2013-11-13, 00:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Skitpratet är tydligare och mer envist än vad som är rimligt. Jag vill skita i skvallret om polisen i Boden.
Jag ser på faktauppgifterna och det är tyvärr så att det är ett övertygande material man tagit fram. Osämjan inom konstaplarna har inget med det här mordet att göra, så jag vet inte vad du är ute efter och inte bryr jag mig nämnvärt.,
Du inser uppenbarligen inte att åklagaren kan komma att förlora det här målet för att MB inte är tilllräckligt undersökt. Materialet är inte övertygande, och det gäller inte bara här på Flashback den åsikten finns. Det finns poliser som anser att MB borde ha undersökts mer, men du behöver inte bry dig.
Citera
2013-11-13, 00:51
Medlem
Citat:
Skitpratet är tydligare och mer envist än vad som är rimligt. Jag vill skita i skvallret om polisen i Boden.
Jag ser på faktauppgifterna och det är tyvärr så att det är ett övertygande material man tagit fram. Osämjan inom konstaplarna har inget med det här mordet att göra, så jag vet inte vad du är ute efter och inte bryr jag mig nämnvärt.,

Vilket material anser du är övertygande? Skulle vara intressant att få reda på. Är det platsen där mordet begåtts du syftar på då eller flickans mobiltelefon?
Citera
2013-11-13, 00:52
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Varför frågade du då om du inte ville veta?
Att det råder osämja är fakta. Att det möjligen inte har någon betydelse för processen just nu och absolut inte för skuldfrågan är det nog ingen som påstår heller.

Okej, det har ingen betydelse för mordåtalet alltså att skvallerkärringarna talar om poliserna och deras osämja i Boden. Bra då vet jag att det inte har med mordet i sak att göra. Föreslår då en skvallertråd för ämnet.
Citera
2013-11-13, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Påståenden i tråden:

- MB har tränat de flesta av poliserna i försvarsteknik
- MB har vänner och bekanta som är poliser
- MB är vän med en polis (länk nedan) som deltagit i utredningen (finns i FUP på flera ställen)

http://profileengine.com/groups/profile/426231186/bensin-skattsuppror#/people/21386739/matte.bergman

Sista länken där är ju iofs lite intressant, även om man ju kan vara "vänner" på nätet utan att för den skull känna varandra.

Övriga påståenden är svåra att veta något om...
Citera
2013-11-13, 00:54
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Kan någon som är mera insatt i den juridiska processen berätta vad som kommer att hända på fredag?

Får vi veta vad rätten anser om hans skuld?

När kommer domen?

Jag har inte följt rättegången helt i veckan. Är de klara på fredag?
Jag skulle tro att de kommer att skicka honom på RPU (vilket också säger att han kommer att fällas).
Citera
2013-11-13, 00:54
Medlem
Citat:
Ska man välja att lita på mordkommissionen/rikskrims analyser och resultat så tror jag att kritiken är obefogad. Och den slutsatsen gör jag pga att man har en hyfsat tung teknisk bevisning i det här fallet.
MB är ett skvallerämne för den som inte inser tyngden av fallets sakinnehåll och bevisning.

Polisen i norr är alltså inte förundersökningsledare det är åklagaren och minst 6 personer från rikskrim är inblandade i fallet. Sen får du se till SKL som genomför DNA analyser, fingeravtryck osv.

MB är utredd så pass att det räcker, och om jag skulle få välja så räcker det med skattemedel att slösa bort på ovidkommande älskare,. Han har sitt register men det har inte med det här mordet att göra inte ens i närheten av det här mordet är den här 50 åringen.

1. Intressant att se att du är osäker i frågan.

2. Nja, jag skulle inte kalla MB för skvallerämne, utan snarare en diskussionsanledning pga. att denne bara är pennskriftsmässigt avförd från utredningen, något som skett genom att en person som denne ömsesidigt länkar till på internet varit på besök hos den tilltalade och hittat lite saker. Skulle det nu vara som så att utredningen hade allt annat på plats, så skulle jag hålla med dig, men nu är det ju inte så och det lämnar tyvärr utrymme för spekulation i stora mått.

3. Det där är inte något som ger någon förtroende. Poliserna på rikskrim är inte särskilt kvalificerade, de kan trycka på knappar på en pc, enligt fup, mer än så är det inte. I övrigt har fup:en fått frågorna som ställts till SKL att se ensidiga ut, dvs. antingen göms mycket i slasken eller så har man ställt frågorna väldigt syftesmässigt. Tittar man tejpen i lägenheten så tittar de på DNA men gör ingen åldersbestämning av tejpen eller limmet på tejpen. -> dvs. omöjliggör en jämförelse av tejperna. Tittar man på bagageluckan så har man inte försökt åldersbestämma blodet och när blodet skulle ha avsatts i bilen, detta trots den tilltalades försvarares invändningar.

4. Att mordet på VB inte är särskilt proffsigt utrett förstår ju vem som helst. Polismyndigheten har visat att den på sin höjd knappt är kapabel att sätta dit förståndshandikappade. Givetvis vore bra med en uppryckning, egentligen. När det gäller just MB så är ju det enda som talar för att denne skulle kunna vara skyldig idag, just de potentiella motiven samt att hans facebook snack visar att han hade hum om att VB skulle "plugga hårt". I övrigt är det som så att MB:s "register" inte på något vis gör honom skyldig till något annat, däremot är det ju nog som så att det bara är märket på ruskpricken som syns, inget annat.
Citera
2013-11-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du inser uppenbarligen inte att åklagaren kan komma att förlora det här målet för att MB inte är tilllräckligt undersökt. Materialet är inte övertygande, och det gäller inte bara här på Flashback den åsikten finns. Det finns poliser som anser att MB borde ha undersökts mer, men du behöver inte bry dig.

Det finns flera i polisens länsstyrelse som också uttryckt viss skepsis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Påståenden i tråden:

- MB har tränat de flesta av poliserna i försvarsteknik
- MB har vänner och bekanta som är poliser
- MB är vän med en polis (länk nedan) som deltagit i utredningen (finns i FUP på flera ställen)

http://profileengine.com/groups/profile/426231186/bensin-skattsuppror#/people/21386739/matte.bergman

Intressant måste jag säga. Riktigt otäckt tycker jag dock att det är.
Citera
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns iaf inte den stora mängd stora luckor i tiden som ditt inlägg ger intryck av. Faktiskt tycks pappan, precis som han hävdar, ha haft god koll över sonen det veckoslutet, om han talar sanning. Jag håller med dig om att mellan de bra bidragen till ESC fanns det en uppsjö av tid, men pappan hade koll även då.

Det var definitivt inte meningen att ge intryck av att luckorna är större än vad de är. Tvärtom, det jag ville peka ut var vita områden i kartläggningen av KJ under dessa dagar - utifrån en parameter - mobiltafiken. Vissa av dem kan bland annat KJ:s far fylla ut - med reservationen ovan. Men en del av luckorna är det just bara KJ:s far - en anhörig, som inte vittnade under ed - som kan fylla ut.

För övrigt verkar du har bra koll på ESC! Hur har du tid?
Citera
2013-11-13, 00:58
Medlem
Ja än så länge har inte rättegången gett särskilt mycket?
Är bagagelucke blodet nog för att fälla för mord?

Badrums tejpen är inget jättebevis vad jag förstår?
DNA på vristen heller inte särskilt tungt?
Citera
2013-11-13, 01:00
Medlem
CleanFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag tror inte KJ är allvarligt psykiskt störd i lagens mening. I så fall råder inget fängelseförbud heller, om han döms. Han lär iallafall hållas häktad på rättspsyk tills en eventuell RPU är genomförd.
http://img109.imageshack.us/img109/2205/bur.pdf
Citera
2013-11-13, 01:00
Medlem
Citat:
Okej, det har ingen betydelse för mordåtalet alltså att skvallerkärringarna talar om poliserna och deras osämja i Boden. Bra då vet jag att det inte har med mordet i sak att göra. Föreslår då en skvallertråd för ämnet.

För aktuellt åtal, nej.
Men frias KJ och man ska börja på ny kula så kommer det bli livat i hönsgården.
Att Inge B stövlar in och skickar föregående utredares förhör rakt i slasken det första han gör och sen misslyckas fälla KJ och en bidragande orsak är att MB inte är utredd... Det är inget kommunikativt drömläge för den chef som får ta den intervjun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in