Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Har du någon förklaring till uppgiften att hunden kan avgöra att det är mänskligt kadaverin med ett undantag, vildsvin.
Vilka andra undantag finns det om något? Livsmedelsindustrin blandar ju i lite vad som helst i maten nuförtiden så det behöver ju inte vara från djur som finns i Sverige. Kamel?
Varför inte tamgrisen?
Lämnar en baconskiva från vildsvin kadaverin?
Ger halalslakt mer kadaverin.
Jag är inte kemist, dock har jag en förståelse i stort för hur hundens luktsinne fungerar. Hittade det här inlägget i en annan tråd och ger dig kanske en hum om hur det hänger ihop.
Citat:
Initiation
Medlem
Reg: Sep 2013
Citat:
Teoretiskt sett, det man tidigare ansåg vara ett ämne kadaverin visade sig vara upp till 400 olika ämnen. Att säga kadaverin idag är slarvigt och okunnigt.
För att idioter skall förstå: Det finns ett ämne som heter Kadaverin men nu när det visat sig att det förekommer i urin med mera och hos levande människor med dålig andedräkt eller sperma osv. Har sökandet efter kadaverin blivit en föråldrad metod.
Ett människolik utger runt 400 olika specifika doftämnen och dessa skiljer sig från andra arter av djur. Det man tidigare kallat kadaverin är alltså inte ett ämne utan 400 olika och det man kallar för kadaverin kan lika väl vara någon som urinerat då ämnen finns i levande människor. Kadaverin är endast en molekyl (C5H14N2) som idag inte kan användas vid sökning efter lik men det struntar hunden näsa i den söker efter alla 400 molekyler.
Man måste hålla sig up to date med forskningen innan man sprider sin dynga som fröken likmask.
Hunden har lärt sig hur sammansättningen av olika dofter från ett lik luktar, och därför kan den skilja på as och lik, det är sanning för mig därför att det låter rimligt.
mvh