2013-11-13, 01:27
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
För urvalet handlar det ju bara om att så snabbt som möjligt få så många barn som möjligt som överlever till könsmogen ålder.

Tillräckligt många barn duger alldeles utmärkt. Det kan till och med vara bra att inte få för många, om det innebär att de i sin tur får svårare att ta hand om sina ungar, t ex om det råder brist på föda.

Citat:
Det optimala måste ju vara att kunna välja att vid behov gå på två ben och om man behöver smyga eller gömma sig i gräset gå på alla fyra för att inte röja sin position för fiender eller rovdjur. Att snabbt och säkert kunna klättra högt upp i träd borde också ha fortsatt att vara en förmåga värd att ha kvar. Och det finns ingen anledning att ge upp den för att kunna gå bättre eller för att kunna bli smartare.

Jag kunde ha svurit på att du fått flertalet svar i den här tråden som innehåller ordet suboptimalt, och förklaringar till varför det räcker. Är det verkligen någon här som accepterar utvecklingsläran som fått dig att tro att de tror att den är en garanti för ur människors "med sunt förnuft" synvinkel optimala organismer?
Citera
2013-11-13, 01:39
Medlem
Citat:
Men vilka är vinsterna med att födas med en så oanvändbar hjärna och ha bristfällig motorik och kroppsfunktioner?stebe2

Jag tror att det KAN ha nämnts tidigare i tråden, men vinsterna ligger i överlevnadschanserna för modern.

Citat:
Och varför ska det behöva ta så lång tid innan ungen kan överleva på egen hand?

Att bygga något bra tar tid, speciellt något så avancerat som en mänsklig hjärna. Om du hade klart för dig alla processer vi talar om så skulle du kanske snarast vara imponerad av hur fort det faktiskt går.

Citat:
Varför skulle det inte vara bättre att födas med mer hjärna som klarar de nödvändiga funktionerna för att sköta motorik och kroppsfunktioner samt instinkter och beteenden för att snabbare kunna överleva på egen hand.

Det vore bättre, men i människans fall är det helt enkelt inte möjligt. Väldigt få djurarter föds för övrigt redo att överleva på egen hand - definitivt inga däggdjur (per definition). Lejonungar ammar tills de är 2-3 år gamla.

Citat:
För urvalet handlar det ju bara om att så snabbt som möjligt få så många barn som möjligt som överlever till könsmogen ålder.

Snabb reproduktion och stor avkomma är inte de enda evolutionära strategierna. I sådana fall hade vi inte stått oss speciellt väl mot de flesta andra arterna. En bidrottning lägger över 1 miljon ägg under sin livstid (3-4 år) medan de flesta däggdjur investerar resurserna på enbart ett fåtal ungar. Båda strategierna har visat sig framgångsrika för sina respektive nischer.

Citat:
Det optimala måste ju vara att kunna välja att vid behov gå på två ben och om man behöver smyga eller gömma sig i gräset gå på alla fyra för att inte röja sin position för fiender eller rovdjur. Att snabbt och säkert kunna klättra högt upp i träd borde också ha fortsatt att vara en förmåga värd att ha kvar. Och det finns ingen anledning att ge upp den för att kunna gå bättre eller för att kunna bli smartare.

stebe2

Ännu bättre vore det förstås om man dessutom kunde flyga, eller göra sig osynlig. Jag skulle nog vilja påstå att människan visst behållit förmågan att klättra i träd och att vi förmodligen är ungefär lika bekväma att klättra omkring i träd som apor är att röra sig långa sträckor på marken. Det finns dock vissa anatomiska konflikter och det går inte att optimera kroppen för precis allt.

Du får det att låta som om vi en dag bestämde oss för att börja leva på marken och "ge upp" vår förmåga att klättra i träd. I praktiken fungerar det förstås inte så. Av någon anledning så blev den nya livsstilen fördelaktig för oss - en populär teori är som sagt att Afrika blev varmare och det blev glesare mellan träden. Anpassningen till ett liv på marken kanske blev en fråga om överlevnad för vissa populationer.
Citera
2013-11-13, 01:53
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Men om honorna har instinkten att hanar med kort smidig stjärt är bäst att para sig med blir det inga stora vackra stjärtfjädrar.

Det är helt riktigt. Nu har ju dock påfågelhöns en annan preferens. Om inte människan hade uppstått hade inte människan uppstått. Andra fågelhonor föredrar förmodligen hanar med mindre stjärt, men de är inte påfåglar. Hänger du med?

Ändring: stavfel och tillägg.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-11-13 kl. 02:08.
Citera
2013-11-13, 01:57
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Mutationerna måste alltså samtidigt som man muterar fram en långsamt förändrande information som kodar för allt längre stjärtfjädrar med allt vackrare, mer exakt och komplext mönster samtidigt i samma takt råka mutera fram information hos honorna så att deras parningsinstinkter föredrar killar med lång otymplig men vacker stjärt framför killar med kort smidig stjärt.

Tänk dig en situation där hönsen av någon anledning utvecklar en preferens för t ex längre stjärtfjädrar till att börja med, och där det samtidigt finns en viss variation av längden på tupparnas stjärtfjädrar. Vilken egenskap hos tupparnas stjärtfjädrar skulle du då tänka dig premieras av det sexuella urvalet?

Tillägg: Eller handlar det här om att "trixit" betyder ej befintligt, som i att det bara är mutationer som kan orsaka förändringar i populationer, och att ingen typ av naturligt (t ex sexuellt) urval existerar?
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-11-13 kl. 02:01.
Citera
2013-11-13, 01:58
Medlem
Citat:
"...Men den lösningen har tydligen inte uppkommit..."

Den lösningen behövde inte uppkomma den fanns ju redan men valdes tydligen bort av urvalet.
Nej, så vitt jag vet har den inte uppkommit. Inte med lika bra hjärna i slutänden.

Citat:
Vad det gäller hjärnan så är struktur och funktioner viktigare än själva storleken.
Håller du med mig om detta?
Det kan jag inte avgöra.

Citat:
Eller tror du fortfarande som flera andra här i tråden att intelligensnivån hos olika människor beror på hjärnans volym i förhållande till kroppsvolymen?
Det har jag inte trott, och jag har faktiskt inte sett någon i tråden som sagt något sådant. Vem är det som sagt något sådant?

Citat:
Några verkar t o m tro att formen på skallen eller hjärnan skulle kunna avgöra intelligensnivån hos olika människor. År det något som även du tror?
Nej. Jag har inte heller sett att någon annan i tråden tror detta.

Frenologi är ju pseudovetenskap, vet du inte det?
Citera
2013-11-13, 01:58
Medlem
Citat:
Du har väl ett i ribbkrysset. Pad, Mick.3 och Davve svajar och är otydliga med vad dom menar och vågar inte ge raka svar.

Men ni har alla svårt att ta till er att intelligensen inte har med formen eller storleken på olika hjärnor (inte ens i förhållande till kroppsvolym) utan på hur hjärnan är uppbyggd, strukturerad och fungerar.

stebe2

..så då väljer du att placera bollen mitt i mål, för att det blir roligare så antar jag. Vad är poängen med att tillskriva andra åsikter de faktiskt inte uttryckt, om man får fråga?

Jag har aldrig ens sagt att det skulle finnas en svag korrelation mellan hjärnstorleken hos olika människor och intelligens, ändå väljer du att vrida till det hela vägen till att jag skulle anse att människors intelligens är direkt proportionerlig till deras skallstorlek (korrigerat för kroppsstorlek - tack, vad bussigt). Sedan avslutar du med en antydning om att jag skulle hysa åsikter i stil med rasbiologiska teorier från förra århundradets början. Jag antar att det placerar dig på den goda sidan i debatten. Väldigt snyggt, väldigt kristet.

Du har för övrigt fortfarande inte svarat på min fråga: Anser du att det finns något samband alls mellan människans överlägset stora hjärna och våra överlägsna kognitiva förmåga (relativt andra primater)?
Senast redigerad av rosebud 2013-11-13 kl. 02:00.
Citera
2013-11-13, 02:07
Medlem
Citat:
Du har väl ett i ribbkrysset. [...], Mick.3 och [...] svajar och är otydliga med vad dom menar och vågar inte ge raka svar.
Nu får du faktiskt ta och skärpa till dig. Du kan inte ta din egen oförmåga att förstå de svar du får som intäkt för att påstå vad helst som råkar falla dig in.

Vänligen peka ut var jag har "svajat" och varit "otydlig".

Om jag får gissa så handlar det snarare om att svaret flög någon meter ovanför ditt huvud och inte lämnade några spår hos dig överhuvudtaget, inte ens i frisyren. Antingen det, eller också är du rejält intellektuellt ohederlig.

Med tanke på den tro du gett uttryck för tidigare så hoppas jag för din egen skull att det är det förra.
Senast redigerad av Mick.3 2013-11-13 kl. 02:33.
Citera
2013-11-13, 02:27
Medlem
Citat:
Men vilka är vinsterna med att födas med en så oanvändbar hjärna och ha bristfällig motorik och kroppsfunktioner?

För att hjärnan behöver växa och mogna en hel del efter födseln för att bli riktigt bra. Riktigt bra hjärnor är det stor vits med.

Citat:
Varför skulle det inte vara bättre att födas med mer hjärna som klarar de nödvändiga funktionerna för att sköta motorik och kroppsfunktioner samt instinkter och beteenden för att snabbare kunna överleva på egen hand.
För femtielfte gången: Det är en avvägning mellan effektiv tvåbent gång och hjärnstorlek vid födseln. Det är sämre att ha "mer" hjärna vid födseln eftersom den då är så stor att modern inte kan ha effektiv tvåbent gång.

Citat:
Jodå, det finns anledning att ge upp sånt som kräver energi att underhålla och inte ökar fitness mer än vad den större energiåtgången minskar den. Det finns också anledning att öka effektiviteten i tvåbent gång/löpning om detta totalt ger mer fitness än vad det nu var som behövde överges för att öka effektiviteten i tvåbent gång/löpning. Exempelvis så var det med all säkerhet bättre att få längre ben trots att detta minskar klätterförmågan och effektiviteten i fyrbenthet.
Citera
2013-11-13, 07:50
Medlem
Pads avatar
Citat:
Men vilka är vinsterna med att födas med en så oanvändbar hjärna och ha bristfällig motorik och kroppsfunktioner?

stebe2

Teflonmannen förnekar sig inte utan låtsas som att de svar han fått på ovanstående frågor aldrig existerat utan frågar dem en gång till. Helt ärligt, tror du att det är någon här som inte ser vad du gör? Fattar du inte att det här är EXAKT vad jag och Mick gjorde oss lustiga över?

Att du pratar om att "ge upp" förmågor visar med all önskvärd tydlighet att du är kvar vid din önskelista. Släpp den, det funkar inte så.

Det optimala beror på var du befinner dig, vad din naturliga miljö är. Tror du att en människa eller en gibbon skulle vara bäst på att springa ett maratonlopp upprätt på två ben? Det är en ärlig fråga som jag förväntar mig ett svar på för att se om du är mottaglig för någon slags argument bortanför din egen av religionen uppdiktade världsbild. Du kan svara på den samtidigt som du svara på om du personligen tycker att det är ett ok beteende att låta alla världens kvinnor lida för något som Eva gjorde. Du verkar undvika den frågan också tycker jag, för jag har för mig att jag ställt den förr utan att få något svar.
Citera
2013-11-13, 07:58
Medlem
Pads avatar
Citat:
Du har väl ett i ribbkrysset. Pad, Mick.3 och Davve svajar och är otydliga med vad dom menar och vågar inte ge raka svar.

stebe2

Sluta ljug stebe, Jesus gillar inte sånt.
Citera
2013-11-13, 16:41
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ditt argument är alltså kort sagt:
"Därför"

stebe2

Ja. Din fråga var ju "varför?" Och det enda vettiga svaret på på "varför" evolutionen tagit en viss riktning är ju därför. Det finns ingen plan, inget framåtsyftande, över huvudtaget.

Jag inser att detta är kontraintuitivt för vår natur eftersom våra hjärnor är konstruerade på ett sätt som gör att vi alltid försöker finna samband och mening, även i fullständigt slumpmässiga system.

"Naturen" stannar inte upp och funderar - "Borde jag tillverka större huvud åt människorfoster? Är det smart? Kommer jag att riskera människohonornas liv vid varje födsel?"

Det funkar inte så. En intelligent skapare skulle väl rimligen försöka att på förhand konstruera sin skapelse så att den i så hög grad som möjligt fullföljde syftet, men inte i verkligheten.
Citera
2013-11-13, 18:31
Medlem
526s avatar
Varför utvecklas överhuvudettaget komplexitet om allt ändå bara handlar om att överlevnad och fortplantning.
Är inte encelliga virus bäst på att överleva?
Senast redigerad av 526 2013-11-13 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in