Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2013-11-02, 10:14
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strpt5
Det med kolhydratsbehov är lite olika från person till person. Jag tränar tungt 5 gånger i veckan och brukar inte få i mig mer än 100g om dagen. Det funkar fint för mig.

Mitt tips till dig är att ge fan i att fuska en dag i veckan. Kör en måltid i veckan istället, försök då komma upp till ditt normala dagliga behov. Alltså inte över annars är ju risken att du ligger på plus minus noll i 2-3 dagar pga en lördag.

En fuskdag i veckan är viktigt för nybörjare. Glöm inte bort att tidigare var varje dag fuskdag men ändå låg dom på en kcal balans och inte blev fet.

Tre fuskmåltider åtminstone. Ni nojjar alldeles för mycket. Det här är ingen pro-bodybuilder som satsar på 6%. Han ligger antagligen långt över 15% och man kan med lätthet nå 10% med fuskmåltider.
Citera
2013-11-02, 13:37
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvero
Diet för ett par kilos viktnedgång behöver inte vara någon livsomställning. Du behöver inte äta enbart kyckling, grönsaker och pulver.. utan ät normala måltider enligt tallriksmodellen men se till att de minskar i storlek. Undvik saker som är väldigt energitäta. Bara att titta på näringsinnehåll och tänka lite.

Dra ned på proteinet (2g per kg kv räcker - dvs 160 g för dig), öka fettet (0.5-1g per kg kv) och resten kolhydrater.

Vad gäller "fuskdagar", så får du vara försiktig. Om du, låt säga, ligger på 500 kcal underskott under en hel vecka så kan du enkelt kompensera för allt det genom att kasta i dig chips och läsk under helgen. Tänk pluss och minus. Drycker med sötningsmedel om du blir galen och vill ha i dig något gott kanske.

Ett högre proteinintag än 2 gram per kg kroppsvikt för en styrketränande individ har visats vara fördelaktigt vid energiunderskott.

I övrigt håller jag helt med dig.
Citera
2013-11-02, 16:01
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffoninstagram
Tjenare FB!

Har planerat en deff nu i höstkylan och tänkte höra vad ni tror om mitt matschema.

Väger för tillfälligt 81kg och vill deffa ner mig till ungefär 76-77kg, är 184cm lång. Lyfter tunga vikter 5-6 gånger i veckan.

Matschema:
06.00 - 45g Whey FX, 250g Kvarg
09.00 - 250g keso, 250g kvarg
12.00 - 400g kyckling/lax/torsk med ca 300g blandade grönsaker
15.00 - 45g Whey FX
17.00 - 250g Kvarg
19.00 - 60g Whey FX
20.00 - 400g kyckling/lax/torsk med ca 300g blandade grönsaker

Värt att tillägga är att jag planerar att fuska på lördagar med lite extra kolisar och fetter.

Är jag för hård mot mig själv? borde jag slänga in mer kolhydrater? Hur gjorde ni på eran första deff/diet? Dela med er !

Som personer sagt ovan, mindre proteiner och mer fett. För lite fett kommer att ge mycket tråkiga konsekvenser. Äter du lax och 10%-kvarg varje dag är det förmodligen okej, men det kommer du väl knappast göra…

Du dricker mycket av dina kalorier, tugga dem istället så mättar det bättre. Du kan lätt dra ner på proteinintaget genom att skippa whey-drinkarna.

Ett kaloriunderskott är ett återhämtningsunderskott. Jag rekommenderar dig att dra ner på träningsfrekvensen för prioritera återhämtningen och kunna prestera bättre på gymmet.
Citera
2013-11-05, 22:11
Medlem
Kastrullhunds avatar
Håller väl mer eller mindre på att bulka upp mig, och försöka komma i form från att ha varit en riktigt sittastillande spelnörd. Har kört på ett tag nu, och ökat cirka 10 kg sedan i april, vilket jag är sjukt nöjd med. Hur som helst, har fått mycket fett på magen som ligger där och putar, vilket känns sådär. (sänker självförtroendet lite...)

Har ni några egentliga tips för hur jag kan undvika detta? Jag räknar ej kalorier, men kanske detta är att föredra så det inte blir en så kallad grisbulk. Värt att nämna var att jag var oerhört liten, cirka 62 kg i april, och nu ungefär 72 kg fördelat på 173 cm, så det är ju inga sjuka vikter det handlar om, men ändå.

Så som sagt, bör jag se till att köra på mindre kaloriöverskott eller finns det annat alternativ? Hoppas även att detta är rätt ställe att kolla på.
Citera
2013-11-10, 18:55
Medlem
J.Bismarcks avatar
Jag blir lite fundersam här. Jag har räknat ut mitt kaloribehov via 3-4 olika hemsidor och alla har kommit fram till att jag behöver ca 3200kcal/dag för att hålla vikten oförändrad. Jag tycker detta låter för mycket.

Om mig...

Man
21 år
192 cm
91 kg
Utför inget fysiskt arbete utanför gymmet. Tränar ca 5ggr/vecka.

Åsikter?
Citera
2013-11-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Bismarck
Jag blir lite fundersam här. Jag har räknat ut mitt kaloribehov via 3-4 olika hemsidor och alla har kommit fram till att jag behöver ca 3200kcal/dag för att hålla vikten oförändrad. Jag tycker detta låter för mycket.

Om mig...

Man
21 år
192 cm
91 kg

Åsikter?

låter helt normalt
Citera
2013-11-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Bismarck

Om mig...

Man
21 år
192 cm
91 kg

Åsikter?
Prova dig fram ?
Kör 1vecka på 3200kcal/dag, om du går upp i vikt, dra ner 200-300kcal om dagen, håller du vikten, Grattis. (glöm inte att mäta dig också då vågen inte är 100%ig)
Citera
2013-11-11, 20:21
Medlem
vattenpipskamelens avatar
Ok, flashback jag är i seriöst behov av er hjälp. Har flyttat utomlands för att studera och efter att ha oturen att vara sjuk i 2 veckor har jag gått ner flertal kilo och har blivit spinkingare än Christian Bale i maskinisten(ok lätt överdrift).
Behöver hjälp med ett kostschema som får mig att gå upp 10 kilo tills juni.
Problemet jag har är att mitt universitet bara har ca 15-20 min lunchrast och då finns det inga mat-uppvärmingsverktyg tillgängliga så majoriteten av kalorierna måste nog fås efter 16:00.

Jag är :
man
1.85
på 62 jävligt instabila pannor

Hur ska jag göra för att få i mig ca 3800-4000 kcal per dag?

OBS spelar ingen roll vilken sorts vikt jag går upp med så tips med fettbomber eller liknande är bara ett plus ifall det är ätbara
Citera
2013-11-13, 13:29
Medlem
Synpunkter/tips på mitt kostschema

Hej fb!

Skulle gärna vilja få lite input på mitt kostschema:

Målet är att få ner mitt kroppsfett till ett "event" jag har i slutet av december.

Stats:

Man
75 kg
181 cm
Kroppsfett: 11 % (kalipermätt, kan nog diffa en del)
Ungefärligt dagsbehov: 2500-3000 kcal

Kostschema:

Kommer köra periodisk fasta och äta följande:

Direkt före/efter träning:
20 gram EAA
30 gram Malto

Mål 1:
100 gram fullkornsris
100 gram broccoli
200 gram kycklingbröstfilé
500 gram grön mjölk
50 gram vassleprotein

Mål 2:
100 gram fullkornshavregryn
500 gram grön mjölk
50 gram vassleprotein
D-vitamin
Omega 3
Magnesium

Totalt:
210,5 gram protein
207,4 gram kolhydrat
32,2 gram fett
2000 kcal

Detta ger mig ett underskott på 500-1000 kcal/dag beroende på träningsmängd.

Vad tror ni om detta upplägg? Vad hade ni gjort annorlunda och varför?

Stort tack på förhand!

mvh
Citera
2013-11-13, 13:55
Medlem
General.Maximus.s avatar
Kommer säkert bli bra. Du behöver inte ligga så högt som du gör i protein men det gör inget.
Citera
2013-11-13, 13:57
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Kommer säkert bli bra. Du behöver inte ligga så högt som du gör i protein men det gör inget.

För säkerhetskull tycker jag att det är bra, ändra inte på protein intaget TS.
Citera
2013-11-13, 14:15
Medlem
dojs avatar
Ser bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in