2013-11-13, 02:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Enligt artikeln handlar det framför allt om insmugglade program:

It is thought the majority of the programmes are smuggled into the country on DVDs, MP3 players and Flash drives.

Detta sagt så går det säkert att se sydkoreansk live-TV för dem som inte bor alltför långt från gränsen.
Har hört att DDR roade sig med att köra störsändare vid den antifascistiska skyddsvallen. En bieffekt blev att stackare på västsidan nära gränsen kunde få svårt att lyssna på radio.

Kör inte Nordkorea något liknande? Skulle inte förvåna mig.
Citera
2013-11-13, 08:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du ser att nordkoreaner sitter på MP3/DVD spelare och datorer som klarar flash?

Att nordkoreanerna smugglar in TV-program på DVD och MP3 är alltså inte min teori utan vad The Independent rapporterar. Jag förmodar att de även kan smuggla in den hårdvara som eventuellt behövs för att titta på filmerna.

Detta sagt, så är Nordkorea inget medeltida samhälle där folk bor i grottor och aldrig har sett en dator. I vart fall inte nomenklaturan. Att regimen är medeltida är en annan sak.
Citera
2013-11-13, 08:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Att behålla en hög "moral" har ett mycket högt pris. Därav den offentliga avrättningen. Det kan bara gå utför nu.

Det var min första reaktion, också. Det tyder ju på en viss desperation när man avrättar folk för att de tittar på utländska TV-program. Jag skulle tolka det som ett erkännande av att man redan förlorat den ideologiska striden.

Men det är alltid svårt att bedöma en annan kultur.
Citera
2013-11-13, 08:48
Medlem
En sydkoreansk tidning använder en (1) oidentifierad källa för denna nyhet. Innan det dyker upp tillförlitligare belägg för denna händelse ställer jag mig tveksam till att det har hänt.
Citera
2013-11-13, 08:51
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddes
En sydkoreansk tidning använder en (1) oidentifierad källa för denna nyhet. Innan det dyker upp tillförlitligare belägg för denna händelse ställer jag mig tveksam till att det har hänt.
Exakt. Hela historien är ett rent påhitt.
Citera
2013-11-13, 08:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddes

Fast The Idependent skriver också:

His story gained credibility when Daily NK – an online media agency run by North Korean defectors – said it had also heard the reports of mass executions taking place.
Citera
2013-11-13, 13:01
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Att nordkoreanerna smugglar in TV-program på DVD och MP3 är alltså inte min teori utan vad The Independent rapporterar. Jag förmodar att de även kan smuggla in den hårdvara som eventuellt behövs för att titta på filmerna.

Detta sagt, så är Nordkorea inget medeltida samhälle där folk bor i grottor och aldrig har sett en dator. I vart fall inte nomenklaturan. Att regimen är medeltida är en annan sak.
Du menar att en DVD skickas tillsammans med en LCD skärm och DVD spelare + en generator om kan driva den? Inte ens du kan svälja det här utan att se orimligheten i detta scenario
Citat:
Fast The Idependent skriver också:

His story gained credibility when Daily NK – an online media agency run by North Korean defectors – said it had also heard the reports of mass executions taking place.
Påminner lite om historien om judetvålar under 2:a världskriget. Sydkorea är knappast det öppna demokratiska samhälle du verkar tro att det är och de har all anledning att smutskasta Nordkorea i tid och otid. Jag vill inte att du tror att jag ser Nordkorea som något paradis där allt är bra men den här historien är lite för mycket för att den skall ses som trolig. Är gränsen så öppen som den här artikeln antyder borde man skickat in videokameror som filmat missären istället för plattskärmar och DVD skivor.
Citera
2013-11-13, 13:12
Medlem
Citat:
Du menar att en DVD skickas tillsammans med en LCD skärm och DVD spelare + en generator om kan driva den? Inte ens du kan svälja det här utan att se orimligheten i detta scenario

Fast skärm har ju många redan. Nordkoreanska staten har ett gäng TV-kanaler, som knappast bara är till för omvärlden att skratta åt.

Finns en rapport på ämnet: http://audiencescapes.org/sites/default/files/A_Quiet_Opening_FINAL_InterMedia.pdf
Senast redigerad av KaptenFantastisk 2013-11-13 kl. 13:14.
Citera
2013-11-13, 13:40
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Fast skärm har ju många redan. Nordkoreanska staten har ett gäng TV-kanaler, som knappast bara är till för omvärlden att skratta åt.

Finns en rapport på ämnet: http://audiencescapes.org/sites/default/files/A_Quiet_Opening_FINAL_InterMedia.pdf
Så du menar att de bara måste smuggla med en DVD spelare med DVD skivorna?
Citera
2013-11-13, 13:44
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Exakt. Hela historien är ett rent påhitt.

Precis vad tycker det verkar.

Om Nordkorea är så angelägna att ingen tittar på utländska DVD, så borde det effektivaste vara att göra det olagligt att innehava en DVD spelare eller en dator som kan spela upp film eller ens mp3 spelare.

Citat:

Precis som folk från flydde från Irak, påstod allt möjligt om Saddam Hussein och ville att man skulle invadera Irak och att han hade alla möjliga massförstörelsevapen. Folk som flyr från ett land kommer vara bittra och överdriva när dem berättar om sitt tidigare land så man ska ta dem med en nypa salt.

Som en parallell här i Europa så har satellitföretagen blockerat Irans TV kanaler att sändas över Europa. Vad är det dem kan sända som är så hemskt?
Citera
2013-11-13, 13:56
Medlem
Orjisols avatar
Detta larv, propaganda från väst såklart!
Citera
2013-11-13, 15:28
Medlem
Citat:
Så du menar att de bara måste smuggla med en DVD spelare med DVD skivorna?

Varför gör du dig lustig? Läste du ens rapporten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in