2013-11-12, 17:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Nej, det handlar om att logiken är en attribut av Gud, och en reflektion av hur han tänker.

Eftersom "det bara är så"?
Citera
2013-11-12, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det beror på hur du definierar en sådan figur. Hur definierar du en fyrkantig trekant?

Som semantisk akrobatik.
Citera
2013-11-12, 17:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Innan det fanns människor, skulle universum ha kunnat bryta mot logiken genom att till exempel finnas och inte finnas samtidigt?

Falsk dikotomi. Det observerbara makro-kosmos fungerar tydligen med logiska processer, dock inte helt deterministisk enligt nutidig kunskap.

Vad som är extra-kosmisk är bara 99% spekulationer.
Citera
2013-11-12, 17:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Universum är inte ett intelligent väsen och kan inte tänka logiskt. Som jag skrev innan det är ett mänskligt påfund. När vi fattar beslut så tänker vi (eller de av oss som har fullt fungerande hjärnor) logiskt, det är så våra hjärnor fungerar och ingen naturlag som universum kan bryta mot.

Eller du försökte dig på en liknelse med Schrödingers katt?

Personligen är jag tämligen övertygat om, att Elsydeon opererar med den vanliga new-age misstolkning av "Katten", med nån tramsig "observer-created reality" som sin trumf gömd i ärmet. Jag vill minnas (jag kan dock möjligen röra ihop honom med nån annan foliehatt) att han tidigare har försökt sig på detta.
Citera
2013-11-12, 17:46
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Personligen är jag tämligen övertygat om, att Elsydeon opererar med den vanliga new-age misstolkning av "Katten", med nån tramsig "observer-created reality" som sin trumf gömd i ärmet. Jag vill minnas (jag kan dock möjligen röra ihop honom med nån annan foliehatt) att han tidigare har försökt sig på detta.

Ok kan vara bra att veta.
Citera
2013-11-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Som alltid handlar besatthet i att motbevisa Guds existens om individens rädsla. Lägger man sådan energi på en sådan sak är man riktigt byxis. Man måste fråga sig varför dessa individer aldrig jobbar för en bättre värld i stället.

Min erfarenhet visar entydigt att det är gudstroende som skitit på sig...man är alltså rädda för en icke bevisad entitet som antas vilja styra och bestämma deras liv i detalj!

Och dessa detaljer bestäms av jordiska sektledare och präster som anser sig ha kontakt med den här imaginära guden. Och dessa ledare/präster jobbar verkligen inte för en bättre värld, möjligtvis för en bättre ekonomi för sig själv...

Fattar du hur lurad du är?
Citera
2013-11-12, 18:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Ok kan vara bra att veta.

"Observer-created reality" är en relativt vanlig del av ett stort, komplicerat teist-apologetisk scenaria-bygga (typ JV-'argument'), som skall leda till legitimering av solipsism ..... "vi vet egentligen ingenting alls" .... när rationalismens religions-kritik blir övermäktig; alltså en debatt-taktisk nödlösning.

Att nysta upp dom semantisk-akrobatiska konstruktioner som den pådyvlande teismen skapar är en helt egen liten del av 'general semantics' *; särskild med tanke på, att forum-missionärerna sällan har nån susning om vad det egentligen är dom har hämtat från nån missions-manual.

* Linguistikens 'logiska' system om språkets betydelse.
Citera
2013-11-12, 19:32
Medlem
wootens avatar
En hel del OT raderat. Topic är alltså; Vad finns det för anledningar att tro på gud?
Visst kan epistemologiska diskussioner vara befogade, men rena matematiska eventuella bevis exvis, utan anknytning till topic, är inte on topic.
/Mod
Citera
2013-11-12, 20:48
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att tro på Gud är inte att tro på existensen av en viss bild som ska föreställa Gud, utan att ha förtroende för en god makt, tycker jag. Bilden av Gud är högst peronlig och min bild kanske framgår av min tolkning av tio Guds bud:

Många uppfattar Tio Guds Bud som en tidig och koncis humanism, men det finns något mer alldeles under ytan.

Gud: Jag är den gode herren.
1. Du ska inte ha en herre som inte är god.
2. Du ska inte göra vrångbilder av mig.
3. Du ska inte missbruka mitt rykte.
4. En dag i veckan ska du ägna dig åt något bättre än dina vanliga jordiska strävanden.
5. Du ska hedra din mor och din far.
6. Du ska inte dräpa.
7. Du ska inte bryta äktenskap.
8. Du ska inte stjäla.
9. Du ska inte vittna falskt.
10. Du ska inte tillåta dig att ha begär efter vad som tillhör andra.

Det viktigaste med tro är förtroende snarare än inbillning.

Poängtera för människan vad hon inte får göra istället för att höja och hylla det som faktiskt fungerar. Hur ska vi skapa tillit i en värld där allt vi hör och läser handlar om motsatsen? Hur ska vi skapa fred när allt vi läser om handlar om motsatsen? Var sitter begränsningarna? Var lägger vi fokus? The World is Mad!
Citera
2013-11-13, 00:48
Medlem
Tråden gäller alltså om det finns någon anledning att tro på en Gud. Inte om det finns några bevis, utan om det finns anledning. Det kan naturligtvis finnas otaliga anledningar. En änka som förlorat sin man kan vilja tro att de ska träffas igen. Samma kan för en förälder som förlorat sitt barn. Någon som känner sig vilsen i livet kan vilja tro att det finns något större. För att inte tala om alla vi som tror för att vi helt enkelt är övertygade. Inget av detta är något bevis (och det finns en annan tråd om bevis för Guds existens) men de är alla anledningar.

Sedab ett konkret förslag för att föra diskussionen framåt: Bogomil och Fiffiniffi slutar använda argumentet "strawman".

Överlag är det otroligt hur stor del av dessa två användares inlägg som bara går åt att evaluera andra användares logik. Undrar varifrån de har fått idén att någon bett dem spela domare. Om andra användare har brister i sina argument kan man säkert påpeka dem utan att vara en dryg skit som nöjer sig med att avfärda alla argument man inte förstår som

Citat:
strawman

Citat:
semantisk akrobatik

Citat:
Fånigt ad hoc-nonsens

Förhoppningsvis börjar moderatorerna rensa kraftigare bland nonsens av det här slaget. Kan man inte skriva något annat än dryga inlägg på 1-2 ord tillför man inte någon tråd något.
Citera
2013-11-13, 04:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Tråden gäller alltså om det finns någon anledning att tro på en Gud. Inte om det finns några bevis, utan om det finns anledning. Det kan naturligtvis finnas otaliga anledningar. En änka som förlorat sin man kan vilja tro att de ska träffas igen. Samma kan för en förälder som förlorat sitt barn. Någon som känner sig vilsen i livet kan vilja tro att det finns något större. För att inte tala om alla vi som tror för att vi helt enkelt är övertygade. Inget av detta är något bevis (och det finns en annan tråd om bevis för Guds existens) men de är alla anledningar.

Sedab ett konkret förslag för att föra diskussionen framåt: Bogomil och Fiffiniffi slutar använda argumentet "strawman".

Överlag är det otroligt hur stor del av dessa två användares inlägg som bara går åt att evaluera andra användares logik. Undrar varifrån de har fått idén att någon bett dem spela domare. Om andra användare har brister i sina argument kan man säkert påpeka dem utan att vara en dryg skit som nöjer sig med att avfärda alla argument man inte förstår som

Förhoppningsvis börjar moderatorerna rensa kraftigare bland nonsens av det här slaget. Kan man inte skriva något annat än dryga inlägg på 1-2 ord tillför man inte någon tråd något.

Kan inte den som gör felet sluta upprepa felet istället?
Citera
2013-11-13, 07:16
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc

De anledningarna du tog upp är inte speciellt bra anledningar. Det finns inga övertygande bevis för att en gud skulle finnas. Att då tro på något som med största sannolikhet inte finns är bara att förleda sig själv.

Sen bör Bogomil och Fiffiniffi givetvis FORTSÄTTA med att skriva strawman så länge som du och andra fortsätter att bygga halmgubbar. Vill du att de ska sluta med det så är det du som får ta första steget och se till att inte använda den typen av argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in