2013-11-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De tar kort .

Det brukar stå två mycket trevliga damer där som tar emot de mest ovanliga beställningar. Vill du ha kanin eller annat specialkött så brukar det gå att beställa. Det finns också en fin ostdisk, liksom oljor och annat.

~Paul~

PS Kaninen tar ca 10 arbetsdagar att få in.

Tack för tipset! Ska absolut prova någon av deras veckopåsar. Verkar vara ett praktiskt val. Hade inte en aning om att det gick att få tag på kvalitetkött så pass nära. Sedärja!
Citera
2013-11-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Varför betala 2-3ggr så mycket för "svenskt" kött som inte är ett jävla dugg bättre än tex Irländskt och tyskt?

Och varför betala uppemot 180kr/kg för en fläskfile när du kan köpa fin fransyska i bit (tom svensk) för 70-80kr kg och skiva i tjocka fina bitar?

För att jag kanske vill stötta svenska företag?

Nu skrev jag 80 sek för en fläskfilé.
Citera
2013-11-13, 21:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listopad
För att jag kanske vill stötta svenska företag?

Nu skrev jag 80 sek för en fläskfilé.

80sek för en fläskfile blir ju runt 140-160kr/kg då dom brukar ligga runt halvkilot (iaf dom som brukar finnas här, en "stor" file brukar landa runt 800g).

Är imo inte värt pengarna att betala uppemot 2-3ggr så mycket bara för att det står att det är svenskt (vilket ju inte är nån garanti att köttet är det eller att företaget är det...)
Citera
2013-11-13, 21:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
1. Det är alltså välsorterade kötthandlare som gäller snarare än Willys? Givetvis kan de ha bra kött även där.

2. Men ska ha det med gammellila i åtanke nästa gång jag köper nöt.

3. I värsta fall får jag väl ta mig in till saluhallen i Göteborg.

4. Jag har faktiskt en kötthandlare precis där jag bor vid kvilletorget, men är halvosäker på kvalitén de kan tänkas erbjuda.

5. Men okej. Så om en tar ca 2 msk olja och byter ut det mot 2 msk vatten så bör väl en nypa salt räcka för att få till en bra rimlag? Fungerar det på kyckling också?

1. Willys har jag aldrig lyckats att köpa fint kött på. Förmodligen den sämsta butiken över huvud taget när det gäller kött. Frysta köttsorter på extrapris är rena katastrofen.

2. Fast det är som sagt bara en av kriterierna.

3. Ärligt talat så anser jag att Sävedalens Kötthall är avsevärt bättre.

4. Vet vilken butik du syftar på. Har dock aldrig handlat där. Återkom gärna med ett utlåtande!!!

5. Som jag skrev. Det är 4-procentig lösning som gäller. Dvs till 1 liter vatten använder du 40 g salt och ca 2 msk socker. Du kan öka på sockermängden ifall du marinerar just kyckling eller kött till asiatisk matlagning. Med andra ord så kan du använder samma rimlag till både kött som fågel.

Skillnaden mellan fågel och kött/fläsk finns i tidsåtgången och inte i mättnaden på marinaden. Kött som finare biff marineras inte längre än kanske 40 minuter om det är finstrimlat och kanske 4-6 h om det är en hel stek. För lång marinering resulterar tyvärr i sladdrigt kött utan karaktär (det är ca 1 till 1,5 cm som blir berört. Det kan man se på den gråa färgen).

Fläsk i strimlor marineras i ca 55 minuter upp till 1h15 beroende på styckningsdetalj (benfri kotlett vs filé).

Kyckling skärs i kuber och marineras i ca 1 h. Större bitar i 4-6 h och en hel kyckling klarar 16 h eller över natten.

~Paul~
Citera
2013-11-13, 21:26
Medlem
Citat:
80sek för en fläskfile blir ju runt 140-160kr/kg då dom brukar ligga runt halvkilot (iaf dom som brukar finnas här, en "stor" file brukar landa runt 800g).

Är imo inte värt pengarna att betala uppemot 2-3ggr så mycket bara för att det står att det är svenskt (vilket ju inte är nån garanti att köttet är det eller att företaget är det...)

Missade att du skrev pris/kg.

Det är så jag fungerar. Betalar gärna extra om det finns en svensk flagga på produkten. Även om danskt kostar 50 sek mindre. Sen kan det vara som du säger; att köttet i själva verket är något helt annat och kommer från Rumänien. Risken finns, men den är liten. Är inte finsmakare på något sätt, men betalar gärna för något som enligt mig är någorlunda bra.
Citera
2013-11-13, 22:16
Medlem
http://www.seriouseats.com/2011/03/t...ct-steaks.html
Citera
2013-11-13, 22:20
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
1. Willys har jag aldrig lyckats att köpa fint kött på. Förmodligen den sämsta butiken över huvud taget när det gäller kött. Frysta köttsorter på extrapris är rena katastrofen.

2. Fast det är som sagt bara en av kriterierna.

3. Ärligt talat så anser jag att Sävedalens Kötthall är avsevärt bättre.

4. Vet vilken butik du syftar på. Har dock aldrig handlat där. Återkom gärna med ett utlåtande!!!

5. Som jag skrev. Det är 4-procentig lösning som gäller. Dvs till 1 liter vatten använder du 40 g salt och ca 2 msk socker. Du kan öka på sockermängden ifall du marinerar just kyckling eller kött till asiatisk matlagning. Med andra ord så kan du använder samma rimlag till både kött som fågel.

Skillnaden mellan fågel och kött/fläsk finns i tidsåtgången och inte i mättnaden på marinaden. Kött som finare biff marineras inte längre än kanske 40 minuter om det är finstrimlat och kanske 4-6 h om det är en hel stek. För lång marinering resulterar tyvärr i sladdrigt kött utan karaktär (det är ca 1 till 1,5 cm som blir berört. Det kan man se på den gråa färgen).

Fläsk i strimlor marineras i ca 55 minuter upp till 1h15 beroende på styckningsdetalj (benfri kotlett vs filé).

Kyckling skärs i kuber och marineras i ca 1 h. Större bitar i 4-6 h och en hel kyckling klarar 16 h eller över natten.

~Paul~

Hrm, okej. Njae, det är mest för att det enda jag har närliggande utöver willys är 2 coop, varpå de är rätt mycket dyrare för min del. Särskilt då med åtanke att jag enbart köper ekologiskt. En får välja vad en lägger pengar på. Men men. Då får jag leva med att inte äta absolut kvalitétskött kanske.

Jag vet allvarligt talat inte vad den heter, men som jag förstått det så säljer de iallafall kött över disk. Tror de säljer en del halal med. Det öppnade dock en ny saluhall strax bredvid mig, men vet inte riktigt huruvida den har kött eller inte.

Okej, om en inte har en våg? 40 g salt låter en del på 1 dl vatten tycker jag. Du menar inte 4 g salt?

Fan vad jag ångrar att jag dejtar en vegan nu när jag fick massa sjysta marineringstips. Får hopppas detta går att överföra på soja, tofu och dylikt!
Citera
2013-11-13, 22:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Särskilt då med åtanke att jag enbart köper ekologiskt.

2. Tror de säljer en del halal med.

3. Okej, om en inte har en våg? 40 g salt låter en del på 1 dl vatten tycker jag. Du menar inte 4 g salt?

1. Ekologiskt är en benämning som inte har med kvaliteten att göra. Bra kött må vara eller ej ekologiskt och samtidigt av hög eller låg kvalitet.

2. Samma sak här. Att man skär av halsen på ett djur med en kniv i stället för att bedöva detsamma och avliva på ett humant sätt betyder inte att köttet är av bra kvalitet.

3. Fast läs igen vad jag skrev i mitt tidigare inlägg! 40 g salt används till 1 l vatten!

4 g salt blir sålunda korrekt till 1 dl vatten.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2013-11-13 kl. 22:40.
Citera
2013-11-13, 22:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Hrm, okej. Njae, det är mest för att det enda jag har närliggande utöver willys är 2 coop, varpå de är rätt mycket dyrare för min del. Särskilt då med åtanke att jag enbart köper ekologiskt. En får välja vad en lägger pengar på. Men men. Då får jag leva med att inte äta absolut kvalitétskött kanske.

Jag vet allvarligt talat inte vad den heter, men som jag förstått det så säljer de iallafall kött över disk. Tror de säljer en del halal med. Det öppnade dock en ny saluhall strax bredvid mig, men vet inte riktigt huruvida den har kött eller inte.

Okej, om en inte har en våg? 40 g salt låter en del på 1 dl vatten tycker jag. Du menar inte 4 g salt?

Fan vad jag ångrar att jag dejtar en vegan nu när jag fick massa sjysta marineringstips. Får hopppas detta går att överföra på soja, tofu och dylikt!

Det står 40g på en liter vatten inte en deciliter
Citera
2013-11-13, 22:41
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
1. Ekologiskt är en benämning som inte har med kvaliteten att göra. Bra kött må vara eller ej ekologiskt och samtidigt av hög eller låg kvalitet.

2. Samma sak här. Att man skär av halsen på ett djur med en kniv i stället för att bedöva detsamma och avliva på ett humant sätt betyder inte att köttet är av bra kvalitet.

3. Fast läs igen vad jag skrev i mitt tidigare inlägg! 40 g salt används till 1 l vatten!

~Paul~

Nu menade jag mer att då jag redan handlar ekologiskt, varpå det är dyrare, har jag nog inte råd att gå över till att äta kött i stor mån heller. Jag äter inte ekologiskt p.g.a. kvalitativa skäl, utan andra.

Nja, det påstår jag inte heller. Men Halal är väl olagligt i Sverige? Så jag antar att de importerar kött, kanske rentav enbart säljer halal.

Jag läste fel, sorry. Skyller på whiskey, Terminator och Jan Guillou.
Senast redigerad av Brmc 2013-11-13 kl. 22:43.
Citera
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Precis

~Paul~
Citera
Medlem
Brmcs avatar
Citat:

I know, bro. Jag såg det nu! Strö inte salt i såren. Får gå och kränga en våg dock. Ingen aning om hur mycket 40 g salt kan tänkas vara i volym eller vilka standardmått man kan utgå från. For all I know kan 40 g salt vara en matsked eller 3 dl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in