• 1
  • 2
2006-05-17, 18:40
Medlem
Har letat länge efter detta recept. Under mina yngre dagar vart jag ofta bjuden på detta hos mina kompisar med finskt påbrå. Det var inte som våran köttfärssås utan mer som någon form av (brunsås?) istället för tomatsås. Har lyckats hitta ett recept på finska dock. Om någon kanske kan översätta det eller känner igen min beskrivning av såsen och kan berätta hur man gör den.

Tack på förhand.

JAUHELIHAKASTIKE
400-600 g jauhelihaa
1 sipuli
n. 3 valkosipulin kynttä
1 tlk tomaattipyrettä
2 dl ruokakermaa
1 rkl jauhoja
1 tl suolaa
1 tl mustapippuria
½ tl valkopippuria
1 rkl paprikajauhetta
ripaus cayennepippuria
Lisukkeeksi pastaa
Silppua sipuli pieniksi palasiksi ja kuori valkosipulin kynnet. Kuullota sipuleita paistinpannussa, kunnes ne ovat pehmeitä. Voit lisätä 1 rkl sokeria sipulien päälle, jos haluat. Lisää pannuun jauheliha, ja ruskista se. Mausta jauheliha suolalla, pippureilla ja paprikajauheella. Käännä levyä pienemmälle. Lisää jauhot ja sekoita ne jauhelihan sekaan. Lisää ruokakerma. Huuhtele kermapurkista loput kermat vedellä (½ - 1 dl). Lisää tomaattipyree, ja anna hautua sen aikaa, kun keität pastan. Hyvää ruokahalua!
Citera
2006-05-17, 19:09
Medlem
dayms avatar
Ingen hödare på finska men;

400-600 g köttfärs
1 lök
3 vitlöksklyftor
1 tsk tomatpuré
2 dl matlagningsgrädde
1 msk mjöl
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
½ tsk vitpeppar
1 msk paprikapulver
nypa cayannepeppar
Pasta (4 pers)
Hakka löken och skala vitlöken. Stek löken tills det är mjukt. Du kan tillsätta 1msk socker till löken om du vill. Häll på köttfärsen och bryn den. Krydda med salt, peppar och paprikapulver. Häll på mjölet och blanda in den i köttfärsen. Tillsätt grädden. Skölj ur sista grädden ur paketet med vatten (½ - 1 dl). Häll på tomatpuré, och låt stå och puttra på svag värme tills du har kokat klart pastan. Smaklig måltid!
Citera
2006-05-17, 19:14
Medlem
Tack så mycket
Citera
2006-05-17, 19:18
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michel Myers
Tack så mycket

tack själv, måste testas, tror jag med ätit den här formen av köttfärssås i mina yngre dagar, brun och mycket mer trögflytande än såsen i "svensk" fattning.
Citera
2006-05-17, 19:22
Låter gott! Cayennpeppar är underskattat i matlagning, lite mycket grädde kanske kan dryga ut de med lite mjölk. Det är helt rätt att använda mjöl istället för maizena. Kanske en bulljong i också?
Citera
2006-05-17, 19:23
Medlem
HellOils avatar
Receptet är fake, det måste vara svenskt eller nån annan nationalitet. Alla vet att den enda "krydda" som existerar i finland är salt och koskenkorva. Det är erkännt att det finska köket är snäppet tråkigare och smaklösare än det brittiska köket.

Ett land som uppfinner "morotslåda" som en delikatess borde strykas från den kulinariska kartan.
Citera
2006-05-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daym
tack själv, måste testas, tror jag med ätit den här formen av köttfärssås i mina yngre dagar, brun och mycket mer trögflytande än såsen i "svensk" fattning.

Samma här har säkert inte ätit det på nästan 10 år. Ska nog slänga ihop en imorgon och se hur det blir
Citera
2006-05-17, 21:29
Medlem
Jo, det är riktigt gott. Min mamma rationaliserade bort grädden och hade mjölk i stället. Visste inte att det var ett finskt recept, däremot har jag bara ätit den hemma, aldrig någon annanstans.
Citera
2006-05-17, 22:23
Medlem
under min barndom var maletköttsås helt enkelt stekt köttfärs i brunsås, som serverades med potatis, mos eller pasta. Hur svenskt är det för övrigt med tomatsås när man pratar om köttfärssås? Frågar du din mormor skulle hon knappast prata om tomatsåsen från sin barndom Eller har jag helt fel?
Citera
2006-05-18, 10:54
Medlem
Belldozers avatar
Jag har käkat en köttfärssås som är väldigt lik receptet ovan sedan jag var liten, helt klockren i kombination med Gammaldags Idealmakaroner =)
Citera
2006-07-12, 19:07
Medlem
dayms avatar
Ja då fick man receptet testat också, och det är helt himmelskt gott, åt det tillsammans med makaroner.
Citera
2006-07-12, 19:09
Medlem
DevilsGirls avatar
Min släkt i finland gjorde en liknande sås men de hade alltid i bacon också... Det är mums..

Inte mycket bara så det ger extra smak...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in