Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Så kan man tycka. Själv är jag nog inte så arrogant att jag avfärdar människors orsak att tro saker som automatiskt dåliga, oavsett om de tror på Gud, på att socialdemokraterna skulle sköta ekonomin, på att AIK vinner Allsvenskan etc.
Varemot 'arguments from authority', strawmen, argumentationsfel och offerkoftan är legitima delar av "anledningen att tro på en 'gud'; men inte "arrogans".
Citat:
Inte nödvändigtvis. Däremot tycker jag det är ganska korkat att alltid attackera alla som inte tror som man själv.
Det beror på om dessa troende i sin tur är invasiva och inte själva kan skilja på personlig tro och objektiva fakta.
Citat:
Som jag redan skrev fattar folk hela tiden "ologiska" beslut i skötseln av sin ekonomi, i sina personliga relationer, i sina jobb etc. Också om vi antar att någon verkligen vet hur verkligheten fungerar, och förklarar det åt folk, så struntar de i det. Jag tror inte rökare är omedvetna om att de kraftigt ökar sin cancer-risk och sin risk för hjärtsjukdomar, men ändå slutar de inte. Inte bara det, mängder av människor börjar röka varje år trots att de är medvetena om denna verklighet, för att bara ta ett exempel.
Falsk analogi. Dysfunktionalitet av den typ du beskrivar är inte jämförbart med den typ av 'arguments from ignorance' du .... med flera teister ..... försökar smussla in i subjektiv/objektiv-förvirringen i eran 'argumentation'.