Citat:
Ursprungligen postat av
zeeeke
Kolla in Bitcoin paper wallet. Troligtvis det mest säkraste sättet om du vill investera i bitcoins och ha dem över en längre period
Citat:
Ursprungligen postat av
Sweetiepie
Yes.
Det finns flera olika bitcoin wallets, exempelvis Blockchain som erbjuder att du "skriver ut" dina bitcoins på papper, de blir QR-koder som är lätta att scanna in med mobilen sen.
Låt inte pappret brinna inne bara

Så om jag förstått det rätt så kan jag
1. Ladda ner en Bitcoinplånbok som har denna möjlighet.
2. Ta bort internetanslutningen på min dator (för säkerhets skull).
3. Sätt på bitcoin-plånboken, generera en ny adress (pappersplånbok).
4. Skriv ut, sen släng den bilden/pdf-filen (eller var det nu är för format) från datorn.
5. Nu kan jag ansluta till internet igen
?
Det är ju viktigt att bilden inte någonstans finns kvar i datorn, tänker på om skrivaren sparar utskriften nånstans också, och att inget virusskit snappar upp det heller.
Men när jag skrivit ut papperet kan jag avinstallera den Bitcoin-klienten då? Vill helst generera plånboken offline så föredrar att installera en plånbok på datorn än att generera en pappersplånbok på nätet...
Och om jag väljer att göra på det här sättet, hur kan jag kolla saldot (efter t.ex. flera år så att man vet att inget galet har hänt eller att bitcoinen blivit stulna)? Är det bara att kolla upp adressen på Blockchain och där konstatera att det finns en insättning och ingen utgående transaktion och då dra slutsatsen att saldot = insättningen?
Samtidigt är det ju inte kul om det pappret brinner upp, eller om man tappar bort det, eller inbrott i lägenheten osv. Men det är väl samma risker som om man lagrar det på en hårddisk egentligen.
Frågan är om man ska skriva ut mer än en kopia eller om det bara ökar riskerna...