2013-11-12, 18:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, vad är problemet? Har du någon annan bättre definition, eller?

Det som räknas är om skadan är större än nyttan, inget mer. Sen tyckte jag att ditt exempel inte var bra.

Istället för att förvilla dig i den egen retorik, kunne du kanske välja ett eller flera synonym här, så vi släppar för en .... iövrigt perifär ..... semantisk dans.

http://www.synonymer.se/?query=ondska
Citera
2013-11-12, 18:46
Medlem
Citat:
Jag har definierat vad ondska är.
Detta är definitionen av ondska: En handling där nackdelarna är större än fördelarna.

Säg att vi har ett företag som tillverkar läkemedel för barn. Av tusen barn som använder läkemedlet så kommer 10% av barnen att dö. Då fördelarna är större än nackdelarna, anses försäljningen av detta läkemedel inte vara en ond handling. Men om nackdelarna hade varit större än fördelarna så hade det räknas som en ond handling. Vet ej om exemplet är tydligt?

Nej inget vidare, då man i exemplet har som uppsåt att rädda liv med medicinen, inte att döda..

Du anser alltså att etnisk rensning är ok så länge det är positivt för den egna befolkningen?
Citera
2013-11-12, 18:49
Medlem
Flaskpost23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Det var ett exempel på att det är viktigt för alla som inte tycker att guds budskap är trevligt, att få bevis presenterade. Var det så svårt att förstå?
Ja de är svårt att förstå när du presenterar ditt upplägg på en femårings nivå, snacka om bajs... Kom igen va
Citera
2013-11-12, 19:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Istället för att förvilla dig i den egen retorik, kunne du kanske välja ett eller flera synonym här, så vi släppar för en .... iövrigt perifär ..... semantisk dans.

http://www.synonymer.se/?query=ondska
Jag har inte tekniken för att öppna länkar.
Citera
2013-11-12, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
varför är det så jävla viktigt? jag är själv kristen och tror på gud. Bara acceptera de som tror på gud eller inte. Man kan inte "bevisa" att gud finns. Och sure.. 5000 kr låter ju inte lite skumt?
Citera
2013-11-12, 19:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Vad händer om fördelarna är 50% och nackdelarna är 50%, eller om fördelarna är 51% och nackdelarna är 49%? Vilken av handlingarna är onda respektive goda i så fall?
Om förhållandet mellan fördelarna och nackdelarna är 50/50 så anses handlingen vara varken god eller ond. Den borde anses vara neutral, skulle jag tro.

För att en handling ska räknas som god så bör fördelarna vara mycket större än nackdelarna. Det räcker alltså inte bara med att den är större med en procent, dvs 51/49.

Citat:
När något har 90% fördelar så kan man visserligen kategorisera det som en god handling, men jag skulle ändå säga att 10% av handlingen är ond, så det är inte en 100% god handling, även om majoriteten av den är god.
En 100% god handling är det givetvis inte. Men den är i huvudsakligen en god handling, eftersom man räddar flera än vad man tar.
Citera
2013-11-12, 19:57
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej inget vidare, då man i exemplet har som uppsåt att rädda liv med medicinen, inte att döda..

Du anser alltså att etnisk rensning är ok så länge det är positivt för den egna befolkningen?
Det finns inget positivt med etnisk rensning.
Citera
2013-11-12, 19:58
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ja, vad är problemet? Har du någon annan bättre definition, eller?

Det som räknas är om skadan är större än nyttan, inget mer. Sen tyckte jag att ditt exempel inte var bra.

Den definitionen syftar ju på sig själv...
Det är ju jävligt dumt.
Citera
2013-11-12, 20:01
Medlem
Citat:
Hur skulle du definiera ondska?

Jag definierar ondska som en handling där nackdelarna överväger fördelarna. Att ta droger skulle tex definieras som ondska, eftersom nackdelarna är större än fördelarna.

1) För vem? För knarkaren eller för någon annan?

2) Vem bedömer och mäter för- och nackdelarna och väger dem bäst?
Citera
2013-11-12, 20:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Den definitionen syftar ju på sig själv...
Det är ju jävligt dumt.
Jag tolkar det som att du har en bättre definition, eftersom du säger att den är jävligt dum.
Citera
2013-11-12, 20:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
1) För vem? För knarkaren eller för någon annan?

2) Vem bedömer och mäter för- och nackdelarna och väger dem bäst?

1. För både knarkaren och människorna i omgivningen.

2. Det är ju självklart den som är allvetande som kan göra denna bedömning bäst. Men var och en har ett sunt förnuft och kan därför göra en någorlunda bra bedömning.
Senast redigerad av kunskap1 2013-11-12 kl. 20:14.
Citera
2013-11-12, 20:43
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Jag tolkar det som att du har en bättre definition, eftersom du säger att den är jävligt dum.

Jag skulle säga att en ond handling är när den skadar andra med motivet att åsamka lidande första hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in