Citat:

Ursprungligen postat av 
Brmc

1. Det är alltså välsorterade kötthandlare som gäller snarare än Willys? Givetvis kan de ha bra kött även där. 
2. Men ska ha det med gammellila i åtanke nästa gång jag köper nöt. 
3. I värsta fall får jag väl ta mig in till saluhallen i Göteborg. 
4. Jag har faktiskt en kötthandlare precis där jag bor vid kvilletorget, men är halvosäker på kvalitén de kan tänkas erbjuda.
5. Men okej. Så om en tar ca 2 msk olja och byter ut det mot 2 msk vatten så bör väl en nypa salt räcka för att få till en bra rimlag? Fungerar det på kyckling också?

1. Willys har jag aldrig lyckats att köpa fint kött på. Förmodligen den sämsta butiken över huvud taget när det gäller kött. Frysta köttsorter på extrapris är rena katastrofen.
2. Fast det är som sagt bara en av kriterierna.
3. Ärligt talat så anser jag att 
Sävedalens Kötthall är avsevärt bättre.
4. Vet vilken butik du syftar på. Har dock aldrig handlat där. Återkom gärna med ett utlåtande!!!
5. Som jag skrev. Det är 4-procentig lösning som gäller. Dvs till 1 liter vatten använder du 40 g salt och ca 2 msk socker. Du kan öka på sockermängden ifall du marinerar just kyckling eller kött till asiatisk matlagning. Med andra ord så kan du använder samma rimlag till både kött som fågel. 
Skillnaden mellan fågel och kött/fläsk finns i tidsåtgången och inte i mättnaden på marinaden. Kött som finare biff marineras inte längre än kanske 40 minuter om det är finstrimlat och kanske 4-6 h om det är en hel stek. För lång marinering resulterar tyvärr i sladdrigt kött utan karaktär (det är ca 1 till 1,5 cm som blir berört. Det kan man se på den gråa färgen).
Fläsk i strimlor marineras i ca 55 minuter upp till 1h15 beroende på styckningsdetalj (benfri kotlett vs filé). 
Kyckling skärs i kuber och marineras i ca 1 h. Större bitar i 4-6 h och en hel kyckling klarar 16 h eller över natten.
~Paul~