2013-11-13, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Så kan man tycka. Själv är jag nog inte så arrogant att jag avfärdar människors orsak att tro saker som automatiskt dåliga, oavsett om de tror på Gud, på att socialdemokraterna skulle sköta ekonomin, på att AIK vinner Allsvenskan etc.

Varemot 'arguments from authority', strawmen, argumentationsfel och offerkoftan är legitima delar av "anledningen att tro på en 'gud'; men inte "arrogans".

Citat:
Inte nödvändigtvis. Däremot tycker jag det är ganska korkat att alltid attackera alla som inte tror som man själv.

Det beror på om dessa troende i sin tur är invasiva och inte själva kan skilja på personlig tro och objektiva fakta.

Citat:
Som jag redan skrev fattar folk hela tiden "ologiska" beslut i skötseln av sin ekonomi, i sina personliga relationer, i sina jobb etc. Också om vi antar att någon verkligen vet hur verkligheten fungerar, och förklarar det åt folk, så struntar de i det. Jag tror inte rökare är omedvetna om att de kraftigt ökar sin cancer-risk och sin risk för hjärtsjukdomar, men ändå slutar de inte. Inte bara det, mängder av människor börjar röka varje år trots att de är medvetena om denna verklighet, för att bara ta ett exempel.

Falsk analogi. Dysfunktionalitet av den typ du beskrivar är inte jämförbart med den typ av 'arguments from ignorance' du .... med flera teister ..... försökar smussla in i subjektiv/objektiv-förvirringen i eran 'argumentation'.
Citera
2013-11-13, 13:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Många gånger när jag varit i ekonomisk kris har det dykt upp folk som velat hjälpa mig efter att jag bett till Gud.

Många gånger när jag stått inför en obehaglig eller svår händelse har Gud hjälpt mig.

Oftare ... statistisk signifikant .... än vad som kunne förväntas för t.ex. ateister?
Citera
2013-11-13, 13:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Kan säga som såhär...

Många gånger när jag varit i ekonomisk kris har det dykt upp folk som velat hjälpa mig efter att jag bett till Gud.

Du tror inte att det finns en form av naturlig korrelation mellan "ont om pengar" och "folk som erbjuder hjälp"?

Citat:
Många gånger när jag stått inför en obehaglig eller svår händelse har Gud hjälpt mig.

Exempel?
Citera
2013-11-13, 13:49
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Så kan man tycka. Själv är jag nog inte så arrogant att jag avfärdar människors orsak att tro saker som automatiskt dåliga, oavsett om de tror på Gud, på att socialdemokraterna skulle sköta ekonomin, på att AIK vinner Allsvenskan etc.

Inte nödvändigtvis. Däremot tycker jag det är ganska korkat att alltid attackera alla som inte tror som man själv.

Som jag redan skrev fattar folk hela tiden "ologiska" beslut i skötseln av sin ekonomi, i sina personliga relationer, i sina jobb etc. Också om vi antar att någon verkligen vet hur verkligheten fungerar, och förklarar det åt folk, så struntar de i det. Jag tror inte rökare är omedvetna om att de kraftigt ökar sin cancer-risk och sin risk för hjärtsjukdomar, men ändå slutar de inte. Inte bara det, mängder av människor börjar röka varje år trots att de är medvetena om denna verklighet, för att bara ta ett exempel.

Nu är det ju lite skillnad på att tro på gud och att AIK vinner Allsvenskan. Utan att ha sett en match kan du hoppas på att AIK vinner , men samtidigt kan du se samtliga matcher och desto fler de spelar desto bättre kan du säga att du tror att de vinner. Du kan även hoppas att det finns en gud, men du har än så länge inga belägg för att du ska börja tro att gud existerar.

Som Fiffiniffi påpeka innan, det här är ett debatt forum. Det är lite meningen att vi ska diskutera med varandra här.

De flesta rökare känner säkert till att det är farligt att röka och att de ändå fortsätter är väll delvis att de har dålig karaktär och/eller kanske den viktigaste anledningen att rökning är beroendeframkallande och det på så vis gör det väldigt svårt att sluta.
Citera
2013-11-13, 13:50
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Kan säga som såhär...
Värdelösa anekdoter men ok...
Citat:
Och de har dykt upp utan att du hintat dem om dina problem?
Citat:
Det har aldrig hänt att gud inte har hjälpt dig i liknande situationer?
Citera
2013-11-13, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Värdelösa anekdoter men ok...

Och de har dykt upp utan att du hintat dem om dina problem?

Det har aldrig hänt att gud inte har hjälpt dig i liknande situationer?

Det finns klart de gånger då jag inte blivit hjälpt, men då har jag fått inse att jag själv burit skulden till mina problem, och det har varit en vägvisare.
Citera
2013-11-13, 13:52
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Kan säga som såhär...

Man skulle ju kunna tolka det så som att du blivit bönhörd. Dock ser jag nog det mer troligt att dina nära och kära har känt till din situation och hade hjälpt dig oavsett om du bett gud om hjälp eller ej.
Citera
2013-11-13, 13:56
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Det finns klart de gånger då jag inte blivit hjälpt, men då har jag fått inse att jag själv burit skulden till mina problem, och det har varit en vägvisare.

Hur har du insett det?
Citera
2013-11-13, 13:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Om du får hjälp var Gud god och om du inte får hjälp så var Gud god för han lärde dig något?
Det kan inte vara lätt för honom att göra fel.
Tur att han hjälpte dig med dina ekonomiska problem. Synd bara för de svältande och ofta kristna barnen i Afrika som inte får någon hjälp trots böner. Han kanske är upptagen med att lyssna på dig och dina bekymmer?

Tackar du förresten dina goda vänner som hjälpte dig eller får Gud all tack?
Citera
2013-11-13, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om du får hjälp var Gud god och om du inte får hjälp så var Gud god för han lärde dig något?
Det kan inte vara lätt för honom att göra fel.
Tur att han hjälpte dig med dina ekonomiska problem. Synd bara för de svältande och ofta kristna barnen i Afrika som inte får någon hjälp trots böner. Han kanske är upptagen med att lyssna på dig och dina bekymmer?

Tackar du förresten dina goda vänner som hjälpte dig eller får Gud all tack?

Jag är väl medveten om att det finns de i tredje världen som inte blir hjälpta. Men det faktum att jag själv blir hjälpt är väl det som håller tron vid liv.

Sen är jag ju inte säker på att barn i tredje världen är troende, och det kanske är det som gör att de inte blir hjälpta. Det kan tyckas vara ett grymt resonemang men om man inte ber, hur ska man då kunna bli hjälpt?
Citera
2013-11-13, 14:02
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Kan säga som såhär...

Jävlar vad gött att han hjälpte dig med din ekonomiska kris. Synd bara att han inte läker amputerade kroppsdelar oavsett hur mycket dessa människor ber.
Citera
2013-11-13, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Hur har du insett det?

Det sägs ju att "Gud hjälper den som hjälper sig själv". Jag tror det är lite så. Man måste själv anstränga sig, och när Gud ser att man gör det ger han liksom en knuff i rätt riktning.

'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in