2013-11-12, 18:13
Medlem
pajjpens avatar
Kapiton e stängt. Hur får man snabbast möjligt btc nu då? Tips uppskattas ASAP
Citera
2013-11-12, 18:53
Medlem
Klartos avatar
Om man vill investera lite i Bitcoins, d.v.s. köpa Bitcoins som man tänkt förvara länge, troligen flera år om inte ett eller flera decennier, vad rekommenderas att göra då för bra säkerhet samtidigt som det inte är allt för komplicerat?
Skaffa en plånbok på en USB?
Ha multibit på datorn och backa upp de filer som krävs för att återskapa plånboken någon annanstans?

Samt bör man skicka alla bitcoins man investerar i till en och samma adress eller är det av nån anledning bättre att dela upp investeringen i flera adresser? Om man ska skicka till massa olika adresser så dras väl en fee för varje adress man skickar till så det borde ju inte vara så kul att ha allt för många adresser?

Vill egentligen skaffa bitcoins och spara dem länge, men behålla möjligheten att kunna sälja de fort, typ inom loppet av en dag från det att man bestämmer sig att man vill sälja dem. Vill i princip ha så hög säkerhet som möjligt på så lite "komplicitet" som möjligt.
Senast redigerad av Klarto 2013-11-12 kl. 18:55.
Citera
2013-11-12, 20:13
Medlem
zeeekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Om man vill investera lite i Bitcoins, d.v.s. köpa Bitcoins som man tänkt förvara länge, troligen flera år om inte ett eller flera decennier, vad rekommenderas att göra då för bra säkerhet samtidigt som det inte är allt för komplicerat?
Skaffa en plånbok på en USB?
Ha multibit på datorn och backa upp de filer som krävs för att återskapa plånboken någon annanstans?

Samt bör man skicka alla bitcoins man investerar i till en och samma adress eller är det av nån anledning bättre att dela upp investeringen i flera adresser? Om man ska skicka till massa olika adresser så dras väl en fee för varje adress man skickar till så det borde ju inte vara så kul att ha allt för många adresser?

Vill egentligen skaffa bitcoins och spara dem länge, men behålla möjligheten att kunna sälja de fort, typ inom loppet av en dag från det att man bestämmer sig att man vill sälja dem. Vill i princip ha så hög säkerhet som möjligt på så lite "komplicitet" som möjligt.

Kolla in Bitcoin paper wallet. Troligtvis det mest säkraste sättet om du vill investera i bitcoins och ha dem över en längre period
Citera
2013-11-12, 20:15
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeeeke
Kolla in Bitcoin paper wallet. Troligtvis det mest säkraste sättet om du vill investera i bitcoins och ha dem över en längre period
Yes.

Det finns flera olika bitcoin wallets, exempelvis Blockchain som erbjuder att du "skriver ut" dina bitcoins på papper, de blir QR-koder som är lätta att scanna in med mobilen sen.

Låt inte pappret brinna inne bara
Citera
2013-11-12, 20:18
Medlem
Bimboankans avatar
Jaaha, nu undrar jag lite om någon har kommit över en väldigt enkel sida där man kan Köpa & sälja BTC.
inte som Mtgox har ett konto där och fattade inget. har testat kaption minst 2ggr, gick bra men har hört att kaption strular ibland och att folk blir blåsta. om det stämmer vet jag ej. så frågar er efter bra tips på sidor som helt enkelt är enkla att förstå.
Citera
2013-11-12, 20:22
Medlem
zeeekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Jaaha, nu undrar jag lite om någon har kommit över en väldigt enkel sida där man kan Köpa & sälja BTC.
inte som Mtgox har ett konto där och fattade inget. har testat kaption minst 2ggr, gick bra men har hört att kaption strular ibland och att folk blir blåsta. om det stämmer vet jag ej. så frågar er efter bra tips på sidor som helt enkelt är enkla att förstå.

prova bitstamp
Citera
2013-11-12, 20:45
Medlem
pajjpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajjpen
Kapiton e stängt. Hur får man snabbast möjligt btc nu då? Tips uppskattas ASAP
Bump. E btcx legit?
Citera
2013-11-12, 20:57
Medlem
Klartos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Yes.

Det finns flera olika bitcoin wallets, exempelvis Blockchain som erbjuder att du "skriver ut" dina bitcoins på papper, de blir QR-koder som är lätta att scanna in med mobilen sen.

Låt inte pappret brinna inne bara

Så om jag förstått det rätt så kan jag
1. Ladda ner en Bitcoinplånbok som har denna möjlighet.
2. Ta bort internetanslutningen på min dator (för säkerhets skull).
3. Sätt på bitcoin-plånboken, generera en ny adress (pappersplånbok).
4. Skriv ut, sen släng den bilden/pdf-filen (eller var det nu är för format) från datorn.
5. Nu kan jag ansluta till internet igen
?

Det är ju viktigt att bilden inte någonstans finns kvar i datorn, tänker på om skrivaren sparar utskriften nånstans också, och att inget virusskit snappar upp det heller.
Men när jag skrivit ut papperet kan jag avinstallera den Bitcoin-klienten då? Vill helst generera plånboken offline så föredrar att installera en plånbok på datorn än att generera en pappersplånbok på nätet...

Och om jag väljer att göra på det här sättet, hur kan jag kolla saldot (efter t.ex. flera år så att man vet att inget galet har hänt eller att bitcoinen blivit stulna)? Är det bara att kolla upp adressen på Blockchain och där konstatera att det finns en insättning och ingen utgående transaktion och då dra slutsatsen att saldot = insättningen?

Samtidigt är det ju inte kul om det pappret brinner upp, eller om man tappar bort det, eller inbrott i lägenheten osv. Men det är väl samma risker som om man lagrar det på en hårddisk egentligen.
Frågan är om man ska skriva ut mer än en kopia eller om det bara ökar riskerna...
Senast redigerad av Klarto 2013-11-12 kl. 21:03.
Citera
2013-11-12, 21:01
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Bump. E btcx legit?

Ja. Tycker dock hemsidan suger och för mig gick det inte fort trots att jag använde Swish.
Citera
2013-11-12, 21:19
Medlem
pajjpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Ja. Tycker dock hemsidan suger och för mig gick det inte fort trots att jag använde Swish.
Åfan. Hur lång tid tog det för dig då ungefär?
Citera
2013-11-12, 21:24
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
prova bitstamp

Har du erfarenhet av dom?.
Citera
2013-11-12, 21:32
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Åfan. Hur lång tid tog det för dig då ungefär?

Eftersom det var Swish och de fick betalningen direkt så förväntade jag ju mig att få bitcoinsen direkt, men jag fick vänta tills dagen efter, minns dock inte exakt när dagen efter. Men en dag helt enkelt.
Visserligen betalade jag in en söndag men det tycker jag inte borde ha någon betydelse.
Blev redigt besviken eftersom hela syftet var att få det direkt, kunde ju lika gärna satt in på Kapiton och fått det lika lika snabbt (långsamt).
Dock vet jag inte om det ofta är så, kan ju ha haft otur.
Finns det mer erfrana btcx-swishare som kan posta hur snabbt det brukar gå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in