2013-11-13, 18:44
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Varför utvecklas överhuvudettaget komplexitet om allt ändå bara handlar om att överlevnad och fortplantning.
Är inte encelliga virus bäst på att överleva?
Virus kan inte leva utan värdcell så redan där är virus slagna.
Citera
2013-11-13, 19:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Virus kan inte leva utan värdcell så redan där är virus slagna.
Bakterier då . . . eller vad det heter. Hur som helst de minst komplexa av alla är det som överlever bäst och fortplantar sig mest.
Citera
2013-11-13, 19:26
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bakterier då . . . eller vad det heter. Hur som helst de minst komplexa av alla är det som överlever bäst och fortplantar sig mest.

Det finns väl olika nischer? Bakterier må vara framgångsrika, men det har också lett till rätt så stor konkurrens i bakterievärlden. Det kan vara en fördel att vara lite större och konkurrera på en annan marknad.
Citera
2013-11-13, 19:52
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
...

Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
...

Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
...

Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
...

Citat:
Ursprungligen postat av Pad
...

Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
...

Då gör vi en liten undersökning.

1) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan hur förhållandet hjärnvolym och kroppsvolym påverkar intelligensnivån hos olika människor?

2) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan människors olika skallformer eller hjärnformer (typ neandertal-, erectus eller t o m habilis-form som också vissa nu levande människor har) och intelligensnivån hos dessa människor?

3) Är ni med på att det som är avgörande för intelligens, kognitiva och sociala förmågor är hur hjärnan är uppbyggd, strukturerad, veckningen och funktionen snarare än vilken form den har och vilken volym den har i förhållande till kroppsvolymen?

Jag hoppas ju förstås att alla håller med mig även om det tar emot.
Jag önskar ju inte någon att hamna i rasbiologiträsket igen. För det ligger där och lurar hela tiden om vi inte är noggranna.
Ett exempel är ju artikeln som baylife länkade till nyligen. Äkta socialdarwinism finansierad med statliga medel.

stebe2
Citera
2013-11-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2

1) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan hur förhållandet hjärnvolym och kroppsvolym påverkar intelligensnivån hos olika människor?

2) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan människors olika skallformer eller hjärnformer (typ neandertal-, erectus eller t o m habilis-form som också vissa nu levande människor har) och intelligensnivån hos dessa människor?

3) Är ni med på att det som är avgörande för intelligens, kognitiva och sociala förmågor är hur hjärnan är uppbyggd, strukturerad, veckningen och funktionen snarare än vilken form den har och vilken volym den har i förhållande till kroppsvolymen?

Jag önskar ju inte någon att hamna i rasbiologiträsket igen. För det ligger där och lurar hela tiden om vi inte är noggranna.
Ett exempel är ju artikeln som baylife länkade till nyligen. Äkta socialdarwinism finansierad med statliga medel.

stebe2

Du verkar sjukt ovillig att svara på den fråga jag ställt i tre dagar nu: Finns det enligt dig något samband alls mellan våra överlägset stora hjärnor och vårt överlägsna intellekt, relativt andra primater? I motsats till dina frågor är detta faktiskt relevant för diskussionen om varför människor föds tidigare än andra primater. Svarar gärna på dina frågor sedan.
Citera
2013-11-13, 20:25
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Du verkar sjukt ovillig att svara på den fråga jag ställt i tre dagar nu: Finns det enligt dig något samband alls mellan våra överlägset stora hjärnor och vårt överlägsna intellekt, relativt andra primater? I motsats till dina frågor är detta faktiskt relevant för diskussionen om varför människor föds tidigare än andra primater. Svarar gärna på dina frågor sedan.

Det är jättestor skillnad på funktionen hos en aphjärna och en människohjärna.

Men det har i huvudsak att göra med andra orsaker än formen eller hjärnans volym i förhållande till kroppsvolymen.

Nu är det din tur.

stebe2
Citera
2013-11-13, 20:45
Medlem
hejsantests avatar
Citat:

Men det har i huvudsak att göra med andra orsaker än formen eller hjärnans volym i förhållande till kroppsvolymen.

Och vilka är dessa orsaker...
Citera
2013-11-13, 20:45
Medlem
Pads avatar
Citat:

stebe2

Eftersom en av dina paradgrenar är att vara väldigt luddig när det gäller huruvida du frågar om individer eller populationer/arter så måste jag nog ställa det som kontrollfråga först.

Pratar du om individer eller genomsnittlig storlek på hjärnan, och inkluderar du också de andra funktioner som hjärnan har hand om?

För mig känns det nämligen som om du snickrat ihop en finfin halmdocka i garaget som du hemskt gärna vill tejpa fast på folk som verkligen inte gjort sig förtjänta av det. Rasbiologi tror jag inte att någon enda person här har antytt ledde till något vettigt, men jag har noterat hur du nyttjat mer och mer tvivelaktiga debattmetoder på sista tiden, så jag borde väl egentligen inte vara förvånad.

Skall vi göra som så att vi tar det i kronologisk ordning? Jag lovar att svara dig efter att du först specificerat om du pratar om individer eller populationssnitt och svarat på de två frågor jag gett dig tidigare i tråden (det är väl inte mer än rimligt att du tar dem först innan du kan förvänta dig att jag ska ställa upp eller?)

Alltså, här kommer de igen om du glömt bort dem:

1) Tycker DU (alltså stebe, inte Gud eller så, jag skiter i hänvisningar till diverse religiösa skrifter i det här fallet) att det är ett ok beteende att låta alla världens kvinnor lida för något som Eva gjorde. Jag är alltså inte intresserad av dina hypoteser om Gud här, jag vill veta om det är förenligt med din syn på godhet.

2) Skulle en gibbon eller en människa klara ett maratonlopp på två ben bäst?
Senast redigerad av Pad 2013-11-13 kl. 20:50.
Citera
2013-11-13, 21:13
Medlem
Citat:
Det är jättestor skillnad på funktionen hos en aphjärna och en människohjärna.

Nu är det din tur.

stebe2

Vad menar du är den "jättestora skillnaden" mellan en människohjärna och en aphjärna i fråga om funktion? Rätt sensationellt för övrigt att du inte tror att det spelar någon som helst roll att vår hjärna är 4-5 gånger större och huserar 85 biljoner neuroner mot schimpansens knappa 7. Det är som att jämföra en tio år gammal fickräknare mot en ny iPad och säga att skillnaden i hårdvara inte spelar någon roll för funktionen, utan att allt handlar om hur optimerad mjukvaran är.

Vad gäller dina frågor så är svaret "nej", jag tror inte att det finns något större samband mellan hjärnvolym och intelligens hos moderna människor. Andra faktorer spelar som du säger större roll. Mellan en schimpans och en människa så pratar vi dock om helt olika fysiologiska förutsättningar.

En liknelse skulle kanske vara att om man såg tre personer på gatan, en som var 105 cm lång, en som var 208 cm lång och en som var 209 cm lång så skulle jag relativt säkert kunna säga att de två långa personerna har bättre förutsättningar att bli bra basketspelare än den som var väldigt kort. Däremot tror jag andra faktorer än längden spelar större roll mellan de två långa individerna.
Citera
2013-11-13, 21:19
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Eftersom en av dina paradgrenar är att vara väldigt luddig när det gäller huruvida du frågar om individer eller populationer/arter så måste jag nog ställa det som kontrollfråga först.

Pratar du om individer eller genomsnittlig storlek på hjärnan, och inkluderar du också de andra funktioner som hjärnan har hand om?

För mig känns det nämligen som om du snickrat ihop en finfin halmdocka i garaget som du hemskt gärna vill tejpa fast på folk som verkligen inte gjort sig förtjänta av det. Rasbiologi tror jag inte att någon enda person här har antytt ledde till något vettigt, men jag har noterat hur du nyttjat mer och mer tvivelaktiga debattmetoder på sista tiden, så jag borde väl egentligen inte vara förvånad.

Skall vi göra som så att vi tar det i kronologisk ordning? Jag lovar att svara dig efter att du först specificerat om du pratar om individer eller populationssnitt och svarat på de två frågor jag gett dig tidigare i tråden (det är väl inte mer än rimligt att du tar dem först innan du kan förvänta dig att jag ska ställa upp eller?)

Alltså, här kommer de igen om du glömt bort dem:

1) Tycker DU (alltså stebe, inte Gud eller så, jag skiter i hänvisningar till diverse religiösa skrifter i det här fallet) att det är ett ok beteende att låta alla världens kvinnor lida för något som Eva gjorde. Jag är alltså inte intresserad av dina hypoteser om Gud här, jag vill veta om det är förenligt med din syn på godhet.

2) Skulle en gibbon eller en människa klara ett maratonlopp på två ben bäst?

0) Jämför som jag frågar skillnaden mellan olika individer bland människor eller olika folkgrupper som kanske har ett "populationssnitt" jämfört med andra folkgrupper som har ett annat populationssnitt på hjärnvolymen eller skallformen.

1) Jag har ju svarat dig utifrån olika synvinklar ett antal gånger nu. Men du kanske har missat dessa inlägg. Jag kopierar det senaste från #6449.

"Angående Guds förutsägelse efter syndafallet att kvinnan hädanefter skulle föda sina barn med smärta. Detta hör alltså ihop med att människan gick miste om paradiset och istället fick tillbringa sin tillvaro i en värld som var i den ondes våld istället för under Guds beskydd. Om Gud hade ett syfte med denna smärta eller om det är en konsekvens av att världen är i den ondes våld återstår att diskutera och filosofera kring."

2) Jag gissar på människan men beroende på underlag, klimat och temperatur kanske jag kan ha fel. Giggons ser ganska spänstiga ut när de studsar fram på snedden.

Är det bra så? Eller var det nåt mer innan du kan svara på mina frågor i undersökningen?

stebe2
Citera
2013-11-13, 21:25
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Och vilka är dessa orsaker...

T ex veckningen eller antalet "kopplingar" eller "anslutningar" mellan olika delar och samspelet mellan olika delar av hjärnan.

stebe2
Citera
2013-11-13, 21:36
Medlem
Citat:
T ex veckningen eller antalet "kopplingar" eller "anslutningar" mellan olika delar och samspelet mellan olika delar av hjärnan.

stebe2

Nu börjar det bli intressant. Vilken roll spelar veckningen, menar du och vad är 'syftet' med den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in