Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Då gör vi en liten undersökning.
1) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan hur förhållandet hjärnvolym och kroppsvolym påverkar intelligensnivån hos olika människor?
2) Finns det eller finns det inte någon koppling mellan människors olika skallformer eller hjärnformer (typ neandertal-, erectus eller t o m habilis-form som också vissa nu levande människor har) och intelligensnivån hos dessa människor?
3) Är ni med på att det som är avgörande för intelligens, kognitiva och sociala förmågor är hur hjärnan är uppbyggd, strukturerad, veckningen och funktionen snarare än vilken form den har och vilken volym den har i förhållande till kroppsvolymen?
Jag hoppas ju förstås att alla håller med mig även om det tar emot.
Jag önskar ju inte någon att hamna i rasbiologiträsket igen. För det ligger där och lurar hela tiden om vi inte är noggranna.
Ett exempel är ju artikeln som baylife länkade till nyligen. Äkta socialdarwinism finansierad med statliga medel.
stebe2
Eftersom en av dina paradgrenar är att vara väldigt luddig när det gäller huruvida du frågar om individer eller populationer/arter så måste jag nog ställa det som kontrollfråga först.
Pratar du om individer eller genomsnittlig storlek på hjärnan, och inkluderar du också de andra funktioner som hjärnan har hand om?
För mig känns det nämligen som om du snickrat ihop en finfin halmdocka i garaget som du hemskt gärna vill tejpa fast på folk som verkligen inte gjort sig förtjänta av det. Rasbiologi tror jag inte att någon enda person här har antytt ledde till något vettigt, men jag har noterat hur du nyttjat mer och mer tvivelaktiga debattmetoder på sista tiden, så jag borde väl egentligen inte vara förvånad.
Skall vi göra som så att vi tar det i kronologisk ordning? Jag lovar att svara dig efter att du först specificerat om du pratar om individer eller populationssnitt och svarat på de två frågor jag gett dig tidigare i tråden (det är väl inte mer än rimligt att du tar dem först innan du kan förvänta dig att jag ska ställa upp eller?)
Alltså, här kommer de igen om du glömt bort dem:
1) Tycker DU (alltså stebe, inte Gud eller så, jag skiter i hänvisningar till diverse religiösa skrifter i det här fallet) att det är ett ok beteende att låta alla världens kvinnor lida för något som Eva gjorde. Jag är alltså inte intresserad av dina hypoteser om Gud här, jag vill veta om det är förenligt med din syn på godhet.
2) Skulle en gibbon eller en människa klara ett maratonlopp på två ben bäst?