Citat:
Ursprungligen postat av
Mick.3
Jag förstår att du gärna vill tro att man mest gissar och spekulerar. Och det handlar förvisso om gissningar och spekulationer - men då såna som bygger på tämligen goda kunskaper om vad som kom före och vad som kom efter. De är alltså inte utan grund.
Du kanske skulle försöka ta del av de bästa förklaringarna snarare än de mindre begåvade?
Om det var så så har vi uppenbarligen återfått denna förmåga på senare tid.
Du har tydligen inte förstått mitt argument. Ska jag ta det igen?
Ja, eftersom strukturerna i deras hjärnor är ganska lika.
Inte så vitt vi kan avgöra, iallafall. Annat än i extremfall.
Är du säker på att du förstår dem?
Energi var nog en bristvara ibland. De som behövde mer än nödvändigt hade sämre fitness vid bristsituationer. Behöver man inte kunna klättra i träd så är det en onödig energiutgift att underhålla muskulatur för det.
Det hade förmodligen varit bra. Men den lösningen har tydligen inte uppkommit.
Nja, som jag sa så gissar jag på sexuellt urval - det vill säga att de som hade mindre hår var mer attraktiva partners. Men visst kan effektiv avkylning ha spelat in också, det vet jag inte. Hästar är dock mycket uthålliga och bra på att svettas utan att vara helt utan päls, det är därför jag tror mer på sexuellt urval.
Det spelar ingen roll på hur många punkter något är sämre (eller bättre) - det som är avgörande är huruvida det ger reproduktionsframgång eller inte. Det är därför som sexuellt urval kan åstadkomma så märkliga saker som t ex påfågelns stjärtfjädrar eller babianens nos trots att de är tämligen värdelösa till något annat än just att locka partners och på det hela taget måste vara rätt opraktiska.
Och innan påfågelns allt längre och vackrare stjärtfjädrar leder till någon reproduktionsframgång så måste även instinkterna för kraven hur en bra hanne skall se ut råka att ändras i samma riktning hos honan.
Sexuellt urval är trixit.
"...Men den lösningen har tydligen inte uppkommit..."
Den lösningen behövde inte uppkomma den fanns ju redan men valdes tydligen bort av urvalet.
Vad det gäller hjärnan så är struktur och funktioner viktigare än själva storleken.
Håller du med mig om detta?
Eller tror du fortfarande som flera andra här i tråden att intelligensnivån hos olika människor beror på hjärnans volym i förhållande till kroppsvolymen?
Några verkar t o m tro att formen på skallen eller hjärnan skulle kunna avgöra intelligensnivån hos olika människor. År det något som även du tror?
stebe2
stebe2