Citat:
Thomas Olsson är en duktig advokat men hur han ska kunna bevisa att SB skulle ha blivit utsläppt utan mordrättegångarna är väldigt svårt att förstå. Det förutsätter att läkarna på Säter uppger att så skulle ha blivit fallet och det måste betraktas som helt uteslutet, bl.a. eftersom SB alltjämt sitter inlåst trots att frikänts från samtliga mord. Läkarna har knappast något intresse av att desavouera sina tidigare bedömningar av SBs mentala hälsa.
Vad gäller SB förmåga att tjäna pengar måste man beakta att senast han var på väg ut i friheten klarade han inte ens av att bo i den tillhandahållna lägenheten utan slussades tillbaka till Säter. Det känns inte som en person som några år senare, med samma diagnos, kastar sig ut i arbetslivet och börjar tjäna en massa pengar. Återigen, bevisbördan ligger hos SB. Dina funderingar kring en schabloniserad ersättning förstår jag inte riktigt. Var finner du stöd för en sådan?
Vad gäller SB förmåga att tjäna pengar måste man beakta att senast han var på väg ut i friheten klarade han inte ens av att bo i den tillhandahållna lägenheten utan slussades tillbaka till Säter. Det känns inte som en person som några år senare, med samma diagnos, kastar sig ut i arbetslivet och börjar tjäna en massa pengar. Återigen, bevisbördan ligger hos SB. Dina funderingar kring en schabloniserad ersättning förstår jag inte riktigt. Var finner du stöd för en sådan?
Det är faktiskt så att normal tillståndet för medborgarna är att vara fria, och inte frihetsberövade på lösa boliner. Det finns en anledning till att förvaltningsrätten ska pröva grunderna för inlåsning, med 6 månaders intervaller. Det ska inte vara en meningslös ritual år efter år.
Beträffande skadeståndet handlar det, inte bara om förlorade inkomster. Frihet har ett självständigt värde, som faktiskt måste kunna mätas i pengar, eftersom man inte kan vrida klockan tillbaka och ge tillbaka förlorade år. År som man stulit från en enskild människa. Oavsett vad världens Bohlwinklar tycker.
Mitt tips är att denna gång kommer inte staten undan. Staten har ansvar för sina fähundar, likt vi andra har för löspringande byrackor enligt jaktförordningen.