2013-11-13, 21:41
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Då gör vi en liten undersökning.

1) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan hur förhållandet hjärnvolym och kroppsvolym påverkar intelligensnivån hos olika människor?

2) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan människors olika skallformer eller hjärnformer (typ neandertal-, erectus eller t o m habilis-form som också vissa nu levande människor har) och intelligensnivån hos dessa människor?

3) Är ni med på att det som är avgörande för intelligens, kognitiva och sociala förmågor är hur hjärnan är uppbyggd, strukturerad, veckningen och funktionen snarare än vilken form den har och vilken volym den har i förhållande till kroppsvolymen?

Jag hoppas ju förstås att alla håller med mig även om det tar emot.
Jag önskar ju inte någon att hamna i rasbiologiträsket igen. För det ligger där och lurar hela tiden om vi inte är noggranna.
Ett exempel är ju artikeln som baylife länkade till nyligen. Äkta socialdarwinism finansierad med statliga medel.

stebe2

Trevligt sällskap, men jag kan inte minnas att jag kommenterat något av ämnena du tar upp i dina frågor, särskilt inte rasbiologi, och särskilt inte i mitt inlägg som du citerade ovan. Ett inlägg som för övrigt innehåller åtminstone en fråga till dig som du undvek att svara på.
Citera
2013-11-13, 22:24
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Vad menar du är den "jättestora skillnaden" mellan en människohjärna och en aphjärna i fråga om funktion? Rätt sensationellt för övrigt att du inte tror att det spelar någon som helst roll att vår hjärna är 4-5 gånger större och huserar 85 biljoner neuroner mot schimpansens knappa 7. Det är som att jämföra en tio år gammal fickräknare mot en ny iPad och säga att skillnaden i hårdvara inte spelar någon roll för funktionen, utan att allt handlar om hur optimerad mjukvaran är.

Vad gäller dina frågor så är svaret "nej", jag tror inte att det finns något större samband mellan hjärnvolym och intelligens hos moderna människor. Andra faktorer spelar som du säger större roll. Mellan en schimpans och en människa så pratar vi dock om helt olika fysiologiska förutsättningar.

En liknelse skulle kanske vara att om man såg tre personer på gatan, en som var 105 cm lång, en som var 208 cm lång och en som var 209 cm lång så skulle jag relativt säkert kunna säga att de två långa personerna har bättre förutsättningar att bli bra basketspelare än den som var väldigt kort. Däremot tror jag andra faktorer än längden spelar större roll mellan de två långa individerna.

Förhållandet verkar snarare vara att människans hjärna är 2-3 gånger större i förhållande till kroppsvikten.

Men den stora skillnaden är precis som du säger alltså inte storleken eller formen utan istället veckningen och antalet kopplingar, neuroner och synapser samt hur de samspelar.
Så vi verkar alltså egentligen vara överens.

En schimpans har hjärnvolymen ca 400 cm3 och kroppsvikten ca 40 kg
Om du jämför en nu levande människa med lite mindre huvud och hjärna på ca 800 cm3 och en kroppsvikt på 80 kg.

Kan du tänka dig att denna människa trots att den har ungefär samma förhållande mellan hjärnvolym och kropp som en schimpans ändå har samma intelligens, kognitiva och sociala förmågor som vilken människa som helst som har större hjärna?

stebe2
Citera
2013-11-13, 22:29
Medlem
Citat:
1) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan hur förhållandet hjärnvolym och kroppsvolym påverkar intelligensnivån hos olika människor?
Inte så vitt jag känner till, jag vill minnas att läst studier på det och att man inte funnit några såna samband. Annat än i extrema fall som beror på missbildningar och liknande. Vi kan ju inte mäta på annat än nu levande människor. Hade vi kunnat mäta på Erectus skulle vi nog finna en koppling, det verkar troligt att den stora skillnaden i antalet neuroner skulle ge utslag som gick att mäta.

Citat:
2) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan människors olika skallformer eller hjärnformer (typ neandertal-, erectus eller t o m habilis-form som också vissa nu levande människor har) och intelligensnivån hos dessa människor?
Bland nu levande människor gissar jag att formen inte spelar nån roll. Hjärnan är väldigt plastisk, vissa grupper av människor främst i Amerika ägnade sig åt att förändra huvudformen på olika sätt och de verkar inte ha påverkats så att det märktes.

Citat:
3) Är ni med på att det som är avgörande för intelligens, kognitiva och sociala förmågor är hur hjärnan är uppbyggd, strukturerad, veckningen och funktionen snarare än vilken form den har och vilken volym den har i förhållande till kroppsvolymen?
Det verkar rimligt att även det ungefärliga antalet neuroner har betydelse, antalet utöver vad som behövs för mer grundläggande saker som att styra och reglera kroppen i olika avseenden. Veckningen är ju främst ett sätt att öka antalet neuroner i den del av hjärnan som har störst betydelse för det du räknar upp. En hjärna som har dubbla antalet neuroner, borde rimligtvis vara bättre om den i övrigt är likadant uppbyggd och organiserad.
Citera
2013-11-13, 22:29
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Nu börjar det bli intressant. Vilken roll spelar veckningen, menar du och vad är 'syftet' med den?

Kanske för att få till mer yta på så litet utrymme som möjligt och samtidigt ha så korta avstånd som möjligt mellan olika delar. Men det var bara spontana gissningar.

stebe2
Citera
2013-11-13, 22:32
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Inte så vitt jag känner till, jag vill minnas att läst studier på det och att man inte funnit några såna samband. Annat än i extrema fall som beror på missbildningar och liknande. Vi kan ju inte mäta på annat än nu levande människor. Hade vi kunnat mäta på Erectus skulle vi nog finna en koppling, det verkar troligt att den stora skillnaden i antalet neuroner skulle ge utslag som gick att mäta.

Bland nu levande människor gissar jag att formen inte spelar nån roll. Hjärnan är väldigt plastisk, vissa grupper av människor främst i Amerika ägnade sig åt att förändra huvudformen på olika sätt och de verkar inte ha påverkats så att det märktes.

Det verkar rimligt att även det ungefärliga antalet neuroner har betydelse, antalet utöver vad som behövs för mer grundläggande saker som att styra och reglera kroppen i olika avseenden. Veckningen är ju främst ett sätt att öka antalet neuroner i den del av hjärnan som har störst betydelse för det du räknar upp. En hjärna som har dubbla antalet neuroner, borde rimligtvis vara bättre om den i övrigt är likadant uppbyggd och organiserad.

Toppen att vi kan vara så överens.

stebe2
Citera
2013-11-13, 22:37
Medlem
Citat:
Kanske för att få till mer yta på så litet utrymme som möjligt och samtidigt ha så korta avstånd som möjligt mellan olika delar. Men det var bara spontana gissningar.

stebe2

Det är bra gissningar, speciellt den första. Varför är det bra med så mycket yta som möjligt, tror du? Har du några tankar om varför en människohjärna är mer veckad än den hos en schimpans?
Citera
2013-11-13, 22:41
Medlem
... fast jag får nog ändra mig: det finns studier som tycks visa på en statistisk koppling mellan hjärnstorlek och intelligens även för nu levande människor. Det finns dock ingen konsensus i frågan.

Se t ex här för ett antal studier i frågan: http://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/brain-size2.htm
Citera
2013-11-13, 22:44
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Tänk dig en situation där hönsen av någon anledning utvecklar en preferens för t ex längre stjärtfjädrar till att börja med, och där det samtidigt finns en viss variation av längden på tupparnas stjärtfjädrar. Vilken egenskap hos tupparnas stjärtfjädrar skulle du då tänka dig premieras av det sexuella urvalet?

Tillägg: Eller handlar det här om att "trixit" betyder ej befintligt, som i att det bara är mutationer som kan orsaka förändringar i populationer, och att ingen typ av naturligt (t ex sexuellt) urval existerar?

Oavsett om det är honan som först får mutationerna som ändrar kraven eller om det är hanens stjärtlängd som ändras först så måste det ske en parallell informationsförändring som mutationerna måste råka mutera fram.

Stjärtlängden blir inte längre än mutationerna har muterat fram information för. Om stjärten skall bli längre så måste mutationerna först orsaka uppkomsten av informationen.
Än mer trixit blir det när mutationerna skall mutera fram informationen för det oerhört komplexa mönstret som varje "fjäderfiber" har på fjädrarna.

Mutationernas förändringar av informationen är alltid förutsättningen till den förändring som genom naturligt urval och sexuellt urval senare kan få spridning i en population.

Mutationerna är det enda som driver evolutionen vidare.

stebe2
Citera
2013-11-13, 22:54
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Det är bra gissningar, speciellt den första. Varför är det bra med så mycket yta som möjligt, tror du? Har du några tankar om varför en människohjärna är mer veckad än den hos en schimpans?

Kombinationen liten volym med stor yta ger en ekonomisk och energisnål hjärna där det får plats många kopplingar på litet utrymme och där också signalerna inte behöver transporteras så långt.

Som jag hela tiden har sagt är människans hjärna helt överlägsen en schimpans hjärna. Även en människa som har samma storleksförhållande mellan hjärnvolym och kroppsvikt som en schimpans har är ändå fullt intelligent och har samma kognitiva och sociala förmågor som alla andra som kanske har andra storleksförhållande mellan hjärna och kropp.

stebe2
Citera
2013-11-13, 22:57
Medlem
Citat:
Förhållandet verkar snarare vara att människans hjärna är 2-3 gånger större i förhållande till kroppsvikten.

Men den stora skillnaden är precis som du säger alltså inte storleken eller formen utan istället veckningen och antalet kopplingar, neuroner och synapser samt hur de samspelar.

Om du jämför en nu levande människa med lite mindre huvud och hjärna på ca 800 cm3 och en kroppsvikt på 80 kg.

Kan du tänka dig att denna människa trots att den har ungefär samma förhållande mellan hjärnvolym och kropp som en schimpans ändå har samma intelligens, kognitiva och sociala förmågor som vilken människa som helst som har större hjärna?

stebe2

Citat:

stebe2

Om vi jämför människa och schimpans så tror jag absolut att storleken spelar roll.

En människa med kroppsvikten 80kg och en hjärna på 800cm3 låter väldigt abnormalt, jag tror inte ens att det är möjligt. Med den vikten torde hjärnan normalt vara i storleksklassen 1200cm3. Har du något dokumenterat fall att luta dig mot?

För övrigt måste vi väl titta på normalfall/populationer - annars kan man ju visa vad som helst.

Frågan här är fortfarande om det finns ett samband mellan människans större hjärnor och vårt intellekt, och de konsekvenser det haft för den jämförelsevis tidiga födseln hos människor (allt relativt andra primater)

Du hävdar att våra större hjärnor inte har någon betydelse, medan jag hävdar att det visst spelat roll.
Citera
2013-11-13, 23:03
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
... fast jag får nog ändra mig: det finns studier som tycks visa på en statistisk koppling mellan hjärnstorlek och intelligens även för nu levande människor. Det finns dock ingen konsensus i frågan.

Se t ex här för ett antal studier i frågan: http://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/brain-size2.htm

Det finns också statligt finansierade studier som i princip drar slutsatsen att färgen på huden har betydelse för intelligensnivån. Ju mörkare skinn ju lägre intelligensnivå är i princip slutsatsen.

Även ögonformen kan spela stor roll för intelligensnivån. Ju smalare eller snedare ögon ju högre intelligensnivå drar statligt finansierade studier som slutsats.

Man bör nog med fog ifrågasätta sådana generella slutsatser.

I verkligheten kan en person med samma storleksförhållande mellan hjärna och kropp som en schimpans vara t o m mer intelligent än en person med 3-4 gånger större hjärna i förhållande till sin kroppsvikt.

Är du med på detta?

stebe2
Citera
2013-11-13, 23:08
Medlem
Citat:
Kombinationen liten volym med stor yta ger en ekonomisk och energisnål hjärna där det får plats många kopplingar på litet utrymme och där också signalerna inte behöver transporteras så långt.

Som jag hela tiden har sagt är människans hjärna helt överlägsen en schimpans hjärna. Även en människa som har samma storleksförhållande mellan hjärnvolym och kroppsvikt som en schimpans har är ändå fullt intelligent och har samma kognitiva och sociala förmågor som alla andra som kanske har andra storleksförhållande mellan hjärna och kropp.

stebe2

Bra så. Om stor yta på kortex (fler neuroner) är önskvärt ur prestanda-synvinkel, borde inte den tillgängliga volymen spela roll också, givet att veckningen är densamma? (Nu är människans hjärna både större och mer veckad, men låt oss lämna det därhän för ett ögonblick)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in