2013-04-21, 13:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leznac59
Vi lever i jorden för att testas, därfär är ingenting perfekt och alla har ett problem i livet, man kanske löser ett problem men då dyker ett annat. Har man det tex dåligt ekonomisk så tackar man gud för att det inte är värre och att man ff har tak över huvet. För det finns alltid folk som har det värre.

M.a.o. den vanliga semantiken med a priori-antaganden och cirkel-argumentation som underlag; vilket man kan tro på som individ, men inte framföra som en allmän 'sanning' som du gör ovan.

Dessutom finns det en god portion predestinations-defaitism i det du skrivar, vilket gör det extra meningslöst och vidervärdigt.
Citera
2013-04-21, 15:00
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Leznac59]
Citat:
Vi lever i jorden för att testas,

Allihopa? Det du försöker säga är att människan måste kollektivt bestraffas eller kollektivt belönas - eftersom gud är för alla...

Rätt fel konklusion; inte minst eftersom alla faktiskt inte har för att du har, dvs det duger inte att lämpa över sina problem på andra, att det har varit legio betyder inte att det är mer gott eller ömkansvärt eller ödmjukt om det är ödmjukhet du är ute efter, eller vill uttrycka ska jag väl säga.
Citat:
därfär är ingenting perfekt
Eh.... joodu, det finns otroligt mycket som är perfekt och väldigt mycket perfekt! Märklig livsfilosofi du har, du kanske inte orkar dra tankarna lite djupare... helt ok, man dör inte av dina yttringar, men... sitter du i mandat och kommer släpandes med denna usla allt är inget och grönt är svart och det gör inget om det är diabetes eller bara lite öroninflammafion osv... då är du kokt i skallen.

M;en vad jag förstår så vill du uppbringa söndagsstämning? Vi-sitter-i-samma-båt?

Citat:
Citat:
och alla har ett problem i livet, man kanske löser ett problem men då dyker ett annat. Har man det tex dåligt ekonomisk så tackar man gud för att det inte är värre och att man ff har tak över huvet. För det finns alltid folk som har det värre
. Jaså? om taket läcker då, eller golvet är mögligt... då är den gode gud alltid lika god och man ska va tacksam att man iaf inte får spik i foten eftersom man fortfarande inte dör av lite vatten... ??

Förstår inte dina eventuella söndagsbudkap här, om jag får en bit bröd att äta på en hel dag, då ska jag vara tacksam?! Bara för att annan so får ett bohag är tacksam över att ha sluppit få fel färg på tapeterna? Jämförelselogiken tack...

Men du menar ju att "gud styr" hur i helsike kan du öh då isf ha något att förankra i?????

Den enda tilliuten man behöver uppbringa och stärka sig med, är tillit och förtroende till medmänniskor vännen, inget annat, enbart människokraft kan ge dig vad du behöver.

Tror du inte på människan, i den stora kontexten, då blir det oerhört svårt, för dig och baske mig alla som lever, i tron att ödet eller gud stakat ut att du ska nöja dig med vad "gud ger" ???
Citera
2013-04-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om du får en fin present (tex en dyr bil) av någon kommer du automatisk att tacka den personen. Eller hur? Alla kommer att göra det.

Tycker du inte att vårt liv är en fin present?

Våra föräldrar är inte våra skapare. De gör bara sitt jobb
Du borde läsa lite filosofi på universitetet

1. Alla som får en present vill tacka den som gav henne presenten.
2. Livet kan tolkas som en present och man kan känna tacksamhet för livet.
3. Därför finns Gud

Det låter helt vattentätt, eller hur?

Citat:
Låter inte vettigt? Var är dina argument på att en skapare inte skulle existera? Du kanske inte har några.
Inte riktat till mig men jag svarar på detta ändå.

Om Olof påstår något extraordinärt och fantastiskt, något som bryter mot allting vi känner till och är magiskt till sin natur, är det då upp till Pelle att visa att Olof har fel, eller upp till Olof att ge belägg för det resonemang han för om tingens beskaffenhet (ett påstående som lägger till något utöver det Pelle och Olof är överens om existerar)? Inser du att om du inte håller med mig om att bevisbördan ligger på Olof kan han komma med påstående efter påstående som vi ska acceptera utan några belägg?

Citat:
Svara på den enkla frågan utan att komplicera det för mycket:

Vad/vilka orsaker förhindrar dig från att tro på en skapare? Ser du inte Skapare? Är det därför du väljer inte att tro?
Man väljer inte vad man tror på. Tro handlar om vad man finner troligt. Ingenting styrker påståendet att Gud skulle finnas, varför jag saknar tro på honom. Utöver detta, som är anledningen till att jag saknar tro, har jag dessutom mycket goda skäl att vara en s.k. stark ateist och dessutom påstå att "Gud finns inte". Gamla testamentets Gud t.ex. är sammansatt av flera olika äldre Hebréiska gudar, det har vi starka skäl att tro.

Vi vet att Bibeln ljuger på väldigt många ställen, vi vet att författarna till den hittade på, vi ser att "visdomen" många gånger är rent idiotisk och på det hela taget ser det ut att vara ett verk av ett bronsåldersfolk som vill rättfärdiga sina krig och som har skapat en mytologi om sig själva. Vi ser inga tecken på någon gudomlig intelligens i bibeln. Kristendomen i sin tur verkar vara en synkretism av äldre religioner och filosofier i området där den skapades. Så:

Jag tror inte därför att:

1. Jag kräver skäl för att tro
2. Inga skäl att tro finns
Citera
2013-04-21, 20:03
Medlem
FetFulElaks avatar
Jag har mött Gud. Därför tror jag.
Citera
2013-04-21, 21:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandalor
Du borde läsa lite filosofi på universitetet

1. Alla som får en present vill tacka den som gav henne presenten.
2. Livet kan tolkas som en present och man kan känna tacksamhet för livet.
3. Därför finns Gud

Det låter helt vattentätt, eller hur?

Inte riktat till mig men jag svarar på detta ändå.

Om Olof påstår något extraordinärt och fantastiskt, något som bryter mot allting vi känner till och är magiskt till sin natur, är det då upp till Pelle att visa att Olof har fel, eller upp till Olof att ge belägg för det resonemang han för om tingens beskaffenhet (ett påstående som lägger till något utöver det Pelle och Olof är överens om existerar)? Inser du att om du inte håller med mig om att bevisbördan ligger på Olof kan han komma med påstående efter påstående som vi ska acceptera utan några belägg?

Man väljer inte vad man tror på. Tro handlar om vad man finner troligt. Ingenting styrker påståendet att Gud skulle finnas, varför jag saknar tro på honom. Utöver detta, som är anledningen till att jag saknar tro, har jag dessutom mycket goda skäl att vara en s.k. stark ateist och dessutom påstå att "Gud finns inte". Gamla testamentets Gud t.ex. är sammansatt av flera olika äldre Hebréiska gudar, det har vi starka skäl att tro.

Vi vet att Bibeln ljuger på väldigt många ställen, vi vet att författarna till den hittade på, vi ser att "visdomen" många gånger är rent idiotisk och på det hela taget ser det ut att vara ett verk av ett bronsåldersfolk som vill rättfärdiga sina krig och som har skapat en mytologi om sig själva. Vi ser inga tecken på någon gudomlig intelligens i bibeln. Kristendomen i sin tur verkar vara en synkretism av äldre religioner och filosofier i området där den skapades. Så:

Jag tror inte därför att:

1. Jag kräver skäl för att tro
2. Inga skäl att tro finns

Tack för dina konstruktiva kommentarer. Sällan man ser någon med en sådan positiv attityd som visar både respekt och förståelse. Jag har väldigt stor respekt for de personer som respekterar andras tro och åsikter. I slutändan är vi ju bara människor som har lite annorlunda åsikter om saker och ting. Sin tro ska man ha för sig själv och man ska naturligtvis inte tvinga sin tro till någon annan.

Håller fullständigt med dig att ett extraordinärt påstående kräver ett extraordinärt bevis. Och självklart ligger bevisbördan på den som gör detta påstående, ingen tvekan. Att bara acceptera visa påståenden utan belägg är självklart inte förnuftigt och logiskt.

Du ska ha i minnet att det existerar ingen människa som bär på en absolut sanning, varken du eller jag. Att man påstår veta något med en 100% säkerhet är därför inte korrekt att säga. Att man säger: "jag vet att Gud finns" eller "jag vet att Gud inte finns" är inte korrekt att uttala sig om. Man får helt enkelt säga att man tror.

Själv tror jag att en skapare finns, men självklart behöver jag inte ha rätt. Det viktigaste är att man inte låser sig fast vid en tro, för det finns inget som är absolut. Det är bara genom argumenten som man stärker/försvagar sin tro på något, vilket jag antar att du håller med.
Citera
2013-04-21, 21:20
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Tack för dina konstruktiva kommentarer. Sällan man ser någon med en sådan positiv attityd som visar både respekt och förståelse. Jag har väldigt stor respekt for de personer som respekterar andras tro och åsikter. I slutändan är vi ju bara människor som har lite annorlunda åsikter om saker och ting. Sin tro ska man ha för sig själv och man ska naturligtvis inte tvinga sin tro till någon annan.

Håller fullständigt med dig att ett extraordinärt påstående kräver ett extraordinärt bevis. Och självklart ligger bevisbördan på den som gör detta påstående, ingen tvekan. Att bara acceptera visa påståenden utan belägg är självklart inte förnuftigt och logiskt.

Du ska ha i minnet att det existerar ingen människa som bär på en absolut sanning, varken du eller jag. Att man påstår veta något med en 100% säkerhet är därför inte korrekt att säga. Att man säger: "jag vet att Gud finns" eller "jag vet att Gud inte finns" är inte korrekt att uttala sig om. Man får helt enkelt säga att man tror.

Själv tror jag att en skapare finns, men självklart behöver jag inte ha rätt. Det viktigaste är att man inte låser sig fast vid en tro, för det finns inget som är absolut. Det är bara genom argumenten som man stärker/försvagar sin tro på något, vilket jag antar att du håller med.
Att tro och svenska kyrkan inte håller dess verksamheter för absoluta är ett understatement.
Du är inte ärlig här utan fluffar till det till den typiskt religionsfanatiska nivån, i tron att man ändå är lite lite, tillräckligt lite bättre än dem som inte kan ta dina ord och säga amen - med eller utan respekt så vilar hela jävla tron på absolut juridiskt FÖRETRÄDE, framför t.ex ateistisk livshållning, där gudstron svårare kan både erkännas och levas efter.

så det stämmer inte alls att troende inte gaddar ihop sig för att försöka få dem som inte har gudstron att t.ex "bättra sig" detta då predestinationsläran är synnerligen införlivad, till att ge de troende inte bara tro utan blind tro! och det är minsann inte det allra bästa om jag ska yttra vad jag sett genom alla år.

Att bli så godtrogen att blubnda sig igenom livsskeenden, tack.. för de hala dogmerna som kommer i den vanliga löpande band principen. Trosmänniskor brukar vara bra på diskriminering, en sak bland många - självkritik, självrannsakan, inget som kyrkor är världsbäst på.

Edit : menade overstatement
Citera
2013-04-21, 21:26
Medlem
Citat:

Då har jag inte mycket mer att säga. Du verkar ju inte alls ha de tvångstankar som många andra religiösa har. Jag hoppas du mår gott och fortsätter inhämta kunskap (wink wink) och tänka självständigt
Citera
2013-04-21, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Att tro och svenska kyrkan inte håller dess verksamheter för absoluta är ett understatement.
Du är inte ärlig här utan fluffar till det till den typiskt religionsfanatiska nivån, i tron att man ändå är lite lite, tillräckligt lite bättre än dem som inte kan ta dina ord och säga amen - med eller utan respekt så vilar hela jävla tron på absolut juridiskt FÖRETRÄDE, framför t.ex ateistisk livshållning, där gudstron svårare kan både erkännas och levas efter.

så det stämmer inte alls att troende inte gaddar ihop sig för att försöka få dem som inte har gudstron att t.ex "bättra sig" detta då predestinationsläran är synnerligen införlivad, till att ge de troende inte bara tro utan blind tro! och det är minsann inte det allra bästa om jag ska yttra vad jag sett genom alla år.

Att bli så godtrogen att blubnda sig igenom livsskeenden, tack.. för de hala dogmerna som kommer i den vanliga löpande band principen. Trosmänniskor brukar vara bra på diskriminering, en sak bland många - självkritik, självrannsakan, inget som kyrkor är världsbäst på.

Edit : menade overstatement
Vad är det du håller på med?
Citera
2013-04-21, 21:28
Medlem
Gud är Energi.energi Finns överallt.liv är Energi.liv är Gud Gud är Liv. Du Får Bara Vara Här Med Gud En Gång, Ett Liv, Livet Har Funnits Länge,kommer Att Finnas Länge.men Du Finns Bara Nu ,snart är Du Borta Från Livet Gud,,men Du är Ju Fortfarande Energi,,men Nu I Många Olika Former,,alla Atomer Som Du Har Lånat För Att Få Ihop Din Kropp ,måste Nu återlämnas,,allt är Stjärnstoft,,,back To Basic..lev Nu Och älska Livet ,gud ,medan Du Lever,allt Levande Runt Dig är Gud, Visa Respekt,låt Gud älska Dig,
Citera
2013-04-21, 21:30
Medlem
Armaitis avatar
Citat:

Sen du började skriva här i tråden så har jag inte behövt skriva något då du verkar ha exakt samma åsikter och ståndpunkt som jag när det kommer till religion och den personliga tron vilket gör att min nyfikenhet har väckts till liv. Vill du säga vad du har för religion? Vill du inte skriva ut det här så kan du inboxa mig. Dock inget tvång.
Citera
2013-04-21, 21:56
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandalor
Vad är det du håller på med?
Vad är det för för fråga, ring poolia istället för att fråga mig.
Citera
2013-04-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vad är det för för fråga, ring poolia istället för att fråga mig.
Märker du inte att det du skrev har noll relevans mot inlägget du citerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in