2013-11-02, 14:55
Medlem
MrWeedbergs avatar
Förlåt om jag bumpar upp denna tråden, men helt plötsligt kände jag för att dela med mig av ett recept jag har. Detta gjorde jag för två personer. Blev ganska lagom har jag för mig.
Kommer inte ihåg exakta mått, men ungefär.

300 gram nötfärs.
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
300 gram krossade tomater
1 köttfond-du-chef (knorr)
ca 1-2 dl thai sweet chilisås
Färsk basilika, grovt hackad.
Oregano
1 Lagerblad
Salt
Peppar

Köttfärsen ska brynas lätt i smör. Sedan tillsätts lök och en vitlöksklyfta. Ge köttfärsen färg helt, men inte för mycket. Häll över tomatsås och sweet chili och pressa ner den andra vitlöksklyftan, samt lägg i lagerbladet. Låt puttra ett par minuter och tillsätt sedan köttfonden. Låt puttra ytterligare några minuter innan basilika och oregano blandas ner. Krydda med salt och peppar.
Servera med färsk pasta och tomat, färsk och/eller skivad och gratinerad med ost i ugn.

Mängden sweet chili kan bestämmas efter hur mycket man vill ha. Mer om man inta har så mycket basilika och oregano tycker jag.
En god köttfärssås ska ha köttfärs och tomat som huvudingredienser. Den ska gärna vara lite röd av tomatsås. Extra vatten ska inte i, behövs mer vätska kan man tillsätta mer tomatsås.
Citera
2013-11-13, 06:51
Bannlyst
Jag brukar variera och testa nytt hela tiden. Har egentligen aldrig fått en köttfärssås som smakar illa. Testat en kryddig och torr variant med oregano och annat gott, även en sötare med sweet chili. Personliga favoriten är när man har bacon och kantareller i, gärna en skvätt grädde. Här är två av recepten jag brukar köra med och båda är väldigt omtycka av nära och kära.

1). Nötfärs, krossade tomater, kalvfond, svartpeppar, salt, oregano, hönsbuljong, rödvin, rödlök, röd paprika, ketchup, vitlök, socker och morötter.

2). Blandfärs, kalvfond, svartpeppar, bacon, lök, champinjoner, grädde, soja, ketchup, kantareller och vitlök.

Variationen är oändlig. Kalvfärs funkar även finfint. Första receptet brukar jag köra lite längre kok på. Smakar nästan som köttfärsen som blev serverad i skolan i yngre dar.
Citera
2013-11-13, 10:22
Medlem
EastClintfoods avatar
Finsk köttfärssås kanske låter udda för en del av er men smakar riktigt gott, en av mina barndomsfavoriter:

https://www.flashback.org/t328819
Citera
2013-11-13, 14:17
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
I min familj har man aldrig lagat köttfärssås på krossade tomater, utan alltid en betydligt matigare version med matlagningsgrädde. En smaksak givetvis, men jag tycker tack vare detta inte att en "ordinär" köttfärssås är särskilt god.

Gör ungefär såhär (måtten är ungefärliga):

Steker 500gr blandfärs hårt och delar upp det så att det blir "smuligt". I med en halv grovt hackad lök, en pressad vitlöksklyfta (eller två om man vill ha kraftigare vitlökssmak), samt en paprika. Paprikan kan med fördel bytas ut mot 3-4 skivade champinjoner för en kraftigare måltid som passar höst och vinter! När löken börjar bli mjuk så slår jag över 5dl matlagningsgrädde, 1,5-2dl chilisås, ca 1dl ketchup och 2-3msk kinesisk mushroom soy. Krydda med svartpeppar, vitpeppar, paprikapulver och om det behövs mer hetta - cayennepeppar.

Ät och njut! Räcker till 4 personer, även om man är stor i maten

Om en vill ha en mindre fet version är lätt-creme fraiche riktigt sjyst att ha i! Tycker att så mycket grädde ibland kan ge en, hör och häpna, alldeles för gräddig smak.

500 G nötfärs
1 Gul lök
1 kruka koriander
2 dl vitt, tort vin
2 förpackningar krossade tomater
3 vitöksklyftor
1 Köttbuljong
1 Morot
1-2 Tomater

Hacka löken, tomaten moroten grovt, stek sedan moroten och löken i vitlök, salt, peppar och koriander. Stek nötfärsen, varpå du sedan häller i de krossade tomaterna, vitt vin, saltar och pepprar. Sedan i med buljongtärningen och tomaterna. Vill en ha lite gräddigare variant är creme fraiche väldigt gott att ha i.

Koriandern kan bytas ut mot t.ex. färsk basilika eller färsk rosmarin. Serveras med parmesan.
Citera
2013-11-13, 15:31
Medlem
christerys avatar
Nån som testat på enbart finhackat fläsk (ev. fläskfärs) eller räknas det mera som ragu eller nåt.

Dvs att inte använda nöt alls, ingen blandfärs utan griskött. Finns det ett bra recept på det eller måste det vara nöt med för att det ska bli bra.

Har ju själv kört med älgfärs och det fungerar men blir aningen torrare (om man inte kompenserar för det) och smakar vilt. Älgfärs till köttfärssås gillar jag nog mer än blandfärsen som jag tycker duger till tacos.

Finns inget recept, det är lök, grädde, smör till stekning (olja funkar åxå, eller bregott), nåt krossat enbär om jag är på det humöret, älgfärs såklart och svamp (hittar jag några fina soppar så duger dom bra) soya brukar jag åxå ha i och ibland tomatpuré med vitlök (på tub). Sen smakas det av och duttas i lite vad jag hittar. S&P efter smak, after death åker med ibland om det bara är jag som ska äta. Sen åker det ibland ner lite tärnat bacon/sidfläsk för att få det lite fetare om jag har det.

krossade tomater tycker jag gör den för blöt, man får ju sjuda den i timmar innan den blir lagom fast som jag vill ha den om man håller på att slänga ner en burk sånt.

Riven morot har jag inte i, det ger inte nåt till såsen utan är mer som utfyllnad vad jag upplevt.
Citera
2013-11-13, 16:21
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nån som testat på enbart finhackat fläsk (ev. fläskfärs) eller räknas det mera som ragu eller nåt.

Dvs att inte använda nöt alls, ingen blandfärs utan griskött. Finns det ett bra recept på det eller måste det vara nöt med för att det ska bli bra.

Har ju själv kört med älgfärs och det fungerar men blir aningen torrare (om man inte kompenserar för det) och smakar vilt. Älgfärs till köttfärssås gillar jag nog mer än blandfärsen som jag tycker duger till tacos.

Finns inget recept, det är lök, grädde, smör till stekning (olja funkar åxå, eller bregott), nåt krossat enbär om jag är på det humöret, älgfärs såklart och svamp (hittar jag några fina soppar så duger dom bra) soya brukar jag åxå ha i och ibland tomatpuré med vitlök (på tub). Sen smakas det av och duttas i lite vad jag hittar. S&P efter smak, after death åker med ibland om det bara är jag som ska äta. Sen åker det ibland ner lite tärnat bacon/sidfläsk för att få det lite fetare om jag har det.

krossade tomater tycker jag gör den för blöt, man får ju sjuda den i timmar innan den blir lagom fast som jag vill ha den om man håller på att slänga ner en burk sånt.

Riven morot har jag inte i, det ger inte nåt till såsen utan är mer som utfyllnad vad jag upplevt.

För inte så längesen hade man hackat fläsk i småbitar som man lät steka ihop med lök och vitlök, lite svamp, soya och peppar, hade nog i nåt buljongtärning och spädde röran med grädde som man sedan hade i lite maizena.. Det blev helt okej för att vara så basic.
Citera
2013-11-13, 17:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
För inte så längesen hade man hackat fläsk i småbitar som man lät steka ihop med lök och vitlök, lite svamp, soya och peppar, hade nog i nåt buljongtärning och spädde röran med grädde som man sedan hade i lite maizena.. Det blev helt okej för att vara så basic.

Jo, jag hade tänkt i dom banorna men fick vibbar på hackat stekt fläsk i löksås, undrade om det blev som en fläskfärssås eller vad man nu skall kalla det. Maizenan+grädde kan ju vara lösningen, får lägga tipset på minnet.
Citera
2013-11-13, 17:21
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jo, jag hade tänkt i dom banorna men fick vibbar på hackat stekt fläsk i löksås, undrade om det blev som en fläskfärssås eller vad man nu skall kalla det. Maizenan+grädde kan ju vara lösningen, får lägga tipset på minnet.

Jo, om du har i lite tomatpuré så tror jag det skulle bli lite mer smakrikt. Men, det jag lagade kan ses som grund till "köttfärssås" som man kan krydda lite extra efteråt så att det passar ens smaklökar
Citera
2014-02-12, 01:03
Medlem
Gjorde en lite annorlunda köttfärssås idag än vad jag brukar, men jag tycker den var riktigt mumsig!

Stek 2x stora hackade gullökar och skivade champinjoner i stor gryta
Vänta lite, ha sen i ca 500g köttfärs
Krydda med salt, vitpeppar, 4x pressade vitlöksklyftor, soja
Stek tills köttfärsen inte är rosa (sojan försvårar detta lite..)
Ha i ca 1 liter krossade tomater
Krydda med muskot, mejram, basilika, sambal oelek
Vänta lite, ha sen i 3x pressade vitlöksklyftor och balsamvinäger
Vänta lite, ha sist i crème fraiche

Blev gott!
Senast redigerad av trekantshatt 2014-02-12 kl. 01:34.
Citera
2014-02-17, 14:59
Medlem
Hur ska jag göra min Köttfärsås mer smakrik?

Har ett problem

jag älskar Köttfärsås men får aldrig till den som jag vill, den blir alltid antingen väldigt smaklös, eller för mycke tomatsmak eller köttfärs smakaktig. antar jag failar på kryddningen ?

Använder följande Blandfärs 500 gram, lite morötter som jag river i, Grön paprika, tomat pure samt krossade tomater, lite soya och 2.5 dl grädde salt och peppar. Idag ska jag även testa lite Bacon i.

känner mig riktigt Noobig som inte kan få till en jävla köttfärsås utan måste be flashback om hjälp.
Tänker inte sitta med en smaklös skit idag utan nu får ni fan ta å ge mig instuktioner, eller kanske något mer kryddtips.

och inga glåpord eller onda kommentarer. En köttfärsås är inte värd att smaka skit. så det är upp till oss att få tillbaka dess värdighet!
Citera
2014-02-17, 15:01
Medlem
cayennepeppar is the shit, lite sambal är också bra och tabasco
Citera
2014-02-17, 15:01
Medlem
dePauls avatar
Är det en svenne-köttfärs eller Bolognese du är ute efter?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in