2013-11-12, 17:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Naturligtvis kan jag inte bevisa det. För mig är det självklart att en ateist förnekar att ondska existerar, och så kan det självklart vara.

Det är viktigt att börja med att undvika falska analogier, som skapar förvirring om vad som är vad.

T.ex. mellan objektivitet (i den relativistiska, rationella världsbilden) och teo-fascistiska 'absoluter'; mellan organiserat religions etiska system och demokratisk sekularism; mellan olika psykologiska modeller om individual/social-psykologiska modeller om människans förmåga till funktionell socialt betéende och mellan legislativa system.
Citera
2013-11-12, 17:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Beror väl på hur man definierar ondska.
Hur skulle du definiera ondska?

Jag definierar ondska som en handling där nackdelarna överväger fördelarna. Att ta droger skulle tex definieras som ondska, eftersom nackdelarna är större än fördelarna.
Citera
2013-11-12, 17:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Igen aning, det är inte jag som påstår att den absolut finns. Jag tycker bara det är ett användbart ord.

Citat:
Jag definierar ondska som en handling där nackdelarna överväger fördelarna. Att ta droger skulle tex definieras som ondska, eftersom nackdelarna är större än fördelarna.

Jag vet, jag minns fortfarande dina sorgliga argument. Där en man som med flit dränker nio oskyldiga barn med vänster hand, men samtidigt räddar tio med högerhanden ändå betraktades göra en rent god handling. Där har vi några timmar av mitt liv jag aldrig kommer få tillbaka.
Citera
2013-11-12, 17:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vad folk gör med sig själv har inget med "ondska" att göra.
Citera
2013-11-12, 17:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Igen aning, det är inte jag som påstår att den absolut finns. Jag tycker bara det är ett användbart ord.
Det finns inget som är mystiskt med begreppet ondska. Ondska är bara en ond handling, inget mer.

Citat:
Jag vet, jag minns fortfarande dina sorgliga argument. Där en man som med flit dränker nio oskyldiga barn med vänster hand, men samtidigt räddar tio med högerhanden ändå betraktades göra en rent god handling. Där har vi några timmar av mitt liv jag aldrig kommer få tillbaka.
Jag minns det exemplet också. Att dränka någon med flit är ondska
Citera
2013-11-12, 17:59
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför inte?

Att skada sig själv är väl inte bra, det räknas ju som en ond handling, eller?
Citera
2013-11-12, 18:08
Medlem
Citat:
Det finns inget som är mystiskt med begreppet ondska. Ondska är bara en ond handling, inget mer.

Jo men du måste ha en definition på vad en ond handling anses vara!

Onda handlingar som folkmord i bibeln blir goda om de görs i guds namn men som idag definitivt skulle anses som mycket onda och rendera långvariga straff i domstolen i Haag.

Gud i bibeln är på samma nivå som Milosevic som uppmuntrade till etnisk rensning...och precis som israelerna så gjorde man i forna Jugoslavien som överheten sa.
Citera
2013-11-12, 18:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Är det din definition? Ondska = ond handling?

Citat:

Det tyckte du inte då, så länge som man samtidigt räddade fler än man dränkte. Det enda som betydde något var nettoresultatet.
Citera
2013-11-12, 18:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Varför inte?

Eftersom det bara är religiösa puritaner, flagellanter och allmänt masochister som tillför sig själv plåga. Vad folk gör .... även dysfunktionellt .... med sig själv är vanligen motiverat av nån 'morot's'-effekt.

Citat:
Att skada sig själv är väl inte bra, det räknas ju som en ond handling, eller?

Det är dysfunktionellt.
Citera
2013-11-12, 18:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jo men du måste ha en definition på vad en ond handling anses vara!

Onda handlingar som folkmord i bibeln blir goda om de görs i guds namn men som idag definitivt skulle anses som mycket onda och rendera långvariga straff i domstolen i Haag.

Gud i bibeln är på samma nivå som Milosevic som uppmuntrade till etnisk rensning...och precis som israelerna så gjorde man i forna Jugoslavien som överheten sa.

Jag har definierat vad ondska är.
Detta är definitionen av ondska: En handling där nackdelarna är större än fördelarna.

Säg att vi har ett företag som tillverkar läkemedel för barn. Av tusen barn som använder läkemedlet så kommer 10% av barnen att dö. Då fördelarna är större än nackdelarna, anses försäljningen av detta läkemedel inte vara en ond handling. Men om nackdelarna hade varit större än fördelarna så hade det räknas som en ond handling. Vet ej om exemplet är tydligt?
Citera
2013-11-12, 18:23
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Är det din definition? Ondska = ond handling?
Ja, vad är problemet? Har du någon annan bättre definition, eller?

Citat:
Det tyckte du inte då, så länge som man samtidigt räddade fler än man dränkte. Det enda som betydde något var nettoresultatet.
Det som räknas är om skadan är större än nyttan, inget mer. Sen tyckte jag att ditt exempel inte var bra.
Citera
2013-11-12, 18:30
Medlem
Citat:
Säg att vi har ett företag som tillverkar läkemedel för barn. Av tusen barn som använder läkemedlet så kommer 10% av barnen att dö. Då fördelarna är större än nackdelarna, anses försäljningen av detta läkemedel inte vara en ond handling. Men om nackdelarna hade varit större än fördelarna så hade det räknas som en ond handling. Vet ej om exemplet är tydligt?
Vad händer om fördelarna är 50% och nackdelarna är 50%, eller om fördelarna är 51% och nackdelarna är 49%? Vilken av handlingarna är onda respektive goda i så fall?

När något har 90% fördelar så kan man visserligen kategorisera det som en god handling, men jag skulle ändå säga att 10% av handlingen är ond, så det är inte en 100% god handling, även om majoriteten av den är god.
Senast redigerad av elsydeon 2013-11-12 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in