Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-13, 19:46
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Trams att du inte har råd med bra kött. Köp mindre bitar hos en bra kötthandlare. För du gnäller väl knappast om de 70 kr du spenderar på kebab?

Fond är olja.

Jag köper allt kött när det är på rea. Allt. Jag har inte världens mest välbetalda jobb. Så det är inte så mycket billigare att köpa i affär som hos en kötthandlare?

Jag lagar all mat hemma då jag inte känner att jag vill slänga 70 kronor på skräpmat. Men tack för visad omtanke.

Sen fick jag inte svar på hur en bör göra med marineringen.
Senast redigerad av Brmc 2013-11-13 kl. 19:49.
Citera
2013-11-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Trams att du inte har råd med bra kött. Köp mindre bitar hos en bra kötthandlare. För du gnäller väl knappast om de 70 kr du spenderar på kebab?

Fond är olja.

+1

Jag köper alltid färdig marinad på flaska. När det kommer till priset på kött så blir det inte så farligt om man äter själv. Äter kött kanske 3 ggr per vecka och det landar runt 1000 sek per månad. Spelar egentligen ingen roll vad det är för kött, sålänge det är svenskt.

En "stock" fläskfilé kostar väl runt 80 sek. Det har du väl råd med ett par, tre gånger i veckan?
Citera
2013-11-13, 19:57
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listopad
+1

Jag köper alltid färdig marinad på flaska. När det kommer till priset på kött så blir det inte så farligt om man äter själv. Äter kött kanske 3 ggr per vecka och det landar runt 1000 sek per månad. Spelar egentligen ingen roll vad det är för kött, sålänge det är svenskt.

En "stock" fläskfilé kostar väl runt 80 sek. Det har du väl råd med ett par, tre gånger i veckan?

Jag tänker lite löst att det är mig du skriver till och inte Kirk. Men. Jo, det är väl klart jag hade haft råd med 80:- för en stock fläskfilé. Men jag är inte överdrivet förtjust i fläsk och 80:- är vad det kostar med det billigaste på t.ex. Willys.

De extra pengarna jag lägger på mat lägger jag på att köpa ekologiska varor.
Citera
2013-11-13, 20:11
Medlem
Låter köttet ligga i en påse med marinad ett tag och steker den sedan efter känslan haha. Kryddar även extra och har sedan en klick vitlökssmör över!
Citera
2013-11-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Jag tänker lite löst att det är mig du skriver till och inte Kirk. Men. Jo, det är väl klart jag hade haft råd med 80:- för en stock fläskfilé. Men jag är inte överdrivet förtjust i fläsk och 80:- är vad det kostar med det billigaste på t.ex. Willys.

De extra pengarna jag lägger på mat lägger jag på att köpa ekologiska varor.

Handlar alltid på Coop och hittar alltid någon stackare för ca 80 sek. Oftast handlar det lite om tur; dvs att utgångsdatumet är i annalkande. Att du lägger dina pengar på närproducerat och ekologiskt är ju ditt problem så att säga.

Marinad på flaska. Diss eller hiss?
Citera
2013-11-13, 20:20
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Handlar alltid på Coop och hittar alltid någon stackare för ca 80 sek. Oftast handlar det lite om tur; dvs att utgångsdatumet är i annalkande. Att du lägger dina pengar på närproducerat och ekologiskt är ju ditt problem så att säga.

Marinad på flaska. Diss eller hiss?

Jo absolut. Men jag är ju som sagt inte överdrivet förtjust i fläskkött. Sen vet inte om jag titulerar "en saftig biff" som en stock fläskfilé. Som tidigare nämnt köper jag enbart kött när det är nedsatt pris.

Ja. Problem och problem. Men jo.

Frågar du mig eller generellt? Känner mig semiaspie nu. Jag gillar att göra den själv. Men jag vill fortfarande ha ett svar på vad jag skall använda istället för olja när jag marinerar. Om man t.ex. skall marinera en kycklingfilé som jag generellt sätt brukar låta ligga över natten i en påse med marinad.
Citera
2013-11-13, 20:23
Medlem
Citat:
Jo absolut. Men jag är ju som sagt inte överdrivet förtjust i fläskkött. Sen vet inte om jag titulerar "en saftig biff" som en stock fläskfilé. Som tidigare nämnt köper jag enbart kött när det är nedsatt pris.

Ja. Problem och problem. Men jo.

Frågar du mig eller generellt? Känner mig semiaspie nu. Jag gillar att göra den själv. Men jag vill fortfarande ha ett svar på vad jag skall använda istället för olja när jag marinerar. Om man t.ex. skall marinera en kycklingfilé som jag generellt sätt brukar låta ligga över natten i en påse med marinad.

Nej, absolut inte. Fläskfilé är bara ett av olika "verktyg" i lådan om jag uttrycker mig så. Variation.

Får hoppas att någon annan kan svara på det. Är också lite nyfiken.
Citera
2013-11-13, 20:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. tack!

2. Hur vet jag vilket kött jag skall välja i affären?

3. Hur stor skillnaden gör det om man bankar köttet innan?

4. Vad föreslår du istället för olja i marineringen? Någon flytande fond? Eller bara skippa det helt och massera in kryddorna?
1. Bara kul, ingen orsak att tacka .

2. Otaliga gånger har man investerat i kött som varit gammallila till färgen (ett kännetecken på välhängt kött), samt haft insprängt fett i muskulaturen. Trots det har det i slutändan resulterat i en seg skosula. Tyvärr är det nästan omöjligt att med endast synen avgöra om köttet är av hög kvalitet eller ej.

Du får helt enkelt lita på din butik. Jag brukar uteslutande handla kött hos min lokala köttbutik som jag litar på (Sävedalens Kötthall i det här fallet). Att handla på ICA eller Willys resulterar tyvärr i ledsna miner . Inte ens den omtalade Hälsingestintans kött (som kan köpas på ICA) kan faktiskt mäta sig med min lokala producent. Men OK - skulle jag nödvändigtvis rekommendera ett någorlunda bra kött hos din lokala butik så är det trots allt Hälsingestintans dito.

3. Det gör en viss minimal skillnad men kompenserar inte för nackdelarna med uselt kött.

4. Tyvärr kan man inte svara i generella former. Varje köttsort, styckningsdetalj och maträtt kräver sin speciella typ av marinad.

När det gäller en enkel biff/entrecote så behövs inga marinader såvida kvaliteten är där. Om du däremot kör på flankstek, innanlår eller rostas så kan en bra marinad hjälpa till att möra köttet och ge det en adekvat smak.

Den enklaste formen av marinad är en vanlig "rimlag", dvs en vätska som endast innehåller vatten, salt och eventuellt lite socker. Vanligtvis kör man på en ca 4-procentig saltmättnad. En sådan rimlag är bäst till kött av den sorten som jag nämnt, dvs nötkött av tämligen diskret smak.

Visst kan du massera in en s k dry-rub men som sagt, du vinner nästan inget på det. I samband med finare nötkött är det oftast bättre att hålla sig till en ganska neutral smak och styra denna med exempelvis vitlökssmör eller diverse såser.

~Paul~
Citera
2013-11-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Sävedalens Kötthall

Även jag tackar för tipset! Lite dum fråga kanske: Tar de kort i kötthallen eller är det kontant som gäller?
Citera
2013-11-13, 20:52
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Bara kul, ingen orsak att tacka .

2. Otaliga gånger har man investerat i kött som varit gammallila till färgen (ett kännetecken på välhängt kött), samt haft insprängt fett i muskulaturen. Trots det har det i slutändan resulterat i en seg skosula. Tyvärr är det nästan omöjligt att med endast synen avgöra om köttet är av hög kvalitet eller ej.

Du får helt enkelt lita på din butik. Jag brukar uteslutande handla kött hos min lokala köttbutik som jag litar på (Sävedalens Kötthall i det här fallet). Att handla på ICA eller Willys resulterar tyvärr i ledsna miner . Inte ens den omtalade Hälsingestintans kött (som kan köpas på ICA) kan faktiskt mäta sig med min lokala producent. Men OK - skulle jag nödvändigtvis rekommendera ett någorlunda bra kött hos din lokala butik så är det trots allt Hälsingestintans dito.

3. Det gör en viss minimal skillnad men kompenserar inte för nackdelarna med uselt kött.

4. Tyvärr kan man inte svara i generella former. Varje köttsort, styckningsdetalj och maträtt kräver sin speciella typ av marinad.

När det gäller en enkel biff/entrecote så behövs inga marinader såvida kvaliteten är där. Om du däremot kör på flankstek, innanlår eller rostas så kan en bra marinad hjälpa till att möra köttet och ge det en adekvat smak.

Den enklaste formen av marinad är en vanlig "rimlag", dvs en vätska som endast innehåller vatten, salt och eventuellt lite socker. Vanligtvis kör man på en ca 4-procentig saltmättnad. En sådan rimlag är bäst till kött av den sorten som jag nämnt, dvs nötkött av tämligen diskret smak.

Visst kan du massera in en s k dry-rub men som sagt, du vinner nästan inget på det. I samband med finare nötkött är det oftast bättre att hålla sig till en ganska neutral smak och styra denna med exempelvis vitlökssmör eller diverse såser.

~Paul~

Ja, för jag har alltid gått efter att ta det köttet som ser fräschast ut, om du förstår vad jag menar med det. Det är alltså välsorterade kötthandlare som gäller snarare än Willys? Givetvis kan de ha bra kött även där. Men ska ha det med gammellila i åtanke nästa gång jag köper nöt. I värsta fall får jag väl ta mig in till saluhallen i Göteborg.

Jag har faktiskt en kötthandlare precis där jag bor vid kvilletorget, men är halvosäker på kvalitén de kan tänkas erbjuda.

Men okej. Så om en tar ca 2 msk olja och byter ut det mot 2 msk vatten så bör väl en nypa salt räcka för att få till en bra rimlag? Fungerar det på kyckling också?
Citera
2013-11-13, 21:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
+1

Varför betala 2-3ggr så mycket för "svenskt" kött som inte är ett jävla dugg bättre än tex Irländskt och tyskt?

Och varför betala uppemot 180kr/kg för en fläskfile när du kan köpa fin fransyska i bit (tom svensk) för 70-80kr kg och skiva i tjocka fina bitar?
Citera
2013-11-13, 21:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Även jag tackar för tipset! Lite dum fråga kanske: Tar de kort i kötthallen eller är det kontant som gäller?
De tar kort .

Det brukar stå två mycket trevliga damer där som tar emot de mest ovanliga beställningar. Vill du ha kanin eller annat specialkött så brukar det gå att beställa. Det finns också en fin ostdisk, liksom oljor och annat.

~Paul~

PS Kaninen tar ca 10 arbetsdagar att få in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in