2013-11-13, 13:01
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Om man ser på allt lidande som pågår på jorden så kan man mycket väl motivera utrotning med hjälp av utilitarism.

Nej för man tar samtidigt bort all glädje. Den ena ska maximeras, den andra minimeras. Men det kanske inte din halmdocke-version säger?
Citera
2013-11-13, 13:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man ser på allt lidande som pågår på jorden så kan man mycket väl motivera utrotning med hjälp av utilitarism.

Du refererar till nån typ av strawman'na utilitarism? Otroligt så mycket teister kan konkludera från koncepter ni inte ens kan definiera tydligt.
Citera
2013-11-13, 13:06
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det var bara ett litet exempel och du behöver inte komplicera det för mycket. Jag tror att du har redan förstått min poäng så här långt.

Ja, och jag tycker fortfarande att den är korkad.

Citat:
Ondska är alltså en ond handling där nackdelarna överväger fördelarna.

Jag vet, det är därför du tycker man kan mörda nio i onödan samtidigt som du räddar tio.

Citat:
Du fick exempelet med läkemedelsföretaget som botar och samtidgt dödar patienter. I och med att de botar fler än de dödar så är de inte ansvariga.

Jo.

Citat:
Så fungerar vårt samhälle.

Sett många pollenbehandlingar med 10 % dödlighet på sistone?

Citat:
Vi gör övervägningar mellan fördelar och nackdelar. Så gör även Gud. Om Gud anser att någon måste dö för att andra ska få överleva så gör han det. Och detta anses inte vara något ont.

Dumheter, gud är allsmäktig och kan rädda någon utan att döda.
Citera
2013-11-13, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej för man tar samtidigt bort all glädje. Den ena ska maximeras, den andra minimeras. Men det kanske inte din halmdocke-version säger?
Om man anser att hela mänskligheten ligger på minus så höjer ju en utrotning poängen. Och snubben som ser till att utrotningen sker kan ju ha tusen olika skäl som alla höjer den totala poängen, jag kan komma på hur många som helst!
Så jag ser inte att mitt svar är fånigare än ditt exempel?
Citera
2013-11-13, 13:11
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Om man anser att hela mänskligheten ligger på minus så höjer ju en utrotning poängen. Och snubben som ser till att utrotningen sker kan ju ha tusen olika skäl som alla höjer den totala poängen, jag kan komma på hur många som helst!
Allvarligt talat vad är det du vill komma fram till?
Citera
2013-11-13, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så nu definierar vi om begreppen?

Nej det kan du inte, jag tror inte ens du kan försvara ett enda våldtäktstortyrmmord på oskyldiga barn. Men jag börjar inse hur fånig du är. Du kan fortsätta med ditt halmdockekrig på egen hand om du vill om det ska vara på den här nivån.
Om en hel civilisation tror att ett barnoffer räddar dom från undergång, menar du då att dom offrar barnet av ondska?
Citera
2013-11-13, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Att ateism leder till att ondska inte finns.
Citera
2013-11-13, 13:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om en hel civilisation tror att ett barnoffer räddar dom från undergång, menar du då att dom offrar barnet av ondska?

Vad har det med mitt exempel att göra?
Citera
2013-11-13, 13:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Beror FORTFARANDE på vad ondska är.
Citera
2013-11-13, 13:21
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om man anser att hela mänskligheten ligger på minus så höjer ju en utrotning poängen.

Det är inte utilitarism....annat än i ditt halmdocke-krig.

Citat:

Där i ligger problemet.
Citera
2013-11-13, 13:21
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Varför skulle det inte göra det?
Citera
2013-11-13, 13:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg

Tyvärr är peckahuve motiverat av en fixering vid debatt-sabotage som ett medel för att tysta religions-kritiken.

Den nyss presenterade strawman om utilitarismen demonstrerar t.ex. detta tydligt. En hederlig debattör skulle eventuellt inse nödvändigheten av:

1/ Trådämnes-relevans .... som är obefintlig i kunskap1's luftslott om etik --> 'gud' .... men som peckahuve ändå hängar på för glada livet, eftersom det förvirrar debatten.

2/ Funktionella, accepterade och tydliga definitioner, som varken kunskap1 eller peckahuve kan/vill presentera. Precist/specifikt definierande stängar ju omedelbart av för 90% av demagogiserandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in