter) och har aldrig trivts bra med yrket, allt från de låga lönen samt att det finns tok för många taxi bilar i Göteborg, något man som förare måste då slita ihjäl för kunna köra in bra kassa.

Såg detta yrket som sista utväg till arbetsmarknaden då jag var behov av ett snabbt inkomst. Jag kommer köra taxi ett tag till sedan kommer jag utbilda mig som väktare och börja studera på högskolan.

För alla som inte trivs med yrket tycker jag att man borde göra något åt saken, istället för att stanna kvar och tycka bara synd om sig själv. Har många kollegor som inte trivs heller med yrket men ändå är kvar i branschen, de finns så många val möjligheter som att studera på högskolan eller kanske utbilda sig till ett annat yrke. Så ett annat utväg finns alltid

Egentligen behöver jag inte jobba överhuvudtaget då mitt andra jobb jag har större delen av året tillsammans med A-kassa de arbetslösa månaderna, ger mig - utslaget på ett år en normal lön, kanske någon hundralapp under.. cirka 22500 kr. Kör jag Taxi samtliga arbetslösa månader landar jag på 25000 kr, och som enligt min plan.. köra cirka 2 månader.. så borde jag dra in cirka 23500 kr.

Varför kör jag Taxi? jo jag har mina mål här i livet, du vet: bostadsrätt i ett trevligt barnvänligt område med Svenska familjer som grannar, en hyfsat ny bil (3-4 år max), en ny fin husvagn (högst 4-5 år gammal) och minst 100.000 kr på banken. Hälften av det jag nämnde nu har jag redan så jag är på god väg.. och för att nå hela vägen inom en väldigt snar framtid så måste jag köra lite Taxi tyvärr.

Har tyvärr inga ambitioner gällande utbildning i mitt liv. Trivs bra med att dundra fram genom Sverige i ett 24 meter långt ekipage med en totalvikt på 60 ton. Kan även tänka mig att jobba som testchaufför på lastbil alternativt buss om jag får ett D-kort av Arbetsförmedlingen. Verkar rätt soft att åka runt med en tom buss med massa datorer och mätutrustning - och dessutom helt tyst och man kan vara hur sur som helst. Eller jobba på något företag som hyr ut maskiner, t.ex. Cramo eller Hyreslandslaget.. krävs som ingen utbildning för det och intresset för maskiner & fordon finns. Förarprövare på trafikverket skulle jag också kunna tänka mig, men då måste jag gå en utbildning som trafikverket själva bedriver med en lägre utbildningslön.. tror den är 1 år lång och där på gränsen för hur länge jag orkar sitta bakom skolbänken.

Nja vi får se vad som händer idag började jag 04:45 och slutade 10:15. Har knappt sovit något inatt då jag mest legat och grubblat. Har känts piss och skit hela mitt skift - dock känns det bra nu när jag fått sluta för dagen och är ledig två dagar. Gick rätt bra detta skift med bra inkört. Sånt är kul men själva jobbet i sig är trist.
Citera
2013-11-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBZU

En person som kör genom central kan ta ut en vanlig chaufförslön som företagare och han har en vinstmarginal på cirka 5% av totala omsättningen per år. Lite olika hur mycket en enbilsåkare omsätter per år, men runt 1 miljon per bil är nog ganska rimlig i storstäderna där konkurrensen är hög.. och då rullar bilen runt 300 timmar per månad som två chaufförer delar på (åkare + anställd). I mindre medelstora städer omsätter en bil lite mer än en miljon, kanske 1,2 - 1,3 miljoner per bil. Vinstmarginalen kanske är 5-8% och åkaren plockar väl ut en normal lön enligt svensk statistik plus en aktieutdelning från vinsten.

Lönen kan variera månad för månad efter hur mycket man kör in som chaufför. Men utslaget på ett år så borde 115 kr/timmen stämma ganska bra. Tänk då på att chauffören arbetat 2-3 helger per månad, börjat 4-5 på morgonen halva månaden alternativt jobba en hel del kvällar och nätter varje månad.

Det bästa skift jag haft tjänade jag 320 kr/timmen. Jobbade 15 timmar den dagen (olagligt, jag vet) och hade en väldigt lång styrning med en retur tillbaka. Många chaufförer från ljugarbänken har sådana pass mest var och varannan dag. Själv har det hänt en gång på de 8 år jag haft taxilegg och jag skulle kunna gissa på att var och varannan chaufför någon gång under sina år kommer åka på turen att få en kanonkörning - men det händer oftast bara en gång under ett par år som chaufför. Men annars brukar man ha bättre skift där man tjänar 180 kr timmen för att dagen efter tjäna 90 kr/timmen, tredje dagen 120 kr/timmen och fjärde dagen 70 kr/timmen - snittet kanske landar på cirka 115 kr/timmen.

Glömde: sämsta skiftet körde jag inte in en enda krona på ett tiotimmarspass och tjänade således inget det skiftet. Näst sämsta skiftet var 7 timmar långt och jag körde in någonstans mellan 60-70 kr totalt på hela skiftet. Det gav mig en timlön på kanske 10 kr.

Glömde även info om den som kör helt ensam genom ragg på flygplatser och tågstationer/taxistolpar vid nattklubbar. De är oftast ute då de vet att det finns körning. De går kanske ut första gången vid 6 på morgonen då första tåget anländer och gör 1-2 körningar mellan 6 & 7. Sedan åker de hem och vid 10-13 kommer en del flyg och då gör de 3-4 körningar, sedan är de hemma till 18 då de jobbar den sista timmen då flyget anländer. På helgnätter ställer de sig vid taxistolparna då när det börjar röra sig folk på staden och då det blir intensivare, t.ex. vid 22-tiden och då håller de gång tills krogarna stänger vid 3-4 tiden. Skulle kunna tippa på att de har en ganska låg årsomsättning, men väldigt högt inkört per timme. 450 kr/timme kanske?! Skulle aldrig byta med en sådan åkare faktiskt. Tänk att göra en 8-9 timmar utspritt på 18-20 timmar. Går ju inte ha ett liv och absolut inte planera något. Och på det arbetar man samtliga helger, julafton, nyår osv. De som kör för central har oftast bättre tider där chaufförerna delar på bördan och kör varannan helg, varannan midsommar, varannan jul osv.

Själv vägrar jag köra på högtider nu mer. Är fan inte värt att offra en julafton för den ynkliga lön man får.
Senast redigerad av flashspy 2013-11-13 kl. 11:27.
Citera
2013-11-13, 14:48
Medlem
Ringde Taxi Gbg. Frågade om man bara kunde köra färdstjänt. Fick svaret att man inte kan bara köra de utan man måste köra vanlig taxi också.
Men stämmer detta verkligen?
Alltså man ser ju taxi gbg bilar kör runt i volvo, där kan tex inte någon med rullstoll åka med.
Alltså kör man färdstjänst så kör man ju en sådan där stor bil. Hur är de egentligen?
Jag vet att de finns bolag där man bara kan köra färdstjänst men hur är de med taxi GBG?
Citera
2013-11-13, 15:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Ringde Taxi Gbg. Frågade om man bara kunde köra färdstjänt. Fick svaret att man inte kan bara köra de utan man måste köra vanlig taxi också.
Men stämmer detta verkligen?
Alltså man ser ju taxi gbg bilar kör runt i volvo, där kan tex inte någon med rullstoll åka med.
Alltså kör man färdstjänst så kör man ju en sådan där stor bil. Hur är de egentligen?
Jag vet att de finns bolag där man bara kan köra färdstjänst men hur är de med taxi GBG?

Personer med rullstol som beviljats rullstolstaxi (inte alla har det utan kan åka med vanliga bilar) får en caddy eller rullstolsbuss. Som caddyförare (ombyggd bil, sänkt golv, ramp installerad, spänningsanordning installerad) så kan du köra vanliga körningar, storbilskörningar eller rullstolstaxi.

Kör du däremot en rullstolsbuss, du vet dom där stora transiterna så kommer du nog köra uteslutande färdtjänst.

Vill du köra enbart färdtjänst får du satsa på att köra en sådan eller för ett bolag som enbart kör färdtjänst såsom samtrans.
Citera
2013-11-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kör du däremot en rullstolsbuss, du vet dom där stora transiterna så kommer du nog köra uteslutande färdtjänst.
Vill du köra enbart färdtjänst får du satsa på att köra en sådan eller för ett bolag som enbart kör färdtjänst såsom samtrans.
okok.
Dem har något som heter storbil. Alltså en sådan där rullstollsbuss typ. Känns inte som man kör vanliga kunder i den. Känns bara så onödig isåfall om man skulle plocka upp 2 personer i en sån bil.
Jag bor i göteborg tror inte de finns några bolag som bara kör färdstjänst. eller har jag fel?

Fler frågor:
Man ska göra förtest innan förarkursen, man får frågor om lokalkännedom. 60 frågor, ska ha 40 rätt.
Jag bor inte i staden så lokalkännedom har jag ingen. Men jag undrar lite hur dessa förtest går till, får man svarsalternativ? För då kan jag nog klara de. Inför detta provet så måste jag verkligen klara de första försöket.

Sedan undrar jag hur intervjun går till?
Alltså vad för frågor ställer dem?
Jag har varit hemma i typ 1.5 år och spelat poker, ska jag verkligen säga detta?
Citera
2013-11-13, 16:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Sedan undrar jag hur intervjun går till?
Alltså vad för frågor ställer dem?
Jag har varit hemma i typ 1.5 år och spelat poker, ska jag verkligen säga detta?

Skiljer sig väll lite beroende på bolag vissa har intervjuer. Andra börjar du bara köra på. Efter internutbildningen då.

Alltså ingen kommer bry sig om vad du gjort innan. Säg bara att du varit arbetslös. Du tävlar inte mot andra om att få jobb utan jobb finns det alltid att få inom taxi. Dessutom är väll majoriteten plockade från arbetsförmedlingen till att börja med.
Citera
2013-11-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Skiljer sig väll lite beroende på bolag vissa har intervjuer. Andra börjar du bara köra på. Efter internutbildningen då.

Alltså ingen kommer bry sig om vad du gjort innan. Säg bara att du varit arbetslös. Du tävlar inte mot andra om att få jobb utan jobb finns det alltid att få inom taxi. Dessutom är väl majoriteten plockade från arbetsförmedlingen till att börja med.

ok. Det är skönt att höra att jobb finns de alltid. Jag är nämligen orolig liksom att det kommer vara konkurrens. Då känns de som jag kommer börja jobba ganska så omgående.
Jag kommer köra vanlig taxi eftersom köra BARA färdtjänst verkar inte finnas i gbg.
Men jag undrar hur yrket är, liksom jag är inte så pratsam av mig. Jag vill bara skjutsa personen från A till B. Kommer folk bli sura typ för man inte pratar i bilen?

Tänk om dem inte vill anställa mig för jag inte är så pratsam? Alltså jag har varit hemma i 1.5 år, typ aldrig träffat folk förutom föräldrar.
Så då blir man lite mindre social och lite speciel typ. Men vill ju ändra på detta och tror med tiden jag kommer bli mer social när jag börjar jobba å snacka med folk.
Färdtjänst hade jag känt mig mer bekväm i, det är liksom lättare kunder att skjutsa om man säger så.
Citera
2013-11-13, 21:31
Medlem
Har en till fråga:
1.Om jag väljer en åkare som betalar utbildning på tex taxi kurir.
Kan jag sedan när jag gått klart utbildningen byta åkare inom kurir?

2. Går jag utbildning inom taxi-kurir, kan jag tex åka för sverige-taxi istället då? eller måste jag gå utbildning för sverige-taxi också då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in