Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Det kan finnas många bottnar i detta med att kvinnan föder sitt barn med smärta. Det kan vara en parallell till att Jesus behövde genomgå smärta för att vi människor skulle få möjlighet att födas på nytt (som det kallas).
Sedan lever vi människor sedan vi missade möjligheten att leva i paradiset nu istället i en värld som är i den ondes våld. Guds vilja råder inte i världen.
Och det kan vara denna kamp som också tar sig uttryck när kvinnan skall föda.
Alla människor har sedan en inbjudan från Gud att försöka motverka det onda i världen genom att utföra de goda handlingar som vi tror att Gud vill att vi skall göra för andra människor runt omkring oss.
Första kampen är också att försöka motverka den själviskhet, egoism och ondska som finns hos oss själva och sträva efter att välja det som inte bara tillgodoser bara mina egna begär och behov.
I själva processen med att göra barn och att föda fram barn så är man ju faktiskt med och skapar en ny unik varelse med egen personlighet och eget utseende. Här liknar vi faktiskt Gud en smula som är skaparen av alla varelser.
Att sedan vissa kvinnor får så svåra födslar att de ibland dör och ibland barnen också kan mycket väl bero på mutationer som ändrat funktioner, former, etc så att dessa svårigheter uppstått.
Mutationer är alltså också en konsekvens av att världen är i den ondes våld.
Nu har jag fördjupat mig i denna diskussion ytterligare.
Räcker det så? Eller kräver du mer innan du kan tänka dig att svara på min lilla undersökning.
Men du svarar ju fortfarande inte på min fråga. Jag frågar om DIN åsikt, och jag har flera gånger nu talat om för dig att jag inte är intresserad av din tolkning av Gud och hens motiv. Hur svårt kan det vara att antingen säga:
A) Jag tycker det kan vara befogat att alla kvinnor ska behöva föda barn under smärta på grund av vad Eva gjorde.
eller
B) Jag tycker att det verkar vara rätt så rubbat med arvssynd, jag tycker inte att det är ett ok beteende av någon, inte ens Gud.
eller
C) Jag kan inte tänka själv för jag är Guds lamm. Eftersom Gud finns med i den ekvationen på ett hörn så har jag ingen egen åsikt.
Något av de tre ovanstående måste ju vara applicerbart? Du noterar att samtliga svarsalternativ utgår från vad DU tycker, inte vad du gissar att Gud tycker?
Och du fortsätter ha risig läsförståelse, jag svarade på din fråga i mitt förra inlägg om saken, där jag ÄNNU EN GÅNG VAR TYDLIG med att det inte finns några sådana kopplingar på individnivå. Missade du verkligen det? Eller behöver jag ännu en gång FÖRTYDLIGA att jag inte tror på att mäta individers skallar eller att öppna rasbiologiinstitutioner i Uppsala? Jag vet att jag skrivit allt detta flera gånger innan, och jag kan helt ärligt inte vara tydligare än vad jag är just nu, så om du fortfarande inte förstår vad jag säger så föreslår jag en liten gallup där vi ber de andra i tråden att berätta om det är sändaren eller mottagaren som verkar vara trasig. Vem vet, kanske är det bara jag som tycker att jag är kristallklar, Mick, kommendanten, Dingus och Rosebud kanske krafsar sig i håret varje gång jag gör ett inlägg och bara skakar på huvudet för att jag är så otydlig. Men så finns ju alternativet, att jag faktiskt varit tydlig och att du läser som en kratta.
Citat:
Vi är nog flera som snart börjar tro att du bara inte vill svara på mina frågor.
stebe2
Är det så? Känn er fria allihopa att berätta för mig om så är fallet. Själv känner jag som sagt att jag svarat på stebes fråga, känner ni andra att jag duckat?