Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Jag har redan citerat PZ Myers tidigare, där han ger sin syn på urvalets roll, men du kanske inte läste den biten? (Fetstilen är min.)
Menar du att jag inte håller med om att mindre populationer skulle kunna bli isolerade så att de inte längre kan fertil avkomma med "huvud"-populationen och därmed bli en egen art? Och att jag inte skulle mena att mutationer orsakar de skillnader i informationen som gör att avkomman blir steril och att inte urvalet skulle ha spridit denna information som ger problemen med avkomman till större delen av den isolerade populationen.
Och menar du att jag inte skulle hålla med om att urvalet påverkar att de egenskaper som gör att vissa individer överlever bättre än andra individer med andra varianter av egenskaper och att också de egenskaper som de överlevande har får spridning i populationen och om selektionstrycket är hårt blir variationen i populationen smal.
Om du tror att jag inte håller med Myers om detta tror du fel.
Citat:
När du säger att "urvalet inte kan påverka utvecklingen" så tolkar jag det HELT annorlunda än vad Myers säger ovan. Jag får inte ihop att ni skulle ha samma syn på urvalets roll. Kommentera hemskt gärna detta specifikt. Jag vill verkligen förstå hur du tänker, men det blir svårt när du ständigt bara släpper sådana här saker.
Menar du att Myers och jag inte är överens om att mutationerna står för uppkomsten av informationen och att urvalet står för hur stor spridning olika varianter av egenskaper får i en viss population?
Var säger han något som du menar att jag inte håller med om vad det gäller mutationernas och urvalets roller?
När jag säger utveckling så menar jag mer än att olika befintliga egenskaper sprider sig i en viss population. Med utveckling menar jag att helt nya alleler, ny information, uppkommer, förändras och utvecklas. Och här bidrar inte urvalet på något sätt annat än att påverka hur mycket eller hur lite de olika varianterna av information sprids i en viss population.
Här verkar Myers och jag också vara överens.
Citat:
Jag gillar PZ Myers väldigt mycket och jag tror inte att du förstår hur långt ifrån varanda ni står. Om man, som Myers, tror att neutrala mutationer dominerar vårt DNA så blir ju en logisk konsekvens av detta (förutom att urvalets roll minskar) att en stor del av vårt DNA på kvävebasnivå inte har kritiska funktioner (annars skulle en mycket större del av mutationerna vara negativa, i enlighet med den klassiska bilden). Myers påpekar ju även detta i sin artikel:
Detta reflekteras förstås även i synen på "junk-DNA". Läs exempelvis vad Myers anser om ENCODES slutsatser att 80% av DNA skulle vara funktionellt (källa:
http://scienceblogs.com/pharyngula/2...code-delusion/ ) (Du behöver egentligen bara läsa ett ord: "Bullshit")
Som du vet så menar jag att evolutionsteorin har stora grundläggande problem. Detta är ett av dem. Och mer problem blir det när vi kommer upptäcka mer funktioner i de okodade delarna som man tidigare trodde var skräp-DNA.
Citat:
, detta är ett annat område du och Myers står oerhört långt ifrån varandra på. (Hans poäng om transposoner har jag ju för övrigt gjort tidigare och det finns väl på din läslista, antar jag. Du får gärna förklara hur två organismer vars genom är vardera 50-60% bestående av slumpvis genererade transposoner ändå kan vara 95% genetiskt identiska UTAN att ha gemensamt ursprung. Lycka till.)
Den nöten är svår att knäcka. Men jag ska ta tag i det när jag får tillfälle och hittar bra artiklar.
Citat:
Jag gillar Nei, men jag tycker "konflikten" mellan de två vetenskapliga lägren är överdriven. Det är för mig som utomstående helt naturligt att mikrobiologer fokuserar mer på genotyp (där neutrala mutationer spelar större roll) medan populationsgenetiker fokuserar mer på fenotyp (där urvalet spelar större roll). Båda sidor tenderar att misrepresentera den andra sidans synsätt en aning. (Det är ju exempelvis inte så att den klassiska modellen förnekar att genetisk drift förekommer.)
Men även populationsgenetiker måste ju försöka förstå vad uppkomsten av de olika varianterna av egenskaper beror på. Att de sedan fokuserar på hur dessa egenskaper sprids förklarar ju inte egenskapernas uppkomst, förändring och utveckling.
Visst är det mer taktiskt att hålla en låg profil för att få med så många som möjligt på tåget. Men som de skriver i någon av artiklarna är det egentligen fråga om en revolution eller paradigmskifte.
Citat:
Myers och de andra (Shapiro undantaget, skulle jag vilja påstå) har en mycket konsekvent och fungerande bild på hur evolutionen fungerar som nog i princip skulle kunna tryckas i skolböcker.
Det där förstod jag inte riktigt.
Citat:
Problemet med DIN bild är att den helt enkelt inte går ihop. Du tror inte på urval, du tror inte på neutrala mutationer och du tror inte på positiva mutationer. Du får givetvis tycka så, men i och med att detta inte går att sy ihop till en sammanhängande vetenskaplig bild av evolutionen så förstår jag inte heller vad det är du egentligen vill ska läras ut i skolbiologin.
Din kritik går i grunden egentligen bara att förstå från ett ID perspektiv. Och om ID ska avhandlas på skoltid så får det bli på religionstimmarna.
Här kommer du med flera påståenden som jag undrar varifrån du fått:
Du tror inte på urval,
Vad menar du här? Om du menar att jag inte tror att urvalet kan styra eller rikta utvecklingen stämmer det. Däremot är urvalet nödvändigt för att städa bort allt elände som mutationerna orsakar. Och sedan kan ju urvalet påverka vilka varianter av olika egenskaper som blir vanligare och vilka som blir ovanligare i en viss population i en viss miljö under en viss period.
Urvalet är ju det som påverkar vilka egenskaper som blir vanligast i olika miljöer och vilka organismer som dominerar i olika typer av miljöer.
du tror inte på neutrala mutationer
Detta har jag ingen aning om var du kan ha fått detta ifrån.
Varför skulle jag inte tro att mutationer skulle kunna vara neutrala eller betydelselösa elle meningslösa? Detta har jag dessutom beskrivit flera gånger.
Det är ju dessa slumpmässiga mutationer som skall råka bygga upp information som sedan får betydelse och kodar för viktiga saker så småningom.
Här är dock ytterligare ett grundläggande sannolikhetsproblem för evolutionsteorin.
Kanske du menade detta att jag inte tror på mutationernas förmåga att helt slumpmässigt och osynligt för urvalet skulle kunna bygga upp specificerad komplex information?
och du tror inte på positiva mutationer
Jag har flera gånger fått förklara att jag tror att det måste vara möjligt att rent positiva konstruktiva mutationer måste kunna råka ske i mycket sällsynta fall.
Men det huvudsakliga som mutationer åstadkommer är elände och skit.
Jag har ändå oftast varit generös i mina förklaringmodeller och gett urvalet möjlighet att sortera efter varje litet steg som mutationerna tagit. De nämnda herrarna går ett steg till och låter inte ens urvalet vara med i de små stegen utan mutationerna muterar fram informationen utan att urvalet kan påverka eller sortera och först när en stor mängd information råkar hamna i ett sammanhang där den får betydelse för någon egenskap blir det "synlig" för urvalet och kan börja spridas.
Jag har i många inlägg även försökt förklara att evolutionsteorin grundläggande tanke om en utveckling i små små små steg inte är hållbar utifrån ett molekylärbiologiskt perspektiv. Men jag har inte drivit detta så hårt i o m att detta med en utveckling i små små småsteg är en sådan där indoktrinerad "sanning" som det tar tid att bryta ner.
Jag ser fortfarande inte de avgörande skillnaden mellan dessa herrars synsätt på mutationerna och urvalets roll under evolutionen.
Men du får gärna försöka förklara var du menar att vi tycker olika.
stebe2