2013-11-13, 22:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Nu menade jag mer att då jag redan handlar ekologiskt, varpå det är dyrare, har jag nog inte råd att gå över till att äta kött i stor mån heller. Det är av miljöskäl jag äter ekologiskt. Inte av kvalitativa skäl.

Nja, det påstår jag inte heller. Men Halal är väl olagligt i Sverige? Så jag antar att de importerar kött, kanske rentav enbart säljer halal.

Jag läste fel, sorry. Skyller på whiskey, Terminator och Jan Guillou.
Fast ekologiskt betyder rätt ofta - dyrare. För de pengarna kan man kanske överväga att köpa kvalitet i stället. Personligen är jag jävligt skeptisk till uttrycket "ekologiskt". Betyder inte ett skvatt i min vokabulär. Eventuellt är det ett sätt att höja priset .

Halalslakt är inte förbjuden i vårt land så länge djuren är bedövade. Det har dock konstaterats att detta strider mot själva idén bakom halalslakten. Av denna anledning ser myndigheterna genom fingrarna på slakterier som slaktar sina djur utan bedövning. Politisk korrekthet m a o . Det stinker om hela problematiken!!

Haha, kikar också lite lätt på Termiten. Inte så mycket annat att se på burken idag trots att man sett filmen ca 3K ggr .

~Paul~
Citera
2013-11-13, 22:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
I know, bro. Jag såg det nu! Strö inte salt i såren. Får gå och kränga en våg dock. Ingen aning om hur mycket 40 g salt kan tänkas vara i volym eller vilka standardmått man kan utgå från. For all I know kan 40 g salt vara en matsked eller 3 dl.
40 g salt är 2,13 msk.

~Paul~
Citera
2013-11-13, 22:56
Medlem
knazbarnets avatar
Är långt ifrån en erfaren kock men delar med mig av det som funkar för mig.

Ta ut köttet och låt det bli rumstemperatur, putsa köttet om det behövs. Om du ska steka skivor, kolla hur "fibrerna" ligger och anpassa kniven därefter så du inte skär rakt över de.

Jag brukar blanda rosepeppar, grönpeppar, svartpeppar, vitlök, salt i en skål, krossa det och sen smörja in köttet med det.

Värm upp pannan ordentligt, jag brukar steka i smör. Släng i köttet, stekyta osv om jag steker skivor brukar jag steka en någorlunda stekyta på båda sidor sen drar jag av pannan från plattan och låter värmen som finns göra resten. Annars in i ugn vilket jag föredrar, brukar köra tills det är 53-57 grader beroende på köttbit för att rare är så jävla mycket godare än medium.
Citera
2013-11-13, 23:03
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast ekologiskt betyder rätt ofta - dyrare. För de pengarna kan man kanske överväga att köpa kvalitet i stället. Personligen är jag jävligt skeptisk till uttrycket "ekologiskt". Betyder inte ett skvatt i min vokabulär. Eventuellt är det ett sätt att höja priset .

Halalslakt är inte förbjuden i vårt land så länge djuren är bedövade. Det har dock konstaterats att detta strider mot själva idén bakom halalslakten. Av denna anledning ser myndigheterna genom fingrarna på slakterier som slaktar sina djur utan bedövning. Politisk korrekthet m a o . Det stinker om hela problematiken!!

Haha, kikar också lite lätt på Termiten. Inte så mycket annat att se på burken idag trots att man sett filmen ca 3K ggr .

~Paul~

Sverige har rätt hårda ekologiska krav, varpå det är bättre för naturen. Åker du ut i EU däremot väger stämpeln ekologiskt inte riktigt lika tungt. Ja jo. Jag kanske får ta mig ut till Sävedalen och undvara mina älskade ekologiska kikärtor?

Jahaaa okej. Men ah, i folkmun skulle det stället där jag bor kallas för ett invandrarställe. Men kanske får spana in det. Eller helt enkelt kolla in saluhallen. Men att hitta på Willys går i princip bort i din värld? Hrm. Synd.
Citera
2013-11-13, 23:03
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
40 g salt är 2,13 msk.

~Paul~

Ah! Där har vi det. Återigen tackar jag ödmjukast.
Citera
2013-11-13, 23:21
Medlem
Gothenburgers avatar
1. Köp gärna kött ( 2-3cm tjocka skivor) som är importerat från USA eller Sydamerika (Argentina, Brasilien, Chile, i den rangordningen)
2. Marinera gärna köttet i en Chimichurri eller så så skiter du i marinad öht. Bara salt & peppar annars.
3. Grilla* köttet i första hand....i andra hand kör du i stekpanna / ugn
4. När köttet når 56-57 grader så är det klart
5. Låt köttet vila 5-10 min
6. Bon apetit

* direkt grillning max 1 min var sida....sedan indirekt grillning 3-5 min beroende på tjocklek.

Ett litet tips som kanske passar om du bor nära en leveransort

http://www.meattheworld.se/
Citera
2013-11-13, 23:33
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Sverige har rätt hårda ekologiska krav, varpå det är bättre för naturen. Åker du ut i EU däremot väger stämpeln ekologiskt inte riktigt lika tungt. Ja jo. Jag kanske får ta mig ut till Sävedalen och undvara mina älskade ekologiska kikärtor?

Jahaaa okej. Men ah, i folkmun skulle det stället där jag bor kallas för ett invandrarställe. Men kanske får spana in det. Eller helt enkelt kolla in saluhallen. Men att hitta på Willys går i princip bort i din värld? Hrm. Synd.

Det är inte alls sant. Det krävs rätt mycket ekonomiska resurser, dyra tillstånd etc för att överhuvudtaget komma på fråga för att bli ekocertifierad. Små gårdar med gräsbetande kossor kommer inte ens på fråga, lika lite som den glada gårdsgrisen på landet.

På polska landsbygden t.ex äter korna nästan uteslutande gräs och inte kraftfoder och går ute större delen av året med endast ett vindhägn.

Köper hellre brasiliansk kött än nån "ekologisk" bit från Scan - det smakar dels bättre och boskapen har haft det bättre också.
Citera
2013-11-14, 00:08
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
40 g salt är 2,13 msk.

~Paul~

..sällar mig till skaran av tacksamma läsare av dina kunniga inlägg.
Kort fråga: känner du till några butiker i Stockholm du rekommenderar för bra kött?
Citera
2013-11-14, 07:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
..sällar mig till skaran av tacksamma läsare av dina kunniga inlägg.
Kort fråga: känner du till några butiker i Stockholm du rekommenderar för bra kött?
Tackar!

Tyvärr känner jag inte till några Sthlm-butiker eftersom jag framlever mina dagar på Sveriges framsida .

Om jag inte minns fel så är dock Hötorgshallen ett givet alternativ?

~Paul~
Citera
2013-11-14, 08:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Men att hitta på Willys går i princip bort i din värld?
Ja, så är det.

~Paul~
Citera
2013-11-14, 08:54
Medlem
Dogman08876s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Är långt ifrån en erfaren kock men delar med mig av det som funkar för mig.

Ta ut köttet och låt det bli rumstemperatur, putsa köttet om det behövs. Om du ska steka skivor, kolla hur "fibrerna" ligger och anpassa kniven därefter så du inte skär rakt över de.

Jag brukar blanda rosepeppar, grönpeppar, svartpeppar, vitlök, salt i en skål, krossa det och sen smörja in köttet med det.

Värm upp pannan ordentligt, jag brukar steka i smör. Släng i köttet, stekyta osv om jag steker skivor brukar jag steka en någorlunda stekyta på båda sidor sen drar jag av pannan från plattan och låter värmen som finns göra resten. Annars in i ugn vilket jag föredrar, brukar köra tills det är 53-57 grader beroende på köttbit för att rare är så jävla mycket godare än medium.

Men vänta nu, man SKA väl skära tvärs över fibrerna?
Ju längre fibrer desto segare är det väl?
Citera
2013-11-14, 09:04
Medlem
ZellestrAs avatar
Låt köttet vila i ca 2-5 min innan servering i ett foliepket.

Gör underverk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in